Återuppliva dubbdäck?

Aron

Aktiv medlem
Jag har ett dubbdäck där dubben nött hål genom casingen och punkar slangen. Mönstret på däcket är ok och dubb fyller jag på efterhand. Utsidan av däcket har en hel del liv kvar. Det finns ju massor av olika sätt att laga revor i däck. Problemet här är att dubben så att säga har hamnat på insidan, därför behöver det vara rätt rejäla doningar. Är det någon som testat någon lagningsmetod och fått det att hålla över tid? Jag hade en tanke om att limma dit en bit uppskuren slang, men gissar att dubben skulle nöta sig igenom det efter ett tag?

Senast ändrad:

cwh1973

Medlem
Rattnalles förslag är det bästa: ett gammalt landsvägsdsäck med kanttråd borttagen och sedan limmat mot dubbdäckets insida. Har själv prövat följande utan längre livslängd än 5 dgr cykling: gaffatejp på insidan = nix, panaracers kevlar-luddiga tejp = nix, omvulkaniserade hela insidan av ett däck med gummivulk-färg = nix
Kör nu sedan tre år dubbfria vintersulor från michelin (Stargrip), fortfarande nöjd!
Mvh /C

MartinC

Medlem
Kör själv med landsvägsdäck minus kanttråd inuti MW. Inget lim. Funkar helt ok med avseende dubb-punka.
Sen blir ju däcken inte direkt roligare, men till fulpendling duger det.

Valhalla_

Aktiv medlem
Är det bara en eller några få så ryck ut de dubbarna. Avsaknad av dubb märks först när man börjar närma sig hälften ungefär.

Annars kan du ju köpa nytt också, är inte fasansfullt dyrt.

zodah

Aktiv medlem
Bra förslag! Det tar ju bara någon minut att peta bort ett par dubb.
Hm, i det hålet kommer det sedan fastna en vass sten och göra punka igen. (talar av egen erfarenhet).
jag personligen landade i att köpa nytt. Det är för mkt meck att fixa till och blir ändå inte bra och du får ändå punka igen (typ).
Slanglöst möjligen skulle kunna vara ngt. Har inte testat.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hm, i det hålet kommer det sedan fastna en vass sten och göra punka igen. (talar av egen erfarenhet).
jag personligen landade i att köpa nytt. Det är för mkt meck att fixa till och blir ändå inte bra och du får ändå punka igen (typ).
Slanglöst möjligen skulle kunna vara ngt. Har inte testat.
Det går att fylla hålet med liquisole eller liknande om man känner sig sparsam.

slors

Medlem
Hur monterar man Das Pannenschutzband?
Det läggs bara in mellan däck och slang och ligger löst med ett litet överlapp. Det gör förmodligen inte underverk för "känslan" men mina pendlare är rätt känslokalla från början så mig kvittar det. Har fungerat bra på mtb, cross och lvg i ~15 år nu och jag har kört mtb-däck till dess att jag såg das Pannenschutzband genom däcket på flera ställen. Perfekt för den late snåljåpen skulle jag vilja säga.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer