[Artikel] Zermatt – Högalpina singletracks i skuggan av Matterhorn

Redaktionen

Medlem
zermatt_start.jpg

Zermatt i Schweiz bjuder på både världens mest ikoniska berg, Matterhorn, och storslagen cykling på högalpina singletracks.

Läs hela artikeln:

Bikzz

Aktiv medlem
Zermatt är superfint, väldigt vackert. Det är oxå fantastiskt dyrt, så varning, åk inte dit. Mkt bättre att spendera sina sekiner i tex Österrike.

Glisseur

Aktiv medlem
Dyrt, ja. Tyckte ändå det var klart värt att ha varit där en gång.
Lite så. Jag fick en mindre chock när jag var i Zermatt i vintras och betalade motsvarande 350 svenska för en (iofs jäkligt bra) hämtpizza. Men det är ändå ett ställe värt att besöka som du säger, i alla fall i ett par dagar. Och om man har Swiss Pass så blir liftkortet lite mer överkomligt även om det fortfarande kostar en del. Ska man lägga en hel vecka någonstans i Alperna finns det andra ställen som ger bättre bang for the buck.

GoranS

Aktiv medlem
Hoppla, 350 kronor för en pizza. Tror t.o.m. norrmännen skulle tycka att det var en aning dyrt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Minns jag rätt så gick liftkort för en person en dag på 1600 kr :).
Sen sjönk det lite per dag men blev rätt saftigt.

Såklart är allt dyrare där uppe av naturliga skäl men även lite för att det ska vara så känns det som.

Pizza var dyrt, tur en långburk i kiosken inte gick på mer än 60 spänn 😅

Men vad gör man inte för att få ett cykelfoto med Matterhorn i bakgrunden?

Bikzz

Aktiv medlem
Det är tydligen ganska många som bestiger toppen varje sesong. På Matterhorn-fotot ovan kan man se Hörnli Hytte på kanten, där alla sover över innan dom beger sig mot toppen.

Läste en bok av en gamla tiders strongman och alpinist. Han började sin dag väldigt tidigt i Zermatt, vandrade upp till Hörnli Hytte, och sedan direkt vidare upp till toppen. Sen klättrade han ned på Italienska sidan till Cervinia. Själv såklart. Kanske något för dom som tycker det är dyrt med liftar...

Köp & Sälj

Topp