[Artikel] Vätternrundan ställer in

Lingon

Aktiv medlem

marr

Moderator
Forumvärd

Rättade till länken.

Och ja. Helt normalt.

Det är bara för alla anmälda att köra på valfri dag, använda de pengar man fått tillbaka till mat o dryck.
Sjön ligger kvar! 🍻
Nu är det kanske lite klen framförhållning men de kör vättern på Zwift imorgon. Upp och hoppa vid 8. Själv zwiftar jag vidare för tycker det känns schystast mot alla. 💪 Vi erfar varandra på distans.

Cyclemos

Medlem
Jag har sex personer ifrån utlandet som skulle åka VR med mig 2020, men nu funderar jag på om man kan köra något inofficiellt istället och något slags vr vätternrundan med Skype eller liknande.. vad tror ni, lite som spinningen under vasaloppet för att ha någonting att se fram emot!

Jay Jay

Aktiv medlem
För oss två i samma familj handlar det om över 10000 totalt vi lagt ut på startavgifter i olika lopp, allt från Vättern, Siljan, Cykelvasan, löparlopp.

Nu riskerar en av oss att bli arbetslös, (jobbar just nu bara två dagar/vecka istället för fem), så känns det extra olustigt att skänka iväg pengar till föreningar.

Vi dör ju inte av att skänka pengar till Lidingö eller Vättern, men tokroligt är det inte.
Förstår dig. Att de som eventuellt får sin egen inkomst påverkad i detta vill hålla hårt i sina pengar är helt naturligt, precis som jag skrev i mitt inlägg.
Det jag har lite svårt för är alla som tycker att ”principen” är det väsentliga.

theBrand

Aktiv medlem
Jag vet inte, men hade det varit ett lokalt lopp ordnat av lokala klubben hade man nog gett alla pengarna tillbaka, men nu drivs ju vätternrundan av en hög med aktiebolag...

KjellF

Medlem
Tja jag kan förstå Vätternrundan men min erfarenhet av dem är snålhet mot oss cyklister. Sista gången jag körde VR betalade jag 500 kr extra för att cykla i elitgrupp. Det jag fick för mina extra 500 kr var stängda vätskekontroller.
Efter ett antal sura mail till VR lovade de att i alla fall be oss cyklister om ursäkt, vilket de inte lyckades skicka ut.

Rozzy

Ny medlem
VR åberopar Force majeure för att inte återbetala startavgifterna. Är Corona-pandemin verkligen klassad som force majeure?

Nu är inte avtalsrätt mitt område men jag tolkar det nedanstående (saxat från ngn advokatbyrå på nätet) som att konsumentköplagens regler gäller då de inte kan förhandlas bort.

Force Majeure-klausuler och konsumenter

När det gäller konsumentkontrakt får det som avtalats om Force Majeure inte strida mot tvingande konsumenträttslig lagstiftning (t.ex. konsumentköplagen). Klausulen får inte heller vara alltför sträng mot konsumenten. Alltför stränga eller ensidiga Force Majeure klausuler kan jämkas eller åsidosättas enligt 36 § avtalslagen. Även näringsidkare kan i princip göra gällande att en avtalad Force Majeure-klausul är alltför sträng (eller generös) och därför ska jämkas eller åsidosättas enligt 36 § avtalslagen, men utrymmet för att tillämpa 36 § avtalslagen är avsevärt mindre i avtalsrelationer mellan näringsidkare.

ooms

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på force majeure, många verkar hävda att det innebär att kunden inte får tillbaka nåt (VR i detta fall, men vet att även Vasaloppet har en sån paragraf), medan när det gäller exempelvis flygresor (reguljär, ej paketresor som skyddas av paketreselagen) så påstår jurister att konsumenten ska hävda force majeur och därför ska även icke-återbetalningsbara biljetter betalas tillbaka.

Det skulle verkligen behövas några prejudicerande rättsfall på detta område, vad gäller vid konsumentköp/tjänst och force majeur.

Det räcker ju att gå in på VR:s hemsida för anmälningar som ju nämner att om loppet måste ställas in så tillämpas force majeure och halva startavgiften återbetalas. VR får ju inte enligt FHM i princip inte samla mer är femtio...och vi är väl drygt 30.000 som anmält oss. FHM:s råd i det härfallet är nog nära på att ses som lag... Håll tummen för att VR:s organisation klarar detta så att det blir ett nytt lopp nästa år...

Bengt-re

Aktiv medlem
Det räcker ju att gå in på VR:s hemsida för anmälningar som ju nämner att om loppet måste ställas in så tillämpas force majeure och halva startavgiften återbetalas. VR får ju inte enligt FHM i princip inte samla mer är femtio...och vi är väl drygt 30.000 som anmält oss. FHM:s råd i det härfallet är nog nära på att ses som lag... Håll tummen för att VR:s organisation klarar detta så att det blir ett nytt lopp nästa år...
Vad de skriver och vad som gäller behöver inte vara samma sak. Vissa saker går inte att avtala bort. Det sista här kommer nog att avgöras juridiskt på ett eller annat sätt.

GoranS

Aktiv medlem
Skulle bli oerhört förvånad om det inte blir en VR 2021 givet att virussituationen inte gör det för osäkert, dvs att begränsningar i storlek på folksamlingar håller i sig en bit in på nästa år.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
V(ingel)R(undan) har runt 50 i varje startgrupp? De kan justera antalet och köra med att alla måste hålla ihop i startgrupperna. Drar de in deras delikata mat i Jönköping och Hjo så har de ett vinnande koncept och klirr i kassan.

GoranS

Aktiv medlem
Extrapolation från loppet runt den större sjön säger att sannolikheten att det skulle funka bra är mkt låg.

GoranS

Aktiv medlem
Hur kan det vara ett vinnande koncept som ger klirr i kassan och samtidigt ge för lite i kassan?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
De behöver inte betala för och laga mat till motionärerna. Då sjunker deras kostnader och ger mer klirr i kassan.
Du borde köra detta uthållighetsprov. Evig ära!

GoranS

Aktiv medlem
Jag brukar inte definiera något som ger för lite i kassan som ett vinnande koncept oavsett om omkostnaderna har minskats.

Om du tycker det verkar roligt och ser evig ära som något lockande är jag som sagt rätt säker på att loppet inte kommer att läggas ner, så det är bara att vänta ett år eller två och köra då. Personligen har jag andra drivkrafter för mitt cyklande.

Vad de skriver och vad som gäller behöver inte vara samma sak. Vissa saker går inte att avtala bort. Det sista här kommer nog att avgöras juridiskt på ett eller annat sätt.
Fast det där är nog som den gamla MBL-lagen eller Tuta & KörLagen som någon sa. Om du inte Tutat (talat om att du skulle förändra något) kunde du fällas för att ha Kört (vidtagit de förändringar du ville). Det kunde bli dyrt för en arbetsgivare som fick betala dyra böter till facket. Hade du däremot Tutat var det bara att Köra! Även om facket tyckte att det var uppåt väggarna fel förändring.

ooms

Aktiv medlem
Fast det där är nog som den gamla MBL-lagen eller Tuta & KörLagen som någon sa. Om du inte Tutat (talat om att du skulle förändra något) kunde du fällas för att ha Kört (vidtagit de förändringar du ville). Det kunde bli dyrt för en arbetsgivare som fick betala dyra böter till facket. Hade du däremot Tutat var det bara att Köra! Även om facket tyckte att det var uppåt väggarna fel förändring.
Nej, icke-dispositiv betyder precis det Bengt-re skriver, det spelar ingen roll vad nån skriver in i ett avtal, konsumentköplagen gäller ändå. Paragrafer i den kan aldrig avtalas bort till nåt som är sämre för konsumenten.

Nej, icke-dispositiv betyder precis det Bengt-re skriver, det spelar ingen roll vad nån skriver in i ett avtal, konsumentköplagen gäller ändå. Paragrafer i den kan aldrig avtalas bort till nåt som är sämre för konsumenten.
Jag trodde att konsumentköplagen gällde vid köp av varor, nya eller begagnade, eller beställning av varor, till exempel bilar. Vad har den lagen med ett idrottsevenemang att göra?

ooms

Aktiv medlem
Jag trodde att konsumentköplagen gällde vid köp av varor, nya eller begagnade, eller beställning av varor, till exempel bilar. Vad har den lagen med ett idrottsevenemang att göra?
Ja, om en startplats i ett motionslopp är att anse som en vara eller en tjänst återstår att se, men konsumenttjänstlagen är väl i princip lika stark (och icke-dispositiv) som konsumentköplagen. Det lär rimligtvis bli en del fall i ARN och kanske vidare i rättssystemet, som lär bringa klarhet i vad som gäller.

MrSpock

Medlem
I Göteborgsvarvet fick man själv välja att antingen efterskänka startavgiften eller låta den gälla till nästa år. Så planerar man att springa nästa år får man i praktiken 100% tillbaka.

Kneecap

Aktiv medlem
För oss två i samma familj handlar det om över 10000 totalt vi lagt ut på startavgifter i olika lopp, allt från Vättern, Siljan, Cykelvasan, löparlopp.

Nu riskerar en av oss att bli arbetslös, (jobbar just nu bara två dagar/vecka istället för fem), så känns det extra olustigt att skänka iväg pengar till föreningar.

Vi dör ju inte av att skänka pengar till Lidingö eller Vättern, men tokroligt är det inte.
Tjena!

Jag skulle ju hellre ge mina pengar till en ideell förening som oftast brukar ha största kakan av sina inkomster från de lopp dom arrangerar. Än ett företag som gör det för att få det plånbok..

Paul D

Aktiv medlem
I Göteborgsvarvet fick man själv välja att antingen efterskänka startavgiften eller låta den gälla till nästa år. Så planerar man att springa nästa år får man i praktiken 100% tillbaka.
Det är nog till del för att motivera sig att genomföra det en försats sig att göra. Jag hade en kollega som köpte 12 månaders gymkort på stans dyraste gym för att motivera sin träning med snålhet... Bra eller inte kan väl diskuteras.
Gothia Cup skriver så här
”Alla anmälda lag kan välja om de vill flytta över anmälningsavgiften till nästa års Gothia Cup och därmed redan nu säkra sin plats i turneringen 2021, eller om de vill få anmälningsavgiften återbetald.”

Sub-grupperna som startar efter 12:00 borde ge klirr i VR-kassan i alla fall om grupperna lägger upp det som alla sub grupper jag kört med.
Depå i Bankeryd och Karlsborg med BARA egeninköpt föda som dessutom transporterats av välvilliga kamrater. Tror VR hade kostat på ett ”matbord för alla” i Karlsborg 2019. 👍
Försöker räkna ut vad de 1900:- kronorna går till
MC som följer hela rundan.
Försäkring
Sallad och lättöl vid målgång
Tidtagning
Kvastbil
Sjukvårdsbil
Glömt något??
Skulle vara intressant att se kalkylen!!
Cyklisterna å sin sida släpar runt på nummerlappar med VR sponsorernas logga.
För mig skulle det kännas bättre med en friplåt till rundan 2021 nu när det drar ihop sig att ta beslut inför 2021.
Och vad händer om Coronan tar sig för att iscensätta en skift/drift. (bli farligare = kanske äventyra även kommande runda.). ??
Tillägger att jag gillar arrangemanget och gruppkänslan som lätt infinner sig under förberedelser och själva loppet.

Gothia Cup skriver så här
”Alla anmälda lag kan välja om de vill flytta över anmälningsavgiften till nästa års Gothia Cup och därmed redan nu säkra sin plats i turneringen 2021, eller om de vill få anmälningsavgiften återbetald.”

Sub-grupperna som startar efter 12:00 borde ge klirr i VR-kassan i alla fall om grupperna lägger upp det som alla sub grupper jag kört med.
Depå i Bankeryd och Karlsborg med BARA egeninköpt föda som dessutom transporterats av välvilliga kamrater. Tror VR hade kostat på ett ”matbord för alla” i Karlsborg 2019. 👍
Försöker räkna ut vad de 1900:- kronorna går till
MC som följer hela rundan.
Försäkring
Sallad och lättöl vid målgång
Tidtagning
Kvastbil
Sjukvårdsbil
Glömt något??
Skulle vara intressant att se kalkylen!!
Cyklisterna å sin sida släpar runt på nummerlappar med VR sponsorernas logga.
För mig skulle det kännas bättre med en friplåt till rundan 2021 nu när det drar ihop sig att ta beslut inför 2021.
Och vad händer om Coronan tar sig för att iscensätta en skift/drift. (bli farligare = kanske äventyra även kommande runda.). ??
Tillägger att jag gillar arrangemanget och gruppkänslan som lätt infinner sig under förberedelser och själva loppet.

Här är kalkylen:
Säkerhet/Försäkringar, 8,3%: Trafiksäkerhet, försäkringar för deltagare och funktionärer.

Marknadsföring, 8,5%: Marknadsföringsinsatser, mässor, magasinet Cykla.

Direkta kostnader, 11,2%: Tillståndsavgifter, mat, dryck, nummerlappar, medaljer.

Organisation, 18,4%: Personalkostnader, övriga arvoden.

Tillbaka till idrotten, 22,3%: Föreningsersättningar.

Övriga externa kostnader, 31,3%: Hyra, material, fordon, IT.

50% kostnader för organisation/övrigt

ooms

Aktiv medlem
Senast 28 april ska Vasaloppet haspla ur sig hur det blir med sommarveckan (dvs bl.a. Cykelvasan). De har iaf redan krattat manegen genom att skriva att pandemi räknas som force majeure och att anmälningsvillkoren gäller (kolla anmälningsvillkoren får man dock göra själv, och där står att force majeure innebär ingen återbetalning).

MrSpock

Medlem
Pengarna tillbaka, säger konsumentverket, även om det är force majeur. Artikel från dagens Sydsvenskan.
FAA09F57-1881-4AE0-A277-65542B83E6AD.JPG

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Här är kalkylen:
Säkerhet/Försäkringar, 8,3%: Trafiksäkerhet, försäkringar för deltagare och funktionärer.

Marknadsföring, 8,5%: Marknadsföringsinsatser, mässor, magasinet Cykla.

Direkta kostnader, 11,2%: Tillståndsavgifter, mat, dryck, nummerlappar, medaljer.

Organisation, 18,4%: Personalkostnader, övriga arvoden.

Tillbaka till idrotten, 22,3%: Föreningsersättningar.

Övriga externa kostnader, 31,3%: Hyra, material, fordon, IT.

50% kostnader för organisation/övrigt
Partsinlaga från en ny medlem som representerar VR är min tolkning, men de vill ju klara sig igenom kinasjukan, som alla andra, så varför klandra dem? ;-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer