[Artikel] Vätternrundan ställer in

Mayhem

Aktiv medlem
Inte oväntat. Girigt att hålla fast vid endast 50% återbetalning med tanke på hur sjukt dyrt loppet är, med så här pass långt kvar till start borde de inte haft så stora omkostnader...

julgus

Aktiv medlem
Trist. Hade sett fram emot ett episkt cykel 2020 efter alla trainertimmar under hösten 2019 o fram tills för någon vecka sedan... och nu blir det inget alls av alla de motionslopp, där halvvättern var ett, som jag avsåg att cykla.. Världsliga problem - javisst, men trist iallafall...

Bara en tidsfråga innan samma besked ges från Vasaloppet misstänker jag...

molleben

Aktiv medlem
Enligt denna artikel så har man rätt att få tillbaka hela beloppet

Enligt denna artikel så har man rätt att få tillbaka hela beloppet
Eller så nöjer man sig med 50% med förhoppningen om att kunna cykla nästa år...

bertone

Ny medlem
Men inte enligt deras hemsida, kopierat från deras sida
Regeringen har inte utlyst Force Majeure
Inställt arrangemang
Om loppet på grund av extraordinära omständigheter (force majeure) måste ställas in, förbehåller sig arrangören rätt att behålla halva anmälningsavgiften.

Jay Jay

Aktiv medlem
Varför? Är de skyldiga att betala skall de väl betala?
ELLER så tänker man att den egna lilla förlusten faktiskt gör att ngn annan klarar sitt levebröd. Solidaritet (jävla soosefasoner tänker vissa). Känns som ett lågt pris i den stora bilden. Om prognoserna stämmer kan vi hamna i uppåt 10% arbetslöshet. Att då som enskild tjafsa om 500:- tycker jag är småaktigt... om man inte tillhör den drabbade gruppen, då är det fullt rimligt.
Alla får naturligtvis följa sin egen moraliska kompass. För egen del pekar den i riktningen att inte fokusera på småsaker. Energin gör mer nytta på annat håll.

ooms

Aktiv medlem
Det börjar framträda ett mönster att de mindre, mer ideella, loppen (ex.vis Billingen MTB, Uppsala bike weekend) betalar tillbaka hela anmälningsavgiften, medan de stora drakarna (Göteborgsvarvet, Lidingöloppet, Vätternrundan) väljer att behålla hela eller en stor del av avgiften (VR ska dock ha en eloge att de inte tar mer än vad de skrivit i sina villkor).
Rimligtvis beroende på att de stora drakarna har högre fasta kostnader, framförallt fast anställd personal i form av VD och 3-4(?) personer till, som ju kostar lön året runt.

Jensen

Aktiv medlem
Det börjar framträda ett mönster att de mindre, mer ideella, loppen (ex.vis Billingen MTB, Uppsala bike weekend) betalar tillbaka hela anmälningsavgiften, medan de stora drakarna (Göteborgsvarvet, Lidingöloppet, Vätternrundan) väljer att behålla hela eller en stor del av avgiften (VR ska dock ha en eloge att de inte tar mer än vad de skrivit i sina villkor).
Rimligtvis beroende på att de stora drakarna har högre fasta kostnader, framförallt fast anställd personal i form av VD och 3-4(?) personer till, som ju kostar lön året runt.
kan ju även handla om hur känsligt varumärket är. Vättern tex, de vet ju att de ändå säljeR slut året efter (I alla fall en gång, på lång sikt,om man gör det igen och igen,så kommer det ju skadas)

ooms

Aktiv medlem
Hm, Siljan Runt skrev igår att de ”jobbar med att få de sista pusselbitarna på plats för att kunna ge besked nästa vecka”. Ska man hoppas på att de inte ställer in utan flyttar loppet till sensommaren/hösten?

Hasse#7

Aktiv medlem
Hm, Siljan Runt skrev igår att de ”jobbar med att få de sista pusselbitarna på plats för att kunna ge besked nästa vecka”. Ska man hoppas på att de inte ställer in utan flyttar loppet till sensommaren/hösten?
VR är inget som intresserar mig men Siljan Runt gillar jag. Med ett extremt utspritt startfält kanske det går. Men det är ju alltid skador av någon typ. Svårt att inte belasta sjukvården i "onödan".

Fishy

Aktiv medlem
Trist!
Skulle inte cykla VR men besöka Motala och kolla starterna. Håller nu tummarna för att Göteborgsgirot blir av.

Qaxe

Ny medlem
Ska man inte läsa inställt evenemang som något man betalat för att se? Annars hade det nog stått tävling/lopp/deltagande!?

fphotography

Aktiv medlem
Kan ju förstå att det är lite surt för många. Det är ju liksom en familjegrej för många så det handlar ju om mer än en startavgift. Det är kanske tre fyra startplatser, plus en två tjejvättern, ett par halvvättern och kanske MTB numera och då är det en rätt stor slant som brinner inne. Tänker att många känner dig blåsta på semestern typ.

Det är dock lite märkligt att de som betalt för klassikern får flytta sina starter till nästa år men inte de inviduella. Det känns ju som lite särbehandling trots allt.

Dock tänker jag att jag faktiskt ingått ett avtal och godkänt villkoren. Så jag tänker inte bråka om det alls. Mitt ord är värt mer än en halv startavgift alldeles oavsett.

Bengt-re

Aktiv medlem
ELLER så tänker man att den egna lilla förlusten faktiskt gör att ngn annan klarar sitt levebröd. Solidaritet (jävla soosefasoner tänker vissa). Känns som ett lågt pris i den stora bilden. Om prognoserna stämmer kan vi hamna i uppåt 10% arbetslöshet. Att då som enskild tjafsa om 500:- tycker jag är småaktigt... om man inte tillhör den drabbade gruppen, då är det fullt rimligt.
Alla får naturligtvis följa sin egen moraliska kompass. För egen del pekar den i riktningen att inte fokusera på småsaker. Energin gör mer nytta på annat håll.
Jag håller delvis med om resonemanget för mer ideella lopp. Företagsdriva lopp med höga vinster/avgifter är som vilken normal affärskontakt med valfritt vinstdrivande företag. Beställer jag en cykel och får ett hjul och ett styre så tycker jag inte "det är ju synd om dem - så det är oki". Sjäkvklart så skall de fixa det som är beställt eller återbetala. Allt annat är inledningen på anarki.

Carl A

Aktiv medlem
Jag tycker de anmälda inte bara ska få nada tillbaks, utan även ersätta VR och Motala för förlorade intäkter i samband med loppets tänkta genomförande.

Det är ju egentligen inte loppet som ställs in, utan de anmälda som förhindras delta pga att de riskerar sprida smitta. Så orsaken är att finna hos de anmälda ej arrangören.

ooms

Aktiv medlem
Kan ju förstå att det är lite surt för många. Det är ju liksom en familjegrej för många så det handlar ju om mer än en startavgift. Det är kanske tre fyra startplatser, plus en två tjejvättern, ett par halvvättern och kanske MTB numera och då är det en rätt stor slant som brinner inne. Tänker att många känner dig blåsta på semestern typ.

Det är dock lite märkligt att de som betalt för klassikern får flytta sina starter till nästa år men inte de inviduella. Det känns ju som lite särbehandling trots allt.

Dock tänker jag att jag faktiskt ingått ett avtal och godkänt villkoren. Så jag tänker inte bråka om det alls. Mitt ord är värt mer än en halv startavgift alldeles oavsett.
Men hur många betalar klassikern i förväg? Det är ju ingen rabatt eller nåt inblandat, såvitt jag förstått.
Lite lustigt att de som vill göra två klassiker (2020 och 2021) nu kommer klara sig med en VR. Dvs de kan räkna in VR 2021 i båda klassikerna...

ooms

Aktiv medlem
Jag håller delvis med om resonemanget för mer ideella lopp. Företagsdriva lopp med höga vinster/avgifter är som vilken normal affärskontakt med valfritt vinstdrivande företag. Beställer jag en cykel och får ett hjul och ett styre så tycker jag inte "det är ju synd om dem - så det är oki". Sjäkvklart så skall de fixa det som är beställt eller återbetala. Allt annat är inledningen på anarki.
VR är iaf ärliga och visar upp var deras intäkter går. Det visar sig att 22% går tillbaka till föreningarna. Sedan var det en hel del (betydligt mer) som gick till fast anställd personal, fordon, marknadsföring, m.m. Så det är som du säger ganska långt ifrån ett ideellt arrangemang.

ooms

Aktiv medlem
Nu sällar sig även Stockholm Marathon till de större arrangemang som inte tänker göra några återbetalningar alls (till de deltagare som inte kan vara med det nya datumet 5 sep). Utländska deltagare kommer dock få återbetalning.

Vill man se hur bra loppens force majeure klausuler håller rättsligt och om de gör rätt i att inte betala tillbaka får man nog dra det via ARN.

Hep

Aktiv medlem
VR är iaf ärliga och visar upp var deras intäkter går. Det visar sig att 22% går tillbaka till föreningarna. Sedan var det en hel del (betydligt mer) som gick till fast anställd personal, fordon, marknadsföring, m.m. Så det är som du säger ganska långt ifrån ett ideellt arrangemang.
Om de har en massa fasta kostnader till personal som inte kommer arrangera något lopp är det hög tid att permittera och dra ner sina kostnader. Så gör ju rätt många andra bolag vars verksamhet går ner.

Bengt-re

Aktiv medlem
Men hur många betalar klassikern i förväg? Det är ju ingen rabatt eller nåt inblandat, såvitt jag förstått.
Lite lustigt att de som vill göra två klassiker (2020 och 2021) nu kommer klara sig med en VR. Dvs de kan räkna in VR 2021 i båda klassikerna...
Det är nog till del för att motivera sig att genomföra det en försats sig att göra. Jag hade en kollega som köpte 12 månaders gymkort på stans dyraste gym för att motivera sin träning med snålhet... Bra eller inte kan väl diskuteras.

Läste nånstans att SCF ska komma med någon generell riktlinje (var det 20:e April)
Det var väl Göteborgsgirot som väntar på det, för att sedan tala om ifall de ska genomföra eller ej. Men som synes har ju de allra flesta andra redan förstått vad som gäller.
Girot vill inte ställa in utan istället hoppas de kunna locka till sig alla som nu blivit snuvade på sina race.

För oss två i samma familj handlar det om över 10000 totalt vi lagt ut på startavgifter i olika lopp, allt från Vättern, Siljan, Cykelvasan, löparlopp.

Nu riskerar en av oss att bli arbetslös, (jobbar just nu bara två dagar/vecka istället för fem), så känns det extra olustigt att skänka iväg pengar till föreningar.

Vi dör ju inte av att skänka pengar till Lidingö eller Vättern, men tokroligt är det inte.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Vill man sponsra någon förening så tar den troligtvis emot gåvan.
När det är bolag som arrangerar så finns det sannolikt en massa kostnader som man inte tycker känns så ideela.

julgus

Aktiv medlem

1888

Aktiv medlem
Om nån beställer en bil (e.d) så räknar man väl att få den om man har betalt?
Även dessa "firmor" har ju en del omkostnader i dessa tider...

jonas-ni

Aktiv medlem
Borde inte dessa företagsdriva lopp med höga vinster/avgifter och intäkterna beroende av goda förhållande under en starkt begränsad tid varje år övervägt att teckna någon form av avbrottsförsäkring? Alternativt om försäkringen är för dyr sett till att sätta av en del av vinterna så att ett dåligt år (dag) inte riskerar att stjälpa hela företaget?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer