Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?

Snakepit

Aktiv medlem
Bytte precis till förra generationens DebonAir på min Pike RC -17 (hade precis köpt det när nya släpptes :<) och gillar den bättre känsligheten i början av slaget. Men Jag måste ha returen på snabbaste, vilket är precis på gränsen till lagom snabbt, där jag cyklar mest. Nån annan som upplevt att DebonAir-konvertering kräver snabbare retur?

Snakepit

Aktiv medlem
Bytte precis till förra generationens DebonAir på min Pike RC -17 (hade precis köpt det när nya släpptes :<) och gillar den bättre känsligheten i början av slaget. Men Jag måste ha returen på snabbaste, vilket är precis på gränsen till lagom snabbt, där jag cyklar mest. Nån annan som upplevt att DebonAir-konvertering kräver snabbare retur?
Ingen som har någon liknande erfarenhet? Vet att jag läst nått om det, men gick bet på att hitta citatet.

AX3L

Aktiv medlem
Jag upplevde inte att jag behövde justera returen när jag gjorde samma byte på samma gaffel, och men jag tror att jag sänkte trycket något. Men det är konstigt att du upplever att du behöver öka returen till snabbare i och med att den håller sig högre i slaget och därmed både borde ha mer reserver utan att packa ihop och ha en kortare väg den behöver fjädra tillbaka. Returdämpningen i sig påverkas ju inte, men å andra sidan gör ju det något lägre trycket för samma sag att fjäderkonstanten blir lägre vilket i sin tur kanske gör att du behöver mindre returdämpning. Så när jag tänker efter är det kanske inte så konstigt.

Eric W

Aktiv medlem
Snakepit: Jag fick höja trycket en del (ca 15-20%). Det ger ju också snabbarer retur. :) Har du ändrat lufttryck, annars förklarar det nog varför du upplever att returen blev långsammare.

Snakepit

Aktiv medlem
Snakepit: Jag fick höja trycket en del (ca 15-20%). Det ger ju också snabbarer retur. :) Har du ändrat lufttryck, annars förklarar det nog varför du upplever att returen blev långsammare.
Ska labba lite med lufttrycket nästa runda. Har dessutom tre tokens så där kan det också finnas justermån i kombo med högre tryck. Satte i princip bara sag och drog iväg pga kraftigt cykelbegär :p Blev dock förvånad när jag skulle justera returen och den var nått klick från snabbaste.

Foxis

Aktiv medlem
Återupplivar denna istället för att starta ny.
Hur mycket sag har ni på era framgafflar på AM/endurohojar?

Jag har en 140mm RS Revelation på nya skogshojen och tycker den är lite hård. Tror det är två tokens i, så mina val är väl:
1. Sänka trycker mer. Har lite mån innan bottning men lär då ha sag runt 30% vilket känns mycket.
2. Plocka ur en token.
3. Öka slaglängden lite med nytt va-det-nu-heter...air shaft?

Tips? Tack på förhand!

andjo024

Aktiv medlem
Återupplivar denna istället för att starta ny.
Hur mycket sag har ni på era framgafflar på AM/endurohojar?

Jag har en 140mm RS Revelation på nya skogshojen och tycker den är lite hård. Tror det är två tokens i, så mina val är väl:
1. Sänka trycker mer. Har lite mån innan bottning men lär då ha sag runt 30% vilket känns mycket.
2. Plocka ur en token.
3. Öka slaglängden lite med nytt va-det-nu-heter...air shaft?

Tips? Tack på förhand!
Är returen för långsam? Om returdämpningen är för kraftig hamnar man för långt ner i slaget där luftfjädern är hårdare. Bara en tanke som slog mig då jag hört en del sånt nyligen... billigt att prova ställa om😉

Aron

Moderator
Jag har en Pike RCT3 anno 2015 i gott skick som jag funderar på att uppgradera. I ena ringhörnan står malliga fabriksmouduler i form av Charger2 och DebonAir. Vilka andrapartsenheter borde de möta i andra ringhörnan? Och vem vinner?

Jag vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men jag kommer också att förlänga slaget med en ny air-spring-pinne.

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Jag har en Pike RCT3 anno 2015 i gott skick som jag funderar på att uppgradera. I ena ringhörnan står malliga fabriksmouduler i form av Charger2 och DebonAir. Vilka andrapartsenheter borde de möta i andra ringhörnan? Och vem vinner?

Jag vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men jag kommer också att förlänga slaget med en ny air-spring-pinne.

För stigåka känns det väl som standardprodukterna är rätt bra. Se till att det blir nya debonair dock. Är det nåt speciellt med ändringen av din dämpning du vill åstadkomma?

roskai

Aktiv medlem

Jag skulle inte byta vanliga chargern, den är väldigt trevlig för stigcykling.

Eric W

Aktiv medlem

Debonair borde väl stå mot Vorsprung Luftkappe. Där Vorsprung är mer cred med extra stickers och debonair mer bang-per-buck? Båda är bra uppgraderingar till en 2015 Pike. Debonair borde vara smidigast om du även tänker byta slaglängd.

Charger 2.1 vs annan dämparenhet verkar klurigare. Det mesta är dyrare än Charger 2.1, speciellt om man hittar Chargern på rea från Tüskland. Många verkar dessutom gilla C2.1... Finns ju någon fransk historia, oklart om dom har fortfarande har charger-ersättare dock..

Just gamla Charger 1 RCT3 verkar annars vara ganska bra att mixra lite med om jag förstått det hela rätt.
Kan vara något att ha i åtanke om du känner till någon cykelverkstad med skills..

Aron

Moderator
Nya klistermärken och en lättvikt axel är rätt så bra uppgraderingar med tanke på dom förbättringspunkter du har framfört 😘
Jag hör vad du säger. 😘 Men eftersom gaffeln både ska förlängas och sättas på en cykel med annan geometri tycker jag att det blir lite spekulativt att uttala mig tvärsäkert om vad som behöver förbättras. Om Debonair C1 håller vad den lovar, att sitta högre i slaget med bibehållen följsamhet, så känns den dock som en given uppgradering utifrån pris och det jag minns av gaffelns karaktär.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Eric W har helt rätt, RS har i princip dumpat hela 3'e-parts marknaden iom att nya 2.1 Chargern är så fint tune'ad nu. Dessutom till ett konkurenskraftigt pris.
Franska FAST har ju en motsvarighet https://www.fast-suspension.com/en/...rche-rs_pike_35_from_2016_revelation_35_160mm men den ser inte ut att fungera för Pike-2015...
Annars så är den säkert ett bra alternativ då den ser ut att vara möjlig att flytta mellan olika gafflar (troligen behöver vissa justeringar göras, men det kan säker FAST hjälpa med).

Alt. 1, så lämnar du in gaffeln på service till någon som samtidigt kan trimma den ex. med ett Adreani-kit:https://www.andreanigroup.com/shop/bike/12:K14:004/?KIT+PISTON+d.35+PIKE+RC/RCT3+'14-+-++
Alt. 2, skicka gaffeln till fransåserna på Novy som servar:
https://www.novyparts.com/optimisat...s/optimisation-specifique-pike-et-boxxer.html och trimmar din Gädda https://www.novyparts.com/optimisat...s/optimisation-specifique-pike-et-boxxer.html
Alt. 3 skicka gaffeln till Brexit-landet och låt TF Tuned serva och trimma din gamla klenod: https://www.tftuned.com/servicing/81-fast-tuning-forks MEN som du ser så blir det ungefär samma pengar som en ny 2.1 Charger... Ska vara för dekal-trimmet kanske... ;)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Men eftersom gaffeln både ska förlängas och sättas på en cykel med annan geometri tycker jag att det blir lite spekulativt att uttala mig tvärsäkert om vad som behöver förbättras
Jag spekulera vilt och säger att dom problem du har idag kommer inte att förändras med slaglängsbyte eller geometri-ändringar! 😉

Rattnalle

Aktiv medlem
Larsa har nog helt rätt i att nya Charger dödade marknaden för annat lite. Nu när det finns en RC2 dämpare som inte är underdämpad är de ju ok som de är.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Rc2 verkar från vad jag har läst mig fram till. Jag är dock tveksamt till den nya Debonair... Framtiden får visa om jag hade rätt eller fel!

happymtb.fr

Aktiv medlem
Vad är din invändning mot Debonair C1?
Mindre negativ kammare som gör att den är närmare fjädret innan Debonair...
Men den kommer ha den hänvisade slaglängd jämfört med förra Debonair som hade ofta 5mm mindre...
Jag skulle säga att C1 blir bra för sittande cyklister medan förra blir bättre för mer aktiva cyklister.

Foxis

Aktiv medlem
Är returen för långsam? Om returdämpningen är för kraftig hamnar man för långt ner i slaget där luftfjädern är hårdare. Bara en tanke som slog mig då jag hört en del sånt nyligen... billigt att prova ställa om😉
Sant! Tack! Har inte fipplat på den sedan ny. Tror den står i mitten. Vad är egentligen nackdelen med för snabb retur fram? Bak kan det få intressanta följder, men fram är väl värsta risken att man tappar grepp om den blir för studsig? Eller...?

andjo024

Aktiv medlem
Sant! Tack! Har inte fipplat på den sedan ny. Tror den står i mitten. Vad är egentligen nackdelen med för snabb retur fram? Bak kan det få intressanta följder, men fram är väl värsta risken att man tappar grepp om den blir för studsig? Eller...?
Tror det kan upplevas att det slår lite i händerna och man blir trött, mindre fäste tror jag också är en effekt av alldeles för lite retur. Det är nog fler med bättre koll på just den biten😁

Foxis

Aktiv medlem
Tror det kan upplevas att det slår lite i händerna och man blir trött, mindre fäste tror jag också är en effekt av alldeles för lite retur. Det är nog fler med bättre koll på just den biten😁
Får ut och skruva hej vilt helt enkelt. :)

Vad tror etablissemanget om att öka slaglängden 1-2 cm då? Verkar ju både billigt och lätt att byta airshaft (eller vad det nu heter)? Nackdel att den kanske vill stegra lite lättare vid brant klättring?
Att den blir något lite aningens slackare är bara bra. Och i kombination med offset-bushings på dämparen kan det nog bli kanoners. Eller geometri-haveri. :D

andjo024

Aktiv medlem
Får ut och skruva hej vilt helt enkelt. :)

Vad tror etablissemanget om att öka slaglängden 1-2 cm då? Verkar ju både billigt och lätt att byta airshaft (eller vad det nu heter)? Nackdel att den kanske vill stegra lite lättare vid brant klättring?
Att den blir något lite aningens slackare är bara bra. Och i kombination med offset-bushings på dämparen kan det nog bli kanoners. Eller geometri-haveri. :D
Jag är sån som gillar mycket slaglängd så kör bara :) dock skulle jag göra en sak åt gången, första slaglängd sen offset-bushings.

sdx

Aktiv medlem
Gafflen skall hålla imot bakfjädringen när den kickar tillbaka.

Aron

Moderator
Tack för senaste nytt från dämpartrimsdjungeln! Jag börjar med att sätta på en Debonair när jag ändå byter luftfjädringen. Eventuellt dämparbyte kan vänta tills jag vet hur gaffeln uppför sig i sin nya konfiguration.

Eric W

Aktiv medlem
Bra val. Jag var i samma sits som dig fast med en Pike RC från samma gen. Debonair gjorde den betydligt bättre. Dock kommer den bete sig lite annurlunda, så jag rekommenderar att spendera lite tid med att ställa in den ordentligt.
Min slutade med högre lufttryck (20-25%), mindre kompressionsdämpning och mer returdämpning. Samma mängd tokens.

Edit: Skall sägas att jag fortfarande spanar lite på C2.1. Men för cykling i hemmaskogarna kring Gbg har jag svårt att motivera de extra pengarna. Hade jag däremot kört mer höjdmeter så hade jag defintivt övervägt att uppgradera.

Foxis

Aktiv medlem
Det man skall skilja på är högfart&lagfart vad gör dom och vilken påverkan har dom på frekvensen av gafflens hastighet.
Men det där är ju lite komplext. Finns det någon bra guide kring hur man bör tänka? Eller är det söka Youtube som gäller?

andjo024

Aktiv medlem
Men det där är ju lite komplext. Finns det någon bra guide kring hur man bör tänka? Eller är det söka Youtube som gäller?
Vad har du för inställningsmöjlighet på din gaffel? Är det inte bara en retur och en kompression? Om jag inte har helt fel så siktar båda dessa på lågfart. Det är väl charger rc2 som har både låg- och högfart hos rockshox? Jag skulle säga att prova på en sträcka du kan och överensstämmer bra med den typ av cykling du kör. Gör små justeringar mellan åken och försök känna vad som blir skillnaden.

Foxis

Aktiv medlem
Vad har du för inställningsmöjlighet på din gaffel? Är det inte bara en retur och en kompression? Om jag inte har helt fel så siktar båda dessa på lågfart. Det är väl charger rc2 som har både låg- och högfart hos rockshox? Jag skulle säga att prova på en sträcka du kan och överensstämmer bra med den typ av cykling du kör. Gör små justeringar mellan åken och försök känna vad som blir skillnaden.
Bra fråga! Har inte läst på "nya" gaffeln. Men du har nog rätt, är nog bara "vanlig" långsam kompression och retur.. :/

grondahl

Aktiv medlem
Hej gaffelnördar, jag har en RS Revelation RL 2014. Det är ju inte världens bästa gaffel, vad finns det för smink tillgängligt?
Det verkar ju finnas någon slags brytpunkt för hur gamla gafflar som ex kan ta debonair-uppgraderingen men 2014 verkar finnas tillgänglig.

sdx

Aktiv medlem
Bra fråga! Har inte läst på "nya" gaffeln. Men du har nog rätt, är nog bara "vanlig" långsam kompression och retur.. :/
No u är jag inte insatt i hur din gaffel ser ut inuti lågfarten som du pratar om är bara en nålventil som stryper oljeflödet och tvingar olja en annan väg genom dämpkolven .
Och skall man märka någon större skillnad så är det om shimsning av högfarts returen och eventuelt en ökning av oljeflödet genom returkolven.

Aron

Moderator
Följdfråga: Var köper man dämparkomponenter snabbast och prisvärdast nu för tiden?

larsaw

Aktiv medlem
Hej gaffelnördar, jag har en RS Revelation RL 2014. Det är ju inte världens bästa gaffel, vad finns det för smink tillgängligt?
Det verkar ju finnas någon slags brytpunkt för hur gamla gafflar som ex kan ta debonair-uppgraderingen men 2014 verkar finnas tillgänglig.
Har inte Rev. från 2014 32mm innerben? Då lär du inte hitta mycket trim (tyvärr) :/

AX3L

Aktiv medlem
Följdfråga: Var köper man dämparkomponenter snabbast och prisvärdast nu för tiden?

TCM tycker jag har haft bra priser och lager på iaf Debonair nuförtiden. Annars nånstans där du kan komma upp i gratis frakt, eftersom dom pengarna blir en stor del av summan för nåt som kostar typ 4-500.

larsaw

Aktiv medlem
Det var min farhåga (eller förhoppning beroende på om man vill slösa pengar).
Jo, så är det. Mest bang4bucks för nya stig-cyklings gafflar idag tror jag är en ny RS Rev, som du pimp'ar med FAST's dämpar modul https://www.fast-suspension.com/en/...odel-rock_shox_yari/16-maintenance_service-no i princip samma dämparprestanda som med Charger fast till ett lägre pris och mer lätt-underhållet.
Möjligen skulle jag gått på en LYRIK med Charger ifall jag skulle åka mera stora berg med långa åk.
(Alt. köpa en beg. Yari som förses med Charger 2.1 + COIL-kit... :)

H.

Aktiv medlem
Jo, så är det. Mest bang4bucks för nya stig-cyklings gafflar idag tror jag är en ny RS Rev, som du pimp'ar med FAST's dämpar modul https://www.fast-suspension.com/en/...odel-rock_shox_yari/16-maintenance_service-no i princip samma dämparprestanda som med Charger fast till ett lägre pris och mer lätt-underhållet.
Möjligen skulle jag gått på en LYRIK med Charger ifall jag skulle åka mera stora berg med långa åk.
(Alt. köpa en beg. Yari som förses med Charger 2.1 + COIL-kit... :)
Det blir väl dyrare än en Marzocchi Z2?

larsaw

Aktiv medlem
Det blir väl dyrare än en Marzocchi Z2?

Jo fast en Z2'a har väl inte heller samma prestanda som en Lyrik Charger RC? Ska du ha bra dämperi på en Bomber numera så är det väl Z1'an du vill åt (och den kostar nästan som en tandläkar-gaffel...)

Foxis

Aktiv medlem
Om man har en 130mm RS Revelation (2019/2020) och är sugen på att gå upp någon dm i slag, är RS uppgradering ett bra val eller finns bättre alternativ från tredje part? Någon som vet?
Tack på förhand! :)

Topp