[Artikel] Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs SPD

Makten

Aktiv medlem
Wut?
Nu finns det bra anledningar att landa med framhjulet först i många fall, men att göra det för att inte tappa pedalerna var nytt för mig...

Lägg gärna upp en video tagen rakt från sidan när du droppar Makten. Jag är nyfiken på vad som orsakar problemet.
Jag har möjligen nån video av det hemma (är på jobbet nu) men ingen som tittat på det ser nåt konstigt. Inte jag heller. Möjligen är jag "onödigt" mjuk i landningen och använder därför väldigt lite slaglängd. Kan dock inte se hur det skulle vara en reell nackdel eller orsaka problemet ifråga. Tror inte det går att bifoga videor i enskilda inlägg heller, dumt nog.

Jag vet att man kan bunnyhoppa ut för dropp, men det gör inte 9 av 10 jag cyklar med heller (för de kan inte, precis som jag). Ändå har de inga problem med att behålla fötterna på pedalerna. Jag har försökt "preloada" men det blir bara ännu värre. Då tappar jag kontakten med pedalerna redan när cykeln lämnar kanten så att säga. Dessutom får man ännu mer höjd vilket är det sista jag vill ha.

Edit: Att det går bättre att landa med framhjulet först är nog helt enkelt för att man minimerar tiden i luften. Dessutom hinner framhjulet sjunka betänkligt innan bakhjulet lämnar kanten.

Mårten

Aktiv medlem
Makten:

Ca 1:22 kommer det jag tror att du gör baserat på vad du skriver. Kan förstås ha fel eftersom jag bara spekulerar.

Vad gäller bunnyhop utför drop, just no. Det finns tillfälle. För det, men det är just när man vill längre än man annars skulle komma. Eller för att landa tidigare och fånga baksida. Men då pratar vi de avancerade movesen.

Makten

Aktiv medlem
Makten:

Ca 1:22 kommer det jag tror att du gör baserat på vad du skriver. Kan förstås ha fel eftersom jag bara spekulerar.

Vad gäller bunnyhop utför drop, just no. Det finns tillfälle. För det, men det är just när man vill längre än man annars skulle komma. Eller för att landa tidigare och fånga baksida. Men då pratar vi de avancerade movesen.
Möjligt, men jag tror inte det. Jag tycker dock att man ser potential till problem när han gör "som man ska" (exakt den position man ser i förhandsvisningen ovan). Med vikten så långt bak finns det ju ytterst liten chans att "hålla i" cykeln med pedalerna. Ju mindre jag gör över huvud taget, desto bättre känns det. :unsure:

Edit: Men visst, jag ska definitivt tänka på det och se om det gör skillnad att flytta sig mindre uppåt. Om jag nu gör det, vilket är oklart. Dock handlar det inte om att "halka av" utan snarare att man på nåt sätt puttar cykeln ifrån sig eller att den faller snabbare än man själv. På nåt vis måste man ju fånga upp landningen genom att börja sträcka på benen innan man slår i, och är man lite för tidig så är benen redan raka när cykeln fortsätter nedåt. Kanske är nåt sånt.

C-dale

Aktiv medlem
Bland eliten i XC kör alla med klickpedaler. I enduro o DH nästan alla utom Sam Hill.
Förmodligen för att de tycker det är effektivast.

zinkpasta

Aktiv medlem
Det har vi väl konstaterat för länge sedan ja. Nu gäller det att reda ut vad som är tuffast, roligast samt varför vissa tappar* cykeln när de kör utför drop med plattisar.

* Eller snarare har känslan av att de kan komma att tappa kontakten med pedalerna.

C-dale

Aktiv medlem
Om det är tuffast som gäller så är det nog ingen av Rampageåkarna som ägnar sig åt 20m fritt fall med spd-pedaler.

Makten

Aktiv medlem
Det har vi väl konstaterat för länge sedan ja. Nu gäller det att reda ut vad som är tuffast, roligast samt varför vissa tappar* cykeln när de kör utför drop med plattisar.

* Eller snarare har känslan av att de kan komma att tappa kontakten med pedalerna.
Well, jag provade just att hålla lägre position och skjuta vikten rakt bakåt, med följden att jag höll på att stå på näsan i ett dropp som vanligtvis är helt odramatiskt. 😂 Cykeln tappade liksom all fart och framhjulet föll rakt ner innan bakhjulet lämnat kanten. Åter till ritbordet.

Och nej, det är inte bara en känsla av att tappa kontakten med cykeln. När det inträffar känner jag tydligt hur mina fötter landar på pedalerna från nån centimeter ifrån, efter att cykeln tagit mark.

Valhalla_

Aktiv medlem
Och nej, det är inte bara en känsla av att tappa kontakten med cykeln. När det inträffar känner jag tydligt hur mina fötter landar på pedalerna från nån centimeter ifrån, efter att cykeln tagit mark.
Du gör nog någon form av spd-ryck eller liknande utan att tänka på det för det där händer normalt sett inte.

C-dale

Aktiv medlem
Ja fast när man pratar effektiv i pedalsammanhang är det normalt sett trampeffektiv man syftar på. Effektivare trampning gör en inte snabbare utför.
Men i t.ex Fort William o div. endurobanor är det ett h-e trampande för att inte tala om de långa transporterna. Det är också effektivt att inte flyga av pedalerna .

zinkpasta

Aktiv medlem
Men i t.ex Fort William o div. endurobanor är det ett h-e trampande för att inte tala om de långa transporterna. Det är också effektivt att inte flyga av pedalerna .
Ja, det är nog det jag sett som största fördelen när jag kört spd, att risken att tappa pedalen/fotposition när man kör snabbt i stök minskar rejält.

zinkpasta

Aktiv medlem
Du gör nog någon form av spd-ryck eller liknande utan att tänka på det för det där händer normalt sett inte.
Jag tror också på detta, jag själv gör många teknikfel och klantigheter (vilket Rattnalle mfl kan intyga), men just detta har jag aldrig lyckats med trots att jag ändå kör någorlunda höga dropp.

Valhalla_

Aktiv medlem
Men i t.ex Fort William o div. endurobanor är det ett h-e trampande för att inte tala om de långa transporterna. Det är också effektivt att inte flyga av pedalerna
Att inte flyga av pedalerna handlar inte om verkningsgrad utan att minimera saker som kan gå fel. "Effective" snarare än "efficient". Men visst är det väl iofs inte fel med lite högre verkningsgrad i DH, de trampar ju som fan ibland.

Makten

Aktiv medlem
Definitivt inget ryck uppåt, nej. Det är när jag närmar mig marken som "cykeln hinner före". Annars hade jag klotat direkt. 😂 Rent teoretiskt är det väldigt lätt att tänka sig: Man sträcker ut benen för att möta marken, men tajmar av nån anledning en millisekund fel. När benen redan är utsträckta fortsätter cykeln nedåt och vips har man ingen kontakt med pedalerna. Jag förstår å min sida inte hur det inte ska kunna ske, ens i teorin. Det finns ju de facto ingenting som håller fast fötterna i pedalerna.

Att jag var nära att klota enligt tidigare utsago var nog mest för att just det droppet var olämpligt för den teknik jag försökte mig på. Både avsats och landning lutar en aning så man behöver liksom inte göra nåt. Att skjuta bak kroppsvikten mycket kommer ju sänka hastigheten och det tog jag inte höjd för. Därför blev min bana betydligt kortare än vanligt.

Edit: Vi provar att bifoga en film...
Edit 2: Nepp, man får inte bifoga filmer. Idioti.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag är inget proffs som sagt, men teknikmässigt bör man väl vinkla fötterna så att tåspetsarna pekar uppåt (till viss del) och man har då bättre kontakt med pedalerna (som också vinklas givetvis) än om man behåller pedaler och fötter ..vågrätt mot marken. Om man spd-hoppar ut (med plattisar) är min känsla att man snarare har fötterna på det senare sättet, eller till och med nedåtvinklade tår. (Nu skrev du ju iofs Makten att du inte spd-hoppar, så detta är en mer generell fundering.)

Jag tror iaf det är så jag gör. Får filma och kolla.. Ibland ser det annorlunda ut i mitt huvud än i verkligheten.

Edit: Hmm, nja förresten, så kanske jag inte alls gör. :-) Men men, det värsta man kan göra är att spdhoppa ut för dropp.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Definitivt inget ryck uppåt, nej. Det är när jag närmar mig marken som "cykeln hinner före". Annars hade jag klotat direkt. 😂 Rent teoretiskt är det väldigt lätt att tänka sig: Man sträcker ut benen för att möta marken, men tajmar av nån anledning en millisekund fel. När benen redan är utsträckta fortsätter cykeln nedåt och vips har man ingen kontakt med pedalerna. Jag förstår å min sida inte hur det inte ska kunna ske, ens i teorin. Det finns ju de facto ingenting som håller fast fötterna i pedalerna.
Eftersom det normalt sett fungerar utmärk är det ju något du gör eller inte gör som orsakar det. Kanske du hoppar av hojen i luften, fast bara lite?

Ladda upp videon och lägg in länken ?

Makten

Aktiv medlem
Kass skärmdump i brist på möjlighet att visa själva videon. Det där med tåvinkeln är inget jag tänker på. Det blir vad det blir liksom. Om något har jag hört många som talar om att "låsa" hojen mellan fötter och styre och då vinklas tårna nedåt.

Screenshot 2021-04-20 at 21.17.25.png

Edit: Sen vet jag inte om det här är representativt. Det var ett år sen och jag är nog åtminstone en aning mer säker på vad jag gör nu.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu hittade jag ingen bra bild på min själv (om det ens finns såna), men här är en på en polare som gör typ det jag menar:

1618946656620.png

Makten

Aktiv medlem
Nu hittade jag ingen bra bild på min själv (om det ens finns såna), men här är en på en polare som gör typ det jag menar:

Visa bilaga 483589
Jag har ingen aning om vad du menar fortfarande, men din polare har uppenbart högre tyngdpunkt och rakare ben i alla fall. 🤔

Edit: Vilket inte alls går ihop med den där GMBN-videon som nån länkade till. Jag har en känsla av att alla gör lite olika, och framför allt att man kanske inte vet riktigt hur man själv gör. Funkar det så funkar det liksom. Men det gör det uppenbarligen inte för mig.

Edit 2: Kan det vara så enkelt att jag kryper ihop för mycket och därför behöver sträcka ut mer under luftfärden, vilket skjuter cykeln ifrån mig?

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om vad du menar fortfarande, men din polare har uppenbart högre tyngdpunkt och rakare ben i alla fall. 🤔
Ah.. inte helt lätt att visa från en bild heller, men fortsättningen av rörelsen är att flytta bak och ner baken närmare bakhjulet, då böjs benen till viss del och fötterna vinklas också uppåt (och tyngdpunkten sänks). Sen vill man ju varken ha spikraka eller helt böjda ben i landningen givetvis.

Makten

Aktiv medlem
Man kan låsa i någon mån mellan fötterna annars
Då måste man ju mecka med fötterna. Mina ligger inte direkt mot vevarna om man säger så.

Ah.. inte helt lätt att visa från en bild heller, men fortsättningen av rörelsen är att flytta bak och ner baken närmare bakhjulet, då böjs benen till viss del och fötterna vinklas också uppåt (och tyngdpunkten sänks). Sen vill man ju varken ha spikraka eller helt böjda ben i landningen givetvis.
Va? Han är ju redan ute över kanten; varför ska han flytta bak vikten efter det? :oops:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det jag tror många med starka åsikter missar är att det tar lång tid, år, att lära sig det andra när man är inkörd på det ena. Att lära sig klicka i och ur eller att sätta foten rätt på en plattis är inte särskilt svårt när man fokuserar på det men det är först när det sitter i ryggmärgen som man kan slappna av och verkligen dra nytta av fördelarna hos ett pedalsystem och inte fastna i nackdelarna.
True dat.... Jag fick för mig att byta till flats hösten 2019 då jag fick för mig att jag skulle bli "bättre" på att hoja i skogen plus att det skulle vara kul med något nytt efter att alltid ha suttit fast. Inte förrän nu börjar jag känna mig riktigt bekväm med det. Nu vågar jag fasiken inte sitta fast istället. 😄

zinkpasta

Aktiv medlem
Då måste man ju mecka med fötterna. Mina ligger inte direkt mot vevarna om man säger så.

Va? Han är ju redan ute över kanten; varför ska han flytta bak vikten efter det? :oops:
Jag kan ju igen lägga in disclaimern att jag kanske är den sista som ska ge tekniktips, anledningen till att jag gav mig in i den här diskussionen är att jag aldrig har upplevt eller hört om just det problemet, och då cyklar jag med en hel del folk som kör plattisar utför saker.

Anledningen till att han flyttar bak vikten ytterligare är väl att det är en del av rörelsen, och jag tror dessutom inte man vill landa i den positionen som han är i på bilden.

För att kanske(!) förtydliga lite mer så kika på fotrörelsen 3:39 i denna filmen:

Jag kan dock vara ute på ett villspår map fotrörelsen..

Makten

Aktiv medlem
Jag kan ju igen lägga in disclaimern att jag kanske är den sista som ska ge tekniktips, anledningen till att jag gav mig in i den här diskussionen är att jag aldrig har upplevt eller hört om just det problemet, och då cyklar jag med en hel del folk som kör plattisar utför saker.

Anledningen till att han flyttar bak vikten ytterligare är väl att det är en del av rörelsen, och jag tror dessutom inte man vill landa i den positionen som han är i på bilden.

För att kanske(!) förtydliga lite mer så kika på fotrörelsen 3:39 i denna filmen:

Jag kan dock vara ute på ett villspår map fotrörelsen..
Jag tycker att jag gör ungefär sådär. Och jag fattar fortfarande inte heller varför ingen annan har samma problem, för det borde verkligen vara ett problem om man tittar rent mekaniskt på vad som händer. Det är ju ingenting som håller fast cykeln. Och på ett sådär högt dropp finns all tid i världen att totalt fucka upp och inte ens landa på cykeln. 😂

Tittar jag på min lilla film så pekar jag faktiskt fötterna åt olika håll ett kort ögonblick. Får försöka filma igen, särskilt på nåt ställe jag vet att det brukar bli knaz. För det är inte alltid, utan vissa specifika dropp av nån anledning. Tror det är när det är väldigt platt avsats till väldigt platt landning.

Edit: Droppet i ditt exempel har dock rejält lutande landning. Alltså pekas cykeln nedåt, och det är typ det som jag gör även till platt landning när jag sätter ner framhjulet först. Och vips är problemet borta. Men att försöka landa med båda hjulen till platt blir jetefel. Trots att det är så de flesta gör; rätt eller fel.

jonte987

Aktiv medlem
Det är klart fler har problem med att tappa pedalerna/rädsla för att tappa. Det är ett av de största argumenten för spd.
Hade det bara varit rundtramp hade jag nog prioriterat fördelarna med att inte sitta fast. Jag cyklar inte utför för att njuta av bra rundtramp.

Makten

Aktiv medlem
Det är klart fler har problem med att tappa pedalerna/rädsla för att tappa. Det är ett av de största argumenten för spd.
Hade det bara varit rundtramp hade jag nog prioriterat fördelarna med att inte sitta fast. Jag cyklar inte utför för att njuta av bra rundtramp.
Jo, men det brukar väl mer vara rädslan för att "studsa av cykeln" när det är stökigt? Det har jag noll och inga problem med. Har väl varit nära nån enstaka gång, men det har berott på att jag missbedömt nåt och tjångat rakt in i nån sten eller så. Så länge cykeln håller sig till det spår jag väljer så står jag som på ett salsgolv på plattisar. Edit: Tror dock att jag cyklar mer följsamt än de flesta, så det blir inte särskilt stötigt på det viset. Vilket kanske beror på att man studsar av annars. 😁

Meeeen, då cyklar jag inte DH utan bara stökig stig. Stundom i hyfsat tempo i alla fall.

Edit: Ett av alla argument för plattisar är att det verkligen märks när man gör fel. Så länge hjulen håller sig på marken så man får nån form av feedback. Men när hjulen är i luften så märks det inte. Förrän man landar. 😱

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag är med Makten på det där att tappa pedalerna vid dropp, för min del så skyller jag enbart på bristande teknik.
Makten, jag tror att du ska vara längre fram på cykeln när du går över kanten, mina problem ökar med lägre fart vilket tvingar mig att skjuta fram cykeln för att inte dyka.
På bilden har du tyngden rätt över bakhjulet så kommer sjunka ner enbart på det.

Makten

Aktiv medlem
Jag är med Makten på det där att tappa pedalerna vid dropp, för min del så skyller jag enbart på bristande teknik.
Makten, jag tror att du ska vara längre fram på cykeln när du går över kanten, mina problem ökar med lägre fart vilket tvingar mig att skjuta fram cykeln för att inte dyka.
På bilden har du tyngden rätt över bakhjulet så kommer sjunka ner enbart på det.
Det är nog det jag börjat göra, alltså mindre bakåtrörelse och därmed landa med framhjulet först istället. Men det ser jag knappt nån annan göra. Jag kanske gör rätt ändå? Det känns väldigt, väldigt mycket mer rätt än att försöka landa platt med båda hjulen i alla fall. Mycket mjukare, lägre totalhöjd, kortare tid i luften. Alltså inget som ger några stilpoäng direkt, men ganska effektivt, kontrollerat och bekvämt.

Vad som händer om man försöker det på ett lite högre dropp till platt kan jag dock lista ut. :censored:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Enligt Steve Murphy, som ändå har lite koll på hur man ska hoja så anser han att om man inte landar på framhjulet vid ett dropp så gör man fel. Sen om han har rätt eller fel vet jag inte men när han förklarade varför (som jag såklart inte kommer ihåg) lät det sjukt logiskt.

Mårten

Aktiv medlem
Enligt Steve Murphy, som ändå har lite koll på hur man ska hoja så anser han att om man inte landar på framhjulet vid ett dropp så gör man fel. Sen om han har rätt eller fel vet jag inte men när han förklarade varför (som jag såklart inte kommer ihåg) lät det sjukt logiskt.

Två anledningar jag kan komma på:
1. Rätt utfört är det mjukare och genererar fart
2. Bättre kontroll

Men inget av det har med pedaltypen att göra.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Två anledningar jag kan komma på:
1. Rätt utfört är det mjukare och genererar fart
2. Bättre kontroll

Men inget av det har med pedaltypen att göra.
Jag kommenterade inte pedaltypen utan det faktum att Makten nog faktiskt gör rätt när han landar på framhjulet trots att han kände att han verkar vara ensam om det.

Erik O

Aktiv medlem
Tappa cykeln är att ta i, men det är jag som brukar oja mig om att jag tappar kontakten med pedalerna vid dropp som är ungefär midjehöjd. Vilket också är den höjd jag vågar på grund av detta, sen litar jag inte på att jag kommer landa med fötterna på pedalerna. Hittar som sagt inte ett ord om detta problem på hela internet, vilket är synnerligen märkligt. Man sitter ju inte fast och det vore därför konstigt om man automagiskt behöll kontakt mellan fot och pedal när man är viktlös en stund.

Mitt bäst recept för tillfället är att minimera rörelsen då kroppsvikten skjuts bakåt och istället medvetet landa med framhjulet först även när landningen är platt. Det känns väldigt mycket tryggare och går dessutom av allt att döma fortare. Men det ser inte särskilt ballt ut.
En dropptråd alltså, kul.

Kan det inte mest ha med övning och timing att göra. Du kanske fortsätter den komprimerande rörelsen lite för länge och därmed trycker cykeln nedåt och ifrån dig. Eller att du av rädsla för att tappa pedalerna trycker ner benen lite för mkt i början av flygturen och då tappar cykeln. Tror mest det bara handlar om vana och övning. Öva på en massa trottoarkanter, smådropp etc. Sen sitter det där.

Erik O

Aktiv medlem
Jag kommenterade inte pedaltypen utan det faktum att Makten nog faktiskt gör rätt när han landar på framhjulet trots att han kände att han verkar vara ensam om det.
Fast att inte göra nåt, och landa tungt på framhjulet tror jag inte är att göra rätt. Landa litegrann på framhjulet är en annan grej.

erik h

Aktiv medlem
Men pratar vi riktigt feta DR0P TiL PLaT nu eller? Hoppas vi gör det.
Särskilt lastkajsdrop på hardtail, landa framtungt och så liksom snärtar man ner bakhjulet efteråt så det går RIKTIGT hårt i marken och flatspottas. Good times.

Bara en dåre skulle droppa en lastkaj med SPD. Och bara en slösaktig skulle cykla långtur med plattisar.

jonte987

Aktiv medlem
När jag någon gång kollar på youtube så verkar grabbarna vara glada för att verkligen dyka ner med framhjulet först även på mindre hopp. Jag drogslutsatsen att det inte är nåt jag behöver bekymra mig om i min cykling.

Makten

Aktiv medlem
En dropptråd alltså, kul.

Kan det inte mest ha med övning och timing att göra. Du kanske fortsätter den komprimerande rörelsen lite för länge och därmed trycker cykeln nedåt och ifrån dig. Eller att du av rädsla för att tappa pedalerna trycker ner benen lite för mkt i början av flygturen och då tappar cykeln. Tror mest det bara handlar om vana och övning. Öva på en massa trottoarkanter, smådropp etc. Sen sitter det där.
Visst handlar det om övning i någon mån, men när jag försöker göra "som alla andra" så blir jag inte ett dugg bättre ju mer jag övar. För den som håller till i Hellas är trädroppet ner mot grusvägen bakom källan ett bra exempel. Det är knappast högt och både avsats och landning lutar. Men det känns lika vidrigt varje gång och jag har snarast börjat undvika att köra det även om jag vet att jag klarar det. Just där har jag nog inte känt att jag tappar kontakten med cykeln dock. :unsure: Det är också ett sånt dropp där man vill ha skaplig fart, och ju mer fart desto högre fallhöjd (till skillnad mot dropp till plAt).

Fast att inte göra nåt, och landa tungt på framhjulet tror jag inte är att göra rätt. Landa litegrann på framhjulet är en annan grej.
Klart jag gör nånting, men betydligt mindre än om man ska landa med båda hjulen samtidigt. Och tungt blir det inte heller; snarare väldigt mycket mindre tungt än tvåhjulslandning. Man sprider ju ut nedslaget i tid och dessutom på två separata smällar. Det blir mer projektilbana än rakt ut, rakt ner, så att säga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer