Att Köpa Sin Första MTB (ännu en som undrar...)

Daniel7

Ny medlem
Hej, ny här och har halkat över det här med MTB, i takt med att man ser fler banor byggas och fler som kör, det verkar oerhört roligt och jag håller på att forska runt och försöker lära mig alla termer och läser guider för att hitta ett bra förstaköp. Sett att det finns fler som frågat samma sak men tänkte unna mig en egen tråd :)

Jag har bestämt mig för en HT Trail cykel iallafall. Tror jag kommer vilja cykla en del olika, allt från stigar till div banor och sedan utveckla det mer och mer.
Jag är 182 cm och ca 95 kg.

Hade inte tänkt gå efter "budget-budget" utan om jag fattat det hela rätt så kan det vara klokt att köpa något som iallafall har hyfsade komponenter? Efter att kollat runt verkar det som att runt 15k +/- så får man en bra cykel - eller??
Jag bor i Stockholm och hade nog tänkt köpa fr butik för att få lite extra hjälp med div. inställningar etc. Såvida jag inte hittar nåt riktigt bra beggat...

SÅ - Tre Frågor till Er:
1) Tar mer än gärna emot tips på bra modeller (HT, Trail omkring 15k give or take), jag har såklart snappat upp några namn, men svårt att veta om "x är bättre än y" osv...
2) Vilka komponenter är liksom Extra viktiga att lägga pengar på (och vilka kan man kanske skita i?) vill varken köpa skräp, eller nåt onödigt man ändå inte kan nyttja som rookie.
3) Ev. tips på butiker omkring Sthlm-området som är bra?

TACK så mycket på förhand alla! / Danne

SocialGimp

Aktiv medlem
Kan inga butiker i Sthlm men viktigast o ofta dyrast att uppgradera är gaffeln. Drivlina o bromsar är egentligen skit samma (till en gräns naturligtvis).

JohanRR4

Aktiv medlem
MB31 är ett bra alternativ

Det viktigaste är nog dämparen och enligt mig bromsar (mt200/tektros är inte så roliga) men det spelar ingen större roll när du kommer över en viss nivå. Drivlina är väl egentligen skitsamma men du borde satsa på något med minst NX/Deore

Butiker har jag ingen aning om.

WFD

Aktiv medlem
Det börjar bli lite tomt i många cykelaffärer i Stockholm. Men Sportson, Cykloteket, Bikester, Specialized concept store, Jarla Cykel är några. Det är billigare att köra sönder en "billig" drivlina och det är ändå förbrukningsvara.

JohanRR4

Aktiv medlem
MB31 finns inte i butik i Stockholm vad jag vet men om man jämför delarna med t.ex. Orbean ovan så är MB31 bättre på alla sätt men framförallt att man får DT XM1700 hjul och SLX rakt igenom vilket är ett stort plus

Berk

Aktiv medlem
MB31 finns inte i butik i Stockholm vad jag vet men om man jämför delarna med t.ex. Orbean ovan så är MB31 bättre på alla sätt men framförallt att man får DT XM1700 hjul och SLX rakt igenom vilket är ett stort plus

Laufey H10 har en bättre gaffel. Annars har MB31 lite bättre komponenter. Men den har också en (för) brant sadelrörsvinkel.

MagerValp

Aktiv medlem
Viktigast är att satsa på en cykel med en vettig gaffel (det är dyrt att uppgradera) och modern geometri. Se till att du får en stigcykel och inte en xc.

Läs gärna igenom happys köpguide och artikeln om geometri, du hittar dem i artikelarkivet.

Daniel7

Ny medlem
Tack för alla de svaren! Ska kolla in dessa alt! Mountainbikeskolan såg jag säljer Trek Roscoe nya och beggade - nån som vet om 7an eller 8an där är bra?

JohanRR4

Aktiv medlem
Tack för alla de svaren! Ska kolla in dessa alt! Mountainbikeskolan såg jag säljer Trek Roscoe nya och beggade - nån som vet om 7an eller 8an där är bra?
7an och 8an av den nya modellen/ramen ska vara bra. Undvik dem gamla dock.
Gamla:
Nya:

Daniel7

Ny medlem
7an och 8an av den nya modellen/ramen ska vara bra. Undvik dem gamla dock.
Gamla:
Nya:
Tack!
Kanske är galen men känns nästan vettigt och nästan ekonomisk att köpa en R9 som man kan ha mycket längre utan att behöva uppgradera... ?

Berk

Aktiv medlem

Nya Trek Roscoe är en bra cykel, men är dyr jämfört med andra som Laufey. Och 27,5" rullar lite sämre i stök och urval av där blir mindre.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tack!
Kanske är galen men känns nästan vettigt och nästan ekonomisk att köpa en R9 som man kan ha mycket längre utan att behöva uppgradera... ?
Har kört just Roscoe 9 i några månader och visst är den en helt underbar HT med en mer än tillräcklig gaffel men jag tycker priset drar iväg oxå. Det börjar bli FS-pengar vi talar om.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Tack!
En viktig lärdom brukar vara att första cykeln ofta blir fel. Du kan upptäcka att det är en annan typ av cykling än du först trodde som du tycker är kul, och då samtidigt känna att du har satsat på fel typ av cykel.

Topp