[Artikel] Tom Pro är mannen bakom världens bästa cykelleder

Redaktionen

Medlem
tom_pro_crop.jpg

Happyride pratar flow, cykelbusiness och speedskiing med Tom Pro, den kanadensiske ledbyggaren som ligger bakom ett några av både världens och Sveriges mest populära cykelleder.

Läs hela artikeln:

Fundadores

Aktiv medlem
Kul att han lyfter fram Järvsö som ett lyckat exempel. Visar väl också att det inte räcker med en backe för att lyckas utan den måste finnas lite hjärta med också.

kais01

Aktiv medlem
väldigt intressant läsning. flow trots svårigheter i banan. så svårt men ändå självklart.

själv gillar jag dynamiken att cleara en passage, och sedan se stigen uppstå spontant genom användning. sker helt naturligt utan grävning, om man kan sin sak.

sen att undvika surhålen som inte tål användning, ännu mindre slitage. stigbyggaramatörernas mest avslöjande feature.

Glisseur

Aktiv medlem
Jag har bara en fråga. Vem har byggt Bräckebäcksleden? Det finns bara en gud och Bräckebäcksleden är hens stig.

Stalle
Gud heter Hans Gradin.

En rolig grej. När Tom Pro var i Åre första gången fick han en rundtur i parken av ledcrewet. Vilken led som han gillade bäst? 1000-metern. Alltså den äldsta, mest sönderkörda och eroderade leden på hela fjället. Flow är med andra ord inte allt. (Sidenote: jag dyrkar 1000-metern som norska black metalianer dyrkar Satan.)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer