[Artikel] Trek lyfter på sockan - här är nya Supercaliber

Beofred

Aktiv medlem

Trek har med Supercaliber velat göra en renodlad XC-räser med egenskaper som kommer mycket nära en halvstel cykel, men med en liten, lätt och effektiv dämpare som tar udden av de där värsta, minsta vibrationerna som gör dig trött.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=36368

AlfaAlfa

Medlem
Snygg! Nu känns ju både Scalpel och Epic old school! Vi vill ha integrerade dämpare, när vill vi ha det?NU!!!

Gurra

Aktiv medlem
Videon rev ner ett par garv.

Håller med föregående talare, grabben med kryckor vinner. Undra om den håller för att hucka dr0p till platt i Hellas?

Rattnalle

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Snygg! Nu känns ju både Scalpel och Epic old school! Vi vill ha integrerade dämpare, när vill vi ha det?NU!!!
Coolt och ger en snygg och clean ram men något jag faktiskt skulle vilja äga, nej.

Jay Jay

Medlem
Brukar inte gå igång på sådant här... men det gör jag nu. Kommer dock sannolikt ändå inte köpa, en vettigt specad lär vara för dyr.

kais01

Aktiv medlem
plötsligt känns min cube ams från 2013 så himla rätt; med högt liggande dämpare, ungefär samma längd på överrör, gaffelvinkel, vikt och fjädringsväg;)

tyder detta på att man konceptet snabb cykel i stök blandat uppför och nedför börjat stabilisera sig kring något optimalt, eller är industrin bara konservativ?

JesperA

Medlem
Jag var rätt sugen på denna när den var en prototyp men nu när den är här & siffrorna är här så förstår jag inte riktigt varför folk är intresserade av den? Speciellt på Pinkbike kryllar det av folk som alltid hyllar hemmamärket men i övriga världen?

9.96kg (utan dropper) för 116'000kr som har en kompromissad fjädringsväg? Med dropper väger den mer än en Lux för nästan halva priset, utan dropper på Lux:en så väger den mindre än Supercaliber:n & då har Lux 100mm fjädring också & uppnår vikten med tyngre däck & hjul. Eller en Epic som väger mindre än Supercaliber. Eller köp ett Lux frameset & specca den högt & man får en 9kg XC cykel för 20-30 papp mindre än Supercaliber, eller en 9kg Spark.

Supercaliber måste vara extremt trampeffektiv om det skall vara värt att välja den över dom alternativen som finns.

Edit: Vad är det för clip på underröret? Något slags clip-fäste för tex stänkskydd?

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
JesperA sa:
Edit: Vad är det för clip på underröret? Något slags clip-fäste för tex stänkskydd?
Om man förstorar, ser det ut som om det sitter ett svart buntband i urgröpningen, troligen för att snörpa åt kablarna på insidan och slippa värsta rasslet.

H.

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
JesperA sa:
Om man förstorar, ser det ut som om det sitter ett svart buntband i urgröpningen, troligen för att snörpa åt kablarna på insidan och slippa värsta rasslet.
Om det är så är det sjukt b-igt.

marr

Moderator
Forumvärd

NickPick

Aktiv medlem

Raggamuffin

Aktiv medlem
NickPick sa:
H. sa:
Spacekitty sa:
JesperA sa:
Så är det på tex top fuel också.
Och Remedy.

H.

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
H. sa:
Spacekitty sa:
JesperA sa:
Och Remedy.
Det gör det inte mindre b-igt. Vilka andra hojar för 100 000 kr får du dra ett buntband genom ramen för att kablarna inte ska rassla? Alla premiumramar kör väl med ingjutna ledningar eller motsvarande nu?

Raggamuffin

Aktiv medlem
H. sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
H. sa:
Spacekitty sa:
JesperA sa:
Och Remedy.
Det gör det inte mindre b-igt. Vilka andra hojar för 100 000 kr får du dra ett buntband genom ramen för att kablarna inte ska rassla? Alla premiumramar kör väl med ingjutna ledningar eller motsvarande nu?
Fast det väger ju mindre :)

Rut-66

Medlem
"...effektiv dämpare som tar udden av de där värsta, minsta vibrationerna som gör dig trött."

De får nog reklamera Jolanda Neff's exemplar.
Men jag gillar konceptet faktiskt.

Jensen

Aktiv medlem
H. sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
H. sa:
Spacekitty sa:
JesperA sa:
Och Remedy.
Inget ingjutet på spark sl tex. Men det är klart, scott skickar väll med skumgummi att ha runt ledningarna så det dämpar rasslet. Vilket som är snyggaste lösningen kan man ju diskutera länge :-)

Acura

Medlem
Rut-66 sa:
"...effektiv dämpare som tar udden av de där värsta, minsta vibrationerna som gör dig trött."

De får nog reklamera Jolanda Neff's exemplar.
Men jag gillar konceptet faktiskt.
För ett gäng silverplatser i världscupen är ett tecken på att hojjen är sjukt långsam?
/Anders

calmbay

Medlem
marr sa:
InlineOla sa:
calmbay sa:
Ful. Men kudos för att de tagit fram något som är racespecifikt.
Vari ligger det fula? Tycker det är den överlägset cleanaste fs-hojjen någonsin. Därmed inte sagt att jag tänker köpa en.
I betraktarens öga.
Att göra en dämpare med integrerad baksving. Ser ut som det är ett stycke detalj nämligen. Den där dämparen behöver oxå servas regelbundet. Behöva jixa på och/eller skicka in halva cykeln känns som en väldigt dålig konsumentlösning. Men passar racing.

Raggamuffin

Aktiv medlem
calmbay sa:
marr sa:
InlineOla sa:
calmbay sa:
Ful. Men kudos för att de tagit fram något som är racespecifikt.
Vari ligger det fula? Tycker det är den överlägset cleanaste fs-hojjen någonsin. Därmed inte sagt att jag tänker köpa en.
I betraktarens öga.
Att göra en dämpare med integrerad baksving. Ser ut som det är ett stycke detalj nämligen. Den där dämparen behöver oxå servas regelbundet. Behöva jixa på och/eller skicka in halva cykeln känns som en väldigt dålig konsumentlösning. Men passar racing.
Tycker det ser lättservat ut, dämparen verkar sitta med 3 skruvar bara.

JesperA

Medlem
Måste bumpa denna för jag är nyfiken på ifall någon här skaffat en SC? Har inte sett någon i Trek bildtråden, typ inget om hojen i tråden & på andra cykelforum ser man sällan någon SC också?

Blev det en flopp tro? Inte förvånande egentligen, ser inte direkt någon fördel, det är ju egentligen ingen lätt hoj som Trek påstod; 70 papp versionen väger 10.5 utan slangar & utan dropper, finns flera XC åk i den prisklassen som väger samma eller mindre men som dessutom har dropper & vägd med slangar & som dessutom har 100-120mm slaglängd (tex Lux mfl) gentemot 60mm för SC. För 70 papp får man bara GX drivlina också, 70 papp med GX? Seriöst?

XC går väl mot brötigare terräng också? Banorna i världskuppen blir brötigare & jag tror även hobbyåkare börjar bröta lite mer så framöver kanske t.om 120mm är standard eller åtminstone vanligare för XC jämfört med idag? Trek gick i motsatt håll

Min hjärna måste vara slö så: Finns det någon här som köpt en SC? Jag är nyfiken på fördelar med SC jämfört med andra XC hojar för jag kommer verkligen inte på någon

NickPick

Aktiv medlem
Tycker du mest har fel, men ett problem är att den typ precis har kommit ut till kund.

kais01

Aktiv medlem
det har blivit ett vinnande koncept på marknaden att ta allt mer hysteriskt betalt även för tyngre cyklar.

JesperA

Medlem
Tycker du mest har fel, men ett problem är att den typ precis har kommit ut till kund.
Precis kommit ut är väl att ta i? Det är snart 3 månader sedan den landade i dom första butikerna & här i Borås såg jag den i butik i december tror jag det var (dom står fortfarande kvar osålda). Har sett andra cyklar som släppts som sålt ut alla producerade ramar på mindre än 1 månad så SC flyger ju inte direkt ur hyllorna

Det är inte bara låg vikt som ger prestanda.
Absolut, men jag har inte sett något som säger att SC skulle ha någon överdrivet bättre prestanda än ändra hojjar, visst, i WC ersatte den HT på väldigt många race där man förr körde HT så i dom scenariona kanske den har bättre prestanda (varför skulle dom annars välja den) så ser man den som en mer kapabel HT så där kan man nog uppleva ökad prestanda, men som sagt, XC körning blir kralligare & kralligare så lite tveksamt till att 60mm räcker till för att öka prestandan även där?

Det känns som att det fattas en cykel mellan SC & TF i Treks lineup

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer