[Artikel] Vilka är de bästa cykelglasögonen 2022?

Redaktionen

Medlem
2U2A8492-2000x1333.jpg

Funderar du på ett par cykelglasögon som funkar bra för mountainbike? Det gjorde vi också, så vi samlade ihop ett gäng av de senaste nyheterna och gjorde ett grupptest.

Läs hela artikeln:

Raemoe

Aktiv medlem
Inleder med att säga att jag aldrig bär solglasögon i vardagen. Jag införskaffade dock cykelglasögon för att hålla insekterna ur ögonen under våren, och förstår inte alls varför så många kostar tusenlappar. Ett par från Decathlon kostar 5 euro med 100% UV-skydd och det svider inte när jag repar dem eller glömmer dem på en bänk någonstans. Oslagbart. De saknar bara polarisering för att även funka perfekt för fiske.

johan44

Aktiv medlem
Inleder med att säga att jag aldrig bär solglasögon i vardagen. Jag införskaffade dock cykelglasögon för att hålla insekterna ur ögonen under våren, och förstår inte alls varför så många kostar tusenlappar. Ett par från Decathlon kostar 5 euro med 100% UV-skydd och det svider inte när jag repar dem eller glömmer dem på en bänk någonstans. Oslagbart. De saknar bara polarisering för att även funka perfekt för fiske.
Smaken är som baken. Jag betalar gärna 2500 pix för det bästa bästa och njuter av perfekt optik. Men förstår samtidigt hur skönt det vore att inte behöva behandla brillorna som spädbarn ;-)

ejma

Aktiv medlem
Är inte 100% UV-skydd ett krav för solglasögon som får säljas inom EU? EC märkta solglasögon skall uppfylla kraven.

freddes

Aktiv medlem
Intressant test. Kul med jämförelser, mer sånt 😎

Dock tycker jag Oakley fortfarande är ett märke som borde kvalat in i en sån här test.

Ett märke som nämnts ovan, är förvillande lika dessa för övrigt. 🤔
Wish har ju alternativ till de dyra här för en annan spottstyver :)

glitch

Aktiv medlem
Oakley prizm är ju en klass för sig. Vill man ha långt ansikte kan man köpa sutro, men misstänker tex ev radar path immar igen mindre.

Northug är det sämsta jag har provat… sämre än ekoi tex.

Jo det är skillnad.
Kan du utveckla vad som är kasst med Northug och Ekoi? Så kanske folk kan dra lärdom av dina erfarenheter?

AtEase

Aktiv medlem
(följande har säkert motargument och det är väl okej)

Cykelglasögon ska alltid bäras utanpå remmarna till hjälmen förresten. Remmarna ska ju vara så pass tajta för att inte hjälmen ska flytta på sig den gången den behövs att inga skalmar får plats under.
Själv har jag Oakley Sutro just nu. Mina hittills klart dyraste glasögon. Bästa också, näskudden (heter det nåt annat?) är lika bra som de säger på att hålla greppet i ett svettigt ansikte. De sitter kvar helt enkelt.

Rattnalle

Aktiv medlem

Cykelglasögon ska alltid bäras utanpå remmarna till hjälmen förresten. Remmarna ska ju vara så pass tajta för att inte hjälmen ska flytta på sig den gången den behövs att inga skalmar får plats under.
Själv har jag Oakley Sutro just nu. Mina hittills klart dyraste glasögon. Bästa också, näskudden (heter det nåt annat?) är lika bra som de säger på att hålla greppet i ett svettigt ansikte. De sitter kvar helt enkelt.
Om du ens kan dra åt remmarna så hårt har du nog ett rätt runt huvud.. remmarna fäster ju inte dikt an skallen på många hjälmar så direkt där under, precis där glajorna hamnar, finns en glipa oavsett.

Dessutom är glajorna dyrare än hjälmen att tappa...

Rattnalle

Aktiv medlem
Nu har jag läst lite snabbt också.

Det faktum att linserna från Bliz, som är de enda i testet jag provat, får godkänt gör mig skeptisk. Min referens är ett par olika Oakley och sambons Bliz Matrix. I jämförelse är det som att klippa ur en PET-flaska med artefakter, linser som blir helt matta och svåra att se genom i sidoljus och allmänt dålig förmåga att hantera skiftande ljus. Bågarna är dessutom smäckiga till tusen i jämförelse.

Så lite mer analys kring hur bra linserna faktiskt är att ha på sig i olika ljus t ex hade varit på sin plats, känns som det nu är skrivet utifrån hur de är att packa upp och titta runt från en sten i skogen med.

Jag är generellt inte en anhängare av att dyrare per definition är bättre. Men gällande glasögon har jag efter ett antal par billigare låtit mig motbevisas.

D i U

Aktiv medlem
Jag har börjat använda glasögon från kapvo&co, inga irriterande spegelbilder,ljusbrytningar mm som jag upplevt med Smith. En överraskning när glasögonen kom var att dom är fotokromatiska också. 👍.

C-dale

Aktiv medlem
Oakley prizm är ju en klass för sig. Vill man ha långt ansikte kan man köpa sutro, men misstänker tex ev radar path immar igen mindre.

Northug är det sämsta jag har provat… sämre än ekoi tex.

Jo det är skillnad.
Köpte ett par Northug polykromatiska på XXL rea, huvudsakligen för att de är högre än andra glasögon jag provat. Höjden behöver jag för att övre bågen inte skall skymma när jag sitter mera framåtlutad. Reagerar långsamt på ljusförändringar, antar att Oakley är bättre där.

HampAst

Medlem

Det faktum att linserna från Bliz, som är de enda i testet jag provat, får godkänt gör mig skeptisk. Min referens är ett par olika Oakley och sambons Bliz Matrix. I jämförelse är det som att klippa ur en PET-flaska med artefakter, linser som blir helt matta och svåra att se genom i sidoljus och allmänt dålig förmåga att hantera skiftande ljus. Bågarna är dessutom smäckiga till tusen i jämförelse.

Så lite mer analys kring hur bra linserna faktiskt är att ha på sig i olika ljus t ex hade varit på sin plats, känns som det nu är skrivet utifrån hur de är att packa upp och titta runt från en sten i skogen med.

Jag är generellt inte en anhängare av att dyrare per definition är bättre. Men gällande glasögon har jag efter ett antal par billigare låtit mig motbevisas.
Är dem dåliga Bliz Matrix? Har varit lite inne på deras fotokromatiska lins men kanske ska kolla på annat

Rattnalle

Aktiv medlem
Är dem dåliga Bliz Matrix? Har varit lite inne på deras fotokromatiska lins men kanske ska kolla på annat
Alltså inte så dåliga. Men inte prisvärda tycker jag. Mer vad jag hade förväntat mig för ett par glasögon som kostar 200 snarare än det faktiska listpriset.

Och den lite orangea kontrastlinsen blir helt matt i lågt kvällsljus så då var det bättre att ta av dem.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tycker mina fotokromatiska Cebe’ funkar bra på stig/grus/väg. Tendens att glida lite när snor och svett sölar ner snoken. Budgetköp på XXL.

UprightCitizen

Aktiv medlem

Har ett par bliz och tycker dom är helt ok tror jag pyntade en 500 eller nåt sånt, vilket är bra mkt mindre än vad du får ge för ett par oakley. Du får ju inte massa specialgrejer som superkonstrast osv, men dom sitter kvar på skallen och väger inte mycket. Sen står jag generellt inte ut med oakleys design resnt estetiskt. Dom har säkert någon modell jag skulle kunna stå ut med, men isf har jag inte sett den än.

Startgas

Aktiv medlem

Funkar inte med tex Troy Lee Designs A2 hjälm, remmarna sitter fästa för långt ut på hjälmen samt att MIPS gör att skalet hamnar längre ut.

dna99

Medlem
Jag skulle också rekommendera Oakley.
Har köpt Bliz där jag har fått testa två par men det blev återköp då det var en knasig brytning i glaset. Kört även Quicksilver ett sväng men jag upplever Oakleys glas klarare och bättre. Det går ofta att hitta par mellan 500-1000kr som jag tycker är helt överkomligt. En annan fördel är att det går lätt att hitta extralinser. Finns både hos Oakley men även hos andra tillverkare. Jag byter till vintern eller till tuffare förhållanden till klara linser från Revant då man inte behöver vara lika försiktigt med linserna.

Arvido

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan ett par Siroko-glasögon för att spara mina vägcyklaroakleys från mountainbikens vedermödor. Siroko är billiga men förvånansvärt bra med den stora fördelen att de faktiskt aldrig immar igen. Imman är ju inget problem när jag kör på vägen eftersom jag susar fram i överljudshastighet, men i skogen stannar man ju hyfsat ofta och undrar var fan man är eller låtsas stanna för att mecka så att alla får chans att pusta ut. Och det är DÅ mina Siroko är som bäst. Bra passform annars och en uppsjö linser att välja mellan. Tyvärr missar man alla avundsjuka blickar som årets nya oakleys drar till sig, så ni får växla mellan de olika för att markera att ni har koll på läget och ta en runda när ni kisande försöker urskilja spåret genom imman. Man vill ju vara snygg också.

cerro

Aktiv medlem

Håller med flera. Brytning? Om man ska kora de bästa glasögonen borde man kolla så de är optiskt korrekta. Ett par glas som inte är korrekta är ju värdelöst i skogen med rötter och sten man vill veta exakt var de är och inte bara på ett ungefär.

Värdelöst test. Och att säga bästa cykelglasögonen 2022 utan att ta med ett världsledande märke som Oakley blir bara konstigt.

Arvido

Aktiv medlem
Håller med flera. Brytning? Om man ska kora de bästa glasögonen borde man kolla så de är optiskt korrekta. Ett par glas som inte är korrekta är ju värdelöst i skogen med rötter och sten man vill veta exakt var de är och inte bara på ett ungefär.

Värdelöst test. Och att säga bästa cykelglasögonen 2022 utan att ta med ett världsledande märke som Oakley blir bara konstigt.
Man kan ju testa alla dåliga märken och kora en skammens fulvinnare i skräpklassen. Det skulle iaf vara ett kul test att läsa.

Rattnalle

Aktiv medlem
Man kan ju testa alla dåliga märken och kora en skammens fulvinnare i skräpklassen. Det skulle iaf vara ett kul test att läsa.
Heh ja det hade det kunnat vara.

Men här är inkluderas ändå t ex POCs glajor med Zeiss-optik som borde vara klart godkänd (deras goggles är jag iaf väldigt nöjd med) och ändå görs inga direkta jämförelser av optikens kvalitet. Det borde kunna vara en del skillnader i uppställningen.

desmo

Aktiv medlem
Vilka glasögon rekommenderas om jag inte är intresserad av att gå "full premium"? Typ max 1200kr. Eller den tråden finns kanske redan?

Farsan

Aktiv medlem
Tycker mina fotokromatiska Cebe’ funkar bra på stig/grus/väg. Tendens att glida lite när snor och svett sölar ner snoken. Budgetköp på XXL.
Köpte ett par i fyndlådan på XXL 200:-
Funkar överraskande bra.
Tar bort det starka stickande ljuset.
Sitter bra på plats, kanske beror på att jag inte svettas då jag är uberstark😂😂😂

jolov

Aktiv medlem
Skippar oakley men tar med cheapo streetwear-glasögon för att ha något att såga så att man framstår lite nyanserad 😍

lundatok

Aktiv medlem
Blitz är så fruktansvärt obekväma på mitt huvud så de går bara inte. Har haft POC och Oakley tidigare, favoriten har länge varit en Oakley-båge med fotokromatisk lins på de mörka 9 månaderna och lite olika, mörkare Oakleys för sommaren.

Berk

Aktiv medlem
Hade missat det här testet.

Jag undviker gärna world dominance av EssilorLuxottica, så jag är glad att Oakley inte är med (men hade väl varit bra som referens). Trevligt att det finns fler tillverkare att välja emellan än för tio år sen. Tyvärr är alla glasögon i testet riktigt fula.
Tur att jag har hittat ett mindre fult par av Julbo, enda problemet är att fotokromatiska linserna är lite för mörka när det är mörkt.

cerro

Aktiv medlem
https://www.clasohlson.com/se/Skyddsglasögon-3M-SF401AF/p/40-9833

Funkar dom till att köra vinkelslip så funkar dom till MTB (lätt ironi). Allt cykelrelaterat måste inte kosta 1000 spänn. Blir ständigt förvånad över hur mkt saker får kosta, som ngn jäkla POC-tshirt jag såg för dryga tusenlappen.
Skillnad på skydd och bra optik (och skydd). Jag föredrar kvalitet som håller länge med. Kör ett par slipade Oakley Radar som jag haft sen 2009

NickPick

Aktiv medlem
Topp