[Artikel] Video: Tom Pidcock i fullt ös utför Tuna Canyon

Redaktionen

Medlem
pidcock.jpg

Cykelfenomenet Tom Pidcock öser på farter på uppemot 90 km/h utanför Los Angeles.

Läs hela artikeln:

DanielS

Aktiv medlem
Har inte hört talas om den här Safa tidigare, borde han inte vara ännu snabbare med lite mindre hår?

nisseson

Aktiv medlem
Gissar att Safa inte kör fortare själv (?) även om han säkert är grym utför, så bra exempel på hur mycket "enklare" det är att ligga bakom någon som är väldigt, väldigt duktig på det. Inte behöva läsa av och bestämma själv utan istället följa spårval och när man behöver bromsa.

Edit: Safa har kört fortare själv. :-D Jag ska läsa på ännu bättre i framtiden. Kanske.

Senast ändrad:

Froste

Aktiv medlem
Gissar att Safa inte kör fortare själv (?) även om han säkert är grym utför, så bra exempel på hur mycket "enklare" det är att ligga bakom någon som är väldigt, väldigt duktig på det. Inte behöva läsa av och bestämma själv utan istället följa spårval och när man behöver bromsa.
Lol. Kolla på Safa YT. Han är kung. Men ja omöjligt att veta vem som är snabbast här. Safa har nog iaf rökt mest gräs av dom två.

nisseson

Aktiv medlem
Lol. Kolla på Safa YT. Han är kung. Men ja omöjligt att veta vem som är snabbast här. Safa har nog iaf rökt mest gräs av dom två.
Safa är grym, inget snack om saken. :-) Frågan är om han är grymmare än Tom. På att cykla utförsbackar, röka på är nog säkert no contest.

roller

Aktiv medlem
Svettigt värre, så många varningssignaler som dyker upp i huvudet på mig. Det blir tydligt att man inte är en adrenalinknarkare....

Lejon

Aktiv medlem
Imponerande och säkert bland de snabbaste cyklisterna, men jag tror att det skulle gå att köra rätt mycket fortare för någon som verkligen satsade på att bli bra på nedförscykling på asfaltsväg. Skulle rimligen gå att öka farten en del med optimerade spårval, bättre däck, dropperpost och annan kroppsposition (luta kroppen mer än cykeln, se hur motorcyklister gör).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
70 blås i lycra brukar kännas rejält fort tycker jag, eller tyckte jag för 10 år sen i alla fall. Och då var det inte direkt så utmanande vägar. Vi höll ändå jämna steg med motorcyklarna som åkte utför.

Froste

Aktiv medlem
Imponerande och säkert bland de snabbaste cyklisterna, men jag tror att det skulle gå att köra rätt mycket fortare för någon som verkligen satsade på att bli bra på nedförscykling på asfaltsväg. Skulle rimligen gå att öka farten en del med optimerade spårval, bättre däck, dropperpost och annan kroppsposition (luta kroppen mer än cykeln, se hur motorcyklister gör).
Bra att du tycker det. Kan du inte visa oss ditt försök?

Safa och Tom är kanske dom bästa i gemet.
Dom fick säkert trampa rätt hårt in i motvinden som nämns i filmen och som är typisk i LA trakten och längs Kaliforniens kust.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag tror inte Lejon menar att de är dåliga, men en landsvägscykel kanske inte är det snabbaste utför? Å andra sidan, bredare däck blir mer luftmotstånd och greppet kanske inte är en begränsande faktor.

Froste

Aktiv medlem
Jo kanske. Men blir bara lite tokigt när någon från soffan säger från att det troligtvis går att köra snabbare. Landsvägsåka utförs är ju Safa jobb. Tom får betalt för att både köra uppåt och neråt.

Lejon

Aktiv medlem
Bra att du tycker det. Kan du inte visa oss ditt försök?

Safa och Tom är kanske dom bästa i gemet.
Dom fick säkert trampa rätt hårt in i motvinden som nämns i filmen och som är typisk i LA trakten och längs Kaliforniens kust.
Det där är liksom både konstigt och oerhört barnsligt på samma gång: bara för att man säger att man tror att något skulle kunna göras bättre så ska man bevisa det genom att göra det själv.
(För att undvika missförstånd: Jag tror inte att jag kan cykla snabbare nedför (eller uppför) än Pidcock, men jag tror att någon annan skulle kunna lära sig att göra det baserat på det jag ser på filmen.)

Lejon

Aktiv medlem
Jo kanske. Men blir bara lite tokigt när någon från soffan säger från att det troligtvis går att köra snabbare. Landsvägsåka utförs är ju Safa jobb. Tom får betalt för att både köra uppåt och neråt
Tror du alltså att vi just bevittnat den på alla sätt optimala nedförskörningen? Allt var perfekt?

Lejon

Aktiv medlem
Jag antar att du inte såg mig när jag sladdade ner för den isspåriga och snömoddiga backen från kontoret vid dagens hempendling.

//j
Det är det tråkiga. Vi är många män som presterat diverse perfekta och oslagbara insatser men just då har det varken filmats eller bevittnats tyvärr…
Pidcocks nedförskörning kanske är det bästa som någonsin dokumenterats för en publik, men jag är så dryg att jag påstår att den ändå inte är helt perfekt. Jag tror till skillnad från Froste att mänskligheten kan prestera mer!

jesperC

Aktiv medlem
Snyggaste
Det är det tråkiga. Vi är många män som presterat diverse perfekta och oslagbara insatser men just då har det varken filmats eller bevittnats tyvärr…
Pidcocks nedförskörning kanske är det bästa som någonsin dokumenterats för en publik, men jag är så dryg att jag påstår att den ändå inte är helt perfekt. Jag tror till skillnad från Froste att mänskligheten kan prestera mer!
Min allra snyggast utförskörning var dock ett ett tvåhjulssläpp i sidled nedför en blöt-isig backe mitt i stan, inför massor av vittnen, för några år sedan. Borde ha klotat på vägen ner men på något sett lyckades jag sladda i sidled nerför hela backen. Stannade i slutet för att skriva autografer/bli fotograferad (eller av chocken) men ingen i närheten verkade ha detekterat hjältedådet

Hat förövrigt den här typen filmer på grund av höjdskräck men kan inte hålla mig från att kolla på dem.

//j

C-dale

Aktiv medlem
Bra kört, men tydligen har han tränat i backen flera gånger och ingen mötande trafik och som mtb-o cxåkare i
världsklass är inte lite bakhjulssläpp några problem. Sätter han på en dropperstolpe o jagar efter Miholic ner till målet på Nice -San Remo?

C-dale

Aktiv medlem
Vore intressant att veta om toppåkarna har tillgång till däck med mjukare gummi för optimal utförsåkning i lopp där det kan vara avgörande. Fetare däck borde också bidraga till bättre kurvhastighet men vikt o luftmotstånd talar emot. Tydligen använder en del åkare tempodäck på linje också.

Lejon

Aktiv medlem
Vore intressant att veta om toppåkarna har tillgång till däck med mjukare gummi för optimal utförsåkning i lopp där det kan vara avgörande. Fetare däck borde också bidraga till bättre kurvhastighet men vikt o luftmotstånd talar emot. Tydligen använder en del åkare tempodäck på linje också.
Med tanke på hur mc-däck tillverkas numera så tycker jag det är konstigt att man inte testar mer med lite olika gummiblandningar till high-end cykeldäck. Mer greppigt gummi i kanterna av däcket skulle ju inte paja rullmotståndet. Kunde vara en avgörande fördel nerför och på gp-lopp åtminstone.

Credy

Medlem
Detta gav mig mer dödsångest

Gäller att kollat igenom cykeln innan denna åkfärd... minsta misstag och det blir cykeltur till himmelen direkt...

Viktor R

Medlem
Körde Tuna Canyon 2001 i slutet på en bergig 30-milare med start/mål i Santa Monica. Var nog lite mosig i huvudet, så jag körde ner i gruset på höger sida (tur att det inte var vänster sida) i en sväng så min Mavic Open Pro-fälg fick sig en kyss. Blev aldrig bra igen. Strava fanns ju inte då, men om den fanns så hade jag säkert haft KOM fortfarande ;)

Topp