Återkommande tappad bromsverkan, vad göra?

Hopplock

Ny medlem
Hej!
Jag är helt ny när det kommer till att meka cyklar, och skulle behöva lite hjälp från er! Har sökt runt på forumet för att hitta liknande problem men inte lyckats.
För några år sedan köpte jag en Nishiki med Shimano hydrauliska skivbromsar. Det blev inte mycket åka av, så cykeln blev mest stående (utomhus men under tak).
När jag sedan flyttade något år senare, skulle jag börja pendla med cykeln till jobb, men märkte att det gick knappt att bromsa med bakbromsen (frambromsen fungerade bra). Jag var tvungen att trycka extremt hårt på bromshandtaget för att det överhuvudtaget skulle hända något. Jaha, det blir fram med verktygslådan och mecka lite tänkte jag! I min felsökning började jag med att växla bromsklossarna fram och bak, eftersom frambromsen fungerade bra. Ingen förbättring. Jag provade att byta bromsvätska samt blöda systemet, men det hjälpte inte heller. Tillslut tröttnade jag och lämnade in hojen till verkstaden runt knuten, och någon dag senare var den bra. När jag frågade vad problemet var, mumlade de att de inte kom ihåg, men att dom bytt bromsklossar, dvs samma sak som jag gjorde (fast jag är inte är så kunnig). Jag anade att det var något som inte stämde eftersom mina tester i problemsökningen visade på att det inte blev någon skillnad när jag bytte bromsklossar. Slutet gott, allting gott - kunde man tro. Nu ca ett år senare, när cykeln stått ute under tak, så upprepar sig samma problem igen. Frambromsen funkar lika bra som dagen jag köpte cykeln, men bakbromsen är helt värdelös. När jag använde cykeln senast (för några månader sedan) var båda bromsarna bra, dvs bakbromsen har blivit sämre under tiden som cykeln stått stilla.
Jag brukar använda både fram och bakbroms när jag bromsar, så det borde inte vara kopplat till slitage (och bromsbeläggen är inte slitna).
Hoppas att någon sitter inne med några bra förslag, jag är verkligen inte sugen att betala 800kr varje år för att lämna in den till verkstaden...
Tack på förhand!
Mvh
David

qma

Aktiv medlem
Är det oljeläckage och du försökt bromsa en del ändå så har förmodligen belägg och skiva blivit smorda och sen polerade/glaserade av att användas i smort tillstånd. Då rekommenderar jag att du byter skiva och belägg på samma gång som du byter ok, då det är näst intill omöjligt att få riktigt bra ordning på allt annars. Man kan tvätta, bränna, slipa, m.m. men det är mycket jobb och ändå ganska stor chans att det fortsätter möga på nåt vis. Dock kanske inte värt att försöka få det tillbaks till nyskick om hojen är nåt enkelt som får stå ute...

Valhalla_

Aktiv medlem
Man kan tvätta, bränna, slipa, m.m. men det är mycket jobb och ändå ganska stor chans att det fortsätter möga på nåt vis.
Word. Fy fan vad jag har hållit på med sådant förr. Men nu har jag haft tur ganska länge och sluppit sådant. Tills nu.. Nu harjag bytt till fyrkolvsok på pendlarhojen för att öka prestandan lite och fått återkommande problem så något är otätt...Funderar på att kasta bromsen åt h-vete istället och köpa nytt bara..

VanGarg

Aktiv medlem
Det kan också vara att om du har cykeln i ett cykelskjul, så kommer det mer regn/fukt på bakre bromsskivan, som bildar micro rost på ytan.
Testa att antingen ta av skivan o sanpappra den lätt, alt hitta en lång o brant nerförsbacke att bromsa bort beläggningen. Viktigt att ytan inte glaseras dock (vilket sker om man bromsar mycket med den när den har dåligt/obefibtligt grepp)

n3wton

Aktiv medlem
Svaret finns ovan! Håller med om att det inte är värt att behålla skivan bak utan byta både ok och skiva samtidigt. Belägg brukar ingå i ok. Dessutom brukar oken vara ganska billiga på de lite lägre modellerna av bromsar. Kan du redan lufta korrekt är det väldigt enkelt att byta bara oket.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det kan också vara att om du har cykeln i ett cykelskjul, så kommer det mer regn/fukt på bakre bromsskivan, som bildar micro rost på ytan.
Testa att antingen ta av skivan o sanpappra den lätt, alt hitta en lång o brant nerförsbacke att bromsa bort beläggningen. Viktigt att ytan inte glaseras dock (vilket sker om man bromsar mycket med den när den har dåligt/obefibtligt grepp)
Eller så byter man allt. Det är sällan värt besväret för oftast kommer det tyvärr tillbaka.

Hopplock

Ny medlem
Oj oj oj! Snacka om fantastiskt att få så många svar på så kort tid! Mycket tacksam för det!
En liten fråga innan jag beställer nytt ok och skiva, är det noga vilket ok och skiva man köper ur ett "kompabilitetsperspektiv"?
Efter lite efterforskning har hittat att bromsarna som sitter på är Shimano BR-M395. Dessa verkan inte finnas att köpa längre, så jag får hitta ett alternativ. Shimano SLX M7100 kostar bara 286kr på wiggle, så hade varit nice om de funkar :)
Prioriterar att lägga stålarna på min MTB istället för pendlarhojen :)

Tack ännu en gång!

Valhalla_

Aktiv medlem
Köper du slx och uppåt så tänk på att det är banjokoppling mot oket så då behöver du ny slang. Deore och under har slangen rakt in i oket med oliv osv.

n3wton

Aktiv medlem
Du får inget mer ut av ett "finare" ok utan bättre reglage, förutom att du som Valhalla säger måste byta slang. Ska dock sägas att jag bytt några ok pga läckage, men aldrig ok ur SLX- eller dyrare serie utan endast billiga ok..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer