[Artikel] Vätternrundan ställer in

ooms

Aktiv medlem
Vätternrundan är ingen tävling. Många tror det, men det är inte det. Det är ett motionslopp.
I sakfrågan spelar det ingen roll vilka omkostnader de har. Konsumentköplagen är extremt tydlig, kan man inte leverera det man sålt är det pengarna tillbaka som gäller. Även om jag personligen tycker att har man gått med på villkor vid anmälan, så borde de gälla.
F.ö. erbjuder de nu också alternativet att cykla hemma, dvs skramla ihop dina 30 mil hemmavid under VR-veckan, skicka in, så registreras loppet som genomfört, räknas i en svensk klassiker, osv.

1888

Aktiv medlem
Vätternrundan är ingen tävling. Många tror det, men det är inte det. Det är ett motionslopp.
I sakfrågan spelar det ingen roll vilka omkostnader de har. Konsumentköplagen är extremt tydlig, kan man inte leverera det man sålt är det pengarna tillbaka som gäller. Även om jag personligen tycker att har man gått med på villkor vid anmälan, så borde de gälla.
F.ö. erbjuder de nu också alternativet att cykla hemma, dvs skramla ihop dina 30 mil hemmavid under VR-veckan, skicka in, så registreras loppet som genomfört, räknas i en svensk klassiker, osv.
Kanske kunde vara något, enda (förhoppningsvis) chansen att köra Vätternrundan runt Alingsås 😜

Paul D

Aktiv medlem
Här är kalkylen:
Säkerhet/Försäkringar, 8,3%: Trafiksäkerhet, försäkringar för deltagare och funktionärer.

Marknadsföring, 8,5%: Marknadsföringsinsatser, mässor, magasinet Cykla.

Direkta kostnader, 11,2%: Tillståndsavgifter, mat, dryck, nummerlappar, medaljer.

Organisation, 18,4%: Personalkostnader, övriga arvoden.

Tillbaka till idrotten, 22,3%: Föreningsersättningar.

Övriga externa kostnader, 31,3%: Hyra, material, fordon, IT.

50% kostnader för organisation/övrigt
Utan att ha full koll på VR avtal osv så har jag ändå några frågor och funderingar.

Säkerhet/Försäkringar, 8,3%: Trafiksäkerhet, försäkringar för deltagare och funktionärer.
// Gissar att man inte försäkrar deltagare som inte cyklar

// Gissar att mässor och ”Cykla” kan pausas tills vidare.
Vore det inte en grymt bra marknadsföring att låta alla ha sin anmälan innestående till 2021.
Vill eller kan man inte köra själv 2021 så kan man överlåta anmälan till kompis.

Direkta kostnader, 11,2%: Tillståndsavgifter, mat, dryck, nummerlappar, medaljer.
// Länsstyrelsen och övriga borde kunna låta årets tillstånd gälla även 2021 .....eller?
Mat, dryck, nummerlappar, medaljer har vad jag förstår inte beställts ännu

// Arbetsbrist ?? Stämpla?

// Får föreningarna ersättning även ett år som detta??
Jag skulle hellre sponsra lokal förening.

// Fordon borde kunna ställas av. Bajamajor som inte ställs ut borde bli billigare

// Antar att detta är en sammanslagning av två poster för att beskriva varför de anmälda ska avstå halva avgiften.

Huvudräkning från en amatör.
OM 10 000 (lågt räknat) deltagare avstår 800 kr så blir det 8 000 000. Hiskeligt mycket pengar.

Tycker även att 1900kr/st i snabbgrupper som bara nyttjar
# bajamaja vid start
# tidtagning
# 1 MC per ca 30 st.
# flaggvakter
# kvastbil, sjukvårdsbil standby
# sallad o medalj vid mål
är mycket pengar som borde givit överskott att ta till nu när det krisar.

Verkar som vissa andra organisatörer har råd och/eller moral att inte behålla hälften för ”varan” som man blivit förhindrad att leverera.

Hör till dem som tvekar att köra fler år om VR behåller hälften. Vore trist för mig som (som tidigare sagts) gillar gruppkänslan

ooms

Aktiv medlem
Utan att ha full koll på VR avtal osv så har jag ändå några frågor och funderingar.

// Gissar att man inte försäkrar deltagare som inte cyklar

// Gissar att mässor och ”Cykla” kan pausas tills vidare.
Vore det inte en grymt bra marknadsföring att låta alla ha sin anmälan innestående till 2021.
Vill eller kan man inte köra själv 2021 så kan man överlåta anmälan till kompis.

// Länsstyrelsen och övriga borde kunna låta årets tillstånd gälla även 2021 .....eller?
Mat, dryck, nummerlappar, medaljer har vad jag förstår inte beställts ännu

// Arbetsbrist ?? Stämpla?

// Får föreningarna ersättning även ett år som detta??
Jag skulle hellre sponsra lokal förening.

// Fordon borde kunna ställas av. Bajamajor som inte ställs ut borde bli billigare

// Antar att detta är en sammanslagning av två poster för att beskriva varför de anmälda ska avstå halva avgiften.

Huvudräkning från en amatör.
OM 10 000 (lågt räknat) deltagare avstår 800 kr så blir det 8 000 000. Hiskeligt mycket pengar.

Tycker även att 1900kr/st i snabbgrupper som bara nyttjar
# bajamaja vid start
# tidtagning
# 1 MC per ca 30 st.
# flaggvakter
# kvastbil, sjukvårdsbil standby
# sallad o medalj vid mål
är mycket pengar som borde givit överskott att ta till nu när det krisar.

Verkar som vissa andra organisatörer har råd och/eller moral att inte behålla hälften för ”varan” som man blivit förhindrad att leverera.

Hör till dem som tvekar att köra fler år om VR behåller hälften. Vore trist för mig som (som tidigare sagts) gillar gruppkänslan
Vid anmälan har du ju godkänt att de behåller hälften. Står klart och tydligt i villkoren.

Peth

Aktiv medlem
8 maj öppnar efteranmälan 😀
Nästan lite sugen, man har ju 9 dagar på sig att samla ihop 315km 😂😂😂
Jag ska cykla 30 mil runt en sjö den 13 juni. Dock motsols, och där ”runt” till stora delar är ett vitt begrepp. Förutsatt att hälsan finns då.

Hedlund80

Medlem
Nu framstår ju vätternrundan riktigt givmilda. Vansbrosimmet behåller hela startavgiften för "Home edition". Gör man inget aktivt val så så skänker man hela avgiften också.

Paul D

Aktiv medlem
250kr för en efteranmälan bara, det var inte farligt.
BARA 250:- !!!!!
Ingår:
# Försäkring ?
# Omkostnader för marknadsföring?
# Tillstånd från Länsstyrelsen
# Personalkostnader?
# Hur mycket går till ungdomsidrott?
# Hur mycket får man tillbaka om man måste ställa in?

ooms

Aktiv medlem
BARA 250:- !!!!!
Ingår:
# Försäkring ?
# Omkostnader för marknadsföring?
# Tillstånd från Länsstyrelsen
# Personalkostnader?
# Hur mycket går till ungdomsidrott?
# Hur mycket får man tillbaka om man måste ställa in?
Ni som redan var anmälda får ju åka "gratis", sluta klaga nu 😁

Paul D

Aktiv medlem
Visa bilaga 416374
Själv skulle jag vara nöjd med fribiljett 2021.
Vist är jag generös 👍?
😀
Göteborgsvarvet är som bekant inne på samma tänk som mig.
”Biljetten flyttas till 2021 utan extra kostnad.”
Alla verkar inte nöjda med det.

Tazl

Ny medlem
Visst blir det så om anmälarna till ARN får rätt så kommer alla att få tillbaka pengarna?

Sen kan jag tycka det här låter lite missvisande "....arrangören har erbjudit halva summan tillbaka eller deltagande i nästa års lopp med 50% rabatt på anmälningsavgiften ..." tar man alternativet att anmäla sig till nästa år så är ju anmälningsavgiften till 2021 egentligen 150%

ooms

Aktiv medlem
Visst blir det så om anmälarna till ARN får rätt så kommer alla att få tillbaka pengarna?
Inte helt säker, men jag tror att ARN behandlar varje fall individuellt. Dock blir det säkert så att när de avgjort ett av de där 30, så kommer de i de övriga 29 hänvisa till det första som prejudikat.
Sedan hur VR agerar återstår ju att se, de kan ju välja att strunta i ARN:s rekommendation (ARN är ingen domstol). Eller så betalar de tillbaka till dessa 30. Eller så betalar de automatiskt tillbaka till alla. Eller så betalar de tillbaka till de som hör av sig och hänvisar till ARN-avgörandet. Det finns säkert någon tidsgräns inom vilken man förväntas agera också (ex.vis klaga till företaget, anmäla till ARN, osv.).

Senast ändrad:

Mats65

Aktiv medlem
Inte helt säker, men jag tror att ARN behandlar varje fall individuellt. Dock blir det säkert så att när de avgjort ett av de där 30, så kommer de i de övriga 29 hänvisa till det första som prejudikat.
Sedan hur VR agerar återstår ju att se, de kan ju välja att strunta i ARN:s rekommendation (ARN är ingen domstol). Eller så betalar de tillbaka till dessa 30. Eller så betalar de automatiskt tillbaka till alla. Eller så betalar de tillbaka till de som hör av sig och hänvisar till ARN-avgörandet.
Eller så går VR i konkurs och då får ingen av snåljåparna några pengar eftersom de inte är prioriterade fordringsägare. Det vore ett så roligt antiklimax så att jag nästan önskar att det blir så. Fast det vore synd för alla dem som uppskattar VR.

Tazl

Ny medlem
Eller så går VR i konkurs och då får ingen av snåljåparna några pengar eftersom de inte är prioriterade fordringsägare. Det vore ett så roligt antiklimax så att jag nästan önskar att det blir så. Fast det vore synd för alla dem som uppskattar VR.
Ja det vore ju lite lustigt, men det är klart det vore tråkigt om det gick i konkurs även om jag aldrig cyklat det så känner iallafall jag att det är nåt jag vill prova nångång. Och för att förtydliga så var jag anmäld till årets lopp och jag tog valet att få en plats i nästa års lopp och betala 50% till av anmälningsavgiften.

Lainen

Medlem
Ja det vore ju lite lustigt, men det är klart det vore tråkigt om det gick i konkurs även om jag aldrig cyklat det så känner iallafall jag att det är nåt jag vill prova nångång. Och för att förtydliga så var jag anmäld till årets lopp och jag tog valet att få en plats i nästa års lopp och betala 50% till av anmälningsavgiften.
Det finns ju ingenting som säger att restriktionerna är lättade till nästa år så det kanske inte blir nåt lopp då
heller.

Paul D

Aktiv medlem
Det finns ju ingenting som säger att restriktionerna är lättade till nästa år så det kanske inte blir nåt lopp då
heller.
Har tänkt som dig Lainen ang 2021.
///
Är tveksam till att någonsin anmäla mig till ordinarie kostnad.
Däremot kanske jag cyklar runt pölen med likasinnade i framtiden i egen regi. Som ett längre träningspass på allmän väg. Flera av mina starka kompisar har redan föreslagit det och jag är mycket frestad.
Lägga upp det som snabbgrupp. Alltså hålla med all mat/dryck vid två stopp som vi alltid gjort.
Om man betalar följebil som ställer ut ”hinkarna” 100kr/mil så blir det Ca 3000 och är man 20st som delar så blir det 150/pers. Att jämföra med 1800kr (för medalj, diplom och sallad). Läger man till kvastbil så blir det ändå bara 300/ person. Då har var och en 1500:- över att sponsra valfri idrottsförening
med om man så vill. 1400:- om man köper sallad o dryck för 100:- i Motala efter rundan.
Medalj o diplom får man klara sig utan.
Gäller bara att komma ihåg att starta o stoppa Garmin själv.

VR konkurs??
Hade man erbjudit oss anmälda biljett 2021 så hade man haft rörelsekapital på 1800/anmäld under kommande år istället för bara 900:-. På köpet skulle man få minst en nöjd stammis 😀som man nu riskerar missa. Under det året borde man kunna få ordning på sina finanser.
Jag jämför då egen regi för max 300/pers med ordinarie 1800/pers o då i dubbelt så stora grupper.
Om det stämmer som VR skriver. ”23 000 brukar köra långa sträckan” så kan ni ju själva räkna ut hur många miljoner man nu säger sig behöva behålla för att överleva (utan att leverera varan 2020).
Att inte cykla är att GÅ för långt.

frippes

Medlem
Man kanske kunde tänkt sig att VR haft försäkring för att behöva ställa in. Lite som Wimbledon har. Visst kostar lite pengar men kanske betalar tillbaka sig trots allt.

Men visst, lätt att vara efterklok. Men hade VR satt av 4-5kr per anmäld per år hade de haft en bra kassa att använda detta året.

GoranS

Aktiv medlem
Man kanske kunde tänkt sig att VR haft försäkring för att behöva ställa in. Lite som Wimbledon har. Visst kostar lite pengar men kanske betalar tillbaka sig trots allt.

Men visst, lätt att vara efterklok. Men hade VR satt av 4-5kr per anmäld per år hade de haft en bra kassa att använda detta året.
Har för mig att jag läste att det var avsevärt mer än lite pengar det handlade om i Wimbledons fall. Ytterst tveksamt om det betalar sig generellt. Försäkringsbolagen bedriver inte direkt någon välgörenhetsverksamhet. Vill man skydda sig undrar jag om det inte är bättre att bygga upp en buffert själv och se till att ha tänkt igenom saker i förväg (inte trivialt i detta fall förvisso).

frippes

Medlem
Har för mig att jag läste att det var avsevärt mer än lite pengar det handlade om i Wimbledons fall. Ytterst tveksamt om det betalar sig generellt. Försäkringsbolagen bedriver inte direkt någon välgörenhetsverksamhet. Vill man skydda sig undrar jag om det inte är bättre att bygga upp en buffert själv och se till att ha tänkt igenom saker i förväg (inte trivialt i detta fall förvisso).
Enligt uppgift betalade de 2 miljoner dollar varje år sedan 2003 när de tog försäkringen. Vilket ungefär blir 340 miljoner kronor på 17 år, och för det kan de kvittera ut runt 1,45 miljarder kronor. Enligt forbes då.

Så, visst kostar en slant, men betalar tillbaka sig.

Erik O

Aktiv medlem
Det är väl som med alla försäkringar att den potentiella skadan/kostnaden måste vara så pass stor att det inte bara är att spara ihop till den några år för att det ska vara värt att ha en försäkring.

GoranS

Aktiv medlem
Enligt uppgift betalade de 2 miljoner dollar varje år sedan 2003 när de tog försäkringen. Vilket ungefär blir 340 miljoner kronor på 17 år, och för det kan de kvittera ut runt 1,45 miljarder kronor. Enligt forbes då.

Så, visst kostar en slant, men betalar tillbaka sig.
On man ponerar att hypotesen att det betalar tillbaka sig är korrekt innebär det att enda chansen att det inte ska vara en förlustaffär för försäkringsbolaget är att det finns tillräckligt många som tecknar försäkringen under år då den inte löser ut i förhållande till de som tecknar den under år då den löser ut. Låter inte så troligt.

I Wimbledons fall skulle jag säga att försäkringen var för billig om siffrorna du anger är korrekta. Sen gäller det ju att du som arrangör gör tillräckligt med vinst för att klara av att betala premien. Jag har ingen aning men gissar att det om VR skulle gå till ett försäkringsbolag och vilja ha en sådan försäkring så är det inget som de har i sitt standardutbud utan att det blir en förhandlingsfråga. Vad priset skulle bli har jag ingen aning om. Försäkringsbolaget borde ju i alla fall vilja sätta priset så att premierna under en cykel där man har en utbetalning är större än utbetalningen. Annars har de ju en förväntad förlust.

Lindahl195

Aktiv medlem
Vi som är anmälda till VR mallorcaläger blev snuvade på hela beloppet.. inget officiellt än förvisso, men man kan ju läsa mellan raderna. Dålig kommunikation och utdraget som ledde till "rekonstruktion" av resia medans vr/resia "väntade" på pengar från ving, enkelt förklarat.

Jag kommer ALDRIG gynna VR igen, och det är av ren principsak.

ooms

Aktiv medlem
Stockholm Marathon tänker inte betala tillbaka nåt. Bara erbjuda rabatter 2021 och 2022...

rln

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar vara färre cyklister ute på vägarna i år. Beror det på inställd Vätternrunda?

Mayhem

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar vara färre cyklister ute på vägarna i år. Beror det på inställd Vätternrunda?
Det beror nog på när du tittar. Det är säkert färre personer ute på de tider när klubbar brukar hålla sina ordinarie träningar, typ förmiddag helger och kvällar. Men jag upplever det som att det mycket mer cyklister ute och tränar mitt på vardagar troligen pga permitteringar och liknande.

Paul D

Aktiv medlem
Oj, det var ju riktigt generöst. Flyttad startplats till 2021 + start i hemmavasan 2020 + 50% rabatt på lopp i vinterveckan. Folk går ju plus på att det blev inställt!
Skulle nog kalla det en win win situation.
De rabatterade loppen är troligen de som annars inte blir fullbokade och marginalkostnaden för en extra deltagare borde vara mycket låg. På detta vis får VL snabbt in kapital utan stora extra kostnader. Kunden får en extra upplevelse och spenderar säkert delar av besparingen i Mora o Sälen. Tycker det är smart, affärsmässigt OCH mästerlig kundvård !!!
Stolt att bära en Mora CK tröja de gånger jag tävlar. 😀

ooms

Aktiv medlem
Imorrn kväll skulle det ha brakat loss! Siljan runt förra helgen var skönt att slippa vädermässigt (spöregn hela dagen), men prognosen för Motala fredag-lördag ser ju ironiskt nog riktigt fin ut. Lite blåsigt kanske, men sol och 20-25 dagtid och som lägst 13 på natten.

Paul D

Aktiv medlem
Imorrn kväll skulle det ha brakat loss! Siljan runt förra helgen var skönt att slippa vädermässigt (spöregn hela dagen), men prognosen för Motala fredag-lördag ser ju ironiskt nog riktigt fin ut. Lite blåsigt kanske, men sol och 20-25 dagtid och som lägst 13 på natten.
Tror nog att några kompisgäng kör ändå i egen regi i helgen.
Skulle vara skoj att få veta hur de haft det och hur de upplever nya sträckningen👍
Tänk att få starta tidigt i en väloljad jämn grupp och ta sig förbi Jönköping i god tid före lördagsrusningen. Minimalt med andra cyklister att köra om.
Kanske kan bli ett annat år.......

Paul D

Aktiv medlem
Tror nog att några kompisgäng kör ändå i egen regi i helgen.
Skulle vara skoj att få veta hur de haft det och hur de upplever nya sträckningen👍
Tänk att få starta tidigt i en väloljad jämn grupp och ta sig förbi Jönköping i god tid före lördagsrusningen. Minimalt med andra cyklister att köra om.
Kanske kan bli ett annat år.......
Ryktet stämde.
Minst en grupp hade för avsikt att ta sig runt i morse och nu vet vi via media hur det gick. SUPER TRÅKIGT!!!
Grävlingen trodde nog det var inställt.
Hoppas verkligen de skadade repar sig snabbt!!!
Tidigare hört om mås som i hårda vindar inte observerade klungan........ som delade sig. Ena ledet på var sida om måsen som ju fick panik o typ ”gick på hjul”. Cyklisterna klarade sig skapligt.
Förra veckan var jag själv ”underbart” nära en lokatt.

ooms

Aktiv medlem
Ryktet stämde.
Minst en grupp hade för avsikt att ta sig runt i morse och nu vet vi via media hur det gick. SUPER TRÅKIGT!!!
Grävlingen trodde nog det var inställt.
Hoppas verkligen de skadade repar sig snabbt!!!
Tidigare hört om mås som i hårda vindar inte observerade klungan........ som delade sig. Ena ledet på var sida om måsen som ju fick panik o typ ”gick på hjul”. Cyklisterna klarade sig skapligt.
Förra veckan var jag själv ”underbart” nära en lokatt.
Men kan de verkligen ha varit på väg runt? Hogstad är ju inte längs bansträckningen.

Paul D

Aktiv medlem
Men kan de verkligen ha varit på väg runt? Hogstad är ju inte längs bansträckningen.
DN skriver att de testade ”Lilla Vätternrundan” (som jag inte känner till.)
Teori: Journalist som har brådis konstaterar att det var räddningstjänsten från Mjölby som ryckte ut och att olyckan skedde på VR-banan i ”höjd med Hogstad”. Fins nog inte så många större byar väster om Hogstad som läsarna kan känna igen ?????
Funderar oxå över varför en grupp memils är ute o cyklar tidigt lördag morgon i de trakterna helgen före Midsommar om det inte är för att köra VR i egen regi.
Var själv ut o tog vind i 107 km åt annan cyklist som bestämt sig att köra VR på hemmaplan. Vi startade 06:00. Riktigt fin morgon.
Han planerade att köra totalt 315km.

ooms

Aktiv medlem
"Lilla Vätternrundan" är nog Halvvättern, och den viker väl av och går där förbi Väderstad, Skänninge m.m., så då kan det nog stämma.

Johan1978

Medlem
DN skriver att de testade ”Lilla Vätternrundan” (som jag inte känner till.)
Teori: Journalist som har brådis konstaterar att det var räddningstjänsten från Mjölby som ryckte ut och att olyckan skedde på VR-banan i ”höjd med Hogstad”. Fins nog inte så många större byar väster om Hogstad som läsarna kan känna igen ?????
Funderar oxå över varför en grupp memils är ute o cyklar tidigt lördag morgon i de trakterna helgen före Midsommar om det inte är för att köra VR i egen regi.
Var själv ut o tog vind i 107 km åt annan cyklist som bestämt sig att köra VR på hemmaplan. Vi startade 06:00. Riktigt fin morgon.
Han planerade att köra totalt 315km.
Jag var med i den gruppen. Vi avsåg att cykla totalt 315km den dagen (VR distansen) genom att köra 3 slingor á ~10 mil. En del av den första slingan gick mellan Mjölby och Väderstad men det tog som sagt slut vid Hogstad efter cirka 4 mil. Kanske så att en liten del gick längs HV-banan men annars inte. Vi är en klubb som regelbundet kör långpass i grupp och säkerheten är högsta fokus. Jämn fart, tydlig kommunikation och upptränad klungteknik är viktigt för oss. Alla de 19 som var med idag var vana cyklister men mot en snabbt utspringande grävling mitt i klungan finns det inte mycket att göra. De som var längst fram i klungan klarade sig men de i mitten och bakåt fick problem, själv lyckades jag precis väja undan högen av cyklister framför. Farten var ganska hög då vi hade medvind men tror inte det hade gjort jättestor skillnad om vi hållit ~30 istället för ~35-36 så farten var nog inget problem. Direkt när olyckan hade hänt agerade alla som inte var skadade omgående, ringde 112 och vi delade upp oss och tog hand om de drabbade efter bästa förmåga. Imponerad att det inte utbröt panik utan lugnt och sansat vilket är svårt att tro när kaoset brutit loss. Något som vi insåg efteråt var att personer som till synes "enbart" hade skrapsår och kände sig lite ömma enligt dem själva kan ha allvarliga skador invärtes som inte syns utåt och som de i adrenalinruset inte känner av.

Våra tankar går till de tre som är hårdast drabbade därav en som ligger på IVA. De andra två har också allvarliga skador men inget nack/hjärnskakningsrelaterat och de kräver inte heller inläggning på IVA vad jag förstått.

Paul D

Aktiv medlem
Jag var med i den gruppen. Vi avsåg att cykla totalt 315km den dagen (VR distansen) genom att köra 3 slingor á ~10 mil. En del av den första slingan gick mellan Mjölby och Väderstad men det tog som sagt slut vid Hogstad efter cirka 4 mil. Kanske så att en liten del gick längs HV-banan men annars inte. Vi är en klubb som regelbundet kör långpass i grupp och säkerheten är högsta fokus. Jämn fart, tydlig kommunikation och upptränad klungteknik är viktigt för oss. Alla de 19 som var med idag var vana cyklister men mot en snabbt utspringande grävling mitt i klungan finns det inte mycket att göra. De som var längst fram i klungan klarade sig men de i mitten och bakåt fick problem, själv lyckades jag precis väja undan högen av cyklister framför. Farten var ganska hög då vi hade medvind men tror inte det hade gjort jättestor skillnad om vi hållit ~30 istället för ~35-36 så farten var nog inget problem. Direkt när olyckan hade hänt agerade alla som inte var skadade omgående, ringde 112 och vi delade upp oss och tog hand om de drabbade efter bästa förmåga. Imponerad att det inte utbröt panik utan lugnt och sansat vilket är svårt att tro när kaoset brutit loss. Något som vi insåg efteråt var att personer som till synes "enbart" hade skrapsår och kände sig lite ömma enligt dem själva kan ha allvarliga skador invärtes som inte syns utåt och som de i adrenalinruset inte känner av.

Våra tankar går till de tre som är hårdast drabbade därav en som ligger på IVA. De andra två har också allvarliga skador men inget nack/hjärnskakningsrelaterat och de kräver inte heller inläggning på IVA vad jag förstått.
Tack för att du delade!!
Mindre viktigt men ändå nyfiken. Hur klarade sig grävlingen?

Johan1978

Medlem
Tack för att du delade!!
Mindre viktigt men ändå nyfiken. Hur klarade sig grävlingen?
Den försvann bara. Ingen som såg åt vilket håll ens. Vi ställde den frågan också till varandra på platsen när det lugnat ner sig lite men ingen hade sett var den tog vägen. Jag såg den bara en bråkdels sekund innan jag fick väja undan. Lite ljusbrun päls och rätt platt form säkert 70-80cm lång om inte längre.

Mats65

Aktiv medlem
Vätternrundan verkar vara räddad.

ooms

Aktiv medlem
Vätternrundan verkar vara räddad.
Det är faktiskt lite intressant. Jag tycker det är helt rätt att de villkor man godkänner vid anmälan faktiskt gäller. Men diskussionen har ju gällt om dessa är giltiga, dvs om regler i konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen är dispositiva. Det ARN säger nu, är att de faktiskt är det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer