[Artikel] Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs SPD

zinkpasta

Aktiv medlem
Om man klarar ett rejält bunnyhopp med plattisar så vet man att man har gjort det på riktigt. Om man kör med spd så får man leva med den gnagande känslan att man iaf till viss delv troligtvis spd-hoppade (aka engelskt bunnyhopp), vilket bara är fel.

(Här skulle man kunna lägga till nån slags text om #åsikt och att det finns tonvis med spd:are som gör bättre bunny's än jag med plattisar, men men.)

Tillägg: ju högre hopp, desto mindre risk/chans att man klarar det med inkorrekt teknik iofs.

Mamel

Aktiv medlem
Jag har gått från spd till plattform och tillbaka till spd igen. En negativ sak med mina plattformspedaler var att det var FÖR bra grepp. Jag kunde knappt glida över dem med foten utan var mer eller mindre tvungen att placera foten exakt på pedalen. Five-ten och Crankbrothers Stamp 7.

Lejon

Aktiv medlem
Om man klarar ett rejält bunnyhopp med plattisar så vet man att man har gjort det på riktigt. Om man kör med spd så får man leva med den gnagande känslan att man iaf till viss delv troligtvis spd-hoppade (aka engelskt bunnyhopp), vilket bara är fel.
Jag har aldrig fattat det där argumentet riktigt: om man kör med spd så gör man ju det och kan använda sig av ”fuskteknik” men vad gör det? Det är ju möjligen ett problem när man ska kaninhoppa med tantcykeln när man ska till Ica men annars är det väl skitsamma?
Lite som att man borde köra med slicks i skogen bara för att ”lära sig sladda ordentligt” eller köra dh på helstel cykel för att det är lärorikt för korrekt spårval i stenkistorna....

Senast ändrad:

ambientzz

Aktiv medlem
Jag har aldrig fattat det där argumentet riktigt: om man kör med spd så gör man ju det och kan använda sig av ”fuskteknik” men vad gör det? Det är ju möjligen ett problem när man ska kaninhoppa med tantcykeln när man ska till Ica men annars är det väl skitsamma?
Lite som att man borde köra med slicks i skogen bara för att ”lära sig sladda ordentligt” eller köra dh på helstel cykel för att det är lärorikt för korrekt spårval i stenkistorna....
Det som skulle kunna bli intressant är ett scenario där man rycker upp cykeln med spd och dessa av någon anledning löser ut...ett "korrekt" bunnyhopp kommer garantera att fötterna är där de ska...

zinkpasta

Aktiv medlem
För egen del så handlar det iaf om att jag började med spd, och lärde mig då "fel" sätt att få upp cykeln, dvs det som kallas engelskt bunnyhopp och där man rycker den rakt upp (och om man har spd, med hjälp av att man sitter fast i cykeln). Den tekniken kan vara användbar då och då, men en "korrekt" utförd rörelse där man startar i en manualrörelse och drar upp framhjulet först och sen följer efter med resten (amerikanskt bunnyhopp) är betydligt mer användbar för att ta sig upp / över hinder, och ser betydligt tuffare ut. Det kräver dock lite mer övning och timing.

En annan högst personlig (och eventuellt lite omogen) aspekt av det hela är att jag har lite mer respekt för cyklister som löser en viss situation på plattisar än med spd. Det är helt enkelt coolare med plattisar.

Här är en film som visar och förklarar lite mer av vad jag försökte beskriva i text:

Lejon

Aktiv medlem
För egen del så handlar det iaf om att jag började med spd, och lärde mig då "fel" sätt att få upp cykeln, dvs det som kallas engelskt bunnyhopp och där man rycker den rakt upp (och om man har spd, med hjälp av att man sitter fast i cykeln). Den tekniken kan vara användbar då och då, men en "korrekt" utförd rörelse där man startar i en manualrörelse och drar upp framhjulet först och sen följer efter med resten (amerikanskt bunnyhopp) är betydligt mer användbar för att ta sig upp / över hinder, och ser betydligt tuffare ut. Det kräver dock lite mer övning och timing.

En annan högst personlig (och eventuellt lite omogen) aspekt av det hela är att jag har lite mer respekt för cyklister som löser en viss situation på plattisar än med spd. Det är helt enkelt coolare med plattisar.

Här är en film som visar och förklarar lite mer av vad jag försökte beskriva i text:
Jag tycker det där ger sig per automatik när man kör lite mer snabbt/aggressivt: då funkar det ju inte att”fuskdra” med sig cykeln över hinder mha pedalerna med engelsk teknik utan man måste ju anamma ”korrekt” teknik annars hinns det inte riktigt. Men det är min ovetenskapliga upplevelse.

H.

Aktiv medlem
Jag har gått från spd till plattform och tillbaka till spd igen. En negativ sak med mina plattformspedaler var att det var FÖR bra grepp. Jag kunde knappt glida över dem med foten utan var mer eller mindre tvungen att placera foten exakt på pedalen. Five-ten och Crankbrothers Stamp 7.
Ja, detta problem har jag också upplevt, främst när man kör DH, där det är ihållande ståcykling i stökig terräng. Fötterna katapultas ibland av, eller att man tar av dem för att tex ge stöd i en sväng, sedan hamnar de lite fel när man sätter tillbaka dem och då finns ingen möjlighet att glida till rätt position och det är heller inte så lätt att lyfta foten till rätt läge.

Makten

Aktiv medlem
Ja, detta problem har jag också upplevt, främst när man kör DH, där det är ihållande ståcykling i stökig terräng. Fötterna katapultas ibland av, eller att man tar av dem för att tex ge stöd i en sväng, sedan hamnar de lite fel när man sätter tillbaka dem och då finns ingen möjlighet att glida till rätt position och det är heller inte så lätt att lyfta foten till rätt läge.

Är det inte ännu värre att försöka klicka i en klickpedal i samma situation? Tänker att det är bättre att stå lite fel en stund än att inte kunna stå på pedalen alls.

Makten

Aktiv medlem

Håller med, åtminstone delvis. Jag kan inte bunnyhoppa (i alla fall inte så till den grad att det är användbart på stigen) och de flesta jag cyklar med kan det inte heller. De med SPD kan "fuska" och har därför fördelar, som jag givetvis också skulle utnyttja om jag kunde. Trots att bunnyhopp anses vara nån slags "basic" kunskap så är det väldigt få som faktiskt klarar av det på riktigt, och är så bra på det så att det är användbart. Rätt märkligt egentligen.

Däremot gör plattisar förmodligen att man jobbar mer "med" cykeln än försöker hålla fast för glatta livet. Det går inte att vara hur osmutt som helst, då studsar man av. Alltså kan det medföra att man tvingas cykla smidigare, vilket bör vara positivt.

theBrand

Aktiv medlem
Detta jag också upplevt, jag brukar lösa det genom ett vältimat "simultanhopp" 😅

En sak som jag saknat på flats kontra t.ex CB clips är float. Att kunna vrida fötterna ihop med höften i kurvor.

H.

Aktiv medlem
Är det inte ännu värre att försöka klicka i en klickpedal i samma situation? Tänker att det är bättre att stå lite fel en stund än att inte kunna stå på pedalen alls.
Nja. För det första så hoppar de inte runt på samma sätt (alltså fötterna katapuötas av från pedalerna) och de gånger man frivilligt eller ofrivilligt kommer loss så fastnar man inte i en oänskad position utan man kan ligga och glida runt med foten. Men det är ju dåligt på ett annat sätt.

Jag försöker helt enkelt undvika att klicka ur.

Berk

Aktiv medlem
Nja. För det första så hoppar de inte runt på samma sätt (alltså fötterna katapuötas av från pedalerna) och de gånger man frivilligt eller ofrivilligt kommer loss så fastnar man inte i en oänskad position utan man kan ligga och glida runt med foten. Men det är ju dåligt på ett annat sätt.

Jag försöker helt enkelt undvika att klicka ur.

Jag har aldrigt ofrivilligt klickad ut (men jag kör ingen enduro).
I början måste jag sätta ner en fot rätt ofta, det var alltid jobbigt att klicka i igen på en stökig ställe. Men efter några år träning kan jag köra nästa allt utan fotnedsättning, så jag har inte längre den problem. Fotnedsättning händer nu nästan bara när jag kör för nära bakom en cyklist som inte klarar en hinder (eller bakom min son som stannar för att berätta något).

C-dale

Aktiv medlem
Efter 18 år på SPDpedaler gjorde jag ett försök med plattisar för att jag hade skaffat en krallig AM/FR hoj. Five ten skor o pedaler med långa o vassa piggar gjorde att skorna högg fast direkt i pedalen och krävde att foten placerades exakt rätt på pedalen för att kännas bra. Ut med foten i en nerförsbacke och det var lögn att få foten i rätt läge igen.Dålig proprioposition kalls det visst. Inget som världens snabbaste flatsåkare Sam Hill tycks lida av.

qma

Aktiv medlem
Jag började med SPD när jag blev cyklo, gillade det och tyckte att det gick bra att klicka ur i nödsituationer m.m. Det kändes alltid nån aning begränsande när det var större risk för misstag men hanterbart.

Blev motiverad att försöka byta till plattform efter några krascher där jag bland annat tappade balansen vid urklickning och föll handlöst baklänges till oskön landning, råkade klicka ur ena foten mitt i en manual och hamnade i spenaten m.m. (Var inte så förtjust i känslan när kloss eller pedal var igensatt och det inte gick att klicka i heller, vid blötsnö m.m.)

För mig kändes det mer oroande att kanske slita upp vad och smalben med pins än att förlora lite marginal i rundtramp uppför eller effektuttag, men det blev odramatiskt och den mesta åkningen känns nu mer avslappnad, upplever mer utrymme för misstag och allmänt mindre stress/hets i hårigare partier.

Det känns för all del lite osäkert kring huruvida min teknik att hålla i cykeln, flytta kroppsvikten ska hålla i olika hopp och högre hastigheter, men det känns samtidigt tryggare med lite mindre chans att vara inlindad i cykeln vid eventuellt kaos...

Det är personligt, och tvivlar man så kanske man borde testa att byta (åt ena eller andra hållet)...

Mamel

Aktiv medlem
Jag rekommenderar fortfarande den som är rädd för att fastna med spd att byta från de svarta clipsen, de som bara klickar ur i sidled, till de silverfärgade som även klickar ur snett uppåt.

Snett uppåt innebär att de löser ut vid den panikrörelse man gör automatiskt när man är på väg att falla. Det kräver alltså ingen inlärning. Nackdelen är att foten lättare kan slås av från pedalen om man träffar en sten, men hittills har det inte försatt mig i någon läskig situation.

Det kostar bara någon hundralapp att byta clips. Testa.

jonte987

Aktiv medlem
Jag rekommenderar fortfarande den som är rädd för att fastna med spd att byta från de svarta clipsen, de som bara klickar ur i sidled, till de silverfärgade som även klickar ur snett uppåt.

Snett uppåt innebär att de löser ut vid den panikrörelse man gör automatiskt när man är på väg att falla. Det kräver alltså ingen inlärning. Nackdelen är att foten lättare kan slås av från pedalen om man träffar en sten, men hittills har det inte försatt mig i någon läskig situation.

Hur identifiera man dem förutom färg? Någon gång ska man väl lura in barn och fru i träsket.

Kanske kunde vara värt att prova själv men gissar att jag inte vill sitta mindre fast 99% av tiden.
Det finns dock några tillfälle förutom teknikträning som jag har problem. Dels är det svårt att göra sig av med cykeln när man klotar men värst är att det är svårt att få loss fot nummer två där det är riktigt jävla brant.
Du sätter ner en fot men det räcker inte utan du är på väg över styret stillastående. Lite trögt att få ut hälen åt andra hållet medan livet går i revy.
Egentligen är det samma problem fast före eller efter klot. Eject eject eject.

ooms

Aktiv medlem
Hur identifiera man dem förutom färg? Någon gång ska man väl lura in barn och fru i träsket.

Kanske kunde vara värt att prova själv men gissar att jag inte vill sitta mindre fast 99% av tiden.
Det finns dock några tillfälle förutom teknikträning som jag har problem. Dels är det svårt att göra sig av med cykeln när man klotar men värst är att det är svårt att få loss fot nummer två där det är riktigt jävla brant.
Du sätter ner en fot men det räcker inte utan du är på väg över styret stillastående. Lite trögt att få ut hälen åt andra hållet medan livet går i revy.
Egentligen är det samma problem fast före eller efter klot. Eject eject eject.
De heter SH-SM56, de ”vanliga” heter 51 eller 52 tror jag.
Wiggle beskriver de olika typerna (en bit ner på sidan):

jonte987

Aktiv medlem
Kanske kunde vara intressant att testa olika cleats och laborera med spänningen.
Kör nukeproof nu men märker ingen skillnad.

mikaeljc

Aktiv medlem
Har på senare år helt gått över till plattpedaler efter många år på spd/mallets. Den enda påtagliga nackdelen jag känner med plattisar är att placera foten rätt på pedalen. Nackdelen jag kände med spd var svårigheten att snabbt klicka i när man stannat och skulle sätta igång igen.

För två år sedan hade jag en idé om att köra plattisar i skogen och mallets på DHn. Men kunde inte komma överens med känslan i kombinationen sko/pedal. Det kändes vingligt fram/bak och inte alls lika stabilt som med plattisar. Tror att det kan ha varit skorna som var dåliga men vågar inte vaska 1500:- på ett annat par bara för att testa.

jonte987

Aktiv medlem
Har på senare år helt gått över till plattpedaler efter många år på spd/mallets. Den enda påtagliga nackdelen jag känner med plattisar är att placera foten rätt på pedalen. Nackdelen jag kände med spd var svårigheten att snabbt klicka i när man stannat och skulle sätta igång igen.

För två år sedan hade jag en idé om att köra plattisar i skogen och mallets på DHn. Men kunde inte komma överens med känslan i kombinationen sko/pedal. Det kändes vingligt fram/bak och inte alls lika stabilt som med plattisar. Tror att det kan ha varit skorna som var dåliga men vågar inte vaska 1500:- på ett annat par bara för att testa.
Vingligt hur? Du hade mallets med dubbar och platform?

Berk

Aktiv medlem

Jag antog att alla som kör SPD på MTB skulle använde multiutlösning cleats SH-SM56. Dom kan vara både silver och svart färjat.

EDIT: Fel antagning! Ser nu att all mina MTB skor har SH-SM51 som bara utlöser åt (en) sidan.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ja, men känslan var att jag stod och balanserade på pedalaxeln utan kontakt med plattformen. Men som sagt skorna var kanske inte de bästa.
Det beror nog helt vad man jämför med. Jag byte från XC pedaler utan korg till nukeproof DH pedaler och platta spd skor (chamber II). Kändes väldigt stabilt på vallåsen jämfört med M520
prod156618_Black_20-_20Gold_NE_01_2667x2000.jpg

Berk

Aktiv medlem
Ja, men känslan var att jag stod och balanserade på pedalaxeln utan kontakt med plattformen. Men som sagt skorna var kanske inte de bästa.

Shimamos SPD pedaler ger inte mycket stöd, också inte Trail versioner. Jag kör dock bara skor med styva sulor, så har ingen problem med stöd.

Jag har aldrig provat en pedal som Jonte visar upp nedan.

jonte987

Aktiv medlem
Lika stabilt som 5-10 och plattisar?

Jag körde så lite plattis innan jag gav upp så kan inte säga.
Kommer som sagt från XC spd pedaler.

Det jag kan säga är att skorna gör skillnad precis som du misstänker.
Bytte först pedaler till ovan med ME400 skor - kändes bra. Sen från ME400 till Chamber II och det blev ännu bättre.

Däremot funkar själva spd grejen bättre utan korg.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag antog att alla som kör SPD på MTB skulle använde multiutlösning cleats SH-SM56. Dom kan vara både silver och svart färjat.
Skulle aldrig fall mig in, man vill ju sitta fast.

Lossnar när man ramlar eller försöker sätta ut foten gör man alltid ändå är min erfarenhet. När klossarna inte är fabriksnya längre brukar jag dessutom dra åt pedalerna en hel del, för att slippa ofrivilliga släpp.

Berk

Aktiv medlem
Skulle aldrig fall mig in, man vill ju sitta fast.

Lossnar när man ramlar eller försöker sätta ut foten gör man alltid ändå är min erfarenhet. När klossarna inte är fabriksnya längre brukar jag dessutom dra åt pedalerna en hel del, för att slippa ofrivilliga släpp.

Haha! Tänkte dubbelkolla all mina MTB skor, och alla har SH-SM51!

Ja, jag drå också åt när klossarna sliter. Enda gång det släppade ofrivilligt var när jag hoppade med gamla klossarna men pedalerna som var inställd på nya.

Bengt-re

Aktiv medlem
Men din studie är ju inte relevant för vem cyklar med bara ett ben. Det är ju som att säga att flats är bättre om man ska banka ut en stek och därmed är mer effektiv.

Brukar sällan eller typ aldrig tappa foten med flats, ungefär lika ofta som med SPD. Så länge man har bra flats och bra skor med bra greppigt gummi är det inget jag har problem med. Jag kör gravel med SPD, det fungerar ok, har tappat pedalen några gånger när det blir stökigt (skogsstig), någon skillnad i effektivitet har jag inte märkt, jag gillar dock känslan av SPD när man har hög kadens, typ 90-100, känns som det blir lite jämnare pedalrörelse då.

Med SS mtb är det sjukt skönt med spd mht att kadensen ibland är över 120 och då får man sitta fast om det skall fungera.

Iofs kör jag alltid med SPD....

Berk

Aktiv medlem
Med SS mtb är det sjukt skönt med spd mht att kadensen ibland är över 120 och då får man sitta fast om det skall fungera.

Hade inte fundarat på det, men tror att du har rätt, även om jag tycker att det är ännu viktigare när jag kör uppför en jättebrant backa med väldigt låg kadens.

C-dale

Aktiv medlem
Haha! Tänkte dubbelkolla all mina MTB skor, och alla har SH-SM51!

Ja, jag drå också åt när klossarna sliter. Enda gång det släppade ofrivilligt var när jag hoppade med gamla klossarna men pedalerna som var inställd på nya.
Jag tycker tvärtom. Slitna klossar kan nästan vägra att släppa ibland. Känns hackiga o usla när jag vill vrida ut foten.

Mamel

Aktiv medlem
Multirelease är djävulens påfund om man försöker få med sig cykeln mha pedalerna (bunnyhoppliknande rörelser) väl? Eller var det bara min bristande teknik, där med?
För ett bunnyhopp funkar det bra tycker jag. Värre om man ska flytta bakhjulet i sidled. Då är det lätt att det blir en vridande rörelse med fötterna, och då kan det klicka ur. Men för oss vanliga dödliga, som inte hoppar och skuttar i skogen, är det inga egentliga problem.

Det är förstås inte optimalt med multirelease ur "sitta fast-aspekten". Men som kompromiss, om man vill ha spd men är rädd för att ramla, är det en bra lösning. Man kan testa, som sagt. Kostnaden är ringa.

f1291n

Medlem
Har först körd med m520, sen köpt m530, Trail versionen alltså. Blev bättre.
Använder de med shimanos xc-skor (MW501 nu när det är blöt).
Jag har övat lite att bunnyhoppa med plattisar och det kändes så mycket bättre med att inte står på/över pedalen utan mer ’integrerad’ i pedalen.
Nu min fråga: Då jag egentligen gillar clipless, tror ni att jag kan få ett jämförbart resultat med lägre skor, typ Kestrel eller ChamberII?

zinkpasta

Aktiv medlem
Bara jag som blir glad av bara ljudet klick-klick när jag landar i mina SPD? Då vet jag ju att jag skall ha kul med cykel!
Det skulle jag ju missa helt med plattisar...
Men med plattisar får man schyssta ärr på vader och smalben, och på så sätt blir man påmind om cykling även när man inte cyklar. Det måste väl vara ännu bättre?

Berk

Aktiv medlem
Men med plattisar får man schyssta ärr på vader och smalben, och på så sätt blir man påmind om cykling även när man inte cyklar. Det måste väl vara ännu bättre?

Det är väl största nackdelen, mindstens för min son. För några månader sen byte jag ut sina Xpedo Traverse 9 mot Chromag Radar. Radar pedalerna är jättesnygga, lätt med 300 gram och pins är greppigare än Xpedo pins. Men pins grepper också väldigt bra i sin ben och nu kastar han bort cykeln och går uppför en backe genom lingonriset och sätter sig arg när det händer. :(

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer