[Artikel] Unboxing: Scott Ransom 900 Tuned

frankfurt

Aktiv medlem
FRE01075-2000x1333.jpg

Nya Ransom är det starkaste som företaget byggt i kolfiber. Scotts nya långslagiga endurocykel har 170 millimeter slaglängd och väger i det utförande vi packat upp 13,36 kilo. Geometrin är lång låg och slack. Dessutom kan du styra båda dämparnas komp

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=33027

H.

Aktiv medlem
Jag undrar om twinlock verkligen är en USP för denna typ av cykel. Jag själv och flera av mina vänner som borde ingå i målgruppen, tex för Genius-hojen, serbdet ju som främsta anledningen att inte köpa en Scott...

H. sa:
Jag undrar om twinlock verkligen är en USP för denna typ av cykel. Jag själv och flera av mina vänner som borde ingå i målgruppen, tex för Genius-hojen, serbdet ju som främsta anledningen att inte köpa en Scott...

Jag kikade på Bikemags test av hojen i somras, de verkade tycka att det var en okej grej på just den här (de har tidigare ogillat det på Genius). Men jag håller med, kag är inte stormförtjust i tanken. Det ger ju rätt få möjligheter att fippla med dämparna så de måste ju vara "bra från start".

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
H. sa:

Jag kikade på Bikemags test av hojen i somras, de verkade tycka att det var en okej grej på just den här (de har tidigare ogillat det på Genius). Men jag håller med, kag är inte stormförtjust i tanken. Det ger ju rätt få möjligheter att fippla med dämparna så de måste ju vara "bra från start".
Är det något man kan vara säker på med dämparnas inställning är det att de inte kommer vara bra från start för majoriteten av köparna..

happymtb.fr

Aktiv medlem
Dom flesta bakdämpare och gafflar finns i åtminstone en variant med nån form av climb switch, pro pedal eller plattform som man kan slå av eller på med eller utan remote. Bara det visar att det finns en marknad för det! Så varför skulle det vara dåligt att man slår ihop dessa med en enda spak?
Jag ser det som en plus för transporterna under vilken enduro tävling som helst, speciellt med tanke på hur mycket slaglängd cykeln har.

MickeMud

Ny medlem
Verkar va en hyffsat kompromisslös enduro bike m.t.p slaglängderna.
Bra vikt, man undrar om det ligger feta 250gr slangar i hjulen eller om scott har gjort som ibis och struntat i slang och får ner katalogvikten.
Förstår inte heller motståndet mot twinlock reglaget. Tycker det är smutt, det finns ju faktiskt trampsträckor även i ews och här kan man enkelt plocka tiondelar. Med det reglaget i kombo med prog, spaken på bakdämpen blir den troligen hyffsat användbar på plattstigen och en bra kompromiss för stökstigen. Och vill man inte ha reglaget spar man säkert ett hekto på alla vajrar och reglage.

Westman

Aktiv medlem
H. sa:

+1, är primärt intresserad av dämparprestanda utför och ointresserad av lockouts, tramplägen etc.

Men intressant att Scott (och Cannondale) fortsätter på den vägen, finns säkert folk som vill ha sånt.

LDG

Aktiv medlem
Tror absolut denna är tubeless och mkt är nog ganska optimerat i vikt redan men för @Dangerholm går det mesta. I detta fall tror jag mest vevar och bromsar tillsammans med customgrejor kan lätta.

Westman

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
NickPick sa:
Förstår inte vad en remote kan göra r skada. Räcker väl att använda den om man vill / inte vill?

Den väger, ger mer komplexitet, ytterligare en sak som kan gå sönder, är ful och ger fler slangar som låter.

Dessutom har de ju lagt rätt mycket krut på att optimera dämparens trampläge, vilket innebär att de inte lagt sitt krut på att optimera trampeffektivitet utan trampläget på. Eller kort sagt, hellre en hoj som trampar bra i alla lägen.

Sen bygger oftast hojar med olika lägen på antagandet att man vill ha dämparna öppna utför, dvs inte ha nästan någon LSC på utför. Folk som cyklar lite hårdare vill ha mer stöd även när man trycker på utför, och det brukar inte gå att ställa in bra med dessa typer av lösningar. För om man kör trampläget utför blir det oftast för mycket LSC och spikande beteende, med open blir för soffigt och mjukt.

