[Artikel] Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs SPD

Emil777

Aktiv medlem
Men med plattisar får man schyssta ärr på vader och smalben, och på så sätt blir man påmind om cykling även när man inte cyklar. Det måste väl vara ännu bättre?
Absolut! (Sen skaffade jag vadskydd och lärde mig crankflip, sen försvann såren men ärren är fortfarande kvar)

Jag kommer själv från ett långt liv i spd och bytte i höstas till plattisar. Det gick långsammare och lite trevande i början men nu är det sjukt kul. Plattisar passar mig bättre

Jag satt spd-pedalerna på min grusräjser istället (tog bort clipsen på ena sidan så det blev kombipedaler) och där får de sitta kvar.

Bland det roligaste jag läst här på happy är jämförelsen i en annan tråd, jag inte hittar nu, men typ:
Fördelar med plattisar - man sitter inte fast
Nackdelar med plattisar - man sitter inte fast.
Fördelar med spd - man sitter fast
Nackdelar med spd - man sitter fast.

Edit: och här hittade jag tillslut doktorsavhandlingen:
SPD / Plattform

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Det är väl största nackdelen, mindstens för min son. För några månader sen byte jag ut sina Xpedo Traverse 9 mot Chromag Radar. Radar pedalerna är jättesnygga, lätt med 300 gram och pins är greppigare än Xpedo pins. Men pins grepper också väldigt bra i sin ben och nu kastar han bort cykeln och går uppför en backe genom lingonriset och sätter sig arg när det händer. :(
Ja, håller med. Jag skaffade mig rejäla skydd och körde med ett tag, men har insett att det räcker med en skyddande strumpa (ev lite tjockare) för att minimera risken att pinsen greppar tag och snittar upp benen (ett annat alternativ skulle kunna vara att jag lär mig cykla). De hindrar iaf även tillräckligt för att direkta träffar inte ska ställa till med nån direkt skada, men jag har skadat mig som mest med sånt som bara känns som smekningar men som sen visat sig vara ett 0.5cm-djupt snitt som behöver sys..

Berk

Aktiv medlem
Ja, håller med. Jag skaffade mig rejäla skydd och körde med ett tag, men har insett att det räcker med en skyddande strumpa (ev lite tjockare) för att minimera risken att pinsen greppar tag och snittar upp benen (ett annat alternativ skulle kunna vara att jag lär mig cykla). De hindrar iaf även tillräckligt för att direkta träffar inte ska ställa till med nån direkt skada, men jag har skadat mig som mest med sånt som bara känns som smekningar men som sen visat sig vara ett 0.5cm-djupt snitt som behöver sys..

Ja. Jag tittade på skenbensskydd, men hittade bara tjocka tunga skydd och min son har redan för varmt även vid temperaturen som finns nu. Letade efter strumpor som skyddar mer, men dom är svårt att hitta i storlek 33. Köpte två par jättesnygga, tjockare strumpor från Ion, men dom är tyvärr ännu lite för stor i minsta storleken 35-38.

Emil777

Aktiv medlem
Kör också med en strumpa, från Endura som har stoppning på skenbenet.
Den håller överraskande bra och skyddar bra.

Borde faktiskt gå fint att sy själv av ett par fotbollsstrumpor med något tunt skydd utanpå, typ gammal yogamatta.

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
Jag har aldrig fattat det där argumentet riktigt: om man kör med spd så gör man ju det och kan använda sig av ”fuskteknik” men vad gör det? Det är ju möjligen ett problem när man ska kaninhoppa med tantcykeln när man ska till Ica men annars är det väl skitsamma?

Nej, det är inte skitsamma.

Det här är ett fall där genväg är senväg, alltså att i längden är "fusktekniken" begränsade, eller kan bli begränsande, och hindrar utvecklingen. Om du är nöjd så och inte upplever att det begränsar dig är det förstås inga problem. Men för någon annan med andra ambitioner kan det vara det.

Att bunnyhoppa upp på ett picknickbord låter sig inte göras med fuskteknik. Att använda en rot för att få extra kick och hoppa över en hel sektion av en Stig är en teknik som i grunden är ett riktigt bunnyhop, och så vidare...

Betyder det att man inte kan lära sig, och använda, rätt teknik med clipless? Nej, absolut inte. Betyder det att ”fusktekniken” alltid är av ondo? Nej, när jag kör iklickad använder jag den också ibland.

Betyder det att personer som kör plattfiskar är tekniskt skickligare än andra? Definitivt inte.

Kan man åka på olika sätt med olika pedaler? Japp, och i det avseendet kokar det ner till s klockrena sammanfattning att fördelen är att man sitter fast iklickad, medan nackdelen är att man sitter fast. För plattfiskar gäller det omvända.

C-dale

Aktiv medlem
Kör också med en strumpa, från Endura som har stoppning på skenbenet.
Den håller överraskande bra och skyddar bra.

Borde faktiskt gå fint att sy själv av ett par fotbollsstrumpor med något tunt skydd utanpå, typ gammal yogamatta.
Långa strumpor med fotbolls skenbensskydd funkar bra. Enklaste modellen kostar inte mycket.

ambientzz

Aktiv medlem
Nu kör jag plattisar till mtb men de gånger jag har provat så tycker jag de största fördelarna är att det är lättare att ta sig uppför knepiga partier, tänker då att rundtrampet bidrar med lite jämnare kraftöverföring, och att det är lättare att slå i pedaler i stenar och annat bråte. Men reservation för att jag bara kört med spd-pedaler som inte har en korg runt sig....

HåkanC

Aktiv medlem
Det här en pedal med korg
DSC_0185_20112.jpg

Åtminstone enl: https://www.evaldsmtb.se/familj-elcyklar/tillbehor-familjecyklar/pedaler/pedal-med-korg
Begreppsförvirringen verkar xtra stor runt pedaler

erik h

Aktiv medlem
Att kunna slippa benskydd igen var ju en sån fröjd att det är skäl nog att köra SPD oavsett alla andra faktorer.

För jag minns smalbenen på FROST-sessionerna. Sånt kan inte bli un-seen.

zinkpasta

Aktiv medlem
Samtidigt finns det ju folk som lyckas cykla snabbt/bra med plattisar utan att sabba smalben och vader.

Nån som har några heta bilder på Sam Hills underben?

s

Aktiv medlem
...
Edit: och här hittade jag tillslut doktorsavhandlingen:
SPD / Plattform

=) Tack för den referensen!

Klistrar in avhandlingen här också. Dagens ungdom orkar ju knappt klicka på en länk ens!

FördelarNackdelar
SPDMan sitter fastMan sitter fast
PlattisarMan sitter inte fastMan sitter inte fast

Har plöjt artikeln och kommentarstråden och kan konstatera att det tillkommit ganska exakt noll under de här åren *). Själv har jag lagt en hel del tid på både plattisar och clipless och kan inte annat än bekräfta det jag tidigare kommit fram till. Det är annorlunda.
Att lyfta fram det ena eller andra som generellt bättre blir bara fel då behoven och förutsättningar är annorlunda från individ till individ.

Det jag tror många med starka åsikter missar är att det tar lång tid, år, att lära sig det andra när man är inkörd på det ena. Att lära sig klicka i och ur eller att sätta foten rätt på en plattis är inte särskilt svårt när man fokuserar på det men det är först när det sitter i ryggmärgen som man kan slappna av och verkligen dra nytta av fördelarna hos ett pedalsystem och inte fastna i nackdelarna.
Mitt bästa tipps är att om ni tycker ni ligger för mycket i nackdels-kolumnen för det system ni kör på idag och är nyfikna på det andra är att verkligen göra hemläxan och träna massor när ni byter. För det system ni byter till kommer upplevas som skit och ni kommer spendera mycket tid och tankar i den nackdels-kolumnen istället innan tekniken sitter. Och det kommer ta tid.

Ett annat bra tips är att om ni bara upplever fördelar med det ni kör på idag så skit i att byta. Verkligen!
Eller om ni har för mycket tid och pengar så byt i vilket fall och vidga vyerna en aning. Det är kul!

*) Förutom diskussionen om reach kontra positition på pedalen. Det var en ögonöppnare för mig. Har aldrig tänkt tanken att det kunde vara relevant men står man så mycket offset som ex. Makten gör så kan det såklart påverka geometrin påtagligt ändå. Intressant.

erik h

Aktiv medlem

Klistrar in avhandlingen här också. Dagens ungdom orkar ju knappt klicka på en länk ens!

FördelarNackdelar

Har plöjt artikeln och kommentarstråden och kan konstatera att det tillkommit ganska exakt noll under de här åren *). Själv har jag lagt en hel del tid på både plattisar och clipless och kan inte annat än bekräfta det jag tidigare kommit fram till. Det är annorlunda.
Att lyfta fram det ena eller andra som generellt bättre blir bara fel då behoven och förutsättningar är annorlunda från individ till individ.

Det jag tror många med starka åsikter missar är att det tar lång tid, år, att lära sig det andra när man är inkörd på det ena. Att lära sig klicka i och ur eller att sätta foten rätt på en plattis är inte särskilt svårt när man fokuserar på det men det är först när det sitter i ryggmärgen som man kan slappna av och verkligen dra nytta av fördelarna hos ett pedalsystem och inte fastna i nackdelarna.
Mitt bästa tipps är att om ni tycker ni ligger för mycket i nackdels-kolumnen för det system ni kör på idag och är nyfikna på det andra är att verkligen göra hemläxan och träna massor när ni byter. För det system ni byter till kommer upplevas som skit och ni kommer spendera mycket tid och tankar i den nackdels-kolumnen istället innan tekniken sitter. Och det kommer ta tid.

Ett annat bra tips är att om ni bara upplever fördelar med det ni kör på idag så skit i att byta. Verkligen!
Eller om ni har för mycket tid och pengar så byt i vilket fall och vidga vyerna en aning. Det är kul!

*) Förutom diskussionen om reach kontra positition på pedalen. Det var en ögonöppnare för mig. Har aldrig tänkt tanken att det kunde vara relevant men står man så mycket offset som ex. Makten gör så kan det såklart påverka geometrin påtagligt ändå. Intressant.

Det där med offset på plattisar, absolut intressant som jag inte heller tänkt på tidigare. Det är ju lätt att man hamnar med plattisar närmast i hålfoten medan en SPD typiskt har sitt bakersta läge några (få) centimeter längre fram. Är det så att många kör plattisar nu igen så skulle det ju delvis förklara att man också ökat reach med några centimeter i allmänhet under samma period.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det där med offset på plattisar, absolut intressant som jag inte heller tänkt på tidigare. Det är ju lätt att man hamnar med plattisar närmast i hålfoten medan en SPD typiskt har sitt bakersta läge några (få) centimeter längre fram. Är det så att många kör plattisar nu igen så skulle det ju delvis förklara att man också ökat reach med några centimeter i allmänhet under samma period.
Man är säkert olika känslig men jag växlar pedaler ibland på samma cykel och märker inte av att jag står ett par cm längre fram med mer än att det känns olika i fötterna. I teorin är det ju dock helt rimligt att det påverkar lite.

Berk

Aktiv medlem
Man är säkert olika känslig men jag växlar pedaler ibland på samma cykel och märker inte av att jag står ett par cm längre fram med mer än att det känns olika i fötterna. I teorin är det ju dock helt rimligt att det påverkar lite.

Det påverkar klart. Jag nämnde det också tidigare i tråden.

Geometri kommer inte så precis som det ofta diskuteras här. Jag kör nu en stig-HT med 470 mm reach vid sag och en helstel HT med 500 mm reach, både med 50 mm stam, och märker ingen stor skillnad vid ståcykling.

Hampus Fågel

Ny medlem
Jag har cyklat sen MTB kom till Sverige. Förut enbart med SPD numera nästan bara Plattisar. Skillnaden är känslan. SPD är effektivast om du tävlar. Plattisar är mer surf och skatekänsla. Vill du komma fram fort eller vill du leka. Njuta kan man göra på flera sätt. Fler skulle ha cyklat MTB idag om inte alla tävlingsinriktad personal rekommenderat SPD till alla nybörjare. Alla borde borde lära sig båda systemen. Tanter på damcyklar brukar ha grymt rulltramp. Idag cyklar jag enbart för att ha kul och må bra. Åk på det du tycker känns bäst. Riktigt tekniska uppförsbackar som man normalt springer uppför går för mig lika bra på plattisar eller SPD. Cykla och Njut.

jonte987

Aktiv medlem
Såg en "review" på youtube där slutsatsen var att de som var rädda att ramla pga SPD kunde känna sig tryggare om de bytte till plattisar. Tack som fan. Mycket längre än så kommer man inte verkar det som.

Cyklade förresten svart på Isaberg med HT och plastplattisar i fredags. Det gick bra som fan men så var det inga hopp eller drop heller.

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem

De första centimetrarna påverkar mest huvudet. Kroppen anpassar sig.

Emil777

Aktiv medlem
Hampus Fågel sa:
Jag har cyklat sen MTB kom till Sverige.
Sjukt intressant fråga !
Kanske egen tråd behövs ?!

...jag säger 1988-89, då köpte jag min första MTB. Importerad från Italien av en privat-handlare, det fanns iaf inte i vanliga cykelaffärer.
Kan ha varit Bianchi (stavning?). Tre drev fram. Vit med pastellinslag. Minnen 😀.

s

Aktiv medlem
Ah, så jag är helt enkelt lite trög i huvudet som inte verkar påverkas. Skönt.

Eller bara avslappnad =)
Svaret blev på ditt inlägg men jag tänkte mer i allmänhet på personer som blir nojiga över att reach och styrstamlängd skall vara på millimetern exakt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Eller bara avslappnad =)
Svaret blev på ditt inlägg men jag tänkte mer i allmänhet på personer som blir nojiga över att reach och styrstamlängd skall vara på millimetern exakt.
Jo jag fattade det, jag eldar på lite för att jag tyckte det var träffsäkert.

Mårten

Aktiv medlem

Å andra sidan upplever jag att man gärna hänger mer över framhjulet med SPD medan man med plattisar flyttar kroppen mer bakåt, iaf när man åker nedför. (Mer heels down -> vikt bakåt) Iakttagelsen stämmer också med att åkare i världseliten i DH med plattformar iaf tidigare (finns ju typ inga kvar nu så vem vet hur det skulle se ut nu), enligt vad jag kan minnas att jag läst mig till, körde relativt mjukare gaffel och hårdare, men långsammare, setup bak för att kompensera för just detta.

Flyttar man vikten bakåt flyttar man kroppen bakåt, eh, då minskar behovet av mycket reach. Tvärt om borde alltså reach minska med fler plattisåkare. Eller ja, beaktar man allt kanske pedalvalet totalt sett inte har någon betydelse för reach ändå.

Äh, jag vet inte.

Erik O

Aktiv medlem

FördelarNackdelar

Tack för en intressant redogörelse. Tar lite fasta på det där du skriver om pengar. Är det så att man som relativt talanglös cykelryttare kan köpa sig till en bra plattis eller spd-teknik? Tror säkert många här på forat skulle vara mkt intresserade av en sådan lösning.

zinkpasta

Aktiv medlem
Det här med att man skulle tappa cykeln om man kör större dropp med plattisar kan jag fö förneka. Har för mig att nån hade en sån fundering i tråden.

Däremot är det inte alltid cykeln följer med uppåt när man vill det. Det är därför man fäster pedalerna i vaden, eller skenbenet.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Det här med att man skulle tappa cykeln om man kör större dropp med plattisar kan jag fö förneka. Har för mig att nån hade en sån fundering i tråden.

Däremot är det inte alltid cykeln följer med uppåt när man vill det. Det är därför man fäster pedalerna i vaden, eller skenbenet.
Ja alla gånger jag skadat mig på platrisarna har varit på små klantiga grejer, typ trottoarkanter.
Enda gången jag varit nära att göra det på nåt stort hade jag som tur var långbyxor.

jonte987

Aktiv medlem

Jag körde både med och utan i helgen och visst, jag tappade inte pedalerna. En av cyklarna var hyrcykel med riktigt kassa bromsar. Bromsarna var klart det större problemet det kan jag erkänna.

ulfalf

Medlem
Om man ska allmänt generalisera så stämmer ju tabellen ovan. Vill man inte skaffa sig egna preferenser så kan man ju tro på vad vem som helst säger. Annars är det ju relativt enkelt att testa sig fram.

Min anekdot som ingen borde läsa som en rekommendation är att jag kört SPD i skogen i säkert sju år förutom under snöigaste vintern. Testade i år att låta plattisarna sitta kvar nu på vårkanten och då saknade jag att sitta fast när man börjar få fäste och vilja cykla lite snabbare. Upplever större kontroll på cykeln, speciellt i stök. Lättare att få den dit man vill med fler punkter utöver händerna som man sitter fast vid.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja alla gånger jag skadat mig på platrisarna har varit på små klantiga grejer, typ trottoarkanter.
Enda gången jag varit nära att göra det på nåt stort hade jag som tur var långbyxor.
Mm, samma här. Som du vet har jag ju ett gäng jack och "kulhål,", men typ alla (var jag minns) har hänt på smågrejer. De djupaste snitten (i vaden) har ju inte direkt känts heller.. (Kulhålen på smalbenen dock, fyfan, de kan jag känna nu bara jag tänker på det. Det är iofs ännu smärtsammare att få en SPDmekanism typ M520 där, men den lämnar sällan nåt bestånde märke iaf.)

HåkanC

Aktiv medlem
Sjukt intressant fråga !
Kanske egen tråd behövs ?!
Det finns redan här på Forumet
Vem var först med mountainbike i Sverige?
(Kanske finns fler trådar om samma sak?)
...jag säger 1988-89, då köpte jag min första MTB. Importerad från Italien av en privat-handlare, det fanns iaf inte i vanliga cykelaffärer.
I tråden ovan är #72 ett intressant inlägg
1983-foersta-mtb-jpg.303678

Första tävlingen redan -83 enl inlägget

s

Aktiv medlem
Tack för en intressant redogörelse. Tar lite fasta på det där du skriver om pengar. Är det så att man som relativt talanglös cykelryttare kan köpa sig till en bra plattis eller spd-teknik? Tror säkert många här på forat skulle vara mkt intresserade av en sådan lösning.

Ja. Valutan du betalar i är blod och tårar.

Makten

Aktiv medlem
Tappa cykeln är att ta i, men det är jag som brukar oja mig om att jag tappar kontakten med pedalerna vid dropp som är ungefär midjehöjd. Vilket också är den höjd jag vågar på grund av detta, sen litar jag inte på att jag kommer landa med fötterna på pedalerna. Hittar som sagt inte ett ord om detta problem på hela internet, vilket är synnerligen märkligt. Man sitter ju inte fast och det vore därför konstigt om man automagiskt behöll kontakt mellan fot och pedal när man är viktlös en stund.

Mitt bäst recept för tillfället är att minimera rörelsen då kroppsvikten skjuts bakåt och istället medvetet landa med framhjulet först även när landningen är platt. Det känns väldigt mycket tryggare och går dessutom av allt att döma fortare. Men det ser inte särskilt ballt ut.

Mårten

Aktiv medlem
Wut?
Nu finns det bra anledningar att landa med framhjulet först i många fall, men att göra det för att inte tappa pedalerna var nytt för mig...

Lägg gärna upp en video tagen rakt från sidan när du droppar Makten. Jag är nyfiken på vad som orsakar problemet.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är just dropp som jag inte heller är bekväm med plattisar, blir lätt att man preloadar lite för att inte trilla av. Det kostar både fart och är inte alltid det man inte egentligen vill.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer