[Artikel] Vallåsen spänner bygg-musklerna inför öppningen

Redaktionen

Medlem
DSC03231-2000x1125.jpg

Vallåsen öppnar i slutet av april. Innan dess kavlar man upp ärmarna och bygger lite nytt.

Läs hela artikeln:

mjarlson

Medlem
Spännande! Undrar bara hur dom tänker öka kapaciteten, nu har dom kört varannan stol med extra upphängning på dom tomma. Men även detta har varit lite tight för många nya...

yonsson

Aktiv medlem
Problemet är ju inte antalet stolar. Problemet är att liften är extremt långsam. Det tar 8:30min i lift och under 3min att köra ner.

Längtar dit och kommer dra dit så fort de öppnar, men det blir väldigt många % av tiden i lift.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Problemet är ju inte antalet stolar. Problemet är att liften är extremt långsam. Det tar 8:30min i lift och under 3min att köra ner.

Längtar dit och kommer dra dit så fort de öppnar, men det blir väldigt många % av tiden i lift.
Ja det var precis vad jag hoppades på när jag läste detta (snabbare lift alltså). Men visst fler stolar är bättre än inget och Vallåsen är kul!

Rattnalle

Aktiv medlem
Bara lite nyfiken.
Vem är "man" i det här fallet? Alla cyklister generellt, eller är det du?
Hehe, jag retades mest. Men nån sorts normalt tränad cyklist klarar nog 2000 HM på en dag om det krävs. Själv skulle jag aldrig komma på tanken utom där det inte finns lift, då har jag nog avverkat något åt det hållet som mest även om jag gärna håller mig till något färre om jag kan välja.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är skillnad på tre klättringar i alperna som ger 2000 höjdmeter med mot att dryga sig upp 20 gånger på Vallåsen imho.

skier

Aktiv medlem
Jag har klättrat 1400hm i Vallåsen på 2h när det var Båstad bike week, blev många varv i Maggan det...

Kul att de bygger lite dropp som man kan träna på olika höjder, personligen föredrar jag släpliften om de bara sköter underhållet på uppfartsvägen, blir ju mkt fler åk på en dag.

Tätare mellan stolarna känns mest som det blir kaos av, tycker den liften är rätt krånglig. Synd att de inte kan använda den andra stolsliften som ju är lite modernare med avkopplingsbara stolar.

yonsson

Aktiv medlem
Jag har klättrat 1400hm i Vallåsen på 2h när det var Båstad bike week, blev många varv i Maggan det...

Kul att de bygger lite dropp som man kan träna på olika höjder, personligen föredrar jag släpliften om de bara sköter underhållet på uppfartsvägen, blir ju mkt fler åk på en dag.

Tätare mellan stolarna känns mest som det blir kaos av, tycker den liften är rätt krånglig. Synd att de inte kan använda den andra stolsliften som ju är lite modernare med avkopplingsbara stolar.
1617475205410.jpeg

1617475260037.jpeg

Ankarliften går ju inte hela vägen upp.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det tar mindre än fem minuter att ta liften upp och lilla kycklingen ner, man hinner dubbla fallmeterna men kortare i taget såklart.

Wingqvist

Aktiv medlem
Nån mer än jag som tycker att upphängning på stolsliftarna i Vallåsen är jävligt svåra att få upp cykeln ordentligt på? Förra sommarn trillade jag tom ur liften en gång vid påstigningen... och yes, jag kan vara klantig som fan ibland, men tänker att om jag har trubbel hur är det då för helt oerfarna? Jag får be om en hur-går-jag-på-liften-kurs när jag åker ned :)
Sen är det farten på stolsliften också... eftersom den är gammal och inte kopplingsbar (samma fart hela tiden, moderna stolsliftar saktar in vid på- och avstigning) har det ju två osköna effekter: det är stressigt att gå på och av, väl på liften så går den långsamt.

Men trots allt gnäll: svinkul att de öppnar snart! Siktar på ankarliften och få lite flås de sista höjdmetrarna till toppen.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nån mer än jag som tycker att upphängning på stolsliftarna i Vallåsen är jävligt svåra att få upp cykeln ordentligt på? Förra sommarn trillade jag tom ur liften en gång vid påstigningen... och yes, jag kan vara klantig som fan ibland, men tänker att om jag har trubbel hur är det då för helt oerfarna? Jag får be om en hur-går-jag-på-liften-kurs när jag åker ned :)
Sen är det farten på stolsliften också... eftersom den är gammal och inte kopplingsbar (samma fart hela tiden, moderna stolsliftar saktar in vid på- och avstigning) har det ju två osköna effekter: det är stressigt att gå på och av, väl på liften så går den långsamt.

Men trots allt gnäll: svinkul att de öppnar snart! Siktar på ankarliften och få lite flås de sista höjdmetrarna till toppen.

Ja, det är inte helt smidigt att få upp cykeln och den är rätt brysk både vid av och påstigning :).
Jag kom på förra gången att det går att balansera med foten under styrhuvudet samtidigt som man hänger sadeln över kroken med handen. Då gungar det inte så oroväckande så att man blir nervös för att tappa sin fina cykel. Eller, ja det kan man bli lite ändå :). Märkte första gången jag körde Vallåsen för ett par år sedan att droppern satt löst när jag kom upp. Det kunde gått illa!

jonte987

Aktiv medlem

Det är lite stökigt ja. Såg också ett close call med barn inblandade förra året.
Det går men jag hade varit uppmärksam om mina barn var med.

yonsson

Aktiv medlem
Jag ber alltid om hjälp att plocka av cykeln, tycker avstigningsrampen suger. Har fastnat 2ggr vid avstigning vilket inte var kul.

maRRtin

Aktiv medlem
DSC03231-2000x1125.jpg

Vallåsen öppnar i slutet av april. Innan dess kavlar man upp ärmarna och bygger lite nytt.

Läs hela artikeln:
Jag är lite nyfiken på kombinationen av snickarbyxor, bar överkropp och fullface för downhillåkning, borde han inte haft en flanellskjorta också i alla fall?

Riktigt kul att de fortsätter att utveckla Vallåsen. Personalen där är fantastiskt trevliga & hjälpsamma vilket jag personligen uppskattar enormt mycket.

Liften är lite långsam tyvärr men man hinner tjöta lite med andra trevliga cyklister som man kan jaga på vägen ner vilket alltid är skoj.
Påstigningen av liften tycker jag personligen är rätt simpel men däremot så kan avstigningen ställa till lite problem om viktbalansen mellan två personer är lite ojämn och en person hoppar av tidigt/sent.

Får även en känsla av att rampen är lite knasigt byggd, det blir lätt att cykelns framhjul blir ett ankare och slår i den mellersta platån. Det har varit min personliga uppfattning åtminstone så jag har för vana att alltid haka loss cykeln och lyfta upp den innan för en mjuk övergång ☺️

maRRtin

Aktiv medlem
De där musklerna hade inte sett mycket ut i en flanell.
Så är det ju så klart! Tänkte inte på det.
Var?
Alltså, var ska han ha skjortan, om ovanstående 3 kriterier skall kryssas i? 😁
Ja allstå, nu var det ingen checklista på tre punkter utan mer en konstaterad outfit, tyckte det saknades något för att uppfylla kraven för utförsåkning.

jonte987

Aktiv medlem
Riktigt kul att de fortsätter att utveckla Vallåsen. Personalen där är fantastiskt trevliga & hjälpsamma vilket jag personligen uppskattar enormt mycket.

Liften är lite långsam tyvärr men man hinner tjöta lite med andra trevliga cyklister som man kan jaga på vägen ner vilket alltid är skoj.
Påstigningen av liften tycker jag personligen är rätt simpel men däremot så kan avstigningen ställa till lite problem om viktbalansen mellan två personer är lite ojämn och en person hoppar av tidigt/sent.

Får även en känsla av att rampen är lite knasigt byggd, det blir lätt att cykelns framhjul blir ett ankare och slår i den mellersta platån. Det har varit min personliga uppfattning åtminstone så jag har för vana att alltid haka loss cykeln och lyfta upp den innan för en mjuk övergång ☺️
ja, man måste nog plocka av den först. Sen snabbt åt sidan. Det är väl det man ser oftast - att liften kommer ikapp och klämmer cykeln

Grogu

Medlem
Mycket negativitet och klagomål här innan de ens öppnat.. Det är inte Åre eller Whistler, de gör de bästa de kan med de förutsättningar de har. Är bara glad att det finns en bra park i sydvästra Sverige och att de satsar lite där de kan!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nu har jag några hundra åk och tar väl det med ro men.
På höger sida, håll i styret med vänstern och luta den lite utåt, när liften kommer ta emot med höger och sätt dig, under tiden rumpan åker neråt hinner pinnen förbi sadeln som man greppar med högerhanden och vinklar upp cykeln och krokar på den, sen är det klart.
Ser så många olika avancerade versioner ibland, många verkar glömma att spendera tiden i kön på att titta och lära av andra.

Enda gången det är trubbel är väl om man är allt för osynkad och det skiljer några kilo, då kan det vara långt ner eller väl långt upp till sätet. Stå och gå av på linjen.

Visst kunde den varit lite snabbare, framförallt när det regnar ;) men över en hel dag så blir det rätt lagom med vilotid imho. Som på Isaberg där liften är snabbare så brukar någon i sällskapet vilja ta en liten paus ibland och då får man inte fler fallmeter på en dag ändå.

jonte987

Aktiv medlem
Jo det går ju men jag har gett upp att plocka av den själv när jag åker ensam. Jag är för tung och jag sätter liften i pelaren när jag stiger av. Kan inte komma på nåt sätt att gå av mjukare.

EDIT. Kanske borde testa att åka till vänster när jag är ensam.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jo det går ju men jag har gett upp att plocka av den själv när jag åker ensam. Jag är för tung och jag sätter liften i pelaren när jag stiger av. Kan inte komma på nåt sätt att gå av mjukare.

EDIT. Kanske borde testa att åka till vänster när jag är ensam.

Själv tar jag inte heller den sen de byggde om där uppe, också för tung så cykeln går inte fritt om jag sitter på sidan.
Men på går bra sen glider jag in i mitten.

yonsson

Aktiv medlem
Mycket negativitet och klagomål här innan de ens öppnat.. Det är inte Åre eller Whistler, de gör de bästa de kan med de förutsättningar de har. Är bara glad att det finns en bra park i sydvästra Sverige och att de satsar lite där de kan!
Nu är det ju 1; ”Vårt” Whistler och 2; inte gratis, utan något man betalar för.

Jag har bara varit i Vallåsen 2ggr. Gillar utförsåkandet skarpt, men liften tar lite död på nöjet. Det är väl ingen hemlighet? De ständiga stoppen lär ju vara frustrerande året om för de som jobbar där.

Senast ändrad:

Wingqvist

Aktiv medlem
@Grogu Branäsgruppen (Branäs, Kungsberget, Vallåsen, Ulricehamn, Storstenshöjden) omsatte drygt 400 miljoner 2019.
Självklart finns massa saker för dem att prioritera! Bike parken i Vallåsen är så klart inte den stora grejen, utan Kungsberget och Branäs vintertid.
Men... Klart vi kan gnälla lite över sittliften och hoppas att den på lång sikt blir mer åkvänlig :) Går väl fint att vara lite kritisk och positiv parallellt 🤩 mixed emotions!

mjarlson

Medlem
En dag med konstant sittliftande hinner man ändå bli rätt trött och mätt på. Konsten är att snacka i liften, inte överallt annars. Har man mer energi kan man alltid cykla upp efter dom stänger liften :)

Har haft säsongskort sen dom tog sittliften i bruk (och även året innan) och kan räkna på en hand gångerna "min" stol haft några som helst problem, även när man ställt sig bredvid totala nybörjare. Bara att förklara tydligt vad som ska göras, och om dom är riktigt gröna, så räkna ner när man går av "3, 2, 1, Gå av" (istället för att sikta på den röda linjen)

Hålla i cykeln när man sätter sig och stå precis bredvid den man åker med (så sätter båda sig samtidigt) sen inte bry sig om att haka på den förrän man är bekväm. Många försöker både kasta sig i stolen och haka på cykeln samtidigt. Sen lyfta upp den och hålla i den när man ska gå av, inte "rulla" av den, och se till att man går av samtidigt som den bredvid. Både på och av räcker med att man tittar på den bredvid, var han står och när han går av.

Åker jag själv så ber jag alltid liftwaffarna ta min hoj, i deras intresse att stolarna inte flyger runt pga felvikt, även om dom inte alltid fattar det själva, inte alla är cykelvana.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer