[Artikel] Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs SPD

H.

Aktiv medlem
Nu gissar jag vilt här, men jag tror att en del av problematiken kan vara att du är för passiv med fötterna/benen. Tex lyfter man framhjulet mycket genom att skjuta ifrån med fötterna. I extremfallen kan man se tex BMXare gå upp i manual enbart genom att gå från böjda ben till utsträckta ben. När du sedan skjutit iväg cykeln ska du sedan dra den tillrätta igen, och där använder du fötterns för att dra in cykeln under dig.

Så om du har svårt att lyfta bakhjulet vid bunnyhop och upplever problem att du tappar pedalerna vid drop, så kanske det är två symptom på samma problem, kopplat till hur du interagerar med benen/fötterna och cykeln.

Mårten

Aktiv medlem
Backar till det här med bunnyhop. Nu är det jag tänker visa strikt taget inte ett bunnyhop, men så fort man slutar trampa är pedalup och bunnyhop precis samma rörelse. Det är bara att en pedalup initierar man med en wheelie istället för en manual.

Bara så vi kan få det här med armar och fötter utrett. Screenshots från en video från typ 12 år sedan...

Preloadfas. Eyes on the prize. Vikten placerad ganska långt fram mot framaxeln.

Skärmavbild 2021-04-23 kl. 17.54.50.png

Framhjulet upp så högt att det matchar tänkt hopp. Fortfarande inte så mycket annat än ryck i styret. Eller, faktiskt inte något ryck i styret alls. Än är det typ manual (eller ja wheelie eftersom just det här är en pedalup). Notera att vikten flyttats bakåt mot bakaxeln.
Skärmavbild 2021-04-23 kl. 17.54.14.png

Hopp! Det är den här delen som är svårast och som folk glömmer. Man måste hoppa, utav helvete pjäxa, som synes hänger armarna än som döda sillar. Det enda som har hänt är att benen nu är helt uträtade efter ifrånskjutet. Tänk jämnfotahopp. Notera att bakhjulet har lättat från marken bara av att jag hoppat och tagit med mig cykeln rakt upp. Inget annat konstigt pågår. Styret är i princip i knät som vid en tuck no hander.
Skärmavbild 2021-04-23 kl. 17.54.34.png

Men skjuta fram cykeln då? Ska man inte göra det? Jo! Nu! Fram med styret och lyft in cykeln under kroppen. I princip görs hela den här delen med armarna genom att man trycker styret framåt. Edit: det här genererar inte lyft, men är en del av rörelsen som gör att cykeln kommer med upp på/över hindret. Men, precis som när man hoppar utan cykel är det viktigt att böja på benen också. Annars blir det lite knas.

Skärmavbild 2021-04-23 kl. 17.53.40.png

Jepp, bakhjulet hänger lite på kanten. Men det är liksom enda sättet att stanna om man inte har några bromsar på sin cykel... Och det var faktiskt rätt högt, så äsch.

Allt detta helt utan SPD. Fantastiskt. Ska se om jag kan fixa något, bättre, för drops också. Det kanske rent av ska göras nu i helgen sådär 12 år efter videon togs som ovan bilder är plockade från.

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Alltså, det där trycket i styret handlar mer om att göra plats för att kunna krypa ihop med kroppen, som ju redan är på väg uppåt, och vara ur vägen för cykeln. Du kan aldrig generera mer lyftkraft när du väl lämnat marken genom någon magisk rörelse, bara fördela om ekipaget en smula.

H.

Aktiv medlem
Alltså, det där trycket i styret handlar mer om att göra plats för att kunna krypa ihop med kroppen, som ju redan är på väg uppåt, och vara ur vägen för cykeln. Du kan aldrig generera mer lyftkraft när du väl lämnat marken genom någon magisk rörelse, bara fördela om ekipaget en smula.
+1

Har man dessutom problem att få med sig bakhjulet är det nog lättare att tänka att man ska försöka lyfta fötterna som om man hoppar jämfota upp på en stol eller över en pinne.

Makten

Aktiv medlem
Backar till det här med bunnyhop. Nu är det jag tänker visa strikt taget inte ett bunnyhop, men så fort man slutar trampa är pedalup och bunnyhop precis samma rörelse. Det är bara att en pedalup initierar man med en wheelie istället för en manual.

Bara så vi kan få det här med armar och fötter utrett. Screenshots från en video från typ 12 år sedan...

Preloadfas. Eyes on the prize. Vikten placerad ganska långt fram mot framaxeln.

Visa bilaga 484165

Framhjulet upp så högt att det matchar tänkt hopp. Fortfarande inte så mycket annat än ryck i styret. Eller, faktiskt inte något ryck i styret alls. Än är det typ manual (eller ja wheelie eftersom just det här är en pedalup). Notera att vikten flyttats bakåt mot bakaxeln.
Visa bilaga 484167

Hopp! Det är den här delen som är svårast och som folk glömmer. Man måste hoppa, utav helvete pjäxa, som synes hänger armarna än som döda sillar. Det enda som har hänt är att benen nu är helt uträtade efter ifrånskjutet. Tänk jämnfotahopp. Notera att bakhjulet har lättat från marken bara av att jag hoppat och tagit med mig cykeln rakt upp. Inget annat konstigt pågår. Styret är i princip i knät som vid en tuck no hander.
Visa bilaga 484166

Men skjuta fram cykeln då? Ska man inte göra det? Jo! Nu! Fram med styret och lyft in cykeln under kroppen. I princip görs hela den här delen med armarna genom att man trycker styret framåt. Edit: det här genererar inte lyft, men är en del av rörelsen som gör att cykeln kommer med upp på/över hindret. Men, precis som när man hoppar utan cykel är det viktigt att böja på benen också. Annars blir det lite knas.

Visa bilaga 484164

Jepp, bakhjulet hänger lite på kanten. Men det är liksom enda sättet att stanna om man inte har några bromsar på sin cykel... Och det var faktiskt rätt högt, så äsch.

Allt detta helt utan SPD. Fantastiskt. Ska se om jag kan fixa något, bättre, för drops också. Det kanske rent av ska göras nu i helgen sådär 12 år efter videon togs som ovan bilder är plockade från.
I de där faserna kan jag åtminstone förstå hur det ska gå till även om jag aldrig i helvete kommer lyckas hoppa så högt själv. Men bunnyhop är ju inte samma sak eftersom man då lyfter framhjulet genom att flytta kroppsvikten bakåt, och vips blir den där rörelsen när man plötsligt ska "stå raklång" helt sjukt märklig och svår, tycker jag. Knappt begriplig ens. Hur ska man kunna "ställa sig upp" när vikten är långt bak? Då måste man ju på nåt vis först (eller samtidigt) börja rotera framåt.

Vet inte hur det ser ut när jag gör mina taffliga försök till bunnyhop, men nåt åt rätt håll är det nog, för jag kan ju inte dra i cykeln utan klickpedaler. Vad jag tror mig märka är att jag däremot "skopar" med fötterna men bakhjulslyftet sker genom att jag böjer benen snarare än att hela kroppen far uppåt. Edit: Därför blir maxhöjden också synnerligen begränsad.

Mårten

Aktiv medlem
Jodå Makten, man hamnar i den positionen vid ett alldeles vanligt bunnyhop också. Ali C visar det klockrent vid 7:03 nånting.

Makten

Aktiv medlem
Jodå Makten, man hamnar i den positionen vid ett alldeles vanligt bunnyhop också. Ali C visar det klockrent vid 7:03 nånting.

Nu har ju han en cykel som är typ 1 meter lång istället för 1,5. Plus att han är helt galet duktig. Känns inte riktigt värt att ens försöka härma hur han gör när jag i första hand måste få bakhjulet av marken. 😂

Det kanske är ett bekymmer att jag inte har en mindre cykel att öva på, för jag måste ta i ganska rejält för att lyfta framhjulet. Att manuala så jag slår över med flit går knappt ens. Å andra sidan hjälper cykeln mig att våga cykla saker som jag inte ens funderat på för några år sen (nej, knappast nåt särskilt gnarly mer era mått mätt, men för mig...).

------

Edit: Diskussionen fortsätter lämpligast här om nån vill spinna vidare: https://happyride.se/forum/threads/dropteknik.3687786/page-2#post-3939932

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer