Att gå från HT till FS...

Magnus K

Aktiv medlem
...var inte så lätt som jag tänkte mig.

Min bakgrund som tung överårig återfalls-MTBare är hardtails. För 100 år sen utan dämpad framgaffel men sen förra året på en Scott Scale 960 med en RS Reba eftermonterad. Går skapligt över XC-rundorna som jag åker kring Linköping.

I höstas fick jag ett infall och köpte en Scott Genius 740 med Fox gaffel och nån scottdämpare bak. Tanken är dels att skona ryggen lite och dels att kunna köra lite trail-utflykter.

Men... Jag upplever att när jag trampar så tappar jag väldigt mycket energi på att dämparna rör sig med pedalrörelserna. Jag har försökt öka trycket i dämparna för att motverka det här men tycker inte jag når en acceptabel nivå utan jag får låsa dämparna helt så fort det blir platt eller uppförs.

Ni som kör FS, är det här en vanesak eller? De flesta moderna FS verkar ju inte ha remote lockouts så jag antar att de flesta sätter dämparna i motsvarande trailläge?

Mvh
Magnus

Det är en vanesak. Du vinner mer på att kunna sitta och trampa i tekniska uppfarter än du förlorar på platta partier.

Det är väl en vanesak, själv har jag kört FS sen jag började med mtb. Så kan inte säga om jag nånsin skulle vänja mig med HT.
Är det framgaffeln eller bakdämparen som komprimeras mer? Om det är bak kan det bero på dämpare som inte är optimerad för utväxlingen i länkaget, eller bara ineffektivt länkage.
Fram kan man väl bättre på litegrann av kunnig mek.
Men för min del så tror trampar jag ganska mjukt, speciellt när jag står upp i uppförsbackar, för att inte onödigt mycket energi ska gå åt till att komprimera fjädringen, något som man säkert inte behöver tänka lika mycket på med HT.

Du får inte glömma att en Genius inte är en XC. Den är inte snabbast när du trampar, däremot utför.

Gick från en rapp XC HT till min FS Trail och tyckte också det var segt och långsamt, men fasen var snabbare jag kör nedför nu.

Jag provade ett par Scott-cyklar för något år sedan och blev tipsad om att använda Twinloc-reglaget för att minska eller låsa dämpningen när det går uppför. Känns som att det, så att säga ingår, i designen på Scotts cyklar och jag upplevde att det fungerade väldigt bra.

Valet föll till slut på en Whyte T-130 som jag upplever som väldigt "trampeffektiv" och jag låser bara dämparna (manuellt med respektive reglage) på längre transportsträckor. Olika på olika cyklar med andra ord!

toga sa:
Du får inte glömma att en Genius inte är en XC. Den är inte snabbast när du trampar, däremot utför.

Gick från en rapp XC HT till min FS Trail och tyckte också det var segt och långsamt, men fasen var snabbare jag kör nedför nu.

Så är det.

XC fs är snabba däremot. Låsning via remote är normen, typ.
HT är mer stumma bak såklart, men gör även att man får mer rövont :)

Jag tror att du har köpt fel cykel till ditt ändamål.
Om du vill ha en cykel som skall vara lika lättrampad som din gamla xc så skulle du ju ha köpt en fs xc och inte en endurocykel som mer är gjord för att köra fort utför med och inte för att vara effektiv i trampandet på plan mark och i uppförsbackar. Med en enduro så gör man medvetet valet att tappa lite i tramp effektivitet mot att få det roligt och snabbt utför istället.

Vissa förluster är det ju utan tvekan. Sen är det ju inte bara byte från Scale till Spark utan också byte till en klart köttigare cykel.
Jag skulle ändå säga att det är en vanesak till väldigt stor del.
Den där första "vad fan har jag köpt"-känslan lär släppa snart.

I motlut finns det nog också en hel del att vinna på att ändra trampteknik. Stå och stampa funkar sämre än att sitta och veva.

Nu är det ju inte detta du frågar om men har du koll på däcken? Troligtvis har du kört på lättrullade och lätta xc däck tidigare och troligtvis sitter det tyngre och köttigare endurodäck på din nya fs. Även hjulen är säkert tyngre. Det kan göra väldigt stor skillnad i trampkänslan. Annars är det väl som tidigare nämnts att tänka på att trampa runt istället för ner.

OK, lite återkoppling från mig:

Sag:
Jag har mätt och pumpat så jag har lite mindre sag än rekommenderat.

Däck:
Jo, visst, det sitter Hans Dampf på Geniousen och RocketRon på Scalen. Inser att det är stor skillnad. Lutar åt orginaldäck nästa gång på Geniousen = NobbyNick i 2.25

Olika cykeltyper:
Jo, jag inser att Scale är åt XC-raket-hållet, men trodde inte att Geniousen skulle kännas som en tanks. Geniousen är ju inte direkt extremt enduro, snarare åt XC/trail-hållet om man kollar på geometri?
Syftet är ju dock inte att rakt av byta Scale mot Genious, då hade jag köpt en Scott Spark 9x0 istället. :)

Teknik:
OK, jag får försöka tänka på att inte stå upp och mosa på som på Scalen. :)

Summa:
Jag tackar för alla kommentarer och får försöka vänja mig då. :)

Mvh
Magnus

Kom ihåg. Dämpningen bryr sig mest om center of gravity. Ändrar du CoG så påverkar du dämpningen. Bakdämparen kan däremot påverkas pga lågt antisquat på scottramarna. Framgaffeln kan du hålla helt stilla även vid full ståspurt om du håller CoG stabilt.

Första gången jag gick från fs xc med racing ralph till enduro med hans dampf blev jag tvungen att kolla så att hjulen verkligen rullade som de skulle. Tyckte det kändes fruktansvärt trögt.

Gått från stela aluhojar till en trailhoj (Stumpjumper) med ett sekels uppehåll. Initiala känslan var att den är hopplös att ta sig fram på så länge det inte är uppför eller riktigt stökigt. Fick ändra tekniken mycket, man får sitta mer vilket gör att man måste jobba hårt med växlarna för att få flytet, alltid hög kadens. Sen när jag börjat cykla med andra inser jag att det ändå inte går så långsamt uppför som det känns och nu efter några månader så börjar man vänja sig och även stå bitvis uppför men kräver annan teknik för att undvika ”pumpning”.

nu har jag inte koll på just scott genius, men sedan låsning av fjädring via reglage på styret blev vanligt har det kommit ut fler fs-cyklar som saknar eller har dålig anti-squat. förut hade 'alla' detta.

funktionen innebär att kraftigt drag i kedjan när du t ex står upp och trampar hårt får bakvaggan att resa sig, bakändan blir helt enkelt styvare ju hårdare du trampar. det här känns tydligt även på en runda på parkerinsplatsen utanför cykelhandlaren.

cyklar som har detta har oftast en extraled intill baknavet. men det gäller ju att det lirar också.

finessen är självklar på varje fs mtb, och jag skulle aldrig skaffa en hoj utan den. funkar det som det ska blir remoten aldrig använd.

Jag har haft väldigt många HT och den typen av cykel är nog installerad i ryggmärgen. Jag rullar idag på en enduro-rigg, visserligen med kort slag och väldigt progressiv bakfjädring. Det har tagit lite tid att vänja sig helt klart. Men den är så grymt mycket roligare utförs, och där har min utveckling gått framåt rejält.

Känslan av förlorad energi verkar större än den förlorade energin.

Jag har sporadiskt testat några XC-raketer med kolfiberram och matchande däck och det är något helt annat. Sprätter iväg med lätthet helt enkelt. Möjligt att det skulle passat dig bättre. :)

Tillbaka
Topp