Jag vill alltså av flera skäl ha ungefär samma mängd LSC på hela tiden, nivån brukar lite beroende på före och terräng ligga nånstans mellan trampläget och öppna läget.

jofahjalm

Aktiv medlem
Fast det är väl inte sant? Sparkarna har ju någon slags låg kvasi-singelpivot och det är väl därför dom har 900 olika reglage på alla sina modeller för att kunna låsa ut dom.

H.

Aktiv medlem
Jag har inga problem med att ha en spak på dämparen. Men jag har OCD-problem med att ha massa spakar och reglage på styret i onödan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har ingen aning om hur det funkar på den här, men jag hade en förra generationens Ransom med reglage till bakdämparen på styret. Det är enda cykeln jag faktiskt använde det på, det fanns ett "trampläge" som var riktigt bra för klättringar i riktiga berg. Tror det hette traction mode. Annars brukar jag dissa sånt.

Det var på den tiden när man körde hårt överbyggda cyklar i Hellas, men jag gillade den både där och i Alperna.

larsaw

Aktiv medlem
Ehm, allt är väl alltid en kompromiss, mellan plush/följsam och poppigt/trampeffektiv.
Att hävda att du kan ha både och är fan bara BS, isf bättre att som här ha möjlighet till antingen eller. Själv väljer jag också antingen eller, men bara den ena åt gången. Dvs antingen inställd som plush ELLER lite poppigare. Gillar inte heller att ha en massa ”onödiga” reglage som kan krångla.
Sen har vi ju numera fått LiveValve av FOX, men det ska vi kanske inte dra in i tråden... (just yet... ;)

Westman

Aktiv medlem
Visst är allt en kompromiss. Vill man köra sådär mycket slag på platt stig av någon anledning måste man kanske kompromissa hårt med dämparinställningarna/ha lägen. Annars kan man välja lite mindre slag och ett trampeffektivt länkage med rätt mycket antisquat, så behövs inte så mycket hjälp av dämparinställningar och det blir inte lika mycket kompromiss.

MickeMud

Ny medlem
Tycker det är lite festligt att en sån där smått genialisk liten spak ( i mina ögon) kan dela folk så mycket.
Men alla är olika och vissa störs av spakar och möjligheter och det är väl troligen därför inte alla cyklar har den, spaken satt på min spark 20 2010 redan med tre lägen. Troligen av samma anledning inte Dualposssition eller Talas på foxspråk blivit en superhit heller.
Vissa saker kommer fel i tiden, kunderna är inte mottagliga.
Själv skulle jag kunna tänka mig en spak med tre lägen som du kan programera funktionen på för dagens cykling.

1 Normalläget Dämparna inställda efter din optimala önskade karraktär för 80% av dagen cykling, gaffel i låg possition. Sadel i din favoritpossition.
2 Utförs läget, ställer om dämparna efter din optimala önskade förinställda karaktär för dagens utförs eller huck du kommer passera, sänker även sadeln i botten och högläge (+30mm) på gaffel.
3 Nödläge öven kallat Tramptransport. Dämparna i optimalt trameffektivt läge, gaffel låg possition. Sadel i topp.

Rattnalle

Aktiv medlem
MickeMud sa:
Tycker det är lite festligt att en sån där smått genialisk liten spak ( i mina ögon) kan dela folk så mycket.
Men alla är olika och vissa störs av spakar och möjligheter och det är väl troligen därför inte alla cyklar har den, spaken satt på min spark 20 2010 redan med tre lägen. Troligen av samma anledning inte Dualposssition eller Talas på foxspråk blivit en superhit heller.
Själv skulle jag kunna tänka mig en spak med tre lägen som du kan programera funktionen på för dagens cykling.

1 Normalläget Dämparna inställda efter din optimala önskade karraktär för 80% av dagen cykling, gaffel i låg possition. Sadel i din favoritpossition.
2 Utförs läget, ställer om dämparna efter din optimala önskade förinställda karaktär för dagens utförs eller huck du kommer passera, sänker även sadeln i botten och högläge (+30mm) på gaffel.
3 Nödläge öven kallat Tramptransport. Dämparna i optimalt trameffektivt läge, gaffel låg possition. Sadel i topp.
Det du beskriver skulle ha ett bra användningsområde. Som det funkar idag är normen snarast att lägena ersätter alla möjligheter att själv justera dämperiet. Åtminstone utan att börja pyssla med shims och grejer på måfå på egen hand.

H.

Aktiv medlem
Funktionen i Scotts reglage finns ju oftast redan på dämparna. Skillnaden är att man får reglaget på styret samt att båda dämparna ändrar sig synkroniserat.

Det sistnämnda är ett reellt problem. Det är inte ovanligt att tex köra gaffeln öppen men bakdämparen i trailläge. Det är fö ovanligt att jag någonsin ändrar gaffelinställningarna under en runda.

Kvarstår alltså värdet av att kunna justera bakdämparen från styret. Jo visst, på en tävlingshoj kan det finnas ett värde med det, men för vanlig cykling har jag hellrd så få reglage som möjligt på styret...

MickeMud

Ny medlem
Rattnalle sa:
MickeMud sa:

Det du beskriver skulle ha ett bra användningsområde. Som det funkar idag är normen snarast att lägena ersätter alla möjligheter att själv justera dämperiet. Åtminstone utan att börja pyssla med shims och grejer på måfå på egen hand.

Jo så är det nog men det borde inte ( på sikt åtmindstonde) var rocketscience och möjligt att tuna in respektive läge på en tvåläges dämpare med vajer styrd spak.

MickeMud

Ny medlem
Som jämförelse hur svårt det är att få dämpare optimerade och ha flera olika inställningar.
En ny Ducati SBK typ pannigalen eller nya V4 sitter Öhlins värsta elektroniska dämparsystem på alla utom snikversionen, med olika moder för körningen. Riktigt bra presstanda, bara ut å gasa bana i trackmode. Men dom som tävlar även på klubbnivå slänger ut skiten och schimsar om på traditionellt vis.
Byter stackar för olika banor. Då snackar vi ändå hyffsat släta asfaltbanor.

happymtb.fr

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Fast det är väl inte sant? Sparkarna har ju någon slags låg kvasi-singelpivot och det är väl därför dom har 900 olika reglage på alla sina modeller för att kunna låsa ut dom.
Ok, Sparken har lägre AS än vad jag trodde vilket är konstigt eftersom det ska vara en xc hoj... men Genius har hyggligt med AS http://linkagedesign.blogspot.com/2018/02/scott-genius-275-2018.html?m=1 och Ransom borde vara nära eftersom pivotpunkten vid bb ligger också vid kedjanshöjd.

happymtb.fr

Aktiv medlem
H. sa:
Funktionen i Scotts reglage finns ju oftast redan på dämparna. Skillnaden är att man får reglaget på styret samt att båda dämparna ändrar sig synkroniserat.

Det sistnämnda är ett reellt problem. Det är inte ovanligt att tex köra gaffeln öppen men bakdämparen i trailläge. Det är fö ovanligt att jag någonsin ändrar gaffelinställningarna under en runda.

Kvarstår alltså värdet av att kunna justera bakdämparen från styret. Jo visst, på en tävlingshoj kan det finnas ett värde med det, men för vanlig cykling har jag hellrd så få reglage som möjligt på styret...
Jag håller med dig med att styva upp eller låsa både fram och bak i en tekniskt uppförsbacke är inte optimalt.

Scottens spak skulle vara bättre om den funkade såhär:
1. Allt öppet
2. Trail läge bak, öppet fram
3. Låst bak, trail läge fram

Angående så få reglage som möjligt, du gillade säkert inte Barels hoj när han har reglage för Shape shifter, låsning av bakdämparen ovanför det vanliga? ;-) bilder finns här
https://m.pinkbike.com/news/pinkbikes-ews-pro-rides-fabien-barel-canyon-strive-2015.html

H.

Aktiv medlem
+1 på dina förslag på inställningar. Det är en rimlig balans.

Angående Barels hoj så måste man skilja på vad som är en renodlad tävlingsmaskin från vad som är en lekcykel. Hans hoj är extremt anpassad för de tävlibgar han kör, hans åkstil och avvägningar som kanske inte de flesta skulle göra. Det tycker jag bara är roligt. Dessutom måste jag ändå säga att han lyckats få det förvånansvärt snyggt på styret!

Men jag skulle inte vilja ha det.

Plush

Moderator
Forumvärd
JPL sa:
Ransome har horst-länk? Varför har dom (scott) inte det på andra modeller?

För att deras Spark serier förlitar sig på böjning i materialet men det funkar bara upp till en viss slaglängd. På Ransom skulle man bryta av sadelstagen om det inte fanns en extra vridpunkt där.

larsaw

Aktiv medlem
JPL sa:
Ransome har horst-länk? Varför har dom (scott) inte det på andra modeller?

