[Artikel] Världsmästaren Greg Minnaar utforskar Åre

Redaktionen

Medlem
EJansson_WEBB_05333-2000x1600-1.jpeg

Greg Minnaar, den fyrfaldiga världsmästaren i downhill, tog ett avbrott från racesäsongen för att komma till Åre och uppleva svensk cykling när den är som bäst.

Läs hela artikeln:

H.

Aktiv medlem
Greg Minnaar är helt klart en idol av stora mått. Att vara i absolut världstoppen under så många år är inte annat än imponerande.

Men det är en grej jag stör mig på med bilderna och filmen från Åre och det är signalerna han sänder med sin outfit. Skjorta, jeans och en trail-hjälm i Sveriges utan tvekan mest utmanande terräng. Antagligen ska det ge sån där skön laidback-feeling, men jag läser in helt andra värden och kan inte låta bli att dra paralleller till när Steve Romaniuk var på liknande besök under ett Åre Mayhem för typ 15 år sedan. Stjärnan och idolen som man sett briljera i filmerna visade sig mest bry sig om att bättra på solbrännan. Så långt från mitt eget ideal att låta cyklingen stå i centrum.

Jag vill verkligen tro annorlunda med Greg, men kan inte låta bli att känna ett tvekande "var han bara där för att visa upp sig?".

Dessutom undrar jag vilka signaler det sänder ut till besökare av Åres bikepark - borde inte förebilder som Greg Minnaar i alla fall ha en fullfacehjälm när han kör Åres svarta leder?

örgelgörgel

Aktiv medlem
Greg Minnaar är helt klart en idol av stora mått. Att vara i absolut världstoppen under så många år är inte annat än imponerande.

Men det är en grej jag stör mig på med bilderna och filmen från Åre och det är signalerna han sänder med sin outfit. Skjorta, jeans och en trail-hjälm i Sveriges utan tvekan mest utmanande terräng. Antagligen ska det ge sån där skön laidback-feeling, men jag läser in helt andra värden och kan inte låta bli att dra paralleller till när Steve Romaniuk var på liknande besök under ett Åre Mayhem för typ 15 år sedan. Stjärnan och idolen som man sett briljera i filmerna visade sig mest bry sig om att bättra på solbrännan. Så långt från mitt eget ideal att låta cyklingen stå i centrum.

Jag vill verkligen tro annorlunda med Greg, men kan inte låta bli att känna ett tvekande "var han bara där för att visa upp sig?".

Dessutom undrar jag vilka signaler det sänder ut till besökare av Åres bikepark - borde inte förebilder som Greg Minnaar i alla fall ha en fullfacehjälm när han kör Åres svarta leder?
Jävla gnällgubbe. Han gör väl vad han känner för som alla andra, hjälm är ett krav och sen?

Glisseur

Aktiv medlem

Du har fel.

Romaniuk solade inte bara, han var bakfull också. Eller full. Eller bägge samtidigt.

H.

Aktiv medlem
Jävla gnällgubbe. Han gör väl vad han känner för som alla andra, hjälm är ett krav och sen?
Klart han får göra som han vill. Men jag tycker det är synd. Och som sagt känns det ju som att Skistar Åre har varit med i produktionen av film och bilder och de borde ju kanske ha ett intresse av att besökare använder skydd.

För att dra paralleller till BMX: Klart folk får slå sönder sina huvuden om de vill, men jag tycker det är tokigt när proffsen kör utan hjälmar, för det är uppenbart att det smittar av sig på de vanliga utövarna. Under de åren jag körde BMX har jag sett både hur användandet av hjälm har gått upp när proffsen körde med hjälm, för att nu på senare år återigen ha minskat, återigen kopplat till att det ser ut som att proffsen nu åter börjat överge sina hjälmar.

örgelgörgel

Aktiv medlem
Har inte upplevt det som ett problem att folk snålar på skydd i Åre ändå alltså. Möjligtvis de allra tuffaste och trendigaste ganska duktiga cyklisterna men inte annars..

Glisseur

Aktiv medlem
Klart han får göra som han vill. Men jag tycker det är synd. Och som sagt känns det ju som att Skistar Åre har varit med i produktionen av film och bilder och de borde ju kanske ha ett intresse av att besökare använder skydd.

För att dra paralleller till BMX: Klart folk får slå sönder sina huvuden om de vill, men jag tycker det är tokigt när proffsen kör utan hjälmar, för det är uppenbart att det smittar av sig på de vanliga utövarna. Under de åren jag körde BMX har jag sett både hur användandet av hjälm har gått upp när proffsen körde med hjälm, för att nu på senare år återigen ha minskat, återigen kopplat till att det ser ut som att proffsen nu åter börjat överge sina hjälmar.
Men för att vara lite seriös. Jag var inblandad i produktionen av filmen (inte i själva filmandet eftersom jag ägnade mig åt att tejpa endurobana just då) och när materialet dök upp på Minnaar i öppen hjälm ett par veckor efter festivalen så kände väl jag att det inte var helt optimalt, just av dom anledningarna du skriver. Däremot kände vi att filmen ändå är både väldigt inspirerande och berättar en del i storyn om en av cykelvärldens främsta åkare genom tiderna så vi ville ju inte heller kasta allt i soptunnan.

Det är inte förbjudet att köra med öppen hjälm i bikeparken, även om man självklart kan argumentera för hur smart det är att de facto göra det. Däremot förs det en diskussion internt i Åre angående just krav på fullface-hjälm i bikeparken och tvärtemot vad man kan tro är dom lokala uthyrarna mer drivande i det än Skistar.

Sedan går det ju att dra paralleller till när stjärnor som Loic Bruni, Finn Iles och Miranda Miller kört Järvsö på bild och i film iförda öppen hjälm, trots att dom har ett stenhårt krav på att köra fullface för att ens komma upp i liften.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer