Assos Winter Airblock, värda sitt pris?

Spindelbenen

Aktiv medlem
För att vara skoöverdrag så kostar dom ju brallan men är dom så varma som det påstås betalar jag gärna 700:- för dom. Någon som har testat dom?
Lite tidigt för vintersaker kanske men crc har en del vinterkläder på sin rea nu som är intressanta för en lättfrusen stackare som jag.

STIZZE

Ny medlem
Är dom bara någon procent bättre än de för 400spänn i butik så är dom väl värt investerade pengar. :) Fyfan för att frysa. I år ska jag INTE åka med sommarkläder, det blir en helt ny outfit och det står nog inte cannondale på nånting ;)

Black planet

Aktiv medlem
Snart är det vinter o blöt. Tack för påminnelsen.
Johan A du är ju så frusen om de små fossingarna. Du borde väl kunna hitta några billigt i NYC?
Men vad ska man ha? Mina är döda efter förra säsongen.

castrello

Aktiv medlem
Tycker Biltemas neoprenöverdrag + rätt sorts strumpor funkar fint ner till 2 h/-10. Till och med pendlat med shimano sommarskor + Biltemas skoöverdrag och det funkade rätt fint. Biltema håller en säsong eller två, men de är ju billiga att ersätta.

Vill du ha supervarmt så är kanske inte centraleuropeiska märken de bästa... kanske sköverdrag för längdskidåkning vore något? De är ju i alla fall gjorda för KALLT väder.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag har faktiskt funderat på lite tjockare oversocks och sen neoprenöverdrag på det. Det kan ju kanske vara en väg att gå. Men det där för längdskidåkning låter ju faktiskt som något som är värt att kolla in närmare.

Selast

Ny medlem
Jag körde hela förra vintern med Shimanos vinterskor, SH-MW80, utan överdrag och det funkade kanon för mig. Körde med Happyfeet dubbel löparsockor under skorna. Den kombon fungerade ned till -15 eller så, sen blev det kallt. Grymt smidigt att slippa överdrag som går sönder.

bigmollo

Aktiv medlem
Vinterskor är värt varenda krona. Pros skoöverdrag funkar också bra, men de är ganska små i storlekarna.
/J

Spindelbenen

Aktiv medlem
MEN KOMMER MINA FÖTTER VARA JÄTTEVARMA OCH MYSIGA MED ELSULOR, VINTERSKOR FRÅN SPECIALIZED OCH DOM DÄR ÖVERPRISADE ASSOSÖVERDRAGEN???

Eller what the heck... It's only money...

bigmollo

Aktiv medlem
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller what the heck... It's only money...

Precis. Sluta larva dig nu.

Laagrrluv

Medlem
http://www.endura.co.uk/Product.aspx?dept_id=107&prod_id=26

Har trampat sönder ett gäng enklare neoprenvarianter, värdelösa. Dessa har en riktig gummisula och är väldigt gedigna överlag. Blev lite chockad över hur billiga de är enligt enduras hemsa, hade kunnat betala 700 spänn för dem utan att blinka. Är till skillnad från andra inte små i storlekarna. XL går över vinterdojjor i 47 utan problem.

Johan A skrev:
> MEN KOMMER MINA FÖTTER VARA JÄTTEVARMA OCH
> MYSIGA MED ELSULOR, VINTERSKOR FRÅN SPECIALIZED
> OCH DOM DÄR ÖVERPRISADE ASSOSÖVERDRAGEN???
>
> Eller what the heck... It's only money...

Byt ut Assosöverdragen mot neopren som täcker så mycket av foten som möligt (helst så bara klossen tittar ut) så, JA. Jag tror på mer tjockare heltäckande neoprenöverdrag om det är värmeisolering du är ute efter.

Räkna med att slita ut överdragen på en säsong. Vill du förlänga livet på neoprenöverdragen kan du kladda ut liquesole på häl- och tådel så håller de lite längre.

bjorre

Aktiv medlem
bigmollo skrev:
> Vinterskor är värt varenda krona.

En spendersugen kille som du Johan... behöver jag ens säga att detta är det dyraste (och bästa) alternativet?

Aron

Moderator
"Assos Winter Airblock, värda sitt pris?"

Johans konto har blivit kapat! Han skulle aldrig ens fundera över en sån sak.

castrello

Aktiv medlem
De där Endura såg intressant ut. Tror jag ska testa dem i vinter. Kanske t.o.m överdriva och köpa vinterskor också. Nam-nam!

Stervelo

Aktiv medlem
De där endura har jag, värdelösa tyvärr. Tighta så där är inte problemet, men när du går/släpar hojjen, så åker framdelen upp när du slinter och framdelen fylls med snö. Sen går framdelen sönder av "framtänderna" på skon också. Så ,rena vinterdojjor är modellen gissar jag.

bonbon

Aktiv medlem
Att framdelen av skoöverdrag på ett effektivt sätt kan användas för att förvara snö ovanpå utsatta delar av skon tror jag inte är specifikt för Endura.

KjellF

Aktiv medlem
Jag är lite frusen om fötterna men skoöverdrag går bort. Det mesta av kylan kommer från pedalen och där ger överdraget inget skydd. Riktiga vinterskor eller vandrarkängor är det enda som fungerar för mig.

KjellF

ginnfilt

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> GripGrab har bra skoöverdrag.

Japp! GripGrab Arctic, 4 mm neoprene md fleecefoder. Bästa. Är specade till -10. Jag är sjukt frusen om fötterna men jag kör i MW80 med Aclima ullstrumpa innuti, originalsulorna utbytta mot ullsulor (silvertejpade under för extra isolering nerår), och sedan Arctic utanpå. Då klarar jag ett pass i minus 10-15 i ett par timmar.

gripgrap.jpg

Spindelbenen

Aktiv medlem
ginnfilt skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > GripGrab har bra skoöverdrag.
>
> Japp! GripGrab Arctic, 4 mm neoprene md
> fleecefoder. Bästa. Är specade till -10.

Ser ju intressanta ut. Mitt problem är att jag fryser om fötterna med Specializeds vinterskor, hotronicsulor och yllestrumpor så jag vill testa att lägga till överdrag som faktiskt funkar till att hålla värmen.

ginnfilt

Aktiv medlem
Min första tabbe var för mycket strumpor så att det blev tjockt och trångt i skon, då fryser man. Det måste finnas utrymme för luft. Annars är SealSkinz-strumpor bra också, de isolerar mycket bra mot kyla.

MickeS

Ny medlem
Tips från en som cyklar en del när det är kallt:

-INTE tajta neoprenöverdrag. Lillsports skidskoöverdrag (helst med hel sula så man själv får klippa hål för spd) i STOR storlek funkar bra, både materiellt och värmemässigt.

-INTE tajta skor/strumpor. Luften isolerar. Själv kör jag med Shimanos lite högre mtb-skor+1 par Sealskin strumpor+1 par tunna yllestrumpor+ylleinnersula utan större problem ned till -35C.

-INTE pedaler i metall. Time Atac Composite kyler lite och rensar snö/is fenomenalt.

-Tejpa över spd-skruvarna/plattan invändigt.

DT

Aktiv medlem
MickeS skrev:
> utan större problem
> ned till -35C.

Oj vilken käftsmäll till oss finväderscyklister... :-)

STIZZE

Ny medlem
DT skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> > utan större problem
> > ned till -35C.
>
> Oj vilken käftsmäll till oss
> finväderscyklister... :-)

Jag som tyckte det var vidrigt i -14 grader förra vintern..... men då var de vanliga strumpor, sommarskor i liten(normal) storlek, inte igentejpade hål för klossar, vanliga spd-pedaler och trasiga neoprendöverdrag. ;)

fredrikw

Aktiv medlem
För mig som bara har cyklat ner till -17C funkar följande kombination utmärkt:
- Vanliga strumpor (för att inte det ska bli för trångt i skon)
- Northwave Celcius vinterskor, inte större storlek än vanligt för att slippa glapp, dock är modellen inte lika tight som ett par vanliga cykelskor så det blir ändå lite extra tåutrymme
- Elsulor, verkligen räddaren för långa vinterturer
- Tight neoprenöverdrag, vet inte om det egentligen behövs med vinterskor+elsulor, men det känns ändå bra att ha ett extra lager av isolerande neopren.

Har aldrig brytt mig om att fundera på klossmaterial, och vill inte heller hålla på och klydda med tejp och hemgjorda lösningar, det är bökigt nog ändå att cykla på vintern :)

Som svar på Johan A:s ursprungsfråga, jag ställer mig högst tveksam till om ett par skoöverdrag skulle vara värt Assos-priser.

MickeS

Ny medlem
DT skrev:
> Oj vilken käftsmäll till oss finväderscyklister... :-)

Vid -35 brukar det vara fint väder. Fast kyligt. På riktigt.
Så du kanske menar varmvädersycklister?
;)

frillew skrev:
> ...Har aldrig brytt mig om att fundera på klossmaterial, och vill inte heller hålla på och klydda med tejp och hemgjorda lösningar, det är bökigt nog ändå att cykla på vintern :)

Nu var det pedalerna jag skrev om, inte klossarna. Fast SPD-SL borde kyla mindre när du säger det, fast snörensningsförmågan lämnar nog en del att önska.
Och tejpa skorna invändigt för att slippa kyla och/eller väta toppar knappast DIY-listorna över klyddighet, det gör väl alla på sommarskorna också?
-17, räknas det verkligen som vinter? Det är ju köldgränsen för att man ska börja fundera på 2 underställströjor istället för en.

mattel

Aktiv medlem
har inte raffa något vinterkit för fötterna? ;)

en annan sak är att faktiskt vara varm om fötterna när du startar. annars håller jag med om ullstrumpa, vinterskor och neoprenöverdrag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer