Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?

konken

Ny medlem
Ok, bra. Men det är rätt intressant med shimsning, jag har fått tag i en snubbe som servar DH gafflar som är shimsvillig :)
På just Mattocen så preloadar väl vredet shimstacken, så det är väl mest "blow-off" som påverkas?

Jag har kollat lite på Vorsprung moddar, deras fractive valving är rätt lik shimsningen för "linear series",
vorsprung.png

shimz.png

jofahjalm

Aktiv medlem
Jo, exakt. Som Mattocen levereras så är HSC reload på shimsen och det fungerar som blow off. När HSC är öppen öppnar stacken sig tillräckligt lätt för att LSC-inställningen inte ska signifikant effekt.

Jag skulle kunna tänka mig att ha lite mer kompression utan att ha plattformseffekten. Jag testade en gång att hölla i mer viskös olja och tog någon 15 wt-olja jag hade. Det visade sig däremot inte vara en bra grej eftersom viskositeten var tre gånger så hög som ursprungsoljan...

toga

Medlem
Okej. Här kommer en dum fråga.

Instruktionerna för spluggen säger ”check oil levels and eventually top up to 80mm”.
Jag tycker detta låter som att 80mm skulle vara standard i gaffeln och om det kanske är lite mindre så kan man ”eventuellt” fylla på upp till 80 igen. Men standard är 155ml/ 100-106mm.

Eller är det för att spluggen tar mindre volym som mer olja krävs, och att man ska fylla upp till 80? Att fransosen formulerar sig lite knasigt?

jofahjalm

Aktiv medlem
Det du säger är helt obegripligt för mig, men det ska inte hindra mig från att svara!

Jämför du oljehöjden som splugen ska ha med var ursprungdämparen ska ha? Om så, varför?

För de flesta dämpare så måste du upp till en minsta oljehöjd för att dämpningen ska fungera. Sedan kan man ha i mer olja för att minska luftutrymmet ovanför oljan och få en mer progressiv gaffel. För mycket olja så kommer det inte gå att få ut fullt slag.

toga

Medlem
jofahjalm sa:
Det du säger är helt obegripligt för mig, men det ska inte hindra mig från att svara!

Jämför du oljehöjden som splugen ska ha med var ursprungdämparen ska ha? Om så, varför?

För de flesta dämpare så måste du upp till en minsta oljehöjd för att dämpningen ska fungera. Sedan kan man ha i mer olja för att minska luftutrymmet ovanför oljan och få en mer progressiv gaffel. För mycket olja så kommer det inte gå att få ut fullt slag.

Haha kan tänka mig det.

Jag jämför då hans intruktion låter som att det ska vara standard, och att man eventuellt ska "top up" till 80mm.
Men standard är 100-106mm.

Steg två i instruktionen är

"2- check and complete the original oil level which must be:

80 mm for Lyrik ( Revelation 35mm)."

Complete the original oil level låter ju för tusan som att man ska fylla original. Men original är inte 80mm.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag fattar inte din syftning. Snackar du om standard för splugen eller standard för gaffeln utan splugen?

Om standard för splugen är 100-106 mm hade jag börjat där. Då kan du öka oljemängden till 80 mm om du inte är nöjd med utgångsläget.

toga

Medlem
Instruktionen för Spluggen säger

"2- check and complete the original oil level which must be:

80 mm for Lyrik ( Revelation 35mm)."

"Complete the original oil level" låter enligt mig som att man ska kolla, och eventuellt fylla upp till original nivå för Rockshox. Orignal nivå står i splu-intruktionen som 80mm

Men orignal nivå är 100-106 enligt Rockshox, fast då med MoCo alltså.

Vet inte om jag kan vara tydligare. Vill inte fylla i för mycket olja och paja något bara.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Vad den tidigare dämparen skulle ha för oljenivå är naturligtvis inte relevant. Du ska ha 80 mm. Det är inte svårt att förstå.

toga

Medlem
För en som är ny inom området är det förvirrande, det borde även du haja.

Som exempel till FASTs 3-way, som påminner bra mycket mer om Spluggen än MoCo, ska man ha samma nivå som med MoCo.

konken

Ny medlem
Jag har ju en annan Splug men vad får du för mått från översta gängan ner till ringen på shimstacken? Antagligen är väl FAST mojängen lika stor som MoCon, därav samma oljemängd.

Oavsett rekommenderad oljemängd så går det väl att komma fram till det experimentellt. Ta ut all luft ur gaffeln, komprimera och se var "ringen" hamnar på innerbenet. Sen, pumpa luft i gaffeln och fyll i olja baserat på Splugmåttet, och skruva fast den i helt öppet läge.
Ta ur luften i gaffeln och dubbelkolla att du kan trycka ihop gaffeln till samma ställe. Om inte, ta ur lika mycket olja som det saknas för att nå ringen.

jofahjalm

Aktiv medlem
toga sa:
För en som är ny inom området är det förvirrande, det borde även du haja.

Som exempel till FASTs 3-way, som påminner bra mycket mer om Spluggen än MoCo, ska man ha samma nivå som med MoCo.

Då kommer ytterligare ett tips här. Innan du mäter oljehöjden måste du dra returshaftet upp och mer så att du inte har någon luftficka i oljan. Gör det många gånger och lyssna så att det inte sörplar längre innan du slutar.

konken

Ny medlem
jofahjalm sa:
Jo, exakt. Som Mattocen levereras så är HSC reload på shimsen och det fungerar som blow off. När HSC är öppen öppnar stacken sig tillräckligt lätt för att LSC-inställningen inte ska signifikant effekt.

Jag skulle kunna tänka mig att ha lite mer kompression utan att ha plattformseffekten. Jag testade en gång att hölla i mer viskös olja och tog någon 15 wt-olja jag hade. Det visade sig däremot inte vara en bra grej eftersom viskositeten var tre gånger så hög som ursprungsoljan...

Jag vet inte om det är så mycket plattform jag är ute efter heller om jag ska vara ärlig, det är mer känslan som ska vara rätt och jag tror dämpning helt klart är användbart. Sen vad gäller hård fjäder så rimmar det inte så bra med negativ travel heller, det är ju coolt när cykeln känns "limmad" längs stigen, att den flyter kring ett stabilt saggat/vertikalt läge.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det fungerar ju inte så att gaffeln är odämpad bara för att LSC och HSC är i "öppna" lägen. Jag skulle dessutom gissa att min gaffel är mer dämpad helt "öppen" jämfört den du har med tanke på att jag har viskösare olja. Jag upplever inte heller gaffeln har någon brist på negativ slaglängd även om jag ligger över rekommenderat tryck.

konken

Ny medlem
Alltså det var ingen kritik på din setup, det var bara reflektioner kring gaffelinställningar generellt. Din gaffel borde vara mer dämpad svar ja, men det är ju dämpningskraften i förhållande till springrate som är intressant, plus massa annat.
Hur man kan sälja gafflar såpass dyrt idag med i princip noll info av typen datablad eller kurvor är ganska chockartat (Manitou har ju kurvor, även på shocken).

zinkpasta

Aktiv medlem
Vorsprung lanserar fjäderkit till Pike/Lyrik/Yari/Rev/Fox 36: https://www.pinkbike.com/news/vorsprung-launches-smashpot-coil-conversion-kit.html

..Hade jag inte gillat min Fox 36:a som den är, så hade jag varit sugen då jag allmänt gillar Vorsprungs produkter och tech-videos. Dock lite synd att det högst troligt är ett irreversibelt ingrepp och att gaffelgarantin ryker.

Som det skrivs i kommentarsfältet också, bra med en leverantör som listar både plus och minus för sin produkt:

Why Coil?
Air springs have gotten better and better over the years, and they've been around for so long now that some people have never ridden a coil spring. Yeah, coils are heavier than air, and for some riders that alone is a dealbreaker - fair enough. The advantages of coil springs, however, are clear:
• Zero stiction or friction in a coil spring. And there never will be.
• Zero spring rate variation - linear, predictable, supple, supportive and consistent.
• Zero moving seals in the spring system to wear out or leak.
• Zero effect on spring rate from temperature or elevation.
• More bath oil - lubrication and service life are improved.
• Day in, day out, the fork just straight up feels good.

In short, improvements in sensitivity, grip, compliance, mid-stroke support and consistency, with reductions in harshness and hand pain.

What are the downsides of the Smashpot?
• It adds between 250-450g to your fork, depending on spring rate and the type of air spring previously in your fork. If this bothers you, you may be more interested in a Luftkappe.
• Going back to air, should you wish to, may not be an option - spring rub may score the inside of your stanchion, so the the piston may not seal again. We doubt you'll want to after riding the Smashpot though!
• Changing spring rates requires physically changing a spring, not just connecting your shock pump.
• As with any aftermarket modifications, it should be expected to void the fork manufacturer's warranty.
• We recommend riders requiring spring rates of 65lbs/in or higher also consider a damper revalve - stock dampers lack adequate rebound control for these spring rates.

KiwiQ

Medlem
Larsaw:

Grym jävla koll, nu har jag bara skummar igenom ett par inlägg här från dig men jag tänkte köpa en luftkappe till min Fox36factory 2019 års modell, har lite frågor. Skulle bli väldigt glad om du kunde hjälpa mig. Skicka PM

MVH

larsaw

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
Larsaw:

Grym jävla koll, nu har jag bara skummar igenom ett par inlägg här från dig men jag tänkte köpa en luftkappe till min Fox36factory 2019 års modell, har lite frågor. Skulle bli väldigt glad om du kunde hjälpa mig. Skicka PM

MVH

Äh, vi kan lika gärna köra diskussionen här, så kanske fler kan få nytta av info’n...

Varför vill du ha en LuftKappe till din tandläkar-gaffel? Är ju typ den bästa gaffel du kan få tag på?

zinkpasta

Aktiv medlem
Man kan även testa att maila Steve på Vorsprung, han är visserligen partisk men brukar som sagt ändå kunna ge både för- och nackdelar. Han kör själv en f36 performance med Luftkappe. Eller gjorde iaf, nu kanske han kör fjädern, crackpot eller vad den nu heter.

Fö säljer Trek Bicycle Store/Service center i Gbg numera Vorsprungs prylar, och har dem hemma. Det är nice.

KiwiQ

Medlem
larsaw sa:
KiwiQ sa:
Larsaw:

MVH

Äh, vi kan lika gärna köra diskussionen här, så kanske fler kan få nytta av info’n...

Varför vill du ha en LuftKappe till din tandläkar-gaffel? Är ju typ den bästa gaffel du kan få tag på?

Okej vi kör här

När fox producerar sina gafflar i Asien så är det inte ett tunt fint lager med fett på airshaft utan det är i princip så mkt fett att den beter sig som en gaffel utan evol i och med att den negativa "spring" är så pass liten så gör fettet att den inte utnyttjar sin fulla potential. I och med att jag inte har skruvat i den pga av garanti så tänker jag att i och med att jag ändå ska ta bort fettet och smörja om så kan jag lika gärna dra på en luftkappe, makes sense? Kanske inte men varför inte göra en good fork better?

SalkinL

Aktiv medlem
Luftkappe hjälper på 36:an tycker jag. Fick aldrig min att kännas bra original. Visserligen snik Grip men den ska ju vara bra sägs det.

Fox har enligt icke säkra källor haft problem med toleranserna på airshaftet. Hur mycket den ökade negativa kammaren gjorde och hur mycket minskad friktion pga bättre tolerans gjorde går ju inte att säga. Men gaffeln blev klart känsligare.

Taszh

Ny medlem
Hej! Jag har en Yari (a1) från 2017 med 140mm slag som jag tänkte uppgradera. Jag har riktigt dåligt med pengar, men plånboken får klara av antingen en Luftkappe (ca 800:-) eller en DebonAir uppgradering (400-500:-).

Jag lutar mer mot en DebonAir men tar gärna emot tips och erfarenheter härifrå !

Jag väger bara 60 kg, om det spelar någon roll.
En annan sak jag funderar på är om det är värt att öka på slaglängden om jag ändå ska köpa en debonair. I bike parks så upplever jag att framgaffeln inte "räcker till". Dock så har jag inte testat att ändra antal tokens ännu - det kanske räcker..? Längre slaglängd kanske förändrar geometrin för mycket?

Så många frågor.. Någon som kan guida en förvirrad? ?

larsaw

Aktiv medlem
Kul och absolut helt rätt inställning att trimma gaffeln. För de förbättrande egenskaperna en pimp av neg. luftkammare gör på en pre-2018 RS, så är det en av de bästa investeringar du kan göra på din hoj (näst att skaffa rätt däck för dina cyklingsförutsättnibgar samt handtag o sadel...)

Eftersom du inte är så tung så lär nya Debonair räcka finfint, speciellt om du även önskar mera slag på gaffeln. En ökning på 10mm brukar inte påverka varken geometri eller påfrestningarna nämnvärt.

Tomcat1

Aktiv medlem
Att de aldrig kan komma på en lösning på det här?

• As with any aftermarket modifications, it should be expected to void the fork manufacturer's warranty.

Kan inte flera smarta skallar på olika företag slå ihop en gemensam tanke om detta så att man kan installera en ny del utan att hämma garantin.

Jag vill ha Coil!!! Men jag vill inte äta upp garantin för det var därför jag köpte gaffeln ny!!!

Jimel

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Att de aldrig kan komma på en lösning på det här?

Kan inte flera smarta skallar på olika företag slå ihop en gemensam tanke om detta så att man kan installera en ny del utan att hämma garantin.

Jag vill ha Coil!!! Men jag vill inte äta upp garantin för det var därför jag köpte gaffeln ny!!!

Så är det väl med allt nästan. Inte så konstigt att dom inte vill att vem som helst ska skruva i vad skit som helst och sen glatt betala om det går sönder.

Tomcat1

Aktiv medlem
Snacka om neggo-svar.

Lösningar!

Företag börjar kommunicera med varandra och utveckla delar ihop. Vad är det krångliga?

H.

Aktiv medlem
Garanti är ett frivilligt åtagande från en producent. Det är ju givet att de inte vill garantera något när de inte har kontroll över delarna. Jämför med bilindustrin och auktoriserade verkstäder/reservdelar.

Rattnalle

Aktiv medlem
H. sa:
Garanti är ett frivilligt åtagande från en producent. Det är ju givet att de inte vill garantera något när de inte har kontroll över delarna. Jämför med bilindustrin och auktoriserade verkstäder/reservdelar.
Var nu inte så negativ.

I flera fall har ju dock lagstiftningen blivit sådan att en viss brist på kontroll måste de stå ut med. Piratbläck till skrivare eller verkstäder som inte är auktoriserade men kan visa att de gjort enligt instruktionerna till exempel. Men alltid då med delar som kan visas motsvara den ursprungliga specifikationer, inte andra delar.

Tomcat1

Aktiv medlem
H. sa:

Frivilligt?

Näh Eu-regler

Jimel

Aktiv medlem

Tomcat1

Aktiv medlem
Aha. Men jag i min stora upplysthet om ämnet tycker ändå att tillverkarna sinsemellan kan hitta på en lösning i detta. Hur kan det inte vara så?
Det är bara omöjligt tills någon eller några bevisar motsatsen.

H.

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Aha. Men jag i min stora upplysthet om ämnet tycker ändå att tillverkarna sinsemellan kan hitta på en lösning i detta. Hur kan det inte vara så?
Det är bara omöjligt tills någon eller några bevisar motsatsen.
De är oftast konkurrenter. Vill du ha en Revelation med prestanda vill RS att du köper en Pike, inte en Revelation och ett uppgraderingskit frpn tredje part. Men RS har ju mött denna konkurens genom att erbjuda lösa dämpenheter så att man kan uppgradera sina dämpare själv.

När det gäller garantier vid coil-konvertering är det ju inte så konstigt. Eftersom luftenheten kräver en viss ytfinhet på innerbenen och detta riskeras att skadas av en fjäder som ligger och gnider är det ju rätt uppenbart att man sabbar garantin.

larsaw

Aktiv medlem
Tomcat’n! Vore det inte bättre att du isf köper en coil-gaffel direkt? RS och FOX har ju frångått coil för att dom själva inte anser att det är bästa lösningen för den produkt dom anser sig vilja sälja. Det finns ju numera ”flera” andra tillverkare som erbjuder sina gafflar som både luft och coil, ex. MRP, CaneCreek, Öhlins och kanske ngn till som jag kan ha glömt (typ Formula men orkar inte googla upp det).

Taszh

Ny medlem
larsaw sa:
Kul och absolut helt rätt inställning att trimma gaffeln. För de förbättrande egenskaperna en pimp av neg. luftkammare gör på en pre-2018 RS, så är det en av de bästa investeringar du kan göra på din hoj (näst att skaffa rätt däck för dina cyklingsförutsättnibgar samt handtag o sadel...)

Eftersom du inte är så tung så lär nya Debonair räcka finfint, speciellt om du även önskar mera slag på gaffeln. En ökning på 10mm brukar inte påverka varken geometri eller påfrestningarna nämnvärt.
Tack för svar! Det blir nog till att köpa en 150mm Debonair då ?

Tomcat1

Aktiv medlem
Taszh sa:
larsaw sa:

Tack för svar! Det blir nog till att köpa en 150mm Debonair då ?

Vill du köpa min?

Maakus

Aktiv medlem
Gräver upp den här tråden.
Fick en Lyrik på min Fuji.
Knappar jag in 32T83326366, får jag ut modellnumret FS-LYRIK-RC-C2.
Betyder det att jag inte kan uppgradera till Charger 2.1? :/
Får bara upp att jag kan upgradera ned Charger 2.

Eric W

Aktiv medlem
Hur funkar C2.1 C-dale? :-)

Finns det någon annan dämpare för den generationens Pike (min är A2 (-17)) som är prisvärt nu 2020?
Airshaft är redan fixa skall tillläggas.

C-dale

Aktiv medlem
Hur funkar C2.1 C-dale? :-)

Finns det någon annan dämpare för den generationens Pike (min är A2 (-17)) som är prisvärt nu 2020?
Airshaft är redan fixa skall tillläggas.
Knappt åkt något alls, så för tidigt för mig att recensera. Finns massor med tyska, franska, engelska mm.

Maakus

Aktiv medlem
Aj aj aj.
Charger 2.1, Luftkappe och en Megneg på väg.
Megneg:en innehåler ju allt man behöver.
Men TF-tunded ville inte skicka refresh-kittet till gaffeln.

Vad behöver jag för grejer till en RS gaffel?

Topp