Att logga sin träning... Hur och var?

Henrik_E sa:
.A. sa:
Henrik_E sa:
Mer analys och mindre algoritmiska tidslinjer och kudos.

Vilken analys saknas?
Överlag är strava usel på att hålla koll på hur man ligger till över tid, allt handlar om enskilda aktiviteter, men det är ju inte så man utvecklas.

Allt handlar väl om vilket mål man har med sin cykling? Många här inne verkar tro att utan effektmätare, ftp-värden, regelbundna Activituskontroller, fantastiskt tråkiga trainerpass och ett träningsprogram värdigt elitcyklister med OS-medaljambitioner, är det meningslöst att cykla. Om man inte märker att man utvecklas och orkar mer/blir snabbare lär ett datorgenererat analysverktyg knappast tillföra något. Det går att ansluta sig VeloViewers tilläggstjänst om man vill lägga några kronor i månaden. Den ger lite analys om man så vill.

.A. sa:
Henrik_E sa:
.A. sa:
Henrik_E sa:

Vilken analys saknas?
Överlag är strava usel på att hålla koll på hur man ligger till över tid, allt handlar om enskilda aktiviteter, men det är ju inte så man utvecklas.

Allt handlar väl om vilket mål man har med sin cykling? Många här inne verkar tro att utan effektmätare, ftp-värden, regelbundna Activituskontroller, fantastiskt tråkiga trainerpass och ett träningsprogram värdigt elitcyklister med OS-medaljambitioner, är det meningslöst att cykla. Om man inte märker att man utvecklas och orkar mer/blir snabbare lär ett datorgenererat analysverktyg knappast tillföra något. Det går att ansluta sig VeloViewers tilläggstjänst om man vill lägga några kronor i månaden. Den ger lite analys om man så vill.
Du menar alltså att jag borde vara nöjd med Strava eftersom det är fel på mina önskemål och att jag dessutom cyklar på fel sätt? Du har naturligtvis övertygat mig, och jag anpassar mig hädanefter till visionen om cyklande som en förlängd arm av Facebook.

Senast ändrad:
Man betalat löjligt mycket för Strava "premium" (min arbetsgivare sponsrar dwn) utan att få så mycket igen. Som lågnivåtränare hade det varit bra att veta om man lyckades masa sig ut mer i februari i år än föregående år. Strava klarar inte ens det... Strava är ett socialt medium och det enda jag egentligen följer ändå. För jag får mer motivation där.

Som träningslogg inte så speciellt imponerande.

/A

Funkar för mig:
Screenshotfrom2018-05-0908:44:55.png

Screenshotfrom2018-05-0908:44:32.png

Henrik_E sa:
.A. sa:
Henrik_E sa:
.A. sa:
Henrik_E sa:

Vilken analys saknas?

Du menar alltså att jag borde vara nöjd med Strava eftersom det är fel på mina önskemål och att jag dessutom cyklar på fel sätt? Du har naturligtvis övertygat mig, och jag anpassar mig hädanefter till visionen om cyklande som en förlängd arm av Facebook.

Du får vara nöjd med vilket verktyg du vill, jag undrade vad du saknade i Strava. Jag har inte kritiserat dig för hur du cyklar.

Strava blir så mycket FB du vill av det. Om du kräver godkännande för att andra ska följa dig kan du se till att slippa andras kudos. Om du låter bli att följa andra eller inte ge kudos lär Strava inte bli ett socialt medium för dig. För många är den sociala aspekten av bl a cykling kanske viktigare än själva träningen, för andra är träningen och prestationen överordnat allt annat. En del försöker både och. Du väljer.

Jag undrar fortfarande vilken specifik analys du saknar. Vilket verktyg gör det bättre?

Jag kör med en Polarklocka och deras polar flow för träningsloggning. Funkar för mina behov. Tror inte du behöver knacka in skostorlek och grejer men du kan göra det.

katten sa:
Fulkinesen sa:
Oops! Det har jag inte hittat, tack för tipset. Har tom funderat på att skriva python-script på min rådata för att få ut det.

/a

Ett annat tips: Det finns en hel del browser-plugins (för Chrome t.ex) som ger dig mycket mer statistik, analyser och data i Strava (all info finns i Strava, pluginen väljer bara att presentera den på annat sätt). En av de mest populära är Stravaix: https://chrome.google.com/webstore/...strava/dhiaggccakkgdfcadnklkbljcgicpckn?hl=en

Fulkinesen sa:
katten sa:
Fulkinesen sa:
Oops! Det har jag inte hittat, tack för tipset. Har tom funderat på att skriva python-script på min rådata för att få ut det.

/a

Ett annat tips: Det finns en hel del browser-plugins (för Chrome t.ex) som ger dig mycket mer statistik, analyser och data i Strava (all info finns i Strava, pluginen väljer bara att presentera den på annat sätt). En av de mest populära är Stravaix: https://chrome.google.com/webstore/...strava/dhiaggccakkgdfcadnklkbljcgicpckn?hl=en

+1 på Stravistix

Year Progressions
prog.PNG

Fitness Trend
fit.PNG

Sen finns det lite mer finesser som bakas in på de vanliga Strava-sidorna för respektive aktivitet.

För mig personligen så är 50% (minst) av njutningen med Strava att försöka ta KOM på Strava-sträckor. Det ger mig en morot i min soloträning. Strava är (väl?) den enda träningssajten/appen som har den här funktionaliteten och har data från miljoner cyklister världen över.

Ärligt talat så skiter jag totalt i funktionaliteten som "socialt medium" och hur många Kudos som jag får. Dock så tycker jag om att kunna se vilken sorts intervallpass som mina träningspolare kör (och hämta inspiration därifrån) och även var de cyklar.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
För mig personligen så är 50% (minst) av njutningen med Strava att försöka ta KOM på Strava-sträckor. Det ger mig en morot i min soloträning. Strava är (väl?) den enda träningssajten/appen som har den här funktionaliteten och har data från miljoner cyklister världen över.

Ärligt talat så skiter jag totalt i funktionaliteten som "socialt medium" och hur många Kudos som jag får. Dock så tycker jag om att kunna se vilken sorts intervallpass som mina träningspolare kör (och hämta inspiration därifrån) och även var de cyklar.
Garmin har ju motsvarande segment men det blir ju larvigt att nämna i jämförelse med Strava

Strava är guld tycker jag när det gäller att logga och följa sin och andras utveckling.

Ser vilka segment som är mina svagheter resp styrkor.
Mäter och loggar effekten med puls i olika zoner.
Ser tsb ctl och fatigue.
Kan se mina race mot andra.
Kan logga ner Gpx filer.

Vad mer kan man begära? ?

eketjall sa:
Fulkinesen sa:

Garmin har ju motsvarande segment men det blir ju larvigt att nämna i jämförelse med Strava

Nja, om jag förstår det rätt så hade Garmin först sina egna segment men sedan så bestämde de sig för att gå ihop med Strava när det gäller segmenten... kan det vara för 1-2 år sedan? Det är därför du kan få upp tracking av Strava Live Segments på din Garmin-cykeldator.

Fulkinesen sa:
eketjall sa:
Fulkinesen sa:

Nja, om jag förstår det rätt så hade Garmin först sina egna segment men sedan så bestämde de sig för att gå ihop med Strava när det gäller segmenten... kan det vara för 1-2 år sedan? Det är därför du kan få upp tracking av Strava Live Segments på din Garmin-cykeldator.
Ah, ok.

Fulkinesen sa:
katten sa:
Fulkinesen sa:

/a

Tack!
Stravaix gör ju vad jag letar efter, och som jag skulle tycka var självklart för en dyr premium-tjänst, att visa ackumulerad sträcka per år, för alla år samtidigt. Med bara Strava så går det ju inte jämföra år-från-år eftersom skalningen ändras för varje år + att man måste klicka fram och tillbaka.

Men eftersom jag har en osund längtan att titta i siffror i långa rader så kanske det blir script eller ntg också :).

f.ö. måste man inte jag ta KOM för att tycka att Strava är kul, för mig räcker det att klättra över mitten på ett stort segment. Ambitionen varierar mellan personer!

A/

Jag mindes nu när jag läste denna tråd att jag använde ett program som hette Sporttracks för typ 10år sedan (När jag hade köpt en Garmin Edge 205 GPS till cykeln).
Det programmet gjorde allt och lite till, tex hämtade det hem väderdata ifrån lokala väderstationer och man kunde se vindriktning och hur vindstyrkan hade varit (och ändrat sig) under turen man var ute på.

Något sådant har jag inte sett sedan dess i något annat program :/

Hittade en gammal DCrainmaker artikel om sporttracks :) https://www.dcrainmaker.com/2008/01/sport-tracks-20-released.html

Finns tydligen fortfarande och kostar dock pengar numer.

När min strava premium gått ut, ska jag testa det igen :) https://sporttracks.mobi/

andrewmtb sa:
Jag mindes nu när jag läste denna tråd att jag använde ett program som hette Sporttracks för typ 10år sedan (När jag hade köpt en Garmin Edge 205 GPS till cykeln).
Det programmet gjorde allt och lite till, tex hämtade det hem väderdata ifrån lokala väderstationer och man kunde se vindriktning och hur vindstyrkan hade varit (och ändrat sig) under turen man var ute på.

Något sådant har jag inte sett sedan dess i något annat program :/

Hittade en gammal DCrainmaker artikel om sporttracks :) https://www.dcrainmaker.com/2008/01/sport-tracks-20-released.html

Finns tydligen fortfarande och kostar dock pengar numer.

När min strava premium gått ut, ska jag testa det igen :) https://sporttracks.mobi/

Endomondo fixar vädret om man kör premium

Tillbaka
Topp