[Artikel] Test: Trek Fuel Ex 2023 (gen 6) är justerbar och bra på nästan allt. Men…

Errno

Medlem
[Artikel] Test: Trek Fuel Ex 2023 (gen 6) är justerbar och bra på nästan allt. Men…
Vilken modell är det? Fox Factory och XT ser inte ut att vara ngn av modellspec som finns att välja på hos Trek?
Det är en Fuel EX C gen 6 ramset med delar från min gamla uppgraderade 9.7 gen5

ZiggyPop

Medlem

Redaktionen

Medlem
2U2A8874-1-2000x961.jpg

Happyride har testat den sjätte generationen av Trek Fuel Ex, en populär stigcykel som till 2023 är mer aggressiv än förut.

Läs hela artikeln:

ambientzz

Aktiv medlem
Råkade snubbla över detta angående Treks Re aktiv(visserligen 2 år sen..). Nåt som folk känner igen sig i?

Hälsingland

Aktiv medlem
Råkade snubbla över detta angående Treks Re aktiv(visserligen 2 år sen..). Nåt som folk känner igen sig i?

Jag ser väl ingen vits med re:active iaf och har bytt till annan dämpare på min 2020 FEX. Men nu har man väl skrotat re:active på nya FEX? Står inget om någon re:active på hemsidan:

Fox Performance Float X, 2-lägesdämpare, 55 x 185 mm

ambientzz

Aktiv medlem
Jag ser väl ingen vits med re:active iaf och har bytt till annan dämpare på min 2020 FEX. Men nu har man väl skrotat re:active på nya FEX? Står inget om någon re:active på hemsidan:

Jaha. De har fimpat detta alltså. Då var det inget :)

Hälsingland

Aktiv medlem
Jaha. De har fimpat detta alltså. Då var det inget :)

Vi får hoppas det iaf, bara en sådan sak att det bara finns ett ställe att serva på i hela Sverige gör ju det hela dumt. Även om dom är bra/bäst kanske, så är ju inte lite redundans en dålig sak.

MagerValp

Aktiv medlem
Alltså... snubben kör sönder bakhjul och den enda förklaringen han kan komma på är att det måste vara något fel på Trek:s dämpartuning? Och den enda källan han har på det är killgissning?

Som någon som faktiskt kört sönder flera bakhjul på en Trek med RE:aktiv kan jag med säkerhet säga att bakdämparen inte var boven i dramat, utan bristande teknik, slarviga linjeval och för lågt däcktryck.

Glisseur

Redaktör

Nya Fuel EX 2023 har inte RE:aktiv, nej. Inte Slash, Remedy eller Top Fuel heller från vad jag kan läsa mig fram till på Treks hemsida. Så med andra ord inget att ligga sömnlös över.

ambientzz

Aktiv medlem
Alltså... snubben kör sönder bakhjul och den enda förklaringen han kan komma på är att det måste vara något fel på Trek:s dämpartuning? Och den enda källan han har på det är killgissning?

Som någon som faktiskt kört sönder flera bakhjul på en Trek med RE:aktiv kan jag med säkerhet säga att bakdämparen inte var boven i dramat, utan bristande teknik, slarviga linjeval och för lågt däcktryck.
Det verkar finnas flera personer i det förlovade internetlandet som har liknande upplevelser. Självklart kan ingen dämpare i världen skydda mot helt galna linjer men som jag tolkar det lider dessa dämpare av att vid rejälva smällar så åkar man igenom hela slaget och sedan bottnar. Detta borde innebära en ökad risk för skador på däck/fälg. Har du bytt cykel/dämpare nu och fått bukt på trasiga hjul så bekräftar det kanske myten? ;)

SocialGimp

Aktiv medlem
Av vad jag vet så har det varit några fall av haveri av RE:aktiv-dämparna. Om det var fler än "normalt" låter jag vara osagt. Men för ett par år sedan (fr o m 2021?) försvann dom från alla(?) cyklar.

Tycker idén var kul och dämparen känns skön men jag undrar om det inte mest var en PR-grej eller en sak som Trek testade helt enkelt. Hur som helst så försvann ju debatten huruvida det var problem med RE:aktiv-dämparna eller inte i och med byte till mer ordinära dämpare.

Ett annat problem var väl oxå brist på kompabilitet som störde många. Tror t ex Remedyn i varje fall behövde ngn adapter eller liknande för att länkaget skulle passa andra dämpare för dom som ville.

Berk

Aktiv medlem

Är du säkert på att det var bristande teknik?
För några år sen sprak Bontragar fälgarna vid mycket lägre belastning än alla andra fälgar i tyska test.

FredriCX

Aktiv medlem
Haha. Jäklar vilka priser. Men fattar inte ens hur de kommer upp i maxpriset. Kostar delarna typ 90 papp?

MagerValp

Aktiv medlem
Det verkar finnas flera personer i det förlovade internetlandet som har liknande upplevelser. Självklart kan ingen dämpare i världen skydda mot helt galna linjer men som jag tolkar det lider dessa dämpare av att vid rejälva smällar så åkar man igenom hela slaget och sedan bottnar. Detta borde innebära en ökad risk för skador på däck/fälg. Har du bytt cykel/dämpare nu och fått bukt på trasiga hjul så bekräftar det kanske myten? ;)
Nej min Fuel EX från 2021 har fortfarande RE:aktiv-dämparen.

Nu har man kanske lite olika förväntningar på en endurohoj med 160 i slag än min stigcykel med 130, men det krävs ganska mycket för att bottna dämparen. Trots mina 90+ kg så har jag (mig veterligen) bara bottnat när jag caseat ett hopp eller gjort en hyfsat hög huck to flat.

Ena gången jag sabbade ett hjul var det troligtvis när jag caseade och bottnade, men de andra gångerna har det bara varit en vass kant i hög fart och det finns väl ingen dämpare i världen som hinner reagera på det. Högre tryck, kraftigare däck eller fetare insert hade däremot hjälpt.

Med det sagt så är jag inte överdrivet förtjust i dämparen. Håller med snubben i filmen om att den är okänslig över småstök i hög fart och känns inte speciellt följsam. Å andra sidan är den trampeffektiv och ger bra stöd. Man kan ju inte få allt med en budgetdämpare.

Ska man kritisera något får man väl ändå ha lite mer kött på benen än "jag och mina polare kör som puckon, måste vara Treks fel, köp en YT"?

Topp