Att cykla längs fastlandseuropas atlantkust - tips, råd och ideér välkomnas! [nu troligen med start i Rom]

Bikzz

Aktiv medlem
Kul med alla diskussioner. Det visar ju bara att olika personer gillar olika typer av resor, ganska självklart egentligen. Det var det jag menade ovan, när jag skrev att man man måste ha lite självkännedom, och sen fixa en resa som är lagom qul & svår för en själv. Skapa en upplevelse som man gillar...

desmo

Aktiv medlem
Jo. Alla har sina egna preferenser och syn på vad som är görbart. Med barn blir man lite mer defensiv. Inte bara inför backar och trafiksituationer utan även geografiska risker (giftiga djur, värme/kyla etc).

Jag håller med dig Yonna om att det kan bli enformigt att cykla längs tyska kanaler/floder eller gamla banvallar. Vi gjorde det en del i somras. Men de är trygga!
Och vi hade faktiskt tänkt ta oss över till Atlanten via Canal du Midi. Fast när jag kikar på http://www.voiesvertes.com/ och ser att det ändå från Biarritz går bra cykelväg kanske man ska ta sig ner dit? Känns som det kan vara fin cykling hela vägen? Annars kommer vi ju över vid Bordeaux. Nåja, många ideér finns. Både för denna resan och för framtiden.

Just nu ser nog ändå planen ut som:
Rom till Nice via cykelväg #19.
Sedan Franska Rivieran till Montpellier.
Till Atlantkusten via Canal du Midi&Canal de Garonne.
Vidare längs kusten, kanske gena på några ställen, för att avsluta i Kiel.
Typ så.
Behövs ju inte ens en karta! :)

desmo

Aktiv medlem
Jag tar självklart gärna emot alla tips&råd på vägval. Och även om det är några "highlights" som vi bör ta i beaktande. Ställen vi kanske ska göra en omväg för att se? Ställen som vi borde planera in vilodagar på?

Men jag fortsätter med en teknikfråga.
Självklart vill mina föräldrar veta hur det går under resan. Och för nästan daglig uppdatering tycker jag instagram fungerar fint. Det konto jag har är främst för familj och vänner. Men ibland tänker jag att man vill göra en större uppdatering. Kanske en gång i veckan, kanske varannan. Men jag tycker inte om att skriva långt på telefonen.
Vi kommer ha med oss två telefoner, och en android-platta.
Våra foton kommer finnas på telefoner och på en kompaktkamera.
Hur skulle ni lösa det på enklast sätt? Med ett tangentbord till plattan går det ju skriva lite längre. Men det går inte att bifogade bilder (på ett enkelt sätt, eller?). Använder en blogg hos wordpress för övrigt.

Är det inte bara att skapa blogginläggen från plattan och sedan uppdatera dom med bilder från mobilerna?

Jag tycker att ni ska stanna till i Cinque Terre, Levanto (som ni ändå passerar) är en trevlig by att bo i och funkar bra som utgångspunkt för att utforska resten av dom mer turistiga byarna via tåg.

Yonna

Aktiv medlem
Jo. Alla har sina egna preferenser och syn på vad som är görbart. Med barn blir man lite mer defensiv. Inte bara inför backar och trafiksituationer utan även geografiska risker (giftiga djur, värme/kyla etc).
Jepp. Att cykla ensam eller med två personer, småbarn, cykelkärra och mycket packning är ju inte alls samma. Inte bara backar, trafik, klimat, land, mil-per-dag etc men också är allt mycket dyrare. Man äter/dricker ju mycket mer, och camping, tåg, museum, glass, fikabröd etc kostar också mycket mer pengar. Men framförallt är ansvaret större och får man anpassa sig mycket. Det går ju inte att bara göra vad man själv vill.

Men jag fortsätter med en teknikfråga.
Självklart vill mina föräldrar veta hur det går under resan. Och för nästan daglig uppdatering tycker jag instagram fungerar fint. Det konto jag har är främst för familj och vänner. Men ibland tänker jag att man vill göra en större uppdatering. Kanske en gång i veckan, kanske varannan. Men jag tycker inte om att skriva långt på telefonen.
Vi kommer ha med oss två telefoner, och en android-platta.
Våra foton kommer finnas på telefoner och på en kompaktkamera.
Hur skulle ni lösa det på enklast sätt? Med ett tangentbord till plattan går det ju skriva lite längre. Men det går inte att bifogade bilder (på ett enkelt sätt, eller?). Använder en blogg hos wordpress för övrigt.
Jag skriver själv alltid på telefonen eller på e-reader. Kameran har wifi så om det finns wifi då skickar jag bilderna (först via telefonen) till vem/vad jag vill (har förresten också blog på WordPress). Men det går också att läsa kameras SD-kort på telefonen, då behövs det t.ex en kabel, SD-läsare eller minneskortläsare os.

desmo

Aktiv medlem
Planerna börjar sätta sig allt mer..
Rutten är klar i stora drag. Utrustningen är ganska komplett sedan tidigare. Men självklart finns funderingar.

Lås!
Tidigare har vi bara haft ett enkelt slanglås. Men ska vi vara på rull i hundra dagar känns det klokt att ha med något vettigt. Jag har ett ok ABUS bygellås idag men bara en nyckel. Tänker att det kan vara klokt att vi har var sin nyckel för att slippa bli stående med låsta cyklar om nyckeln försvinner. Men vi vill inte ha något 5kg lås. Och inget man klipper med en avbitare heller. Några rekommendationer, råd eller tips?

GPS!
Sambon kom med ett önskemål att hon skulle vilja ladda upp på Strava dagligen. Hon har idag en Garmin Edge500 som måste kopplas via Garmin Express på datorn (den har ingen BT eller WiFi). Vi vill inte använda telefonerna till att logga. Vad är enklaste/billigaste lösningen? Edge130? Eller någon form av gps/smartwatch likt denna som tipsades i annan tråd: https://www.netonnet.se/art/telefoner/smartwatch/xiaomi-smartwatch/xiaomi-amazfit-gts-obsidian-black/1010161.16678/ ?

kais01

Aktiv medlem
nyckelämnen till abus finns his närmsta låssmed.

till abus kan man dessutom beställa nya lås med samma cylinder, så du slipper fler nycklar.

kais01

Aktiv medlem
kopiera icke skyddad nyckel går alltid bra, så länge de har lämpligt nyckelämne tillgängligt.

om du vill ha ytterligare lås med samma nyckel är ju brickan bra att ha till hands, men inte riktigt nödvändig eftersom siffrorna motsvaras av tänderna på nyckeln, och på så sätt går att räkna fram baklänges. det är inte så svårt.

för navigering har jag nyligen köpt men inte så mycket använt en hammerhead karoo. tror den kan vara bra för ert ändamål? kännetecknas ffa av suverän stand-alone navigering utan appar och annat elände, att den utan knot räknar om vägen om man tar en spontan omväg, och att batteritiden räcker hela dagen. kartorna är gratis, osm-baserade vilket betyder att minsta cykelbana finns med.

nieves

Aktiv medlem
kopiera icke skyddad nyckel går alltid bra, så länge de har lämpligt nyckelämne tillgängligt.

om du vill ha ytterligare lås med samma nyckel är ju brickan bra att ha till hands, men inte riktigt nödvändig eftersom siffrorna motsvaras av tänderna på nyckeln, och på så sätt går att räkna fram baklänges. det är inte så svårt.

för navigering har jag nyligen köpt men inte så mycket använt en hammerhead karoo. tror den kan vara bra för ert ändamål? kännetecknas ffa av suverän stand-alone navigering utan appar och annat elände, att den utan knot räknar om vägen om man tar en spontan omväg, och att batteritiden räcker hela dagen. kartorna är gratis, osm-baserade vilket betyder att minsta cykelbana finns med.
Tyvärr så är minnet (interna) begränsat till 10GB som i verkligheten blir runt 9 vilket medför att man kan behöva radera/byta bättre i vartefter då t.ex hela Frankrikes karta landar på dryga 10GB. Jag har halebobs SIM-kort med förladdad surf som gäller i EU, en fördel om man inte hittar wifi. Tyvärr regnade min Hammerhead sönder i Normandie så det blev en del navigering med mobilen också. Fick en ny apparat vid hemkomst men det var lite surt när det hände.

desmo

Aktiv medlem
Klart en Hammerhead vore lockande. Av flera anledningar. Men denna gången vill vi nog håller det så enkelt/billigt som möjligt. Överföra data via telefon är helt ok.
Navigeringsmässigt så kommer vi antagligen mest använda telefonerna, men bara vid behov.Typ kolla kvällen innan hur nästa dag kan tänkas bli.

Bikzz

Aktiv medlem
Kul att det blir av ! Skriv en RR sen... Och boka hotell 2 dar i början i Rom. Jag har en mobil med OsmAnd och offline kartor över hela Eur för navigering, men det behövs mest när man kommit vilse eller ska ta sig ut från en komplicerad stad med mkt motorvägar. Navdynamo för att ladda upp prylar medan man cyklar. Och googla upp och ladda ned gpxspår i förväg för bikeroutes som man vill följa längs vägen.

nieves

Aktiv medlem
Klart en Hammerhead vore lockande. Av flera anledningar. Men denna gången vill vi nog håller det så enkelt/billigt som möjligt. Överföra data via telefon är helt ok.
Navigeringsmässigt så kommer vi antagligen mest använda telefonerna, men bara vid behov.Typ kolla kvällen innan hur nästa dag kan tänkas bli.
Jo telefonnavigering sisådär var 3-4h gjorde att jag testade många vägar utan nummer i Frankrike. Mycket grus, sten och stigar.
Det enda negativa med det var att jag inte såg några andra cyklister och hamnade i många byar utan affärer, människor eller serveringar.
Det var kul på ett sätt att inte riktigt veta vart vägen ledde men när vattnet och maten tröt så blev jag tvungen att söka mig till dom större vägarna/städerna. Tyvärr så förlorade jag mina bilder i Kiel då jag tappade mobilen 2h innan färjan gick till Göteborg, därav ingen RR.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer