En dag med konstant sittliftande hinner man ändå bli rätt trött och mätt på. Konsten är att snacka i liften, inte överallt annars. Har man mer energi kan man alltid cykla upp efter dom stänger liften :)
Har haft säsongskort sen dom tog sittliften i bruk (och även året innan) och kan räkna på en hand gångerna "min" stol haft några som helst problem, även när man ställt sig bredvid totala nybörjare. Bara att förklara tydligt vad som ska göras, och om dom är riktigt gröna, så räkna ner när man går av "3, 2, 1, Gå av" (istället för att sikta på den röda linjen)
Hålla i cykeln när man sätter sig och stå precis bredvid den man åker med (så sätter båda sig samtidigt) sen inte bry sig om att haka på den förrän man är bekväm. Många försöker både kasta sig i stolen och haka på cykeln samtidigt. Sen lyfta upp den och hålla i den när man ska gå av, inte "rulla" av den, och se till att man går av samtidigt som den bredvid. Både på och av räcker med att man tittar på den bredvid, var han står och när han går av.
Åker jag själv så ber jag alltid liftwaffarna ta min hoj, i deras intresse att stolarna inte flyger runt pga felvikt, även om dom inte alltid fattar det själva, inte alla är cykelvana.