Att cykla längs fastlandseuropas atlantkust - tips, råd och ideér välkomnas! [nu troligen med start i Rom]

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla och ö-luffa lite på Sardinien och Sicilien och kör en rutt på små vägar upp genom Italien kanske? Där skulle jag inte vara särskilt orolig för att cykla med kärra.

Det är nog värt att tänka om lite vad gäller ruttplaneringen, det är värt att lägga lite (men inte för mycket) tid på. Nu har jag tur att ha en hustru som finner stort nöje i det men när vi haft bråttom har vi bara kört Google Maps och ruttat för cykling och sen finjusterat lite. Då brukar man komma bort från de största vägarna och får se en del otippade saker. Det är klart roligare än att bara följa en stor väg hela dagen.

GoranS

Aktiv medlem
Finns väl några kustvägar i Italien som efter vad jag hört ska vara rätt otrevliga att köra bil på, t.ex. Amalfikusten och något kustavsnitt lite längre söderut. Dessa tror jag vore olämpliga att köra med cykelkärra. Har dock inte varit där själv så jag vet inte med säkerhet. Lite google streetview-studier bör dock kunna styra bort från sådant.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Fundera inte så mycket över trafiken. Den är obehaglig beroende på vem som sitter bakom ratten.
Fulla eller ovana turister är ofta större problem än lokalbefolkningen.

kais01

Aktiv medlem
amalfikusten, sicilien eller korsika är typexempel på ställen där det är mycket trevliga snirkliga kustvägar att i lugn och ro turista med bil.

barn i cykelkärra på dessa platser? svårt att tänka sig.

det är som överallt annars yngre lokala manliga förmågor som är mest problematiska. är de försenade, sitter i en bred varubil, och försöker hantera en telefon; så mycket värre.

sen har vi de som tagit en flaska vin till maten. tror möjligen inte det är turister i första hand. brukar också vara fyra ögon i just de bilarna, och de framförs försiktigt.

mest densitet av uppenbart alkoholpåverkade förare har jag upplevt på småvägar i storbritannien.

GoranS

Aktiv medlem
Har hört två personer som skrapat sidan bilar på Amalfikusten pga att vägen var så smal att det var oerhört tajt att mötas så jag förhåller mig ngt tveksam till det trevliga i att köra där. Men, som sagt, andrahandsuppgifter så jag kan inte garantera att det stämmer.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ja det är smalt som tusan på sina ställen. är nog inte där det i första hand är problem att cykla med kärra, utan där det går lite snabbare runt kurvor, med tajta möten.

desmo

Aktiv medlem
Tack för att ni håller tråden levande.
Jag får se om julledigheten kan skapa lite utrymme för att diskuttera eventuella färdvägar inom familjen.
En aspekt i hela planeringen är ju klimatet. Ska vi ge oss iväg i mars/april tänker jag att vi bör starta ganska långt söderut. Och vill vi passera något fint bergområde så behöver det bli än senare under sommaren.

Tobbs

Medlem
Amalfikusten i mitten på mars är nog okej att cykla men direkt livsfarligt under högsäsong (annat än tidig morgon), smalt och mycket trafik i bägge riktningarna så med cykelkärra bygger man snabbt upp köer bakom sig.
Väldigt mycket blinda kurvor och en del tunnlar (blev illamående när jag satt bakom ratten, flera familjemedlemmar blev åksjuka) för att ge en bild av terrängen.
Fantastiskt vackert dock

Oooh

Medlem
Gillar tråden och mest nyfiken om någon del av Afrika har vart på agenda?
(Jag vet att de flesta skulle inte ens överväga att åka dit... samt med barn och cykel, men... lol)

desmo

Aktiv medlem
Oooh sa:
(Jag vet att de flesta skulle inte ens överväga att åka dit... samt med barn och cykel, men... lol)
Afrika finns helt klart med på listan över äventyr som jag vill göra. Tänk att få cykla Kairo till Kapstaden!
Dock känner jag mig inte riktigt redo att göra det med barn. Inte för att jag tror att det nödvändigtvis är farligare. Men OM något händer med barnen, så känns det svårare att vara i Afrika än i Europa. Jag vet inte om det är rationellt, men det är så jag känner.

Oooh

Medlem
desmo sa:
Oooh sa:
Afrika finns helt klart med på listan över äventyr som jag vill göra. Tänk att få cykla Kairo till Kapstaden!
Dock känner jag mig inte riktigt redo att göra det med barn. Inte för att jag tror att det nödvändigtvis är farligare. Men OM något händer med barnen, så känns det svårare att vara i Afrika än i Europa. Jag vet inte om det är rationellt, men det är så jag känner.
Ja, de är väl ändå förnuftigt.

desmo

Aktiv medlem
Så.. vad tror happy-kollektivet om att börja i Rom istället? "Alla vägar bär till Rom", fast tvärt om. Hålla sig på västkusten? Korsa över till östkusten? Det har varnats tidigare i tråden att det kan vara trångt i trafiken.
Och sedan rulla vidare längs franska Rivieran, vidare över till atlantkusten.. (blir väldigt mycket Frankrike).
Alternativt sikta mot Garda-sjön, gå öster om alperna, sikta mot Wien, följa Donau, vidare längs Rehn, mot Atlanten (blir nästan inget Frankrike).
Några inspel?

Bikzz

Aktiv medlem
För ganska längesen så blev det en liknande tur. Jag flög till Rom med touringhojen, sightsingade några dar, tog tåget till Pescara på Östkusten, cyklade upp till Venedig och sen till Gardasjön och Comosjön. Fin tur, allt funkade kanon, gott om campingplatser längs den vägen. Trafiken kan vara ett problem här och var, speciellt sista dagsetappen till Venedig skulle jag inte vilja göra om, smal väg med mkt trafik, men det går nog att hitta en runda på mindra vägar istället.
Obs att campingplatser kanske inte är öppna tidigt på sesongen.

Tycker det låter häftigt att sikta på Wien och sen följa Donau, det är en fin tur med fina cykelväger överallt ! Men då måste ni ju passera Alperna först... Dvs inte komma dit för tidigt när det fortfarande finns snö, och sen hitta en bra väg med enkla & inte för branta pass. Det går ju att ta tåget en bit för att ta sig förbi trixiga eller tråkiga bitar.

Gör lite research och kolla in hur man tar sig med lokaltåg från Venedig till Wien !

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt är det inte aktuellt att "fuska" med tåg.

Åker man över Tarvisio-Villach-Maribor till Wien behöver man inte upp på mer än 800 möh. Ingen koll på hur det är med cykelvägar.

Ett annat alternativ är Bolzano-Bressanone-Lienz-Villach-Maribor. Då kommer man upp på drygt 1200 möh.

Ett annat alternativ om man inte vill dra så långt österut är Bolzano-Brenner-Innsbruck och vidare in i Tyskland. Då är man uppe på 1370 möh som högst. Går någon form av cykelbana upp till Brenner från Gardasjön. Stora delar av den är helt OK.

desmo

Aktiv medlem
Tack för feedback @GoranS och Bikzz.

Helst "fuskar" vi inte med tåg. Men samtidigt är det semester. Att ta någon dag med uppförsbacke är väl ändå okej. Jag har 36-10/46 som lättast att tillgå. Bara att det tar tid.

desmo

Aktiv medlem
Kanske att klimatet är mer förlåtande längs Medelhavet. Helt klart en aspekt att ha med i resonemanget.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Själv har jag inga sådana skrupler alls -:) Ser inget egenvärde i att envisas med att cykla varje meter. Om man planerar en lång häftig tur så är det helt ok att ta tåget en kort bit om det skulle råka vara höga berg med snö som spärrar vägen en bit ...

desmo

Aktiv medlem
Vi pratade vid kvällsmaten idag. Det lutar trots allt att följa Medelhavskusten västerut. Mest för att det antagligen kommer vara ett trivsamt klimat på våren. Så är det någon som sitter inne på bra tips, varningar, råd eller annat får ni gärna skriva. Det var ju så vi kom på förbudet mot cykelvagn i Spanien!

Berk

Aktiv medlem
Tyrrenska kusten är vackert och perfekt för att bada, men tror att den inte lämpligt att cykla på flera ställen. Vägarna nära kusten är trafikerade. På några ställen finns det cykelbanor, men mestadels inte. I Toscana kan man troligtvis hitta lugnare väger några km från kusten, men i Ligurien finns det bara via Aurelia med mycket trafik eller backiga (men kanske fina) väger längre från kusten.
Har inte cyklat där själva, så kanske har någon mer positivt info.

desmo

Aktiv medlem
Jag har fått många fina tips i tråden som jag smått kapade: https://happyride.se/forum/threads/breda-fina-cykelvaegar-i-italien.3679386/ Tack Berk, GoranS, Bikzz mfl.
Frågan är om det blir kusten, eller inlandet. Svårt att veta vad som kommer vara trevligast för oss. Vi är ju där redan i mars/april så bada i havet är kanske inte aktuellt ändå.

Planen är ju sedan att följa Franska rivieran västerut. Jag tittar en hel del på: https://en.eurovelo.com/ för förslag. Där tittar jag på EV8 och ser att den håller sig borta från den italienska kusten. Den kommer till medelhavet vid Monaco men väljer sedan en inlandsväg till Montpellier. Någon som har en gissning varför? Är inlandsvägen väldigt fin? Är kustvägen väldigt olämplig?

Följer vi sedan Canal du Midi till Atlantkusten går det därifrån skarva vidare med EV1 - EV4 - EV12 innan vi närmar oss vårt nuvarande tilltänkta mål i Kiel.

GoranS

Aktiv medlem
Jag skulle kika lite på hur höjdprofilen ser ut för EV8:an innan jag valde den om jag var i er situation. Min ytterst begränsade erfarenhet av inlandsdelen av Toskana är att det finns delar som är rätt mkt upp och ner. Vet inte hur de dragit rutten men ett visst hum kan nog vara bra så att det inte blir en jobbig överraskning.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Är det inte så att i Italien, förutom Po-dalen, är det antingen bergigt eller kulligt?

Utan att ha cyklat just vid Montpellier/Monaco (däremot åkt turistbuss in i Monaco) så kan jag gissa att kustvägen är en smal, brant och väldigt trafikerad sak. Jag gissar att de som knypplat ihop EV har haft lite koll.

GoranS

Aktiv medlem
Är det inte så att i Italien, förutom Po-dalen, är det antingen bergigt eller kulligt?

Utan att ha cyklat just vid Montpellier/Monaco (däremot åkt turistbuss in i Monaco) så kan jag gissa att kustvägen är en smal, brant och väldigt trafikerad sak. Jag gissar att de som knypplat ihop EV har haft lite koll.
Visst är Italien kuperat. Helt sant är det dock inte om man menar att det är hopplöst att hitta cykling i relativt platt terräng. Om man t.ex. cyklar söderut längs adriatiska kusten från Rimini är det inte med några få mindre undantag tämligen platt. Sen är det som jag ser det inte direkt någon rolig cykling på det stora hela. Ett annat exempel är om du cyklar från Verona upp till Merano, 15-20 mil med svag, svagt uppför från kanske 50 möh till ca 300 möh.

Berk

Aktiv medlem
Planen är ju sedan att följa Franska rivieran västerut. Jag tittar en hel del på: https://en.eurovelo.com/ för förslag. Där tittar jag på EV8 och ser att den håller sig borta från den italienska kusten. Den kommer till medelhavet vid Monaco men väljer sedan en inlandsväg till Montpellier. Någon som har en gissning varför? Är inlandsvägen väldigt fin? Är kustvägen väldigt olämplig?
Po-dalen är generellt set otrevligt, förutom på cykelväger längs flöder. Kanske vil EV8 undvika Apenniner? Eller kanske är det för att många cykelbanor vid kusten i Ligurien nya. Jag är förvånad hur stor del av kusten har cykelbana. Men det har kommit mer och mer cykelbanor i Italien över de sista 10 år.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har cyklat en del runt San Remo (inkl in i Frankrike till Menton längs kustvägen). En del trafik på sina ställen, men helt OK. Just runt SM finns det en superfin cykelväg längs en nedlagd järnväg. Rakt och platt! :)

Bikzz

Aktiv medlem
Ja det skall inte vara för lätt, men det är väl en stor del av upplevelsen, att planera. Det gäller att fixa ihop något som är lagom svårt för en själv, man måste ha lite koll på vad man gillar redan innan, osv. Känner igen resonemanget mkt väl, har gått igenom det många ggr inför olika turer :cool: Om man försöker sig på något som är för häftigt och svårt för en själv och inte har förstånd att backa blir ju hela resan misslyckad. Bättre att vara lite defensiv, speciellt med barn osv, planera för korta etapper i början och sen öka !

Rom - tåg Pescara - cykla till Venedig - tåg lämpliga bitar till Wien för att passera Alperna - cykla längs Donau och tyska Radwegs sen, Safe and fun, no real problems.

Rom - cykla upp genom ITA, till Genua och Nice. Lite mer osäkert och jobbigt fram till Nice, backigt här och var och brist på campings ?, men det finns otroligt mkt att se & sightsinga på vägen. Funkar säkert om man tar det lugnt och kollar in allt i förväg !

desmo

Aktiv medlem
Funkar säkert om man tar det lugnt och kollar in allt i förväg !
Förberedelser? Neeh.
Det räcker väl med en tråd på happy?! (tar tacksam emot att tips och råd).

Vi är rätt dåliga på planeringen faktiskt. Därför vi gärna följer "färdiga koncept".
Våra dagsetapper ligger på ca 5 mil/dag när vi cyklar. Men vi planerar dag till dag för att hitta lämpliga dagsetapper och campingar (Google maps och Komoot). Och om vi behöver ha picknick-lunch eller om det kommer erbjudas serveringar. Men så mycket mer än så blir det sällan.

GoranS

Aktiv medlem
Om du, Bikzz, menar att följa kusten från Pescara till Venedig så skulle jag rösta emot det. Tror det skulle bli väldigt tråkigt. Miltals med väldigt likartade vyer av strand till höger och hotell/hus till vänster. Avbrotten kommer att vara när man måste avvika från stranden och troligen behöva trassla sig någon bit på mer trafikerade vägar.

Bikzz

Aktiv medlem
Om du, Bikzz, menar att följa kusten från Pescara till Venedig så skulle jag rösta emot det. Tror det skulle bli väldigt tråkigt. Miltals med väldigt likartade vyer av strand till höger och hotell/hus till vänster. Avbrotten kommer att vara när man måste avvika från stranden och troligen behöva trassla sig någon bit på mer trafikerade vägar.
Jag Biketourade just den vägen för ganska längesen, då tyckte jag att det var ganska coolt och häftigt ! Platt & enkelt, massor med campings, havet bredvid. Kul att se ITA turist & vardagsliv ... Kom fram till Venedig, tog in på Fusina Camping, nice Place, stannade några dar. Tog båten in till Venedig för att sightsinga ! https://www.campingfusina.com/en/

GoranS

Aktiv medlem
Uppenbarligen tycker vi olika. För mig är lockelsen med Italien att det är grönt och kuperat och att det finns en massa små vägar med fin sträckning som bjuder på härliga vyer. Spikraka vägar längs en till stora delar spikrak kust med tämligen hög grad av bebyggelse med oftast oinspirerande byggnader får mig att bli trött och less rätt fort. Har cyklat några kortare avsnitt av sträckan och det är inget jag gör om jag inte behöver för att transportera mig. Det går ju dock lyckligtvis tåg vilket minskar behovet av transportcykling!

Yonna

Aktiv medlem
Har inte följt tråden men om jag läser trådtiteln då har ni bestämt att inte cykla i Spanien längre? Hoppas det var inte för att jag varnade att det är förbjuden med barn i cykelkärra. Jag tvivlade om jag skulle skriva det (det är ju inte kul att behöva ändra en kul cykelplan) och jag känner några som cyklade med barn&trailer utan några problem. Men det är inte alls kul när polisen stoppar er eller när det händer nåt annat skit (försäkringskit etc) så jag varnade ändå. Hoppas ni er inte så sur på mig nu.

Angående Italien. Jag skulle aldrig cykla längs den jävla kusten, framförallt inte med barn i en trailer. Det är ju mycket trafik, inte alls vackert, dyra campings och skittråkigt.
Min erfarenhet med trailer, små barn, packning och cyklar i tåg är inte heller så bra. Jo det går, men inte lätt. Det måste finnas tillräckligt med plats i tåget; ofta får man boka tickets i förväg; tåg&station måste vara lätt att komma i (inte alls kul att lämna cyklar eller packning på stationen för att t.ex hissen är för liten för trailern); det kan vara stressigt att försöka hoppa snabbt in i tåget med små barn plus alla grejer, framförallt när barnen är trötta); ibland vägrar konduktör att ta med trailer; ibland får barnen en jag-vill-aldrig-mer-åka-med-tåg erfarenhet etc. Men ofta finns det folk som vill hjälpa så det är inte alltid jobbigt. :)

Skulle välja Frankrike, det finns ju många bilfria cykelleder där. T.ex många Voie Verte (gröna vägar), bilfria cykelleder som är ofta gamla spårbanor så de är platta. Finns många barnvänliga campings (inte så stora, dyra och bara fyllt med husvagn). Frankrike är också billigare och mycket lättare att cykla för det finns mycket mer vägar att välja än Italien. Finns mycket att se och upptäcka med små barn (glass, bada, lekplatser etc), klimatet är också skönt och inga jävla backar för det går ju aldrig med tung packning/barn och trailer. Om man inte välja Alperna, Ardennes och Pyrenéerna förstås.

Skulle cykla lugn och happy genom Frankrike, Luxemburg, Belgien, Holland, Tyskland och Danmark för dem är ju cykelländer. Det betyder att billister fattar vad en cyklist är (för dem är ju själv cyklister) och länderna har många cykelleder med fina rastplaster etc, nåt som man uppskattar när man cyklar med små barn. Enligt min erfarenhet då. Och ni kan ju alltid cykla i Spanien eller Italien när barnen kan cykla själv :)

desmo

Aktiv medlem
Har inte följt tråden men om jag läser trådtiteln då har ni bestämt att inte cykla i Spanien längre? Hoppas det var inte för att jag varnade att det är förbjuden med barn i cykelkärra. Jag tvivlade om jag skulle skriva det (det är ju inte kul att behöva ändra en kul cykelplan) och jag känner några som cyklade med barn&trailer utan några problem. Men det är inte alls kul när polisen stoppar er eller när det händer nåt annat skit (försäkringskit etc) så jag varnade ändå. Hoppas ni er inte så sur på mig nu.
Ditt inlägg var definitivt en del i att vi valde bort Spanien. Men inte är vi sura på dig! Utan tack för att du uppmärksammande oss på problematiken med cykelkärra i Spanien. Kanske hade det gått bra, kanske inte. Men vetskapen om att det inte är tillåtet hade stressat oss.

Däremot låter din version av Italien inget vidare. Vi får ta en funderare på det helt enkelt. Enligt komoot är det ca 730km från Rom till Nice längs kusten. Alternativet är backarna i Toscana. Eller att börja någon helt annan stans.

Och tack för ordet Voies Vertes. Hittade denna översikt med hjälpt av google: http://www.voiesvertes.com/

Det finns massa spännande turer att göra när barnen blir större. OM de tycker om att cykla då vill säga. Bara möjligheter!

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle själva också välja något annat en Italienska kusten för att cykla. Men om ni vill cykla från Rom med barn är det ingen dåligt idé. Klart att det finns några tråkiga turistorter. Men i mars/april är det lungt. Stränderna är fina och tomma. Toscana har några vackra naturreservat längs kusten och kusten av Ligurien är imponerande och har många gamla lite städer.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Harvade runt Rimini en vecka i somras.
Upplevde stor skillnad mellan överbefolkad kustväg och en bit in. En bit från kusten bergar det snabbt till sig. Ni lär nog märka när rusningstiderna är.

GoranS

Aktiv medlem
Jag skulle själva också välja något annat en Italienska kusten för att cykla. Men om ni vill cykla från Rom med barn är det ingen dåligt idé. Klart att det finns några tråkiga turistorter. Men i mars/april är det lungt. Stränderna är fina och tomma. Toscana har några vackra naturreservat längs kusten och kusten av Ligurien är imponerande och har många gamla lite städer.
Min känsla är att tyrenska kusten är klart mer varierad än den adriatiska. Min ”sågning” i senare inlägg har rört den adriatiska. Undantag finns men generellt upplever jag den som väldigt monoton och tråkig.

GoranS

Aktiv medlem
Harvade runt Rimini en vecka i somras.
Upplevde stor skillnad mellan överbefolkad kustväg och en bit in. En bit från kusten bergar det snabbt till sig. Ni lär nog märka när rusningstiderna är.
Det där har jag upplevt på många stället - kusterna är ofta mkt populära att vara vid medan man om man rör sig en liten bit inåt landet och håller sig från de största vägarna typiskt har det väldigt mkt lugnare.

Berk

Aktiv medlem
Det där har jag upplevt på många stället - kusterna är ofta mkt populära att vara vid medan man om man rör sig en liten bit inåt landet och håller sig från de största vägarna typiskt har det väldigt mkt lugnare.
Håller med, även om jag har bara sett hela Adriatiska kusten från flygplanet.

Yonna

Aktiv medlem
Ditt inlägg var definitivt en del i att vi valde bort Spanien. Men inte är vi sura på dig! Utan tack för att du uppmärksammande oss på problematiken med cykelkärra i Spanien. Kanske hade det gått bra, kanske inte. Men vetskapen om att det inte är tillåtet hade stressat oss.

Och tack för ordet Voies Vertes. Hittade denna översikt med hjälpt av google: http://www.voiesvertes.com/
Fint att läsa. :)

Voies vertes. Du kan t.ex cykla från Medelhavet till Atlantkusten (Bordeaux) bara på de gröna Voies Vertes, det är cirka 800km och följer bl.a Canal de Garonne och Canal du Midi. Jag har inte cyklat hela sträckan (bara från mitten till Bordeaux) men om du googlar "Canal des Deux Mers à Vélo" då hittar du mer info. Från Bordeaux går några cykelleder vidare, bl.a längs kusten.
Tycker själv att cykla längs kanaler kan vara tråkigt, framförallt i Tyskland, men i Frankrike är det ofta vackert för det finns många små gamla byar och mycket annat att se.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer