[Artikel] Trek Fuel Ex-e den nya generationens elcykel

Redaktionen

Medlem
SLorencePhoto_EXE_070-2000x1333.jpg

Trek lanserade för drygt en vecka sedan en helt ny motor för elcyklar. Tillsammans med TQ Robotics så har Trek utvecklat en tystare, mindre och lättare motor än de mittmotoralternativ vi har sett ta över marknaden de senaste åren.
Trek Fuel EX-e är

Läs hela artikeln:

Fundadores

Aktiv medlem
73 000 till 169 000 kronor för en MTB med en liten elmotor

😂

Undrar hur många de kommer sälja i Sverige? Att få Deoreväxlar och en RS 35 på en cykel för 73000 känns så där. Absolut att motorn kostar men ändå. Gissar att marknaden på andra sidan pölen är större där det är mer ”fireroad up, trail down”.

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Ursäkta gnäll (igen), men det är inte rimligt eller trovärdigt att samma person som tidigare har gjort reklam för cykelmodellen nu står bakom en notis som presenteras som redaktionellt material. Här måste happy välja väg.

NickPick

Aktiv medlem
Undrar hur många de kommer sälja i Sverige? Att få Deoreväxlar och en RS 35 på en cykel för 73000 känns så där. Absolut att motorn kostar men ändå. Gissar att marknaden på andra sidan pölen är större där det är mer ”fireroad up, trail down”.
Det blir väl en ”demohoj” till varje cykelbutik som kränga iväg på storrea sen.

Fundadores

Aktiv medlem
Sant, jo kollar man på FEXe så har ju den motorklumpen där. Trist men bra för en annan som har en 2020 FEX, väckte ju inget habegär som tur är :cool:

Svårt att se att Fuel Ex ska behålla positionen som populäraste stigcykeln, ivarje fall här. Nu är det lite mer minienduro. Passar nog bra där det är mer utför. Men med dagens trampvänliga endurohojar har jag lite svårt att se poängen faktiskt.

Oskar

Aktiv medlem
Fast Top Fuel är ju nya Fuel EX så att säga.

Mest intressant är ju Treks strävan att göra Fuel EX och Fuel EX-e så förvillande lika, det måste ju finnas någon någon baktanke med det.

calmbay

Aktiv medlem
Visa bilaga 569699
Tyvärr verkar vanliga Fuel EX gå i samma riktning...
Tyvärr och tyvärr vet jag inte. Rätt ful idag. Ser till mkt ut som en kona från 2000. Denna med sina force-vibbar är snyggare. Fult bakåtsluttande seattube kör de vidare med tyvärr.

Ska bli kul och se vad treks marknadsföringsavdelning hittar på för nonsens och förkortningar på att dämparen är högre monterad än förut. Tidigare var det ju viktigt att dämparen skulle vara lågt ner, helst driven från två håll som de hade från början. Trek vill ju upplevas som tekniskt drivet företag.🤣
Branschens största kopiator.

the_Dude

Aktiv medlem
Vill inte måla fan på väggen men tror risken med dolda elmotorer är att det kan leda till fler förbud. Vem lägger så mycket på en hoj man bara får använda i bikeparks?

NickPick

Aktiv medlem
Finns någon recension på youtube också, de verkar lyriska, men kanske för att de känner sig utvalda att få testa tidigt.
Det handlar om betald reklam. Är det inte rena pengar så är det kanske en resa, gratis lån av cyklar, bra priser eller liknande. Cykelbranschen saknar oberoende testare som inte har några band till det dom ”testar”.

Eller så är det bara så enkelt att det är ”ännu en cykel”. De flesta inom sitt segment ör ju ganska likvärdiga.

Fundadores

Aktiv medlem
Det handlar om betald reklam. Är det inte rena pengar så är det kanske en resa, gratis lån av cyklar, bra priser eller liknande. Cykelbranschen saknar oberoende testare som inte har några band till det dom ”testar”.

Eller så är det bara så enkelt att det är ”ännu en cykel”. De flesta inom sitt segment ör ju ganska likvärdiga.

Jo absolut men vissa klarar ju av att göra en vettig recension ändå.

SocialGimp

Aktiv medlem

Att testare blir helt lyriska av en cykel som inte skiljer sig nämnvärt från ett tjogtals andra får ju en att undra... Säkert en skitfin hoj som ligger i topp men det är ju inte så att den är dubbelt så bra som tvåan.

Hur som helst, ofta får de större kanalerna "betalt för videoproduktionen". Vad det innebär kan man ju filura över men det är i varje fall pengar inblandat. Säger man sedan att cykeln är skit så lär man ju inte få testa någon mer cykel igen.

ers

Aktiv medlem
Helt klart färgade recensioner av den, bara positivt. Fast det är väl så man skall göra för att få oss att spendera. Många om inte reflekterar över det och bara köper för att någon viss snubbe på nätet säger att det är grym och använder en massa superlativ och fina ord för att beskriva den...

Fundadores

Aktiv medlem
Helt klart färgade recensioner av den, bara positivt. Fast det är väl så man skall göra för att få oss att spendera. Många om inte reflekterar över det och bara köper för att någon viss snubbe på nätet säger att det är grym och använder en massa superlativ och fina ord för att beskriva den...

Lätt att vara nöjd när man kör maxspecade hojen. 💸

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är ju helt galet. Man får trösta sig med att det kommer bli tokreor framöver.
Hoppas på det! Ser ut att finnas kvar av årets 8:a i Xl om hemsidan stämmer. Ska ner och kolla med lbs imorgon om han kan beställa en och göra något bättre pris.

Finns ju på nätet med 10-15% rabatt så det borde ju gå att lösa något liknande.

Fundadores

Aktiv medlem
Hoppas på det! Ser ut att finnas kvar av årets 8:a i Xl om hemsidan stämmer. Ska ner och kolla med lbs imorgon om han kan beställa en och göra något bättre pris.

Finns ju på nätet med 10-15% rabatt så det borde ju gå att lösa något liknande.

Jag har ingen brådska, ska köra slut på min DH-cykel. Som sagt är mest sugen på nästa version av Slash. Men om instegscykeln kommer kosta närmare 50 lax lär jag nog titta efter något annat.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har ingen brådska, ska köra slut på min DH-cykel. Som sagt är mest sugen på nästa version av Slash. Men om instegscykeln kommer kosta närmare 50 lax lär jag nog titta efter något annat.
Kommer det en ny modell så blir ju den ännu dyrare, går väl att jämföra med FEX gen 6 antar jag 😳

Nivån på årets med lite rabatt kan jag tänka mig att hosta upp. Därför tänkte jag göra slag i saken om det går

Hälsingland

Aktiv medlem

Fanns inga 2022 modeller i XL kvar att beställa.. Finns ju några i butik lite här och var med jag handlar gärna lokalt om det går.

Gick inte att se några leveranstider på nya modellen så jag får avvakta lite och se vad den kan gå att få loss för.

Topp