Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Som den väna änglalika själ jag är, så tog jag mig friheten att göra nedanstående summeringen som H. under sommaren efterfrågade i ”Trimma Pike/Yari-tråden” ?
Eftersom det i vanlig ordning ”gick över styr” har jag valt att posta denna sammanställning som en ny Happy-tråd ?

H. sa:
Kan inte någon vänlig själ summera ihop alla uppgraderingskit som finns?

Jag har följt H’s önskan om uppdelning efter möjlighet att förändra gafflarnas funktion.
Och det handlar till största delen om att trimma RockShox 35mm’s gafflar (dvs Revelation 2018->, Pike, Yari och Lyrik) samt lite för FOX34/36-gafflarna. Orsaken till detta är att det är dom vanligaste OEM-gafflarna.
Syftet med denna sammanställning är att befintliga ägare av ovan nämnda gafflar ska släppa sargen och våga trimma sin gaffel efter tycke o smak, istället för att behöva lägga sina surt förvärvade slantar på nya dyra ”MegaPremium”-gafflar. Alternativt för den som kikar efter ny komplett hoj ska våga välja den lägre spec’ade version med RS Rev./Yari eller FOX Float Performance-gaffel framför highend-versionerna med Pike/Lyrik/FOX Factory Cashima-blingblong...

Nåväl! Nu börjar vi, häng me’

Trimning av negativa luftkammaren:
Dvs öka volymen på den negativa luftkammaren, vilket gör att gaffeln blir mjukare i början av slaglängden, samtidigt kan fjäderkurvgöras göras mer linjär genom att köra med färre tokens och högre tryck. NovyParts var först men Vorsprung Luftkappe har haft bättre promotion och således ”suttit standarden”...
Detta trim verkar bara finnas till RockShox-gafflar :/
Här är https://m.pinkbike.com/news/vorsprung-luftkappe-review.html test av ”Knappen”.
Enligt mig personligen som pillat en del med min Pike (under dom dryga tre säsonger jag ägt en) både på dämpar- och luftsidan, så anser jag att just trim’et av negativa luftkammaren haft absolut störst effekt. En mer linjär fjäderkurva gör nämligen livet mycket enklare för dämpar-enheten :D
- NovyParts (först och störst utbud)-> https://www.novyparts.com/optimisat...kit-air-novyparts-pour-fourche-rock-shox.html
- Vorsprung Luftkappe (den mest kända, undertecknad har en själv och är mycket imponerad av resultatet :) -> https://www.vorsprungsuspension.com...pgrade-air-piston-kit-for-rockshox-pike-lyrik
Dock billigare för oss Europeer genom https://www.tftuned.com/luftkappe-upgraded-piston-kit-for-solo-air-pike-yari-lyrik/p3288 (ett tips är att även beställa deras ”Optional 10mm shaft clamps” för att montera ”airshaft” i när Luftkappen ska mekas på plats)
-

Luftfjäderns progression:
Dvs hur och hur mycket progressiv fjäderkurvan ska vara. Normalt kommer det med s.k. Tokens att skruva fast under locket till luftkammaren. Genom att ändra antalet Tokens så ändras också den positiva luftkammarens volym och fjäderkurvan kan iom detta göras mer eller mindre progressiv. På senare år har det dykt upp lösningar för att enklare kunna styra/justera denna funktion (mha reglage eller med gaffelpumpen).
Funktionen av ovanstående möjliggör en mer linjär fjäderkurva med bättre support vid mellanstora smällar, utan försämrad följsamhet i småstöket. Dvs liknande resultat som att trimma neg.luftkammare, skillnaden är priset, ca 700kr för en Luftkappe (eller Novy’s motsvarighet) mot 1200 -> dryga 3000kr för nedanstående alternativ.
Dock erbjuder dessa en möjlighet att enklare kunna justera fjäderkurvan utefter olika förutsättningar, utan att behöva öppna upp luftkammaren o pilla med Tokens m.m. Samt att dom verkar finnas till fler märken än RS :)
- MRP RampControlCartridge (RCC som kan ställa fjäderkurvans progression med ett reglage i 24 steg), kolla vad https://m.pinkbike.com/news/mrp-ramp-control-cartridge-review-2017.html tyckte om den -> https://www.mrpbike.com/rampcart/
- AWK, skapar ett tvåkammarsystem av luftfjäderns positiva kammare (liknande Manitou’s IRT och Öhlins Ramp Control). https://dual-air-spring-review-2017.html har så klart testat även denna mojäng... -> http://www.chickadeehill.de/#models
- Australiensiska SD.Components säljer även dom ett ”två-kammar system” till RS 35mm’s och FOX 36’or, i princip samma lika som AWK/Manitou IRT -> https://www.sdcomponents.com.au/dynamic-volume-chamber
-

Ursprungstråden handlar ju uteslutande om att trimma RS-gafflarna Pike/Revelation/Lyrik/Yari, men ska ni ändå (trots denna sammanställning/pepp) köpa ny gaffel och gillar funktionen av att kunna trimma fjäderkurvan ”på stigen” så bör ni kika på DVO Diamond, Manitou Mattoc (med IRT), MRP Ribbon, Öhlins RXF och CaneCreek Helm. Detta då alla dessa kan via reglage eller med medhavd gaffelpump justera just fjäderkurvan.

Stålfjäderkonvertering:
För den kompromisslöse (och late) är så klart riktig spiralfjäder (här efter kallad COIL) det bästa!
Ger en helt linjär fjäderkurva med oöverträffad känslighet över småstöket och ändå bra support när det börjar gå undan/åt helvete. Nackdelen är ökad vikt samt så klart mecket att byta Coil om ni önskar hårdare/mjukare fjäderkurva...
Ytterligare en nackdel är att en Coil-konverterad gaffel sällan går att konvertera tillbaka till luft, eftersom stålfjädern gör repor på gaffelbenens insidor (och inte kommer att kunna hålla lufttrycket pga läckaget ifrån reporna...)
En coil-gaffel behöver något mindre service iom att packningar till luftfjädern är borta. Men eftersom ”wiperseals” (skrapringarna) samt dämparenheten oavsett behöver service, är skillnaden marginell.
Dock är det absolut mer cred’igt att köra coil, iaf på parkeringsplatsen ;)
Precis som för ovanstående avsnitt så kan den som vill köpa ny gaffel med Coil, hellre kika på Öhlins RXF Coil, MRP Ribbon Coil eller CaneCreek Helm Coil
Men då coil’s är det ”nya svarta” så lär det ploppa upp flera märken att välja bland inom en snar framtid (ryktesvägen säger att DVO och X-Fusion är nära att släppa till 2018).
- TF Tuned erbjuder ett konverteringskit till åtminstone Pike men bör gå att använda till övriga 35mm’s RS-gafflar (dubbelkolla med TF innan beställning) -> https://www.tftuned.com/pike-coil-conversion-kit/p3314
- TF säljer även Push’s konverteringskit till FOX36 men kostar ”skjortan”, dock har dom en finness med reglerbar ”bottom out”-> https://www.tftuned.com/fork-parts/push/coil-conversion-kits/c421
- Fransåserna kan ju såklart inte vara sämre (och var också först att erbjuda coil-konvertering till Pike) för ungefär samma peng -> http://www.crconception.com/index.php?p=1_10_Preparation-Rock-shox
Tydligen är hemsida inte uppdaterad och CRC erbjuder numera ENDAST en kombinerad Coil och Dämpar-enhet som alltså sitter ihop i ett och samma ben. Skicka e-post om ni är intresserade.
-


Dämpartrim
Ett annat sätt att trimma sin gaffel är att ge sig på dämparenheten.
Detta kan göras på två sätt, antingen förändra hur oljan flödar igenom befintlig dämparkrets ELLER genom att ersätta hela dritten mot något bättre (en s.k. Dämpar Cartridge)

Dämpuppgraderingar:
Innebär att befintlig dämparkrets byggs om för önskat ändamål, opretentiös söndagstur i sakta mak på soliga rådjursstigar eller full spätta i endurospåret? Vanligast är att dom brickor (shims) och kanaler som reglerar oljeflödet modifieras/byts ut, för att lättare öppna upp vid små stötar men ge mer stöd vid större smällar.
Dessa trim är inte svåra att utföra men innebär en del slaskande med dämparolja, varför hugade bör ha tillgång till oöm ”verkstad” som tål oljespill (läs vardagsrumsmek är inte att rekommendera). Vidare bör ni ha ett skruvstäd och en noggrann momentnyckel till hands, det mesta i en dämpare är gjort i alu eller plast och BÖR INTE ÖVERDRAS...
Känns det inte ”som er kopp te” så kan dom flesta ställen som servar dämpare, även utföra dessa trim :)
- Andreani: Italienarna har alltid varit kungar på dämpning och Andreani erbjuder hela kit för att ändra dämparens känslighet. Rätt kass hemsida men normalt beställs dessa kit genom någon auktoriserad distributör som även utför ombyggnationen, kolla in https://m.pinkbike.com/u/madelkcycl...stom-tuning-of-mtb-suspension-in-ireland.html besök hos MadElkCycles om detta alternativ känns lockande -> www.http://andreanigroup.com/products/bike/categories
- NovyParts: Fransoserna har ett gediget utbud, såklart har dom ett kit för att trimma Charger-enheten i Pike/Lyrik(& Boxxer) -> https://www.novyparts.com/optimisat...s/optimisation-specifique-pike-et-boxxer.html
- Novy kan även trimma FOX och BOS
- Tidigare nämnda SD.Components säljer även kit för att bygga om RS Charger’n -> https://www.sdcomponents.com.au/product-page/charger-damper-kit
- AnyRace-Suspension erbjuder också ombyggnationer av RS-gafflar med MotionControl-dämpning (dvs Revelation/Yari/Boxxer RC) -> http://anyrace-suspension.de/silver-ride-tuning-fuer-rock-shox-motion-control/ dock är varken min eller Googles tyska-översättning så pass bra att jag kunnat klura ut huruvida kittet kan köpas löst eller om gaffeln behöver skickas in...
- Tidigare nämnda TFTuned, J-TechSuspension, Fillarosa och RacingBikeSweden: Dämpartrimningsspecialister i UK / Suomi / Göteborg som alla har ett särdeles gott rykte om sig att kunna trimma det mesta inom MTB.
RacingBikeSweden är Svensk distributör av Andreani.
- Sist men inte minst har vi DIY-metoden där ni själva byter ut valda shims (brickor) i kompressions och/eller returkretsen. Åter igen, inte direkt svårt, bara ni har tålamod och håller reda på att alla brickor hamnar där det är tänkt. Shims/brickor kan köpas enklast via välsorterade MC-butiker eller på nätet, ex. här: http://racingsuspensionproducts.com/shim/shim.html Undertecknad har gjort några små utflykter i shims-trimningens underbara värld: https://happyride.se/forum/read.php/1/3093898/3096280#msg-3096280
-

Dämparcartridge:
Om ni tycker att ovanstående dämpartrimning verkar krångligt eller inte nog häftigt, så erbjuder följande firmor koncept att byta ut eller bygga om HELA dämparenheten. Dyrare men mindre krångel iom att ni antingen bara köper en ny enhet eller skickar in er befintliga (dvs mindre frakt än hela gaffeln...)
- Avalanche Downhill Racing, förutom att deras ”cartridges” håller väldigt hög kvalité, så arbetar deras enheter mha s.k. ”öppet oljebad” vilket till skillnad mot Charger’n innebär att den blir mer lättservad och inte behöver luftas om olja skulle läcka ut. Vid service är det bara att hälla ut den gamla oljan, inspektera om/hur skitig oljan är, OM OK -> häll i ny olja = klart! (Om skitig bör delarna tas isär och rengöras) Finns till en rad olika märke och modeller: http://www.avalanchedownhillracing.com/AVA ADV Products.htm
- FAST Suspension, har egenkonstruerade Charger-enheter: http://www.fast-suspensionshop.com/cartouches-et-kit-pour-fourches-c102x2867372 för RS-gafflarna samt vissa FOX. Dessutom en ny enhet att ersätta MotionControl-dämpningen till RS Revelation & Yari: https://m.pinkbike.com/news/fast-suspension-eurobike-2017.html
- Även NovyParts har färdiga kit till RS öppna dämparenhet MotionControl -> https://www.novyparts.com/optimisation-novyparts-suspensions-vtt/rock-shox-fourches/splug.html (förslagsvis beställer ni kittet inkl. luftkammartrim -> https://www.novyparts.com/optimisat...-shox-fourches/splug-et-kit-air-combines.html )
- Tidigare nämnda AnyRace har även mera kompletta dämpartrim -> http://anyrace-suspension.de/portfolio/golden-ride-tuning/ men precis som för SilverRide så förstår jag inte om det är beställningsbara kit eller om gaffeln måste skickas in/ner till Tyskland :/
- Avslutar med tidigare nämnda http://www.crconception.com/index.php?p=1_10_Preparation-Rock-shox som förutom stålfjäderkonverteringen, även erbjuder utbyte av dämparenheten (liknande AVA här ovan) -> http://www.crconception.com/web_images/20mm.jpg
Tydligen är hemsida inte uppdaterad och CRC erbjuder numera ENDAST en kombinerad Coil och Dämpar-enhet som alltså sitter ihop i ett och samma ben.
- Tyskarna kan man lita på! MRC säljer fler sorters FAST-kit än vad FAST själva säljer?! T.ex. detta kit till Yari: https://www.mrc-trading.de/Fahrwerk...Daempfungseinheit-fuer-RockShox-Yari.html#top som även finns till samtliga RS 35mm’s gafflar, samt komplett kompressions- och returkrets att ersätta i sin befintliga Charger: https://www.mrc-trading.de/Fahrwerk/Tuning/Factory-Piston-Kit-fuer-Rock-Shox-Pike-ab-2014.html
- För alla weightweenies (XC) säljer också MRC ND-Tuned’s überlätta dämparenhet till FOX och RS 32mm’s gafflar -> https://www.mrc-trading.de/Fahrwerk/Tuning/ND-Tuned-Intelligent-System-OVR.html
-

Många av dom som erbjuder trim till gafflar har oftast kunskap/kit även till bakdämpare, men det tar vi vid något annat tillfälle...
Ovan nämnda aktörer är alltså dom ”vanligast” förekommande i ”Pike/Yari-trimmar tråden” fler finns så klart men har än så länge inte diskuterats (iaf inte i den Happy-tråden).
Känner ni att jag missat/eller fått ngt om bakfoten så hojta till här nedanför, så uppdaterar jag eftersom tiden går :)

Avslutningsvis vill jag också nämna två saker till:
1. Ett annat ”trim” att göra gaffeln initialt mjukare är att byta ut ”wiperseals” skrapringarna mot lyxigare versioner så som SKF eller RacingBros
2. Ett bra ställe att handla reservdelar och servicekit till era gafflar är bl.a. https://shop.nsdsuspension.com/ men det finns många fler ”out there”

Phuuu, nu får det fan räcka med denna sammanställning/utläggning/monolog. Trevlig helg!
 
Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?

mikipedia_

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Bra initiativ Larsaw??

Kan intyga att Fast chargerkitet till pike är supervärt sitt pris! Sjukt stor skillnad mot original.
 

mikipedia_

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
larsaw sa:
glitch sa:
Snyggt!
Fast har ju också denna lite billigare som är som novys splug
https://www.mrc-trading.de/Fahrwerk...kit-Daempfungseinheit-fuer-RockShox-Yari.html

Dock hittar jag inte den på deras egna hemsida. Samt att det kommer nån ny variant med externa rattar.

Ah’ se där! Den hade jag glömt, diskuterades ju så sent som för någon/några veckor sen ju...
My bad, uppdaterar under dagen :)
Ingen länk till den där nya versionen?

Har bara sett den i pinkbike länken du postade i trimm tråden.
 

H.

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Wow, skopåse!
Utmärkt sammanställning!

Mikipedia: du blandar inte ihop med Fasts nya plug till revelation och yari?
 

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Sådär, nu har jag lagt till länkar gälland MRC’s sortiment av FAST (som konstigt nog är större än vad FAST själva visar på sin egen hemsida?!)
La även in ND’s XC-dämparenhet, 74g är fan sjukt lätt. Undrar hur den funkar?
 

mikipedia_

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Jag läser som en kratta. Glöm det jag sade. :)

Däremot är jag nyfiken på när FAST ska släppa mer info om den nya pluggen till yari/revelation. I pinkbike-artikeln sade de väl att den skulle vara tillgänglig från oktober, men ännu hittar jag inget mer än pinkbike-artikeln och nån fransk artikel från samma mässa.
 

BjornR

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Dom kanske märkte större tryck på produkten och behövde producera fler för att inte sälja slut direkt. Jag tänker köpa en sådan från att äga en FAST C2 på min Yari.
 

H.

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Hur är det med RS 2018-modeller? Finns samma behov av uppgradering på luftfjädern där tex?

Och visst hade de gjort någon update på chargerdämparen också, nåt om "more useful settings" eller så?
 

mikipedia_

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
H. sa:
Hur är det med RS 2018-modeller? Finns samma behov av uppgradering på luftfjädern där tex?

Och visst hade de gjort någon update på chargerdämparen också, nåt om "more useful settings" eller så?

Haha dom kanske köpt ett valfrit ersättningskit och kopierat?
 

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Jimel sa:
Snyggt men du missade dekaltrim ;)

Ah' oförlåtligt, stickers är ju det viktigaste!!!

mikipedia_ sa:
H. sa:
Hur är det med RS 2018-modeller? Finns samma behov av uppgradering på luftfjädern där tex?
Och visst hade de gjort någon update på chargerdämparen också, nåt om "more useful settings" eller så?

Haha dom kanske köpt ett valfrit ersättningskit och kopierat?

I princip är ju det som FOX o RS gjort iom EVOL och DEBONAIR, dock finns ju Luftkappe'n till Yari/Lyrik som ju har den förändrade luftkammaren (precis som nya Pike och Revelation). Tror mig ha läst att den Kappen ger viss effekt i Debonar-gafflar, men inte lika mycket som när den installeras på en gammal Pike...
 

H.

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Så en 2018 revelation behöver antagligen ingen luftkappe men skulle bli top notch med FAST nya 3-way plugg... Där har ni nog min ambitionsnivå för nästa år iaf. :)
 

Maakus

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Ibland önskade jag att det kunde finnas ett Wiki här på Happy för sådant här.
 

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
H. sa:
Så en 2018 revelation behöver antagligen ingen luftkappe men skulle bli top notch med FAST nya 3-way plugg... Där har ni nog min ambitionsnivå för nästa år iaf. :)

Precis! Vettig reglering där det behövs och dessutom inte lika meckigt/slaskigt som en Charger att serva... :D
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Bra jobbat!

Novyparts trimmar också den negativa fjäder på Fox gafflar men enkom i samband med trim av hydrauliken för ynka 129€ , dock utan nya packboxar...

Crconception som har en uselt och ouppdaterad webbplats erbjuder numera bara coil med deras all in one dämpare enligt senaste rön...

Andreani kitet är mycket bling och lite verkstad. Min tips är att lägga sina pengar på nåt annat.

Angående bytet av packboxar: Skf, Racing Bro, RS för piké yari o lyrik samt Fox's Skf har alla (ALLA) samma prestanda. Välj den som passar din plånbok eller färgen på din ram...

Till sist är det alltid bättre att förbättra fjäderkurvan först eftersom en mer lineärt fjäderkurva underlättar jobbet för dämparen.
 

Jimel

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
happymtb.fr sa:
Angående bytet av packboxar: Skf, Racing Bro, RS för piké yari o lyrik samt Fox's Skf har alla (ALLA) samma prestanda. Välj den som passar din plånbok eller färgen på din ram...

Vilka har blåa, mina skf är gröna :)
 

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
happymtb.fr sa:
Tack!

happymtb.fr sa:
Novyparts trimmar också den negativa fjäder på Fox gafflar men enkom i samband med trim av hydrauliken för ynka 129€ , dock utan nya packboxar...
Det var så snuskigt dyrt att jag inte ens kommer att ta upp det i sammanställningen.

happymtb.fr sa:
Crconception som har en uselt och ouppdaterad webbplats erbjuder numera bara coil med deras all in one dämpare enligt senaste rön...
Surt sa räven, eller kanske inte, då behöver man ju bara slita ut allt i båda gaffelbenen o sen släppa ner CRC-Coil/Dämpar-enheten i ena benet o sen vara nöjd :)

happymtb.fr sa:
Andreani kitet är mycket bling och lite verkstad. Min tips är att lägga sina pengar på nåt annat.
Jaha, är det så, vem/vilka är det som varit missnöjda med sina Andreani-kit?

happymtb.fr sa:
Angående bytet av packboxar: Skf, Racing Bro, RS för piké yari o lyrik samt Fox's Skf har alla (ALLA) samma prestanda. Välj den som passar din plånbok eller färgen på din ram...
Precis! Att byta skrapringar är tämligen meningslöst (som trim iaf), inbillar mig att det är mest trendkänsliga amerikaner som ägnar sig åt detta (för att höja blingfaktorn ett litet litet snäpp till...)

happymtb.fr sa:
Till sist är det alltid bättre att förbättra fjäderkurvan först eftersom en mer lineärt fjäderkurva underlättar jobbet för dämparen.
Precis så är det! Fjäderkurvan FÖRST, sen dämparen om en inte är nöjd m resultatet...
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
happymtb.fr sa:
Angående bytet av packboxar: Skf, Racing Bro, RS för piké yari o lyrik samt Fox's Skf har alla (ALLA) samma prestanda. Välj den som passar din plånbok eller färgen på din ram...
Precis! Att byta skrapringar är tämligen meningslöst (som trim iaf), inbillar mig att det är mest trendkänsliga amerikaner som ägnar sig åt detta (för att höja blingfaktorn ett litet litet snäpp till...)

Har du känt på t.ex. en Boxxer med oil seals? Det är ingen liten effekt om man har kassa seals till att börja med.
 

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
jofahjalm sa:
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
happymtb.fr sa:
Angående bytet av packboxar: Skf, Racing Bro, RS för piké yari o lyrik samt Fox's Skf har alla (ALLA) samma prestanda. Välj den som passar din plånbok eller färgen på din ram...
Precis! Att byta skrapringar är tämligen meningslöst (som trim iaf), inbillar mig att det är mest trendkänsliga amerikaner som ägnar sig åt detta (för att höja blingfaktorn ett litet litet snäpp till...)

Har du känt på t.ex. en Boxxer med oil seals? Det är ingen liten effekt om man har kassa seals till att börja med.

Hur menar du nu, du kan väl inte jämföra gamla slitna med nya premium?
Väl underhållna wiperseals löper väl ändå ganska lika? Dvs skölj/torka rest efter varje cykeltur samt på med någon droppe olja av rätt kvalisort. Däremot vet jag av egen erfarenhet att då jag installerat nya dyra premium-packningar, så tenderar jag att under en längre tid vårdat dom ömt än då jag inte pröjsat så mycket för dom, varför dom dyrare troligen hållit längre...
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Novyparts trimmar också den negativa fjäder på Fox gafflar men enkom i samband med trim av hydrauliken för ynka 129€ , dock utan nya packboxar...
Det var så snuskigt dyrt att jag inte ens kommer att ta upp det i sammanställningen.
Hoppas du är ironiskt bara...? För 129€ får du båda luftsidan och dämparsidan trimmade!

larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Andreani kitet är mycket bling och lite verkstad. Min tips är att lägga sina pengar på nåt annat.
Jaha, är det så, vem/vilka är det som varit missnöjda med sina Andreani-kit?
Folk som kan dämperi och mäter upp det på ett dyno-rigg
 

sdx

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
happymtb.fr sa:
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Novyparts trimmar också den negativa fjäder på Fox gafflar men enkom i samband med trim av hydrauliken för ynka 129€ , dock utan nya packboxar...
Det var så snuskigt dyrt att jag inte ens kommer att ta upp det i sammanställningen.
Hoppas du är ironiskt bara...? För 129€ får du båda luftsidan och dämparsidan trimmade!

larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Andreani kitet är mycket bling och lite verkstad. Min tips är att lägga sina pengar på nåt annat.
Jaha, är det så, vem/vilka är det som varit missnöjda med sina Andreani-kit?
Folk som kan dämperi och mäter upp det på ett dyno-rigg
Och hur många har så dom kan mäta frekvensen på gafflen.Det är fortfarande känslan i gafflen som fäller avgörandet.Så som användaren vill ha den.
 

sdx

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Paco sa:
sdx sa:
Luthman Photography sa:
sdx sa:
Eller så köper man en mattoc och slipper problemen.

34mm innerben i 29" känns inte awesome.
Nä det kan man väl förstå med 65cm fjädringsväg då blir även en med 35mm mjuk.

Vad kör du med för gaffel som har 65cm slaglängd?!
Finns ingen gaffel med 65cm i slagländ.
Utan det jag replikerade på var 29" och det var inte klargjort vad det var för något och som luthman skrev känns inte awesom med 34mm inner ben.
men ser man på vikten på gafflarna så måste dom kapa vikten i materialet på 35mm gafflarna vilket gör dom instabila men den som kan skaka fram en höghastighets upptagning på gaffelflexet på dom gafflarna som kapar vikten så vågar jag nästan påstå att dom flexar lika mycket som en 34mm.
Hellre lite flex än totalt stumma armar.
 

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
happymtb.fr sa:
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Novyparts trimmar också den negativa fjäder på Fox gafflar men enkom i samband med trim av hydrauliken för ynka 129€ , dock utan nya packboxar...

Det var så snuskigt dyrt att jag inte ens kommer att ta upp det i sammanställningen.

Hoppas du är ironiskt bara...? För 129€ får du båda luftsidan och dämparsidan trimmade!

Ah’ fattade inte det där, ja då är dee ju helt plötsligt en jättebra deal! :)
Så om en hittar en FOX 34/36 Performance till bra pris, eller som råkar sitta på den kompletta hojen (där Performance-serien är den vanligaste OEM-gaffeln från FOX) samt därefter skickar ner gaffeln till Novy https://www.novyparts.com/optimisat...x-fourches/optimisation-specifique-float.html så går det ju att få fantastiskt prestanda även på en instegs FOX ??????
 
Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
larsaw sa:
happymtb.fr sa:
Novyparts trimmar också den negativa fjäder på Fox gafflar men enkom i samband med trim av hydrauliken för ynka 129€ , dock utan nya packboxar...

Det var så snuskigt dyrt att jag inte ens kommer att ta upp det i sammanställningen.

Hoppas du är ironiskt bara...? För 129€ får du båda luftsidan och dämparsidan trimmade!

Ah’ fattade inte det där, ja då är dee ju helt plötsligt en jättebra deal! :)
Så om en hittar en FOX 34/36 Performance till bra pris, eller som råkar sitta på den kompletta hojen (är Performance-serien är den vanligaste OEM-gaffeln från FOX) samt därefter skickar ner gaffeln till Novy https://www.novyparts.com/optimisat...x-fourches/optimisation-specifique-float.html så går det ju att få fantastiskt prestanda även på en instegs FOX ??????


Vad gör dom med FOX gaffeln? Sitter ju på en Fox 34 performance. Blir ju lite nyfiken. Franskan är tyvärr inte vad den borde vara.

Får man mer rattar att skruva på?
 
Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Tillbaka till rattar på cyklar.
Får man fler?
Har ju bara rebound och låsning just nu.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Maakus sa:
Tillbaka till rattar på cyklar.
Får man fler?
Har ju bara rebound och låsning just nu.
Bäst är att du frågar Maxime hos Novyparts eftersom det står inget specifikt på hans sida. Han kan engelska och förvänta dig att det tar runt en vecka innan du får svar på din fråga.

Om du frågar mig så tror jag inte att du kommer få fler rattar. I bästa fall omvandlas din låsning till lsc, eller den kanske bibehåller sin låsfunktion eller blir den helt funktionslös...
Maxime vet!
 

Maakus

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
happymtb.fr sa:
Maakus sa:
Tillbaka till rattar på cyklar.
Får man fler?
Har ju bara rebound och låsning just nu.
Bäst är att du frågar Maxime hos Novyparts eftersom det står inget specifikt på hans sida. Han kan engelska och förvänta dig att det tar runt en vecka innan du får svar på din fråga.

Om du frågar mig så tror jag inte att du kommer få fler rattar. I bästa fall omvandlas din låsning till lsc, eller den kanske bibehåller sin låsfunktion eller blir den helt funktionslös...
Maxime vet!

Borde man inte bara kunna byta ut mitt Grip 3 mot ett nytt dämpar kit med fit4?
Min 34 Performace saknar ju LSC och HSC

https://cyclinic.com.au/collections...-racing-shox-fit4-34mm-upgrade-fox-forks-my17

Eller den här

https://www.bike-components.de/en/F...artusche-Upgradekartusche-Modell-2017-p54935/
 
Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Bump!

Formula har idag lanserat sitt (i mitt tycke) ganska så geniala concept för att få en mer linjär dämparkurva för luftgafflar med "closed foamcell"-korkar: https://www.pinkbike.com/news/formula-introduces-a-new-technology-for-air-suspension.html

Formulaclosedfoamcell.jpg


Enl. Formula ska dom passa i deras 35mm's gafflar, utan att ha läst igenom hela artikeln så borde väl detta innebära att dom även kan fungera i alla gafflar med minst 35mm's innerben :)
Dock undrar jag varför dom valt att ha korkarna liggandes löst i gaffelbenen? Borde det inte varit smartare att ha dom fastsatta i toppen? (precis så som tokens monteras...)
 

H.

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
Låter ju sjukt bra tycker jag. Blir ju som en väldigt mycket billigare variant av öhlins och AWK eller vad de heter med en IFP.
 

larsaw

Aktiv medlem
Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?
H. sa:
Låter ju sjukt bra tycker jag. Blir ju som en väldigt mycket billigare variant av öhlins och AWK eller vad de heter med en IFP.

Jo men frågan är hur packningarna mår när det över tid hamnar rester från korkarna däri...
Personligen hade jag limmat fast korkarna i "hatten".
 
Topp