[Artikel] Välj rätt storlek på din cykel

Redaktionen

Medlem
cykelstorlek-2-1500x720.jpg

Hitta rätt storlek på din nya cykel med hjälp av Happyrides storlekskalkylator.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:

jonte987

Aktiv medlem
Nja, Orkade bara testa 3 men verkar som 176cm => Medium och ingen hänsyn till propertioner så det är väl bara snäppet bättre än Canyon som ger längre cykel ju kortare överkropp man har (eller högre, men det ena leder till det andra)

NiklasL

Aktiv medlem
Hmm, blev föreslagen strl 56 eller 58, men har redan vantrivts på 56 och kör nu 54. Hur tänkte ni här?

aben

Aktiv medlem
Listans största är 64 cm och skall passa för någon 195-205 cm lång. Mina Miyata är 66 cm ...

Sam

Aktiv medlem
Hmm, blev föreslagen strl 56 eller 58, men har redan vantrivts på 56 och kör nu 54. Hur tänkte ni här?
Väntat. Själv sitter jag bekvämt på en L men blev rekommenderad XL.

Alla dessa tjänster är i grunden bra, så länge användaren är medveten att det endast är en uppskattning.

KOLOSS

Aktiv medlem
Tack för tipset! Nu ligger Vitus med. Fritt fram att vara upprörd över deras rekommendationer =)
Nice!
Något som som jag skulle tycka vara väldigt nice är om man kunde skriva in sin önskade reach och sen fick en lista över cyklar som har denna eller liknande reach. Det är givetvis en helt annan grej men hade varit coolt!

Octagon

Aktiv medlem
För 176 cm rekommenderas en Trek Slash i storlek L. Den har reach på 480/491 (beroende på om man kör den låg/hög). Den lär ju bli stabil rakt fram i alla fall.

JohanA

Administrator
För 176 cm rekommenderas en Trek Slash i storlek L. Den har reach på 480/491 (beroende på om man kör den låg/hög). Den lär ju bli stabil rakt fram i alla fall.
Det hade smygit sitt in ett fel där. Nu är siffrorna från den senaste modellen inlagd istället. Så för dig rekommenderas M eller M/L. Det lite luriga är att Trek ändrat storlekstabeller från förra årets modeller.

Skärmavbild 2023-02-13 kl. 11.17.24.png

Skärmavbild 2023-02-13 kl. 11.17.55.png

Guiden skulle behöva en disclaimer att ramstorlek är individuellt. Har gjort bikefit i samband med två cykelköp (av olika märken) och båda har rekommenderat reach på ca 380 vilket motsvarar storlek 54. Jag är 187 och i er guide skulle det ge storlek 61 hos Trek och 58 hos Specialized. Ser ofta personer som köpt för ’långa’ cyklar. Ser ut som Stålmannen är ute och flyger🙂

Ustzeust

Aktiv medlem
Detta är en guide, ingen religös skrift som man måste leva efter.
De flesta på happy vet att den första cykeln man köper alltid är fel. Om det är hur cykeln är speccad. Om det är en enduro eller xc. Eller vilken storleken det är.

HerrGris

Medlem
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med att välja rätt storlek på cykel. Har fastnat för Breezer Radar X. Nedan kommer lite mått på mig och cykel.

Mig:
Är 186cm, inseam 81-87cm beroende på hur man mäter. Om jag står med hälen på ett måttband, är mått mellan tajts(paketet) och golvet 82cm, men om jag "tycker upp de lite" hamnar vi på 87cm. Alltså första måttet ligger bara lätt emot de hängande delarna. (hur svårt ska det vara att få rätt mått?!)

Cykel:
Så cykelstorlekarna verkar vara lite små(?)
SIZE(*COMPACT FRAME)XSSMLXLXXL
STANDOVER775788818839853872
BIKE SIZE(*COMPACT FRAME)45cm48cm51cm54cm57cm60cm

Antar att stand over är höjden till ramens toppunkt från marken? All info finns i länkarna nedan. Vilken storlek tror ni skulle passa bäst? Vill inte krossa något av misstag, men gillar INTE en för liten cykel. Och har tyvärr ingen möjlighet att testa (vad jag vet, bor i Norrköping).

Tack på förhand!

Köp & Sälj

Topp