Det verkar finnas flera personer i det förlovade internetlandet som har liknande upplevelser. Självklart kan ingen dämpare i världen skydda mot helt galna linjer men som jag tolkar det lider dessa dämpare av att vid rejälva smällar så åkar man igenom hela slaget och sedan bottnar. Detta borde innebära en ökad risk för skador på däck/fälg. Har du bytt cykel/dämpare nu och fått bukt på trasiga hjul så bekräftar det kanske myten? ;)
Nej min Fuel EX från 2021 har fortfarande RE:aktiv-dämparen.
Nu har man kanske lite olika förväntningar på en endurohoj med 160 i slag än min stigcykel med 130, men det krävs ganska mycket för att bottna dämparen. Trots mina 90+ kg så har jag (mig veterligen) bara bottnat när jag caseat ett hopp eller gjort en hyfsat hög huck to flat.
Ena gången jag sabbade ett hjul var det troligtvis när jag caseade och bottnade, men de andra gångerna har det bara varit en vass kant i hög fart och det finns väl ingen dämpare i världen som hinner reagera på det. Högre tryck, kraftigare däck eller fetare insert hade däremot hjälpt.
Med det sagt så är jag inte överdrivet förtjust i dämparen. Håller med snubben i filmen om att den är okänslig över småstök i hög fart och känns inte speciellt följsam. Å andra sidan är den trampeffektiv och ger bra stöd. Man kan ju inte få allt med en budgetdämpare.
Ska man kritisera något får man väl ändå ha lite mer kött på benen än "jag och mina polare kör som puckon, måste vara Treks fel, köp en YT"?