[Artikel] Wavecel - Ny hjälmteknik från Bontrager

frankfurt

Aktiv medlem

48 gånger säkrare än vanlig EPS. Eller åtminstone upp till 48 gånger säkrare än vanlig EPS, det är vad Bontrager hävdar om den nya tekniken som enkelt förklarat är ett bikakeliknande material som både ska ta upp energin från ett slag mot huvudet och

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34234

H.

Aktiv medlem
Man ska så klart inte förringa nya säkerhetslösningar, men det intressanta är så klart hur detta är jämfört med annan top-off-the-line teknologi inom hjälmar, som MIPS och liknande.

Blir kul att se mer från testet, problemet med test av skyddsutrustning är bara hur man kvalitativt bedömer skyddsförmågan.

JockeS

Aktiv medlem
Riktigt nyfiken på hur denna lösningen står sig emot t ex Koroyd teknologin som t ex Endura och Smith har i sina hjälmar sedan en lång tid tillbaka

zanoii

Medlem
Samtidigt som artikeln dyker det upp en helsidesannons på happy där hela bakgrunden bytts ut mot Wavecel-reklam.

Länken till Bontrager i artikeln har samma analytics-taggar som annonsen:
utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Därför undrar jag nu: Är artikeln en betald annons och varför framgår i så fall inte det?

Senast ändrad:

Jolinwood

Aktiv medlem
jättebra med ny teknik till hjälmar
(jättedåligt att marknadsföra det som det största som hänt cykelvärlden på 30 år)

men det känns som att det som behövs allra mest i nuläget är att någon vettig organisation tar på sig att testa alla varianter som finns på marknaden på ett trovärdigt vis

also: varför ingen fullface med den här nya tekniken?

marr

Moderator
Forumvärd
zanoii sa:
Samtidigt som artikeln dyker det upp en helsidesannons på happy där hela bakgrunden bytts ut mot Wavecel-reklam.

utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Därför undrar jag nu: Är artikeln en betald annons och varför framgår i så fall inte det?
Klart att det är det.

NickPick

Aktiv medlem
zanoii sa:

utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Skandal! Därför folk har adblock.
https://road.cc/content/tech-news/2...licate-bontrager-wavecel-helmet-safety-claims

zanoii

Medlem
marr sa:
zanoii sa:

utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Klart att det är det.
I så fall är det även ett lagbrott då det måste framgå.

NickPick sa:
Jo, jag kör normalt PiHole men satt inte på det nätverket nu.

Intressant artikel, den ska läsas. Jag håller ju på MIPS i fighten även om det såklart är bra med konkurrens och utveckling. Spännande att se hur MIPS och Bontrager förhåller sig till varandra i framtiden.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
zanoii sa:
marr sa:
zanoii sa:

utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Klart att det är det.
Jag vet...

frankfurt

Aktiv medlem
Spännande med Mips uttalande, som det är nu verkar Bontrager ha kvar Mips i samma modeller som finns med Wavecel.

Hade notisen varit betald skulle vi skrivit det. Ganska ofta har vi betalda samarbeten och då skriver vi det tydligt. I det här fallet fick vi pressreleasen när jag hade tid att skriva en notis, på samma sätt som med Angi från Specialized eller när Lazer återkallade hjälmar. Jag har regelbunden kontakt med säljarna och än så länge har dom inte bett mig skriva advertorial i lönndom, inte ens frågat om det är möjligt.

Trek är en bra annonsör som la en del pengar på Happy även 2018, då var det ganska få av deras pressreleaser vi nappade på. Hur statistiken ser ut på nyår 2019 återstår att se.

Det är ganska sällan företag inom cykelbranschen behöver/vill köpa redaktionellt utrymme. Det är effektivare och mer trovärdigt att göra en produkt som vi vill skriva om eller ännu bättre testa.

Bengt-re

Aktiv medlem
marr sa:
zanoii sa:
marr sa:
zanoii sa:

utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Klart att det är det.
Jag vet...
Ni kör bara fel webläsare....

Bilagor

zanoii

Medlem
frankfurt sa:
Spännande med Mips uttalande, som det är nu verkar Bontrager ha kvar Mips i samma modeller som finns med Wavecel.

Hade notisen varit betald skulle vi skrivit det. Ganska ofta har vi betalda samarbeten och då skriver vi det tydligt. I det här fallet fick vi pressreleasen när jag hade tid att skriva en notis, på samma sätt som med Angi från Specialized eller när Lazer återkallade hjälmar. Jag har regelbunden kontakt med säljarna och än så länge har dom inte bett mig skriva advertorial i lönndom, inte ens frågat om det är möjligt.

Trek är en bra annonsör som la en del pengar på Happy även 2018, då var det ganska få av deras pressreleaser vi nappade på. Hur statistiken ser ut på nyår 2019 återstår att se.

Det är ganska sällan företag inom cykelbranschen behöver/vill köpa redaktionellt utrymme. Det är effektivare och mer trovärdigt att göra en produkt som vi vill skriva om eller ännu bättre testa.
Tack för klargörandet. Bra hållning.

bllx

Medlem
Jolinwood sa:
jättebra med ny teknik till hjälmar
(jättedåligt att marknadsföra det som det största som hänt cykelvärlden på 30 år)

men det känns som att det som behövs allra mest i nuläget är att någon vettig organisation tar på sig att testa alla varianter som finns på marknaden på ett trovärdigt vis

also: varför ingen fullface med den här nya tekniken?
Dessa försöker sig på att testa hjälmar på ett trovärdigt vis:
https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
marr sa:
zanoii sa:
marr sa:
zanoii sa:

utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Klart att det är det.
Jag vet...
haha, den var skön. Vad är det för webläsare?

Bengt-re

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
zanoii sa:
marr sa:
zanoii sa:

utm_source=happyride.se
utm_medium=se_banner
utm_campaign=happywcel

Klart att det är det.
Jag vet...
haha, den var skön. Vad är det för webläsare?
Lynx som jag kör via SSH från en lokal rpi. Reklamfritt!

LDG

Aktiv medlem
Fint för dig men utan reklam kommer inte sidor som Happy att finnas kvar!
Självklart dementerar MIPS allt och påstår att de inte får samma resultat, vad har de att vinna på att säga att de får samma resultat? är ju inte så de livesänder sina tester direkt ;)
Lär väl vara bra detta också precis som MIPS och är Wavecell dessutom bättre vid högre krafter tackar jag och tar emot. Dock är krävs det ju fortfarande att hjälmen sitter bra först och främst!

Spacekitty

Aktiv medlem
Det blev akut för mig att köpa nya hjälm. Är det Wavecell som gäller nu? Någon här som provat att crasha med en?

glitch

Aktiv medlem
Nä men med mips. Ingen hjärnskakning, märkbar rotation vid islaget - stel nacke / skuldror en dryg vecka, kanonnöjd.

Spacekitty

Aktiv medlem
Hövding är inte godkänd för oss som hetsar på landsväg och mtb, så ganska ointressant för annat än promenadcyklister i stan.

Spacekitty

Aktiv medlem
Min nya Giro Aether mips kom idag. Jag har inte sett den här sortens MIPS tidigare, med lixom en hjälm i hjälmen. Den verkar betydligt skönare att krocka med än dom med gula spindelnäten som sägs ge fula märken i pannan. Detta är framtiden.

marr

Moderator
Forumvärd
Spacekitty sa:
Min nya Giro Aether mips kom idag. Jag har inte sett den här sortens MIPS tidigare, med lixom en hjälm i hjälmen. Den verkar betydligt skönare att krocka med än dom med gula spindelnäten som sägs ge fula märken i pannan. Detta är framtiden.
Bild?

Spacekitty

Aktiv medlem
marr sa:
Spacekitty sa:
Bild?
Det är är egentligen inte så mycket man ser av det hela. Insidan ser ut som vilken frigolithjälm som helst, men känns lite mjukare i materialet, hela den delen rör sig mot ytterligare en frigolithjälm som ligger kloss emot runt om.

pDDB8QU8RUSs0SmgQWsH5w.jpg

zBYD7xbxTUmp3ne4DBqL9w.jpg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer