[Artikel] Vilka är de bästa cykelglasögonen 2022?

Eddy

Aktiv medlem
Har ett par Blitz, men tycker att de är oförskämt dåliga. Trodde det var fel på mina och testade ett gäng andra. Blev faktiskt överraskad hur dåliga var. Det var inte ens budgetmodellen, Oakley för mig till längdskidor cykel och löpning.

Trehas

Medlem
Det verkar ju saknas vissa egenskaper som ofta krävs…
Har ett par dyrare glasögon som fungerar jättebra förutom att jag ibland vill ha lite ljusare lins i skogen. Köpte ett par White på xxl för 299:- då ingår tre olika linser riktigt prisvärda och fungerar kanon. Och som någon skrev tidigare kör man på lite hårdare och stannar så kommer alla glasögon imma igen ta av eller inte stanna👍

tource

Medlem
Är väldigt nöjd med min investering av Julbo Aero med fotokromatiska linser, sitter kanon och ser bra ut, båda aspekterna är givetvis subjektiva/personliga åsikter

Perure85

Aktiv medlem
Är själv ett stort fan av Rudy Projects Tralyx även om jag kör på en wishkopia, bara synd att min gula lins jag använder i stadstrafik i mörker är sönder, men ska förbi en säljare som har originalet för att se om de linserna är kompatibla... 😎

malajo

Ny medlem
Inleder med att säga att jag aldrig bär solglasögon i vardagen. Jag införskaffade dock cykelglasögon för att hålla insekterna ur ögonen under våren, och förstår inte alls varför så många kostar tusenlappar. Ett par från Decathlon kostar 5 euro med 100% UV-skydd och det svider inte när jag repar dem eller glömmer dem på en bänk någonstans. Oslagbart. De saknar bara polarisering för att även funka perfekt för fiske.
Du överdrev en bit här nu eller var hittar du dom brillorna för 5€?

Rabbelito

Ny medlem
(följande har säkert motargument och det är väl okej)

Cykelglasögon ska alltid bäras utanpå remmarna till hjälmen förresten. Remmarna ska ju vara så pass tajta för att inte hjälmen ska flytta på sig den gången den behövs att inga skalmar får plats under.
Själv har jag Oakley Sutro just nu. Mina hittills klart dyraste glasögon. Bästa också, näskudden (heter det nåt annat?) är lika bra som de säger på att hålla greppet i ett svettigt ansikte. De sitter kvar helt enkelt.

Perure85

Aktiv medlem

Cykelglasögon ska alltid bäras utanpå remmarna till hjälmen förresten. Remmarna ska ju vara så pass tajta för att inte hjälmen ska flytta på sig den gången den behövs att inga skalmar får plats under.
Själv har jag Oakley Sutro just nu. Mina hittills klart dyraste glasögon. Bästa också, näskudden (heter det nåt annat?) är lika bra som de säger på att hålla greppet i ett svettigt ansikte. De sitter kvar helt enkelt.
Jag håller inte med, ser proffcyklister som kör remmarna utanpå både på landsväg och mtb, själv kör jag dock med en TSG Evolution alltså en "skatehjälm' och har remmarna utanför glasögonen...

Sam00

Aktiv medlem
Inleder med att säga att jag aldrig bär solglasögon i vardagen. Jag införskaffade dock cykelglasögon för att hålla insekterna ur ögonen under våren, och förstår inte alls varför så många kostar tusenlappar. Ett par från Decathlon kostar 5 euro med 100% UV-skydd och det svider inte när jag repar dem eller glömmer dem på en bänk någonstans. Oslagbart. De saknar bara polarisering för att även funka perfekt för fiske.
Design och prestige för det mesta, men till störst del prestige skulle jag säga.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem

Remmarna ska också vara tajta och sitta så platt mot ansiktet som möjligt för bästa aerodynamik.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag testade ett gäng olika innan jag föll för de här Oakley Split Shot (gråa). Med ruby glasen. De är polariserande. Förstärker kontrast i skogen, det gröna blir grönare osv. Man ser grenar och sådant bättre. Det är sådär lagom solskydd också så det funkar lika bra i starkt solljus som en molnig dag. Sitter perfekt på mig, kan lätt ha dem i full-face hjälmen också.
Tycker de funkar bra till det mesta annat så jag har använt dem till ALLT sedan jag köpte dem, de är så snygga så man kan ha dem på stan också. Har använt dem till paddling mycket också, där är de också bra, man ser botten bättre, speciellt i vissa vinklar, helt magiskt. Ska nog köpa ett par till och ha de klickbara fegsnörena på jämt för bara paddling.

oakley.png

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tycker både poc och bliz verkar vara china skrammel. Då köper jag hellre skyddsglajjor från bygghandeln.
Min favorit (delad plats med ovan Oakley), är dessa gula Cheetah, riktigt bra, sitter också som gjutet och bra när man cyklar i halvmörker också. 39 spänn!
De sitter också tight och funkar med helnyllehjälm

Senast ändrad:
Topp