[Artikel] Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs SPD

Redaktionen

Medlem
Puff-bild-2000x766.jpg

Vilket pedalsystem man gillar är väldigt personligt och det handlar mycket om vana och vilken typ av cykling man ägnar sig åt. Vi har tittat på fördelarna med de olika pedaltyperna plattform och clipless (SPD). 

Läs hela artikeln:

Hade ju varit klädsamt att nämna de andra systemen för clipless som finns. Crank Brothers, Time m.fl. Och artikelns rubrik bättre formulerad: Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs Clippless. Annars kan man ju ha en stor varningstext att det inte är artikel utan snarare reklam för Shimano SPD.

Hade ju varit klädsamt att nämna de andra systemen för clipless som finns. Crank Brothers, Time m.fl. Och artikelns rubrik bättre formulerad: Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs Clippless. Annars kan man ju ha en stor varningstext att det inte är artikel utan snarare reklam för Shimano SPD.
Jag tycker ju snarare att det var reklam för plattform...
Men visst, det hade varit bättre att tala om clipless istf SPD.

Hade varit intressant med en källa på alla studier som säger att SPD skulle vara så mkt mer effektivt.

Hade varit intressant med en källa på alla studier som säger att SPD skulle vara så mkt mer effektivt.
Jag har själv bytt från SPD till flats på min MTB men måste ändå säga att uppför är det rätt mycket mer effektivare (för mig) att sitta iklickad. Eller så har jag bara inte vant mig än efter ca 18 månader med flats. Men däremot tycker jag att det är roligare med flats och det är ju det som är det viktiga för mig.

Om du har SPD (pedaler+skor, eller ngt motsv system) kan du själv enkelt prova en effektivitetsskillnad;
  1. Cykla i klickad gärna ngnstans där det är platt och lugnt och du cyklar på en lätt växel med OK kadens, klicka ur ena foten och håll den snett ut åt sidan samtidigt som du fortsätter att trampa
  2. Gör om försöket ovan med plattisar (eller utan att vara iklickad med ngn fot)
Är 1. eller 2. effektivast för din cykling?

Om du har SPD (pedaler+skor, eller ngt motsv system) kan du själv enkelt prova en effektivitetsskillnad;
  1. Cykla i klickad gärna ngnstans där det är platt och lugnt och du cyklar på en lätt växel med OK kadens, klicka ur ena foten och håll den snett ut åt sidan samtidigt som du fortsätter att trampa
  2. Gör om försöket ovan med plattisar (eller utan att vara iklickad med ngn fot)
Det är inte vetenskaplig studie dock, mitt svar blir flats är bäst! Men om det är den typen av test som görs för att visa att SPD är bäst så förstår jag varför resultaten blir som det blir.

Jag har själv bytt från SPD till flats på min MTB men måste ändå säga att uppför är det rätt mycket mer effektivare (för mig) att sitta iklickad. Eller så har jag bara inte vant mig än efter ca 18 månader med flats. Men däremot tycker jag att det är roligare med flats och det är ju det som är det viktiga för mig.
Jag kör SPD på min gravel men flats på trail och downhill, SPD på gravel var mest som ett test, kan inte säga att jag märker någon stor skillnad i att jag skulle blivit snabbare(pga effektivitet) av SPD.

Min fråga här var är studierna? Att SPD är mer populärt på xc och landsväg är ju ett faktum. Men jag var mer intresserad av den studie som visar att det är så mycket mer effektivt.
Jag vet inte. Sen jag testade spd för första gången så aldrig tanken slagit mig att kolla efter en studie för att få reda på om det är effektivt eller inte.
Nu cyklar jag på väldigt låg nivå och har inte varit närmare en xc tävling än Ringsjönrunt så det bevisar självklart inget.

Jag vet inte. Sen jag testade spd för första gången så aldrig tanken slagit mig att kolla efter en studie för att få reda på om det är effektivt eller inte.
Nu cyklar jag på väldigt låg nivå och har inte varit närmare en xc tävling än Ringsjönrunt så det bevisar självklart inget.

Man märker dock direkt att man kan dra hårdare uppför en brant backe med clipless, wenigstens på en lvgcykel.

Man märker dock direkt att man kan dra hårdare uppför en brant backe med clipless, wenigstens på en lvgcykel.
Stenig klättring på xc tycker jag gör rätt stor skillnad. I mitt fall kan det så klart bero på andra saker men sätter man på sig samma som proffsen och det går bättre så vill man ju tro att det är - bättre.

Stenig klättring på xc tycker jag gör rätt stor skillnad. I mitt fall kan det så klart bero på andra saker men sätter man på sig samma som proffsen och det går bättre så vill man ju tro att det är - bättre.
Ja, Sam Hill kör ju på flats och det verkar ju fungera. Är ju lite som han säger i sin senaste intervju med Vitalmtb ang flats vs SPD, att det är inte så konstigt att så många som vill bli proffs börjar med SPDs nu för att det är så många proffs som använder det, så det blir lite självuppfyllande. Inte direkt så att Kovarik, Hill etc inte kunde välja SPD när de tävlade downhill, de föredrog bara flats. Samma gäller ju nu i enduro.

I landsväg är ju spurten extremt viktigt, samma i XC till viss del. Så i sådana tävlingsformat om det nu ger 10% bättre effekt vid spurten så är det ju en stor skillnad. Men för vanliga cyklister som inte spurtar verkar det ju inte ge något.

En riktigt vetenskaplig test verkar vara den här som ser ingen effekt vid lägre intensitet:

Men den har inte tittat på hög intensitet där man enkelt själv kan testa att clipless ger högre effekt.

Jag kör med plattisar pga för feg för att sitta fast i skogen. Jag saknar att kunna klicka i när det är riktigt brötigt uppför, minsta lilla misstag som gör att man tappar pedalen så är det kört att komma igång igen. I övrigt är jag nöjd som det är.

Det är lite det jag sett när jag sett mindre vetenskapliga tester också, att det vid normal intensitet inte ger någon skillnad. Var väl något GCN test där tom flats var lite mer effektivt.
Tävlar inte han utför? Där kan det möjligen diskuteras. Uppför väntar jag också till någon vinner lvg på flats.

Edit. Hill alltså. Citerade visst fel.

Är alltså slutsatsen i artikeln att man ska köra flats på grusracern? Vilka skor tänkte han på då? Jag skulle vilja se ett par five-ten skor efter 2 timmars gruscykling...sunkigt. Vad kör man för överdrag på flat skor?

Och varför ska man gå med sina cykelskor på grusvägen? För att man ska in på CirkelK och köpa cola och varmkorv under turen och därefter in på shoppinggallerian och hänga. Då är ju preferenserna helt annorlunda än att cykla med skorna, då behöver man ju inte ens fundera på pedaleffektivitet etc.

Vad jag sett verkar det vara mätbar, men inte särskilt stor, skillnad i effektivitet till clipless fördel.
Den stora fördelen är ju att man sitter fast, dvs slipper råka tappa pedalen just när man ska trycka sig förbi Sagan, rycka till den sista gången för att komma upp för stenen eller tappa pedalerna halvvägs ner för en stenkista eller hopp.
Nackdelen är att man sitter fast, så att man kanske inte hinner få mer en fot när ett hjul tappar greppet, eller när man ändå inte kom upp för den där stenen.
Eller att man inte ens försöker för att man är rädd för att ramla ner för 3-4 meter med stenbumlingar, på rygg, med cykeln över sig.
Är man inte orolig för konsekvenserna av att sitta fast lär det vara en fördel att sitta fast....

Edit:
Det kan finnas specialorsaker, som jag själv, en stelopererad fotled gör det svårare att få ut den sidan, så jag är glad att det gör så lite skillnad mellan system fast när jag vågar testa på riktigt så är det snabbare med spd....

Senast ändrad:
Är alltså slutsatsen i artikeln att man ska köra flats på grusracern? Vilka skor tänkte han på då? Jag skulle vilja se ett par five-ten skor efter 2 timmars gruscykling...sunkigt. Vad kör man för överdrag på flat skor?

Och varför ska man gå med sina cykelskor på grusvägen? För att man ska in på CirkelK och köpa cola och varmkorv under turen och därefter in på shoppinggallerian och hänga. Då är ju preferenserna helt annorlunda än att cykla med skorna, då behöver man ju inte ens fundera på pedaleffektivitet etc.
Slutsatsen är väl att man ska våga testa nytt ibland. Och att allt inte är så självklart som det ser ut. Att artikelförfattaren ska testa grushoj med flats är ju ingen uppmaning till andra att göra det. Däremot var det ju ett rimligt resonemang att köra med flats om man cyklar med packning mm. Då kan man ju fimpa en uppsättning skor.

Jag kör med plattisar pga för feg för att sitta fast i skogen. Jag saknar att kunna klicka i när det är riktigt brötigt uppför, minsta lilla misstag som gör att man tappar pedalen så är det kört att komma igång igen. I övrigt är jag nöjd som det är.

För mig är det snarare tvärtom. Jag är rädd att jag skulle tappa kontakt med platissar när jag kör i stök, framförallt på min stig-HT och även värre på min helstel mtb. Men jag har aldrig provat. Att klicka ur snabbt är aldrig en problem med SPD, förutom med fel kombination som Shimano Trail pedal med några FiveTens, jättefarligt! Största problemet med clipless på stig är att klicka i efter fotnedsättning i stök uppför. Men antal fotnedsättningar går ner när man blir duktigare.

Tur att marknadens sortiment med skor för flats erbjuder lite mer än bara five-ten med snören.

Jag tycker att det blir en onödigt svartvit debatt om plattisar kontra clipless, men så har det nog alltid varit. Själv har jag börjat gå över mer och mer till platta pedaler på gruscykeln (jag byter inte pedaler hela tiden, jag använder mig av djävulsverktyget kombipedaler), mycket för att jag har noll inriktning på prestation på grus. Det är inte heller helt ovanligt att jag hoppar av cykeln och knatar en stund (med eller utan cykel) för att titta på något, då är det trevligt med ett par mjukare hikingskor på fötterna. Jag kör även platta pedaler på stigcyklarna. På racern och xc-hojen sitter det spd-pedaler.

bryr mig inte om effektiviteten.

SPD är skönt på hardtail över stök, då man inte studsar av med foten från pedalen lika lätt.
SPD garanterar att du alltid hamnar rätt med foten på pedalen när du är iklickad. Flats brukar foten hamna fel då och då vid tillfällen där det inte är optimalt att flytta foten.

Kör:
SPD på hardtail/pendlar härke
eggbeaters på gravel/race(system error!)
flats på fullgung

Det är inte vetenskaplig studie dock,
Du frågade inte efter ngn VETENSKAPLIG studie i #6
Därför mitt svar på hur du enkelt kan göra en egen enkel studie på din egen effektivitet.
Men utöver den bättre effektiviteten finns det andra fördelar, några av dem räknar @etnica upp i #30
SPD är skönt på hardtail över stök, då man inte studsar av med foten från pedalen lika lätt.
SPD garanterar att du alltid hamnar rätt med foten på pedalen när du är iklickad. Flats brukar foten hamna fel då och då vid tillfällen där det inte är optimalt att flytta foten.

mitt svar blir flats är bäst!
Varför det?
Hur gör du for att få samma effektivitet och säkerhet?
Vilken är din egen erfarenhet av SPD (eller andra likn system)?

Jag kör eggbeaters och iClick, men har funderat på att köra plattpedaler på sommarens cykelutflykter. Med
ungar så blir det väldigt mycket tid som man tillbringar av cykeln... Men jag är lite orolig att jag kommer slå sönder smalbenen och tappa pedalerna. Omvänd SPD-rädsla.

Förstår inte argumentet att flats är mångsidigare om man vill/behöver gå nånstans. Det går ju utmärkt att gå omkring i SPD-skor, klossen är ju infälld i sulan. LVG-system som SPD-SL och Look däremot är det ju svårare att knata omkring i, även om det också funkar om man bara ska in på macken eller cafét.
Om man däremot ska gå väldigt mycket vill man ju inte ha cykelskor öht, då vill man ju ha en mjukare och mer följsam sula.

Kör man xc samt klättrar mycket upp gör stor skillnad om du kan använda kraften åt bägge håll. Så där ska du sitta fast. Kör du mycket nerför hade jag använt vanliga då du måste vara mer rörlig, samt att du inte behöver lika mycket kraft ner i pedalerna.

Du frågade inte efter ngn VETENSKAPLIG studie i #6

Därför mitt svar på hur du enkelt kan göra en egen enkel studie på din egen effektivitet.
Men utöver den bättre effektiviteten finns det andra fördelar, några av dem räknar @etnica upp i #30

Varför det?
Hur gör du for att få samma effektivitet och säkerhet?
Vilken är din egen erfarenhet av SPD (eller andra likn system)?
Men din studie är ju inte relevant för vem cyklar med bara ett ben. Det är ju som att säga att flats är bättre om man ska banka ut en stek och därmed är mer effektiv.

Brukar sällan eller typ aldrig tappa foten med flats, ungefär lika ofta som med SPD. Så länge man har bra flats och bra skor med bra greppigt gummi är det inget jag har problem med. Jag kör gravel med SPD, det fungerar ok, har tappat pedalen några gånger när det blir stökigt (skogsstig), någon skillnad i effektivitet har jag inte märkt, jag gillar dock känslan av SPD när man har hög kadens, typ 90-100, känns som det blir lite jämnare pedalrörelse då.

Kör man xc samt klättrar mycket upp gör stor skillnad om du kan använda kraften åt bägge håll. Så där ska du sitta fast. Kör du mycket nerför hade jag använt vanliga då du måste vara mer rörlig, samt att du inte behöver lika mycket kraft ner i pedalerna.

SPD är extremt bra när man kör grövre stök än vad hojen klarar att hantera. Med flats måste man vara tung på fötterna, (Fabien Barel: 'eels down), medan man med SPD tvärtom kan vara väldigt lätt och låta baken dansa under sig. Jag tror inte jag skulle kunna hantera min 120mm-hoj utför stökiga DH-spår utan SPD. I alla fall inte utan att minska farten.

Förstår inte argumentet att flats är mångsidigare om man vill/behöver gå nånstans. Det går ju utmärkt att gå omkring i SPD-skor, klossen är ju infälld i sulan. LVG-system som SPD-SL och Look däremot är det ju svårare att knata omkring i, även om det också funkar om man bara ska in på macken eller cafét.
Om man däremot ska gå väldigt mycket vill man ju inte ha cykelskor öht, då vill man ju ha en mjukare och mer följsam sula.
Fast det är väl högst individuellt hur man ser på möjligheten att gå i SPD-skor. Någons "utmärkt" är någon annans "bedrövligt".

Har du provat de silverfärgade spd-clipsen, de som man kan klicka ur snett uppåt? Experterna rynkar på näsan åt dem, efter vad jag har förstått, men för mig funkar de utmärkt. Man sitter fast men kan klicka ur på nolltid.

Fast det är väl högst individuellt hur man ser på möjligheten att gå i SPD-skor. Någons "utmärkt" är någon annans "bedrövligt".
Så kan det vara, men jag ser skillnaden snarare mellan hikingskor och cykelskor än mellan olika typer av cykelskor. Cykelskor (vare sig för flats eller SPD) har (eller iaf bör ha) en styv sula, och det är iaf för mig ett större hinder om jag ska gå långt än om sulan är helt slät eller har en helt infälld pedalkloss.

Så kan det vara, men jag ser skillnaden snarare mellan hikingskor och cykelskor än mellan olika typer av cykelskor. Cykelskor (vare sig för flats eller SPD) har (eller iaf bör ha) en styv sula, och det är iaf för mig ett större hinder om jag ska gå långt än om sulan är helt slät eller har en helt infälld pedalkloss.
Absolut, det håller jag med om. Jag kanske ska tillägga att jag enbart kör med hikingskor på mina platta pedaler, så för mig hamnar valet mellan spd och plattisar automatiskt i ett val mellan cykelskor eller hikingskor.

Fast det enda det där säger är ju att det är lättare att cykla iklickad om man bara har ett ben.

Ang effektivitet: Har för mig att jag läste om nån studie där man mätt var i trampet som man pressade ur mest watt och hur det egentligen stod till med det berömda rundtrampet och det var tydligen ytterst lite watt som levererades i andra lägen än där benet jobbar som bäst. Så clipless för effektivitetens skull är nog ett ganska klent argument.

Stalle

Slutsatsen är väl att man ska våga testa nytt ibland. Och att allt inte är så självklart som det ser ut. Att artikelförfattaren ska testa grushoj med flats är ju ingen uppmaning till andra att göra det. Däremot var det ju ett rimligt resonemang att köra med flats om man cyklar med packning mm. Då kan man ju fimpa en uppsättning skor.
Javisst, men då är det ju inte cykling man prioriterar. Känns som en självklarhet att man väljer att cykla med finskorna om man ska på grannfesten oxå. Men jag skriver ingen artikel om det. Man kan ju oxå testa att köra cykelskor på festen oxå om man är sugen på nytt.

Jag har uppplevt att när man sitter ner och ska veva upp för brant teknisk stig så blir det stabilare och jämnare med spd. Om det är de forsumbara extra watten som gör skillnaden eller inte vet jag inte.
Nu ska visst alla stå upp och bröta i uppförsbackarna och då upplevs det kanske annorlunda.

Min upplevelse är att SPD framförallt kommer till sin rätt när kadensen börjar sjunka i branta uppförsbackar. Sitter foten fast kan man dra den "över pedalkrönet" och har bättre odds att inte tappa ytterligare kadens. Varför växlar man inte bara ned undrar säkert någon? Det finns situationer där en nedväxling innebär ännu större farttapp, tex i teknisk terräng eller i en spurt.

Apropå greppighet handlar det inte bara om skons styvhet eller mönster. En SPD-sko har en glättig metallkloss strax bakom främre trampdynan där en plattissko har sitt greppigaste gummi. Men det är stor spridning och det går såklart att hitta exempel på SPD-skor som är gåvänligare än vissa plattisskor.

Tillbaka
Topp