Horst är ju (generellt) mer plush än trampeffektivt, passar ju bra med tanke på Ransom's tänkta användningsområde (precis som Genius som också har Horst)

jofahjalm

Aktiv medlem
larsaw sa:
Horst är ju (generellt) mer plush än trampeffektivt, passar ju bra med tanke på Ransom's tänkta användningsområde (precis som Genius som också har Horst)

Det är ju inte någon generell sanning. Du kan bygga det efter vad som önskas.

JPL

Aktiv medlem
Alltså vad gäller fs har jag kört spark, några olika varianter, och spec stumpjumper. Stumpjumpern med horst har varit min favorit för att min känsla har varit väldigt bra trampeffektivitet i förhållande till plush. Dessutom mycke trevligare i stökiga förhållanden med mycket broms och igångdrag. Är säkerligen andra skillnader som gör sitt till, men jag har tillskrivit stor del av skillnaden till hors-länkaget, rätt eller fel.

Jag hade faktiskt inte koll på att genius hade horst. Har blivit mer motion än stigcykling senaste åren och då har genius känts fel. Och till protokollet ska tilläggas att min referensram vad gäller stumpjumper är äldre modeller som låg närmare xc/trail än vad dagens modeller kanske gör.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Grejen med horstlänkaget är att man kan bygga det så att det har helt olika egenskaper beroende på vad man gör med det. Att Medelklassalized endast hade patentet i Amerikat skulle kunna gissa att det har att göra med att det inte är sådan tekonologisk höjd på det att det blev beviljat i övriga världen. Det känns lite som att ta patent på runda hjul. Epicen har t.ex. mycket högre AS än de långslagiga cyklarna.

jomper sa:
Har ingen aning om hur det funkar på den här, men jag hade en förra generationens Ransom med reglage till bakdämparen på styret. Det är enda cykeln jag faktiskt använde det på, det fanns ett "trampläge" som var riktigt bra för klättringar i riktiga berg. Tror det hette traction mode. Annars brukar jag dissa sånt.

Det var på den tiden när man körde hårt överbyggda cyklar i Hellas, men jag gillade den både där och i Alperna.

Du menar 2018?

Lingon

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
larsaw sa:

Det är ju inte någon generell sanning. Du kan bygga det efter vad som önskas.
Precis. Det finns väldesignade horstlänkage som funkar fint att ståcykla med fullt öppna dämpare. Testa nya Capra 29:an tex. Den är mer trampeffektiv än alla XC hojar jag cyklat.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Luthman Photography sa:
jomper sa:

Du menar 2018?

Jo, pendeln har väl svängt tillbaka en del, men cyklar med 160-180 mm slaglängd då var något annat än dagens. Och min egen pendel har pausat på hardtail med 120mm fram..

Sixten Fors

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Scottens spak skulle vara bättre om den funkade såhär:
1. Allt öppet
2. Trail läge bak, öppet fram
3. Låst bak, trail läge fram
Det är väl bara att släppa 5 mm wire vid gaffeln så låsläget (av gaffeln) uteblir när TwinLock reglaget är i sitt mest låsta läge.

Octagon

Aktiv medlem
Lingon sa:
Precis. Det finns väldesignade horstlänkage som funkar fint att ståcykla med fullt öppna dämpare. Testa nya Capra 29:an tex. Den är mer trampeffektiv än alla XC hojar jag cyklat.
Kommer Capra 29 dyka upp på XC världscupen snart? Eller var det väldigt sega XC-cyklar du cyklat?

Senast ändrad:

Jejje

Medlem
Har en Scott spark 900. Trampar riktigt bra med och utan låsning, gillar även att låsningen sitter på styret. Det ända jag tycker är onödigt är att man låser fram. Det är till och med dåligt när man klättrar. Behövs bara bak om man ens vill låsa alls, tycker jag..

Sixten Fors

Aktiv medlem
Jejje sa:
Har en Scott spark 900. Trampar riktigt bra med och utan låsning, gillar även att låsningen sitter på styret. Det ända jag tycker är onödigt är att man låser fram. Det är till och med dåligt när man klättrar. Behövs bara bak om man ens vill låsa alls, tycker jag..
Justera wire på gaffeln (kanske tom räcker att släppa på barrel adj. vid reglaget) så den inte låser fram men bak. Tar typ 5 min.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer