Att byta vevlager (Hollowtech II) på 23 bilder...

larsaw

Aktiv medlem
Tja!

Eftersom jag tänkt instruera en kompis i att byta ett Shimano Hollowtech2-vevlager, så kan jag ju lika gärna lägga upp guide'n här också för allmänn beskådan :)
(Samma princip gäller för merparten av alla gängade utanpåliggande vevlager, men pga olika standarder o modeller så kan behovet av nödvändiga verktyg skifta)

Vill ni hellre titta på en film ang detta moment så rekommenderar jag denna:

För denna operation bör ni ha följande delar hemma:
- Vevlager Shimano Hollowtech typ 2, finns i några olika kostnadsmodeller både för landsväg och MTB, mig veterligen är själva lagerna lika och skillnaden ligger i hur väl lagret är tätade.
- Vevlagerverktyg för Shimano Hollowtech2-lager, ex. denna från ParkTools: http://www.cyclecomponents.com/park...no-hollowtech-ii-campagnolo-ultra-torque.html
- 5mm insex-nyckel
- Monteringsfett
- En gummiklubba kan vara bra att ha (eller annat verktyg att "knacka" med...)

Börja med att växla ner kedjan till minsta drevet (dreven om ni har framväxel):
2015-09-29-01.jpg

Ta loss kedjan från framklingan:
2015-09-29-1.jpg

Lossa dom två insex-bultarna på "icke-drivsidans" vevarm:
2015-09-29-2.jpg

Lossa lagerspännings-"bulten" med vevlagerverktygets svarta "8-spline tool":
2015-09-29-3.jpg

2015-09-29-5.jpg

Lossa "icke-drivsidans" vevarm genom att vicka/försiktigt knacka den ut från vevlagret:
2015-09-29-8.jpg

Knacka loss/ut "driv-sidans" vevarm:
2015-09-29-9.jpg

Rengör vevaxeln/vevarmarna, OBS slarva inte bort den lilla distansringen som sitter mellan "icke-drivsidans" vevarm och vevlagret:
2015-09-29-20.jpg

Kolla så att inte "splines'en" är skadade på vevarm/axel:
2015-09-29-21.jpg

2015-09-29-22.jpg

Nu är det dax att få loss vevlagret :) Detta görs med vevlagerverktyget enl. bild, lossas genom att dra verktyget mot "bakdäcket till" för båda sidorna:
2015-09-29-11.jpg

När väl vevlagret är loss, håll koll på hur många distansbrickor som sitter på respektive sida:
2015-09-29-13.jpg

Flytta över distansbrickorna till det nya lagret och fetta in gängorna (en liten mängd fett på insidan där vevaxeln ska löpa skadar inte heller):
2015-09-29-16.jpg

Innan det nya lagret monteras bör vevlagerhusets gängor rejgöras (noga) med trasa:
2015-09-29-14.jpg

Var vaksam vid monteringen av vevlagret att gängorna "tar rätt/rakt" (själv brukar jag snurra lagren några varv baklänges för att nöta bort ev grader på gäng-snitten):
2015-09-29-17.jpg

Drag åt lagren med vevlagerverktyget "mot framhjulet", lagren ska sitta hårt men utan att riskera att gängorna dras sönder (alltså INTE dra tills det smakar skit...):
2015-09-29-19.jpg

Ok, med det nya lagret på plats så är det nu dags att knacka i "drivsidans" vevarm:
2015-09-29-23.jpg

Glöm inte den lilla distansringen innan "icke-drivsidans" vevarm monteras:
2015-09-29-24.jpg

2015-09-29-25.jpg

Snart klar :) Bara att dra ihop vevarna med lagerspännings-"bulten", tänk på att den är av plast! (dvs inte för hårt):
2015-09-29-26.jpg

2015-09-29-28.jpg

Så, lås vevarmen med insex-bultarna (på vissa vevar finns det någon form av plastbricka i vevarmens springa):
2015-09-29-29.jpg

Och slutligen montera tillbaka kedjan så är ni nu redo "to hit the road/track" :D
(Glöm inte att kontrollera o ev. efterdra insex-bultarna efter någon tid)
2015-09-29-31.jpg

Senast ändrad:
Tillägg. Om det finns en svart plastbit i klykan på vänster vevarm ska denna lyftas uppåt innan vevarmen dras av. Du får en guldstjärna av mig!

Men den lilla distansringen fins väl inte på alla installationer? Eller har jag gjort fel?

Men tvätta kan ju vara bra att man inte av misstag grisar ner sina fina nya lager när man monterar,:)

Andreas

Schysst guide!

Nu är jag ingen expert men ska du verkligen ha alla de där distanserna? Visst har ramen 73 mm vevlagerhus om jag inte missminner mig...
Alternativt borde jag kanske leta rätt på några distanser :)

/Johan

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Schysst guide!
>
> Nu är jag ingen expert men ska du verkligen ha
> alla de där distanserna? Visst har ramen 73 mm
> vevlagerhus om jag inte missminner mig...
> Alternativt borde jag kanske leta rätt på några
> distanser :)

Håll med du, jag kör med en 2.5 mm distans på drivsidan på 73 mm BB.

Väl dokumenterat och kanonbra infinitiv Larsa! :)

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> Tillägg: tvätta hojen först. :)

+1

Minskar radikalt risk för grus i maskineriet. ;)

Imponerande slitage på vevlagrets sidan av vevarmen! :)
Mina vevarmar är mycket slitna i andra änden...
Kanske du borde ha en bash på icke-drivsida? ;)

Hahha!! Fan va ni e sjåpiga! Lite skit har aldrig skadat ;)
Vevpartiet är typ fem-sex år gammalt, distanserna är nödvändiga för att få till kedjelinjen och så att båda vevarna hamnar centrerat. Vevhusbredden har jag faktiskt inte mätt...

Jag brukar fylla upp ordentligt med fett i luckan innanför lagret också. Allt för att försöka förlänga den korta livslängden på grejerna.

Sen skulle jag nog personligen använda borste för att göra rent gängor, något som når ner i dem helt enkelt :)

Rattnalle skrev:
> Jag brukar fylla upp ordentligt med fett i luckan
> innanför lagret också. Allt för att försöka
> förlänga den korta livslängden på grejerna.
>
> Sen skulle jag nog personligen använda borste
> för att göra rent gängor, något som når ner i
> dem helt enkelt :)

Helt klart alternativ men jag tycker inte en total infettning gör så mycket nytta vid vevlagret, tyvärr.
Att borsta rent med stålborste kan vara bra MEN jag har själv varit med om att stålborst fastnat i gängorna o därefter orsakat gängpaj :(
Har man däremot tillgång till tryckluft så är receptet stålborste + tryckluft oslagbart!

Hur ser det ut på Hollowtech, är det möjligt att knacka ur lagret och sätta i ett nytt maskinlager? Det funkar nämligen med Sram GXP. Då kostar en renovering 35kr inkl. frakt och är gjort på ca tio minuter.

Kung_Gustaf skrev:
> Hur ser det ut på Hollowtech, är det möjligt
> att knacka ur lagret och sätta i ett nytt
> maskinlager? Det funkar nämligen med Sram GXP.
> Då kostar en renovering 35kr inkl. frakt och är
> gjort på ca tio minuter.

Ett nytt lager kostar 100 pix så varför försöka trixa? Det håller ju iaf minst 500 mil och 20 öre milen på vevlager gråter inte jag över.

larsaw skrev:
> Hahha!! Fan va ni e sjåpiga! Lite skit har aldrig
> skadat ;)
> Vevpartiet är typ fem-sex år gammalt,
> distanserna är nödvändiga för att få till
> kedjelinjen och så att båda vevarna hamnar
> centrerat. Vevhusbredden har jag faktiskt inte
> mätt...

Min erfarenhet är att det kan vara ganska kinkigt med spacers för att få tillräckligt men anliggningsyta mellan vevarmen och axeln. Jag råkade köra med en spacer för mycket och då fick jag allehanda problem med knak, vevarm som lossnade osv. Men har du inte de problemen är det väl bara att gratulera antar jag. Fast det vore ändå bättre att ta bort spacersarna, flytta ut klingan till där bashen sitter nu och klämma dit en tacobash istället

Bengt-re skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur ser det ut på Hollowtech, är det möjligt
> > att knacka ur lagret och sätta i ett nytt
> > maskinlager? Det funkar nämligen med Sram GXP.
> > Då kostar en renovering 35kr inkl. frakt och
> är
> > gjort på ca tio minuter.
>
>
> Ett nytt lager kostar 100 pix så varför
> försöka trixa? Det håller ju iaf minst 500 mil
> och 20 öre milen på vevlager gråter inte jag
> över.

Nåja.. mitt GXP höll då inga 500mil. Men okej, jag visste inte att Hollowtech kostade dryga hundralappen. Fast jag vet inte, hade jag Hollowtech ser jag iofs ingen förlust med att knacka lager heller. Spara 65% är väl en bra deal.

Kung_Gustaf skrev:
> Hur ser det ut på Hollowtech, är det möjligt
> att knacka ur lagret och sätta i ett nytt
> maskinlager? Det funkar nämligen med Sram GXP.
> Då kostar en renovering 35kr inkl. frakt och är
> gjort på ca tio minuter.

http://www.instructables.com/id/Hollowtech-2-bearing-change/ tanken har sligt mig men som sagt, det vore knappast för plånboken jag skulle ge mig på ett sånt projekt. Däremot att klämma dit ett vältätat SKF-lager vore ju rätt nice (om det nu skulle visa sig hålla längre...)

Verkar råda rätt stor förvirring kring den lilla distansringens vara eller icke vara.
http://singletrackworld.com/forum/topic/hollowtech-ii-xt-am-i-missing-a-plastic-shim

Jag känner inte igen att jag har nån sådan som på dina bilder lars. Däremot känner jag igen den tunna ring som sitter fast i vevarmen på bilden i tråden jag länkade till. Det kanske är samma ring iofs? Det verkar inte vara jättekritisk del hur som helst.

Senast ändrad:
Själva distanserna till hollowtech, kan man ha alla 3 på ickedrivsidan eller är det big nono?
Försöker få bättre kedjelinje.

Så länge du har ett 68 mm BB lär det ju inte spela någon roll för infästningen vilken sida dom sitter på. Du kommer säkert bli hjulbent som en sjöman av manövern. Men sjömän är tuffa.

jofahjalm skrev:
> Så länge du har ett 68 mm BB lär det ju inte
> spela någon roll för infästningen vilken sida
> dom sitter på. Du kommer säkert bli hjulbent som
> en sjöman av manövern. Men sjömän är tuffa.

Sailor01.jpg

Bra guide Larsa, men lite för lite fulmek så jag bidrar med ett tips:

Jag bruka slänga den svarta plasthylsan det första jag gör, den gör mer skada än nytta imho.
Eftersom lagertätningen aldrig är helt vattentät så bidrar den mest till att hålla kvar vatten vid lagren. Och riktigt vad den är bra för har jag aldrig fått en vettig förklaring till. Däremot har jag varit med om att det står brunrostigt vatten kvar i hylsan när man byter lager.

Ett borrat dräneringshål i ramen under vevpartiet gör sitt till också.

Jag har aldrig hittat vatten i hylsan. Men så fyller jag på med fett i skarven där också.

Hål i ramen förstår jag inte varför inte alla cyklar har. Blir ju vatten stående där annars. Backventil kanske vore något att sätta in egentligen? ;-)

Om ni inte bytt vevlager på över 1 år och får en liten plastadapter med vevlagret, kasta den inte innan nya lagren är på plats!
:)

Bilagor

• DSC_0652-1.jpg
    DSC_0652-1.jpg
    114.4 KB · Besök: 69
HejPåDej skrev:
> Den här borde ju in på läsvärt!

Alltså, det finns ju redan en bra vevlager-bytar-tråd i Läsvärt, tyvärr finns inte bilderna kvar så det kanske inte är en så dum ide faktiskt :)

Med risk för att byta spår på tråden lite men jag ska ge mig i kast med att byta vevlager och hoppades att jag skulle ha ett liknande vevlager som är i din fina guide, men jag ser att mitt ser helt annorlunda ut.

Jag är ju rätt novis på att byta alla typer av lager så jag vänder mig hit för lite tips. Vilka verktyg behöver jag och hur går man lättast tillväga? Vad köper jag för lager etc.?

Bilagor

• 1443642770089.jpg
    1443642770089.jpg
    135.7 KB · Besök: 122
Det där är en Canyon, bara att byta cykel direkt ;)

Nä då, det ser ut att vara pressfit lager, proceduren är väl ungefär densamma som för gängade lager, förutom att du får knacka/pressa lagren i/ur ramen istället för att skruva.

larsaw skrev:
> http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-how
> -to-service-bb30-press-fit-bottom-brackets-29544/
>
> Eller google är din vän:
> https://www.google.se/search?q=how+to+replace+a+pr
> ess+fit+bottom+bracket&rlz=1CDGOYI_enSE590SE590&oq
> =how+to+replace+a+Pressfit&aqs=chrome.1.69i57j0l3&
> sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&hl=sv

Eller så gör man det enkelt för sig och knackar ur det med en hemmagjord sån här:
41i22ig2PFL._SY355_.jpg

Och för att få i det krävs en plasthammare och 40-50 försiktiga slag.

Hållbarheten på hollowtech vevlagren är ju under all kritik, 6 månader (ca100 mil) tills det börjar glappa o låta som en gruskross, tur de är billiga :-). Tänk gamla fyrkanslager som höll i åratal...

Jo, jag renoverade ett gammalt fyrkant igår från 2001 helt i stål. Det var skitigt och gick tungt och hackigt, men allt var helt, utan skador & rost, så det blev som nytt när jag var klar! :)

Frid!

Tillbaka
Topp