(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.

Jocke

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Jag blir helt till mig av att läsa era rapporter. Jag har sagt det förr och säger det igen: Så grymt!

//Jocke
 

FG

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Instämmer i hyllningarna. Riktigt kul grej med kameror på cyklarna, blir överraskande bra bilder.
 

fedde

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga bara. Det verkar som du Anders cyklar
> på den billiga hojen hela tiden? Har ni inte haft
> funderingar på att byta sinsemellan bara för att
> känna skillnaden?


En gissning från mig:

det är för jobbigt/krångligt att byta pedaler mellan cyklarna.

Ena broderna kör med SPD-R-pedaler och andra brodern kör med SPD-SL-pedaler.

Åtminstonde att döma av sista bilden i dagens rapport.

De har i alla olika typer av klossar under skorna.

Dessutom stod det väl i specifikationen av cyklarna att den ena
hade SPD-R-pedaler och den andra SPD-SL-pedaler.


Men det är som sagt min gissning.

/Fedde
 

AJ

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Transalp 2007 Etapp 6 - Delade känslor.

Vissa delar av kroppen tycker det är skönt att det snart är över medan andra delar önskar att det aldrig ska ta slut.

Ni vet skälen till att dagens rapport återfinns på ajpj.se :-)

/Anders
 

VeloLink

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Woow vilka härliga bilder. Grymt intressant reportage att läsa om. Kan inte vänta tills ni skriver om de bägge cyklarna ni cyklar på.

Vill också gärna se bilder på kameramonteringarna. Mycket inspirerande.
 

precious

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
det är verkligen najs att följa er väg uppför och nedför! gillar reportagen och den teamkänsla ni utstrålar! Mera sånt! :D

/katja
 

AJ

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Sista gången vi klev upp till en dag med cykling, sista gången vi åt frukost i cykelkläder, sista gången vi rullade in i fålla C, sista backarna som skulle besegras. Transalp 2007 är med dagens etapp slut för denna gång.

Ni vet skälen till att dagens rapport återfinns på ajpj.se :-)

Detta är även sista dagsrapporten från årets Transalp här på Happy. Men vi återkommer med mer när vi kommit hem och smält alla intryck. Det har kommit många frågor som vi kommer att svara på och dessutom ska vi skriva lite om den utrustning vi använt oss av under veckan.

Vi vill tacka för alla glada tillrop och för att ni följt vårt äventyr i alperna under den gångna veckan. Vi hoppas det har varit intressant och spännande läsning.

Tack!

/Anders och Peter
 

Jensen

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
sista gånger i år bör du väll skriva, man vet ju aldrig, ni kanske kör det nästa år igen :D

tack för underbar raportering, fina bilder o kul att följa erat äventyr. får en att drömma om att få köra tävlingen nån gång.
 
Senast redigerad av en moderator:

bigmollo

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Grymt härlig läsning hela vägen. Men jag saknar badbilden.
Ska bli kul att höra vad ny tyckte om hojarna, om det var nån större skillnad egentligen.
/J
 

DeLiQ

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Så underbar historia, man blir ju sååå sugen att prova själv.
Intressant skrivet och många fina bilder, kul med de fasta kamerorna på hojjen.

Det här loppet har i alla fall hamnat på min "att göra"-lista.
 

BobbyOne

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
AJ/PJ-reportagen har blivit den årliga höjdpunkten på happy! Nu vill jag veta om MTB eller LVG var roligast att ta sig fram med bland bergen?
 

AxelSthlm

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Jag är grymt imponerad av att ni lyckats, inte bara genomföra två Transalp, utan också tagit så många (bra) bilder och skrivit så utförligt om varje etapp. Det är verkligen spännande och intressant att följa med bildledes och jag ser fram emot nästa år redan nu!

Så småningom kanske jag kör själv men inte riktigt än......

Tack som fan och "väl kämpat" till en väl genomförd tävling!
//A
 

Skogling

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Grumt !

Jag undrar nu hur ni upplevde skillnaden på den blå och den vita hojen ? Rapport tack. :)

//Skogling
 

Jocke

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Riktigt bra rapporter hela veckan. Ser verkligen fram emot utvärderingarna

//Jocke
 

dojan

Medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Tack för ett superbra reportage! Jättekul läsning och bra bilder! Blir bra sugen att prova på:)
Lite nyfiken på utväxling, räckte 39/25 eller var compact drevet att föredra?

/Mats
 

Jerry

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Ja, ett stort grattis till en väl genomförd tävling och
tack för den fina rapportering. Verkligen en av höjdpunkterna
under happy året!

Ser fram emot utvärderingarna jag med.
Vad tyckte ni om hojjarna och bilen?
 

Tjohugo

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Starkt jobbat.
Med era inspirerande repotage så är det utan att man längtar att själv få göra en likadan resa.
Tack för alla fin-fina bilder också.

/Thomas
 
S

svenska fanklubben på plats

Guest
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Hejsan!
Var ner som hejarklack och supportteam och jag är djupt imponerad att så många tog sig i mål. Vi åkte samma rutt med bil varje dag och bara det var lite småsvettigt. Tyvärr såg jag er aldrig riktigt. Hejade dock så gott jag kunde på alla som cyklade förbi så förhoppningsvis hejade jag även på er!

Än en gång, om man vill ha en riktig utmaning någon gång så är denna tävling något utöver det vanliga!!

//Dalkullan
 

slors

Medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
svenska fanklubben på plats skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan!
> Var ner som hejarklack och supportteam och jag är
> djupt imponerad att så många tog sig i mål. Vi
> åkte samma rutt med bil varje dag och bara det
> var lite småsvettigt. Tyvärr såg jag er aldrig
> riktigt. Hejade dock så gott jag kunde på alla
> som cyklade förbi så förhoppningsvis hejade jag
> även på er!
>
> Än en gång, om man vill ha en riktig utmaning
> någon gång så är denna tävling något utöver
> det vanliga!!
>
> //Dalkullan


Vill passa på att tacka för påhejningen ffa på Mendelpass, när jag hörde er (jag antar iaf att det var ni) skrika "Heja Sverige" kändes det som om det kom ett par hundra Watt extra ur benen, i 5 sekunder iaf.... .
Instämmer i lovkören ang AJ-PJ:s Transalp-reportage, helt otroligt att orka lägga ner så mkt tid och energi. Själva hade vi fullt upp med att ta oss från sängen ner till middagen på kvällarna, det hände till och med att de fick ringa och väcka oss på rummet och säga att maten var klar..... Transalp var en positiv upplevelse och vi ska nog köra nästa år igen. Blev riktigt sugen när jag fick höra att de ska försöka klämma in Grossglockner nästa år samt en runda genom Dolomiterna igen. En sak som inte var så rolig däremot var alla vurporna. Vi såg minst en vurpa om dagen som lika gärna hade kunnat sluta på kyrkogården. Spec en kille som fick bakhjulspunktering i 60 km/h i utförskörningen från Forcola di Livigno. Jag var helt säker på att han skulle dö men han reste sig upp och tog sig till sidan av vägen och mådde efter omständigheterna bra. Efter att ha sett det körde jag rätt så defensivt i resten av utförlöpan den dagen...
Bifogar en bild på två nöjda Transalpers vid Gardasjön dagen efter målgång iklädda sina diskreta Finisher-tröjor.
 

Bilagor

jomper

Forumpappa
Forumvärd
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Är det Hochalpenstrasse vid Grossglockner de ska försöka klämma in? Den klättringen är brutal. Körde där med bil förra året, helt fantastiskt och väl värt de ca 250kr som biltullen över passet kostar.
 

slors

Medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Japp, som jag fattade är det den de ska köra. Den startar i en by som heter Bruck tror jag och stiger sedan lite mer än 1800hm.
 

slors

Medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Ja inte är det materialet som är den begränsande faktorn iaf... Är grymt nöjd med den bortsett från en del knak i vevpartiet när jag står upp och trampar. Inget allvarligt men det är ganska irriterande. Ville inte börja rota i det under Transalpen men jag ska göra det nu snart.
Grossglockner är helt klart ett riktigt berg, i klass med Passo Stelvio, Galibier och Timmelsjoch. Hoppas, hoppas de får tillstånd att ta med den nästa år.
 

HåkanC

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
slors skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja inte är det materialet som är den
> begränsande faktorn iaf... Är grymt nöjd med
> den bortsett från en del knak i vevpartiet när
> jag står upp och trampar. Inget allvarligt men
> det är ganska irriterande. Ville inte börja rota
> i det under Transalpen men jag ska göra det nu
> snart.

Det borde inte vara svårt att hitta en sämre ram än en R3. ;-)

Är det ett FSA MegaExo-vevparti du har?
Tyvärr är knaket en 'klassiker' med dessa vevpartier.
Att göra rent (gärna med lösningsmedel) och skruva ihop med Loctite kan få knaket att försvinna, åtminstone för ett tag.


/Håkan
Som oxå har ett MegaExo-vevparti
 

slors

Medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
nej det är ett Clavicula-vevparti, är tydligen ett känt problem även på dessa. vänster vev har en aluhylsa med splines på insidan som träs på kolfiberaxeln med motsvarande splines, det är här knaket kommer ifrån (tror jag iaf..). ska ringa och höra med dem vad de säger.
 

slors

Medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
veckans grymmaste kille var utan tvekan startnummer 590. Han körde tillsammans med en tjej i mixed-klassen och spöade oss med mer än 20 minuter totalt...
Edit berättade just för mig att hans lagkamrat är döv.
 

Bilagor

Senast redigerad av en moderator:

Jensen

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
fan va grymt, en sådan kille måste ju vara jäkligr målmedveten för att lyckas så bra. sådant ä beundransvärt.
 

Stewe

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Helt klart sommarens mest inspirerande läsning.
Stort grattis till väl genomförd cykling och fantastiska bilder med fängslande text.
Jag ser fram emot materialbedömningen ang. hojarna.
 

AJ

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Nu finns det lite information om kamerorna vi använde och hur vi löste monteringen. Längst ner på utrustningssidan http://www.ajpj.se/Utrustning_JTT.html

Sadelkameran väckte rätt stor uppmärksamhet under Transalp. Vi fick väldigt ofta frågan om det var en kamera som satt där under i väskan och hur vi tog bilder etc.

Det var också den kamera som tog de mest intressanta bilderna. Speciellt miner och ansiktsuttryck på deltagare som låg bakom oss och slet när det gick fort, ovetandes om att de blev fotade varje minut :-)

/Anders
 

Jocke

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu finns det lite information om kamerorna vi
> använde och hur vi löste monteringen. Längst
> ner på utrustningssidan
> http://www.ajpj.se/Utrustning_JTT.html
>
> Sadelkameran väckte rätt stor uppmärksamhet
> under Transalp. Vi fick väldigt ofta frågan om
> det var en kamera som satt där under i väskan
> och hur vi tog bilder etc.
>
> Det var också den kamera som tog de mest
> intressanta bilderna. Speciellt miner och
> ansiktsuttryck på deltagare som låg bakom oss
> och slet när det gick fort, ovetandes om att de
> blev fotade varje minut :-)
>
> /Anders

Coolt. Ni har ju verkligen tänkt till och lagt ned arbete på detta. Bildresultatet blev ju fantastiskt.

//Jocke
 

AJ

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Att köpa en cykel via Internet blir mer och mer populärt. Går det att köpa en cykel på postorder och bara några dagar senare ställa upp i en extrem flerdagarstävling över alperna? Vi testade detta under Tour Transalp 2007.

Läs artikeln http://happymtb.org/

/Anders
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Intressant att cykeln för €999 inte var nämnvärt (eller alls) sämre att cykla upp med även fast den väger ganska mycket mer på pappret. Men Anders, du som har cyklat LVG i några år nu, kan du säga att den upplevs som sämre/långsammare/tyngre osv än din Cannondale eller är det mest psykologiskt?
 

AJ

Ny medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant att cykeln för €999 inte var
> nämnvärt (eller alls) sämre att cykla upp med
> även fast den väger ganska mycket mer på
> pappret.

Vikten är på vår nivå av ganska underordnad betydelse. Hade vi varit bättre/snabbare hade det kanske varit mer utslagsgivande med lättare cykel, men dit är det låångt kvar :-)

Nu är €999 kanske ”billigt” i cykelsammanhang men det är ändå en rätt stor summa pengar för de allra flesta. Därför var det kul och nyttigt att testa och få svar på att en cykel för 10 000 kr räcker för oss och att man bör vara på en nivå bra mycket högre än våran för att kunna utnyttja en dyrare/lättare cykels fördelar.

> Men Anders, du som har cyklat LVG i
> några år nu, kan du säga att den upplevs som
> sämre/långsammare/tyngre osv än din Cannondale
> eller är det mest psykologiskt?

Jag tycker inte att Roadliten upplevs som sämre än min gamla Cannondale. Tvärt om faktiskt. Cannondalen väger iofs något mindre (600-700g) och det är väl ”bättre” på pappret, men som sagt inget som kanske märks i verkligheten. Trots sin tyngd så kändes Roadliten kvickare och snabbare, vilket även visade sig på min testrunda innan vi åkte ner.
Den upplevda komforten är likvärdig trots Cannondalens kolfibergaffel. Känslan och funktionen i reglage och växlar är ljusår bättre på Roadliten än de gamla och slitna på Cannondalen.

/Anders
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Vikten är på vår nivå av ganska underordnad
> betydelse. Hade vi varit bättre/snabbare hade det
> kanske varit mer utslagsgivande med lättare
> cykel, men dit är det låångt kvar :-)

Fasen, det där får ju inte Mirja se ;o)

> Nu är €999 kanske ”billigt” i
> cykelsammanhang men det är ändå en rätt stor
> summa pengar för de allra flesta. Därför var
> det kul och nyttigt att testa och få svar på att
> en cykel för 10 000 kr räcker för oss och att
> man bör vara på en nivå bra mycket högre än
> våran för att kunna utnyttja en dyrare/lättare
> cykels fördelar.

Fasen, det där får ju inte Mirja se ;o)

> Den upplevda komforten är likvärdig trots
> Cannondalens kolfibergaffel.

Fasen, det där får ju inte Mirja se ;o)
 

HåkanC

Aktiv medlem
(Artikel) Transalp 2007 - Utvärdering av cyklar och bil.
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Den upplevda komforten är likvärdig trots
> Cannondalens kolfibergaffel.

Grattis till er båda för ett väl genomfört, och välrapporterat, TransAlp

Men Anders, jag trodde att du redan tidigare var medveten om att materialet i sig inte innebär några komfortskillnader,
det är hur materialet användssom är det viktiga.

Att alu-gafflar kan vara (minst) lika komfortabla som kolfibergafflar visade lyxtitanramtillverkaren Merlin redan för c:a 10år sedan.
Trots att det även då fanns gott om kolfibergafflar så valde de en alu-gaffel (Kinesis) till sina ramar, enl Merlin var den bäst.

/Håkan
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer