toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> En relaterad fråga när vi har så många
> Assos-aficionados samlade. Vad är dealen med
> deras egna tvättmedel? Kommer min svindyra
> brallor att explodera om jag tvättar dem med Via?
Läste någonstans att vanliga tvättmedel, typ Via, uppnår sin huvudsakliga tvätteffekt genom att tyget satureras med vatten som sedan pressas ur tyget och förhoppningsvis följer smutsen med ut. Dessutom lämnas en hel del parfym och kemikaler kvar i tyget. Detta är inte optimalt när man tvättar funktionsmaterial som ju bygger på att tyget ska vara vattenresistent till viss grad. Brallorna lär inte explodera men vissa egenskaper, tex. fukttransport, elasticitet osv, kan möjligtvis försvinna fortare än om man använder ett specialtvättmedel. Jag håller med om att Assos eget tvättmedel luktar vedervärdigt och starkt, men smaken är ju som bekant olika du kanske gillar den skarpt. Annars kan jag rekomendera ett amerikanskt tvättmedel som brukar finnas i vildmarksaffärer typ Naturkompaniet eller Alewalds som är specialgjort för funktionskläder och som inte lämnar någon som helst lukt eller rester i tyget. Det kostar, om jag minns rätt, 89:- för en flaska som räcker till 18 tvättar. Minns inte vad det heter men det har en jätteful hemmagjord etikett med massa orange dayglofärg där det står en massa "fakta" om tvättmedlet. Jag kör mina Assos brallor i detta sedan något år och jag har inte haft något problem med exploderande shorts, utlsag i rumpan eller andra problem.