[Artikel] Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs SPD

LFN

Aktiv medlem
Har du provat de silverfärgade spd-clipsen, de som man kan klicka ur snett uppåt? Experterna rynkar på näsan åt dem, efter vad jag har förstått, men för mig funkar de utmärkt. Man sitter fast men kan klicka ur på nolltid.
Det har jag inte, ska titta på det :)

HåkanC

Aktiv medlem
Men din studie är ju inte relevant för vem cyklar med bara ett ben.
Fast det enda det där säger är ju att det är lättare att cykla iklickad om man bara har ett ben.
Min förhoppning, vilket visade sig vara en from sådan, var att man skulle inse att SPD (eller ngt annat motsv system) ger möjlighet att överföra trampkraften mer fritt under hela trampvarvet.
Tex såsom Aron formulerade det i #45
Min upplevelse är att SPD framförallt kommer till sin rätt när kadensen börjar sjunka i branta uppförsbackar. Sitter foten fast kan man dra den "över pedalkrönet" och har bättre odds att inte tappa ytterligare kadens. Varför växlar man inte bara ned undrar säkert någon? Det finns situationer där en nedväxling innebär ännu större farttapp, tex i teknisk terräng eller i en spurt.
Ett annat bra tillfälle är när man börja bli trött i benen, ena eller båda, då kan man lägga kraften i att trampa med ett ben
för att effektivt avlasta det andra även utan att klicka ur foten.

rix

Aktiv medlem
Min förhoppning, vilket visade sig vara en from sådan, var att man skulle inse att SPD (eller ngt annat motsv system) ger möjlighet att överföra trampkraften mer fritt under hela trampvarvet.
Tex såsom Aron formulerade det i #45
Ett annat bra tillfälle är när man börja bli trött i benen, ena eller båda, då kan man lägga kraften i att trampa med ett ben
för att effektivt avlasta det andra även utan att klicka ur foten.
Men när man pratar effektivitet så ser jag inte hur det skulle vara mer effektivt. Det är ju samma motor och bränsle som genererar effekten så om man drar i pedalen spelar ingen roll. Däremot så verkar det ju vara så att man kan generera mer effekt under kortare perioder, vilket kan vara bra ibland. Men att det skulle ge någon effektivitetsförbättring (dvs att ens totala ansträngning(hur många Wh man förlorat typ) minskat) på en vanlig runda verkar inte vara fallet enligt de studier då som presenterats i tråden.

Ditt andra exempel var bara totalt ologiskt, aldrig hänt mig att jag blivit trött bara i ena benet. Det kanske är relevant om man skadat ena benet, annars ser jag det lika troligt som att någon med 2 ben vill trampa med bara 1 ben.

HåkanC

Aktiv medlem
Ditt andra exempel var bara totalt ologiskt, aldrig hänt mig att jag blivit trött bara i ena benet.
Det är fler som cyklar än du
och även om man är trött i båda benen märks det skillnad när man kan avlasta först det ena och sedan det andra, vilket är logiskt, åtminstone för mig.
Även i relativt korta lopp som Vätternrundan o likn, men förstås mer på längre lopp
Ännu en gång: åtminstone för mig.

Aron

Moderator
Men när man pratar effektivitet så ser jag inte hur det skulle vara mer effektivt. Det är ju samma motor och bränsle som genererar effekten så om man drar i pedalen spelar ingen roll. Däremot så verkar det ju vara så att man kan generera mer effekt under kortare perioder, vilket kan vara bra ibland. Men att det skulle ge någon effektivitetsförbättring (dvs att ens totala ansträngning(hur många Wh man förlorat typ) minskat) på en vanlig runda verkar inte vara fallet enligt de studier då som presenterats i tråden.

Motorn, dvs kroppen, är ju vad den är. SPD ger i vissa situationer möjlighet att överföra fler av kroppens watt till drivlinan. Det blir kanske tydligare att använda däck-mark som metafor för sko-pedal än motor-drivlina. Om däcket är blankslitet på en del av ytan kommer inte "all" motorkraft att gå ned i backen. Det märks kanske inte på motorväg, men i en brant, blöt, grusig uppförsbacke upplevs skillnad.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag skulle jättegärna sitta fast, men varje gång jag provar så förvandlas jag från skaplig medelmåtta till livrädd nybörjare som inte vågar något alls. Får total klaustrofobi av att sitta fast i cykeln och det verkar inte gå att träna bort heller. Det var ett enormt lyft när jag i början av min MTB-karriär äntligen begrep att man inte måste köra SPD i skogen.

Sen är min önskan om att ibland sitta fast lite omvänd mot många andras; det är utför jag vill sitta fast, inte uppför. Tillfällena då jag plötsligt behöver sätta ner en fot är säkert hundra gånger fler när jag ska upp för nåt knepigt elände än nedför dito knepigt elände (då har man redan ramlat och det spelar inte så stor roll om man sitter fast eller inte).

Edit: Ett annat problem med klickpedaler är att det inte finns några skor med fästen för klossarna så långt bak som jag vill ha pedalaxeln (nästan i hålfoten, och olika på höger och vänster).

jonte987

Aktiv medlem
Jo, jag är skraj för inte sitta fast nedför men kan köpa att det finns fördelar med flats om man är duktig.

Mårten

Aktiv medlem
Jag tror inte jag skulle kunna hantera min 120mm-hoj utför stökiga DH-spår utan SPD. I alla fall inte utan att minska farten.

Min egen studie visar att gränsen för flats i Åre går vid 100 mm slag bak. Iofs inte gjort back to back med olika pedaler... Där har vi en artikelide! Redaktionen - sign me up! Vore kul att jämföra tider i Järvsö eller Åre med säg tre olika cyklar och clipless v flats.

Annars håller jag med. Det är stor skillnad på hur man kan köra med flats v clipless. Inte nödvändigtvis i hur fort det går, tror jag - även om testet enl ovan kanske kan motbevisa det, men i hur man kan hantera cykeln. Utslaget blir där störst på cyklar som måste köras mer aktivt och inte bara rullar på...

Berk

Aktiv medlem
Sen är min önskan om att ibland sitta fast lite omvänd mot många andras; det är utför jag vill sitta fast, inte uppför. Tillfällena då jag plötsligt behöver sätta ner en fot är säkert hundra gånger fler när jag ska upp för nåt knepigt elände än nedför dito knepigt elände (då har man redan ramlat och det spelar inte så stor roll om man sitter fast eller inte).

Ja, det är framförallt utför jag är rätt att foterna skulle ramla av platissar. Men det är uppför där jag tror att jag kan drar mer och ännu mer när det är stökigt. Det är bra att kunna drar pedalerna uppåt. Men då har jag nu mycket lägre kadens än de flesta stigcyklister. Igår måste någon stiga av på en brant klättrin där han körde 32/50 utväxling. Jag kör nu uppför med min SS med 34/22 utan problem. Första året körde jag med 34/42 upför den backe. Tror inte jag skulle komma upp med 34/22 med platissar.

Makten

Aktiv medlem
Ja, det är framförallt utför jag är rätt att foterna skulle ramla av platissar. Men det är uppför där jag tror att jag kan drar mer och ännu mer när det är stökigt. Det är bra att kunna drar pedalerna uppåt. Men då har jag nu mycket lägre kadens än de flesta stigcyklister. Igår måste någon stiga av på en brant klättrin där han körde 32/50 utväxling. Jag kör nu uppför med min SS med 34/22 utan problem. Första året körde jag med 34/42 upför den backe. Tror inte jag skulle komma upp med 34/22 med platissar.
Det beror nog till viss del på att man cyklar på ett annat sätt med SS (och stel cykel). Jag kommer upp för ungefär samma grejer med 30x20 på SS:en som med 30x42 på FS:en, men i helt olika hastighet. FS:en är för ineffektiv för att cykla med så tung växel helt enkelt.

Edit: Det som sätter begränsningen för SS:en är snarast bristen på fjädring, även uppför. Det blir då för stötigt för att kunna hålla den hastighet som den höga utväxlingen kräver.

Berk

Aktiv medlem
Det beror nog till viss del på att man cyklar på ett annat sätt med SS (och stel cykel). Jag kommer upp för ungefär samma grejer med 30x20 på SS:en som med 30x42 på FS:en, men i helt olika hastighet. FS:en är för ineffektiv för att cykla med så tung växel helt enkelt.

Edit: Det som sätter begränsningen för SS:en är snarast bristen på fjädring, även uppför. Det blir då för stötigt för att kunna hålla den hastighet som den höga utväxlingen kräver.

Jag cyklar inte så mycket snabbare uppför med min helstel SS än på min stig-HT, men då cyklade/cyklar jag tunga växlar på min stig-HT.

Ja, fram är bristen på fjädring en begränsning. Bak inte så mycket. Tror att clipless hjälper där. Bakdelen av cykeln studsar på röt och sten när jag kör hård uppför och bakhjulet kan då spinna runt lite, då är det bra att fötterna sitter fast i pedalarna.

Aron

Moderator
Edit: Ett annat problem med klickpedaler är att det inte finns några skor med fästen för klossarna så långt bak som jag vill ha pedalaxeln (nästan i hålfoten, och olika på höger och vänster).

Det där är ett rätt märkligt fenomen. Om man frågar runt lite verkar det som att många har klossarna så långt bak som möjligt. Mig själv inkluderad. Och jag har aldrig hört om någon som har dem längst fram. Varför har då inte fler skor rännorna förskjutna baköver? Det går ju att vara kreativ med en dremel, men det borde inte behövas om efterfrågan är så stor som den verkar vara.

Berk

Aktiv medlem
Det där är ett rätt märkligt fenomen. Om man frågar runt lite verkar det som att många har klossarna så långt bak som möjligt. Mig själv inkluderad. Och jag har aldrig hört om någon som har dem längst fram. Varför har då inte fler skor rännorna förskjutna baköver? Det går ju att vara kreativ med en dremel, men det borde inte behövas om efterfrågan är så stor som den verkar vara.

Varför vill många har klossarna så långt bak vid stigcykling? Har aldrig hört om det vid lvgcykling.

Specialized skriver att sin nya 2FO DH Clip har en längre cleat slot, men det ger bar 4 mm mer justeringsutrymme bakåt.

Makten

Aktiv medlem
Jag cyklar inte så mycket snabbare uppför med min helstel SS än på min stig-HT, men då cyklade/cyklar jag tunga växlar på min stig-HT.

Ja, fram är bristen på fjädring en begränsning. Bak inte så mycket. Tror att clipless hjälper där. Bakdelen av cykeln studsar på röt och sten när jag kör hård uppför och bakhjulet kan då spinna runt lite, då är det bra att fötterna sitter fast i pedalarna.

Jag får nog punka långt innan jag studsar av pedalerna oavsett. 😂

Makten

Aktiv medlem
Varför vill många har klossarna så långt bak vid stigcykling? Har aldrig hört om det vid lvgcykling.

Specialized skriver att sin nya 2FO DH Clip har en längre cleat slot, men det ger bar 4 mm mer justeringsutrymme bakåt.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag upplever flera fördelar med pedalaxeln långt bak. Man står stadigare, anstränger vaderna mindre (som åtminstone i mitt fall är mycket mer begränsande än lår och rumpa) samt att man faktiskt kommer ett litet uns lägre på cykeln. Jag upplever att jag är mycket starkare i benen totalt om jag slipper "balansera" på framänden av foten. Skorna behöver inte heller vara lika styva. En lite oväntad nackdel är att man lättare slår tårna i underlaget, särskilt när man klättrar med full kraft i brant backe, alltså framåtlutad.

jonte987

Aktiv medlem
Tydligen kan man få mindre ont i knän om man flyttar bak klossarna. Verkar vara så för mig numera. Tidigare satte jag dem precis bakom tårna.

Berk

Aktiv medlem
Jag kan bara tala för mig själv, men jag upplever flera fördelar med pedalaxeln långt bak. Man står stadigare, anstränger vaderna mindre (som åtminstone i mitt fall är mycket mer begränsande än lår och rumpa) samt att man faktiskt kommer ett litet uns lägre på cykeln. Jag upplever att jag är mycket starkare i benen totalt om jag slipper "balansera" på framänden av foten. Skorna behöver inte heller vara lika styva. En lite oväntad nackdel är att man lättare slår tårna i underlaget, särskilt när man klättrar med full kraft i brant backe, alltså framåtlutad.

En annan nackdel är att man hamnar längre fram på cyklen, avståndet till bakaxeln blir längre och man behöver längre reach.

moros

Aktiv medlem
Fram vs bak är att jag blir sjukt trött i både skenben och vader vid utförskörning om jag har klossarna för långt fram. Det är som att stå på tå hela tiden. Där har jag max bak på klossarna för att det skall funka

När jag bikefittade för landsväg nyligen (dock med SPD, inte SL) så hamnade inte klossarna hela vägen bak dock.

Aron

Moderator
Varför vill många har klossarna så långt bak vid stigcykling?

Det enkla svaret är att många verkar tycka att det är bekvämare. Det är ju inte alltid den maximala optimeringen som är drivkraften :).

Det finns som alltid en massa teorier fram och tillbaks. En är att betrakta fotleden som ett fackverk/gångjärn. Ju närmare avståndet är mellan pedalaxel och fotled desto mer av kraften från de stora musklerna i låret kan gå rakt ned i pedalen utan att vadmusklerna behöver spjärna emot för att inte hälen ska dippa. Sen är det nog ingen som vill ha pedalen direkt under hälen, och alla är olika osv.

Joppe_k

Medlem
Ja, den eviga debatten om plattisar mot klickpedaler. I mitt fall är det enkelt: jag började med tåclips eftersom det var det enda som fanns på 90-talet, men så fort Shimano introducerade SPD så skaffade jag mig det. Det var rena rama revolutionen i jämförelse! Har kört SPD sen dess så för mig sitter det i ryggmärgen. Har ett par billiga plattisar hemma också för de stunder jag får för mig att öva att köra på bakhjulet. 😋

Fördelarna som jag upplever är att du kan få ut mer kraft när det behövs i en trixig/brant situation, samt att kraften blir jämnare över ett rundtramp. Det innebär mindre risk att slira i branta uppförsbackar. Om det är effektivare över lång tid betvivlar jag. Däremot är det säkert så att du använder lite andra muskler än om du bara pressar.

En annan fördel är så klart att du inte behöver vara rädd för att halka av pedalerna mitt i stöket. Eftersom jag kör en helstel MTB så behöver jag vara lätt på foten (jaja... 😋) för att cykeln ska kunna röra sig under mig när jag t.ex. kör över en rotmatta. Att lätta på pedaltrycket skulle jag inte våga göra med plattisar av rädsla för att bli avkastad.

Undrar om det inte är så att plattisar har blivit mer populärt och mer gångbart iom heldämpade MTB:s? Jag antar att risken att du flyger av cykeln är mindre om du har en dämpning som äter upp de värsta smällarna.

Makten

Aktiv medlem
Ja, den eviga debatten om plattisar mot klickpedaler. I mitt fall är det enkelt: jag började med tåclips eftersom det var det enda som fanns på 90-talet, men så fort Shimano introducerade SPD så skaffade jag mig det. Det var rena rama revolutionen i jämförelse! Har kört SPD sen dess så för mig sitter det i ryggmärgen. Har ett par billiga plattisar hemma också för de stunder jag får för mig att öva att köra på bakhjulet. 😋

Det där är märkligt... Jag körde tåclips för jättelänge sen och hade noll problem med att få ur fötterna, nånsin. Men med klickpedaler har det aldrig funkat. :rolleyes:

Fördelarna som jag upplever är att du kan få ut mer kraft när det behövs i en trixig/brant situation, samt att kraften blir jämnare över ett rundtramp. Det innebär mindre risk att slira i branta uppförsbackar. Om det är effektivare över lång tid betvivlar jag. Däremot är det säkert så att du använder lite andra muskler än om du bara pressar.

En annan fördel är så klart att du inte behöver vara rädd för att halka av pedalerna mitt i stöket. Eftersom jag kör en helstel MTB så behöver jag vara lätt på foten (jaja... 😋) för att cykeln ska kunna röra sig under mig när jag t.ex. kör över en rotmatta. Att lätta på pedaltrycket skulle jag inte våga göra med plattisar av rädsla för att bli avkastad.

Undrar om det inte är så att plattisar har blivit mer populärt och mer gångbart iom heldämpade MTB:s? Jag antar att risken att du flyger av cykeln är mindre om du har en dämpning som äter upp de värsta smällarna.

Jag kör både FS och helstel med plattisar och känner aldrig att jag är på väg att "halka av" faktiskt. Däremot är det eventuella behovet av att sitta fast ibland förstås större med den stela cykeln.
Men det är väl precis samma sak som med klick fast omvänt; "man vänjer sig". Bara det att man kanske inte alls gör det för att andra gör det. 😁

Edit: Däremot har jag grava problem med att förstå hur man ska lyckas behålla kontakt mellan fot och pedal vid ett dropp. Det är det som sätter gränsen i höjd för min del. Har inte lyckats hitta en endaste tutorial på hela internet som nämner det problemet, vilket är ganska konstigt.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Det enkla svaret är att många verkar tycka att det är bekvämare. Det är ju inte alltid den maximala optimeringen som är drivkraften :).

Jag tänkte inte på maximering av effekt här. Har själva bara optimerad positioner av klossarna på min lvg och mtb skor för att det känns bra. I både fall hämnar dom lite bakom mitten av inställingsutrymme på all mina Specialized skor.

Tror inte att många här titta på deras effektmätare för att optimera positioner av klossarna.

Men jag har fått många bra svar, framförallt från Makten.

HåkanC

Aktiv medlem
I mitt fall är det enkelt: jag började med tåclips eftersom det var det enda som fanns på 90-talet, men så fort Shimano introducerade SPD så skaffade jag mig det. Det var rena rama revolutionen i jämförelse! Har kört SPD sen dess så för mig sitter det i ryggmärgen.
"Clipslösa" pedaler för lvg kom redan i mitten av 80-talet (Look 1985)
Shimano SPD lanserades 1990

+1

Joppe_k

Medlem
"Clipslösa" pedaler för lvg kom redan i mitten av 80-talet (Look 1985)
Shimano SPD lanserades 1990

Jag skulle liksom vilja minnas att det var snäppet senare än så, men Shimanos 100-års sajt säger ju också att det var 1990. Möjligtvis att det inte dök upp i de lokala cykelbutikerna (eller att jag inte hörde talas om det) förrän några år senare? Har iaf. kvar mina första PD-M737:or än idag och de funkar fortfarande! Bra skit. ❤️

theBrand

Aktiv medlem
SPD är extremt bra när man kör grövre stök än vad hojen klarar att hantera. Med flats måste man vara tung på fötterna, (Fabien Barel: 'eels down), medan man med SPD tvärtom kan vara väldigt lätt och låta baken dansa under sig. Jag tror inte jag skulle kunna hantera min 120mm-hoj utför stökiga DH-spår utan SPD. I alla fall inte utan att minska farten.
Jag tycker snarare att jag behöver vara mer mjuk i min kontakt med pedalerna när jag kör flats, men man kan ju helt klart strunta lite mer vad fötterna gör med SPD :)

Men jag tänker aldrig aktivt på att försöka hålla mig kvar på pedalerna, lite på samma sätt som man inte tänker aktivt på hur man klickar ur med SPD när man kör det dagligen.

MEN: Jag tror att om du la en säsong på att köra enbart med flats på din 120mm hoj så skulle du nog kunna köra lika fort som med SPD (även om du kör flats emellanåt på andra cyklar så blir det ju inte riktigt samma sak).

Jag skulle jättegärna sitta fast, men varje gång jag provar så förvandlas jag från skaplig medelmåtta till livrädd nybörjare som inte vågar något alls. Får total klaustrofobi av att sitta fast i cykeln och det verkar inte gå att träna bort heller. Det var ett enormt lyft när jag i början av min MTB-karriär äntligen begrep att man inte måste köra SPD i skogen.

Kände också så som du beskriver. Köpte mig ett par magped (enduro). Man sitter fast lite lagom bara så man inte slinter och kan flytta runt på pedalerna som man vill. Detta är nog mer en förbättring av plattisar än ett alternativ till spd. Är jättenöjd med mina än så länge

H.

Aktiv medlem
Jag tycker snarare att jag behöver vara mer mjuk i min kontakt med pedalerna när jag kör flats, men man kan ju helt klart strunta lite mer vad fötterna gör med SPD :)

Men jag tänker aldrig aktivt på att försöka hålla mig kvar på pedalerna, lite på samma sätt som man inte tänker aktivt på hur man klickar ur med SPD när man kör det dagligen.

MEN: Jag tror att om du la en säsong på att köra enbart med flats på din 120mm hoj så skulle du nog kunna köra lika fort som med SPD (även om du kör flats emellanåt på andra cyklar så blir det ju inte riktigt samma sak).
Möjligt, men jag körde tidigare DH med flats och hade även med den problem att jag ibland slogs av pedalerna. Men det är klart att det i slutändan handlar mycket om vana och åkstil.

Joppe_k

Medlem
Det där är märkligt... Jag körde tåclips för jättelänge sen och hade noll problem med att få ur fötterna, nånsin. Men med klickpedaler har det aldrig funkat. :rolleyes:

Jag kör både FS och helstel med plattisar och känner aldrig att jag är på väg att "halka av" faktiskt. Däremot är det eventuella behovet av att sitta fast ibland förstås större med den stela cykeln.
Men det är väl precis samma sak som med klick fast omvänt; "man vänjer sig". Bara det att man kanske inte alls gör det för att andra gör det. 😁

Edit: Däremot har jag grava problem med att förstå hur man ska lyckas behålla kontakt mellan fot och pedal vid ett dropp. Det är det som sätter gränsen i höjd för min del. Har inte lyckats hitta en endaste tutorial på hela internet som nämner det problemet, vilket är ganska konstigt.

Håller helt med. Tror inte det är klokt att känna att man "måste" köra med SPD för att många proffs gör det eller för att man har någon signifikant fördel. Vet fler än du som har sagt att det var en befrielse att göra sig av med SPD. Det är nog framförallt en vane och smaksak och iom det så kommer diskussionen för och emot att vara evig. :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Förstår inte argumentet att flats är mångsidigare om man vill/behöver gå nånstans. Det går ju utmärkt att gå omkring i SPD-skor, klossen är ju infälld i sulan. LVG-system som SPD-SL och Look däremot är det ju svårare att knata omkring i, även om det också funkar om man bara ska in på macken eller cafét.
Om man däremot ska gå väldigt mycket vill man ju inte ha cykelskor öht, då vill man ju ha en mjukare och mer följsam sula.
Fast skor för flats har ju just det sistnämnda, en mjukare och mer följsam sula. De är klart drägliga att promenera i, om man bara trivs i skor som är ganska platta och inte t ex har höjd häl. Har vandrat uppför berg med cykel en hel del i skor för flats och tycker det är helt ok.

theBrand

Aktiv medlem
Möjligt, men jag körde tidigare DH med flats och hade även med den problem att jag ibland slogs av pedalerna. Men det är klart att det i slutändan handlar mycket om vana och åkstil.
De har ju också hänt en del när det gäller flats också, mina tunna och breda oneup är ju betydligt lättare att hålla sig kvar på än ett par gamla DMR eller liknande (såna har jag på min helstela 26" :) )

rix

Aktiv medlem
Det var typ 20 år sen du körde dh med flats :p men det har ändå blivit bättre med styvare skor och mycket bättre gummi så man sitter fast väldigt bra.

ooms

Aktiv medlem
Fast skor för flats har ju just det sistnämnda, en mjukare och mer följsam sula. De är klart drägliga att promenera i, om man bara trivs i skor som är ganska platta och inte t ex har höjd häl. Har vandrat uppför berg med cykel en hel del i skor för flats och tycker det är helt ok.
Då kan de ju inte vara speciellt effektiva att cykla med istället. Det är ju styvheten man vill åt vid cykling.

Rattnalle

Aktiv medlem
Då kan de ju inte vara speciellt effektiva att cykla med istället. Det är ju styvheten man vill åt vid cykling.
Eftersom du står på en stor plattform istället för en liten kloss behöver de inte vara lika styva på samma sätt. Du behöver dessutom kunna känna var pedalen hamnar under foten, till skillnad från spd som alltid är rätt om det inte är helt fel. Resultatet är iaf att de är helt ok att gå i.

theBrand

Aktiv medlem
Om man kör med klossarna långt fram, ja. Men på en platt pedal med stort plattform så har det ingen större påverkan på effektiviteten. (Däremot vill man helst inte ha för mjuk sula om man ska cykla länge/mycket stök då det kan ge problem med ojämt tryck på foten)

Berk

Aktiv medlem
Eftersom du står på en stor plattform istället för en liten kloss behöver de inte vara lika styva på samma sätt. Du behöver dessutom kunna känna var pedalen hamnar under foten, till skillnad från spd som alltid är rätt om det inte är helt fel. Resultatet är iaf att de är helt ok att gå i.

Det är en bra poäng. När pedalerna är halva längden av foten kan man göra framre hälften av skor mjukare och bakdelen hård så man har både effektivitet och kan går bra. Hade inte tänkt på det.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är en bra poäng. När pedalerna är halva längden av foten kan man göra framre hälften av skor mjukare och bakdelen hård så man har både effektivitet och kan går bra. Hade inte tänkt på det.
De skor jag ägt har dock inte haft varierande hårdhet. En lagom hårdhet hela skons längd, så man kan positionera pedalen efter smak och situation och få samma känsla överallt.

Makten

Aktiv medlem
De skor jag ägt har dock inte haft varierande hårdhet. En lagom hårdhet hela skons längd, så man kan positionera pedalen efter smak och situation och få samma känsla överallt.

Många skor för plattisar är dock mjuka framme vid tårna vilket gör dem rätt vettiga att gå i trots att de är plana. Vore de styva ända fram så antar jag att det skulle bli lite som att försöka gå i slalompjäxor.

Berk

Aktiv medlem

Min sons FiveTens är mycket styvare i bakre hälften än i främre hälften, även om all mina cykelskor (med spd) är styvare även bak.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer