Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?

larsaw

Aktiv medlem
Om man har en 130mm RS Revelation (2019/2020) och är sugen på att gå upp någon dm i slag, är RS uppgradering ett bra val eller finns bättre alternativ från tredje part? Någon som vet?
Tack på förhand! :)
Ja det är RS airshaft du ska sikta in dig på. Är det en 27.5’a eller 29’a?

larsaw

Aktiv medlem
Tack! En 29:a. Vill egentligen ha både högre bb, mer slag och lite flackare vinkel. Blir tre flugor i en smäll tänker jag. :)
Jo då blir det ju toppen att höja gaffeln. Dock får du ju även flackare sadelstolpe samt kortare reach...
Hur mycket tänkte du höja? 10mm brukar vara ok inom ramtillverkarens ”finstilta”, men tror 20mm går fint om du är villig att ”leva lite på gränsen”... ;)
Fast höjer du 20mm kommer ev. dom negativa effekterna bli märkbara.

EDIT:
AirShaft kan du bl.a. köpa härifrån:

Foxis

Aktiv medlem
Jo då blir det ju toppen att höja gaffeln. Dock får du ju även flackare sadelstolpe samt kortare reach...
Hur mycket tänkte du höja? 10mm brukar vara ok inom ramtillverkarens ”finstilta”, men tror 20mm går fint om du är villig att ”leva lite på gränsen”... ;)
Fast höjer du 20mm kommer ev. dom negativa effekterna bli märkbara.

EDIT:
AirShaft kan du bl.a. köpa härifrån:
Jo, precis! Hur mycket är en bra fråga och jag velar en del. :)
Beroende på kostnad och arbetsinsats kan jag tänka mig att testa gränsen för att eventuellt backa sedan. :)
Stort tack för råd och tips!

larsaw

Aktiv medlem
Jo, precis! Hur mycket är en bra fråga och jag velar en del. :)
Beroende på kostnad och arbetsinsats kan jag tänka mig att testa gränsen för att eventuellt backa sedan. :)
Stort tack för råd och tips!
Vet inte hur det är med nya modellen, men innan 2018 var airshaft bara en gängad alu-pinne. Då kunde man köpa det längre alternativet och sen (on det blev för högt) bara kapa av och gänga om i ena änden. Vet dock inte om det går att göra så med nya modellen...

Eric W

Aktiv medlem
Bumpar tråden lite. Är det någon som nu hunnit spendera lite tid på en Charger 2.1-uppgraderad Pike?
Speciellt intresserad av erfarenheter kring RCT3 versionen , då det dessvärre verkar vara den enda som finns till min gaffel. (Pike RC -17 Boost)

Imbecillen

Ny medlem
Bumpar tråden. Någon som vet vart man billigast får tag på en Luftkappe till en Fox34? Alla sidor jag hittar är utanför EU vilket betyder moms+tull. Eller finns det någon i Sverige som köper hem dessa? Någon nämnde Trekstore i GBG, är det fortfarande relevant?

Crossmax

Aktiv medlem
Bumpar tråden. Någon som vet vart man billigast får tag på en Luftkappe till en Fox34? Alla sidor jag hittar är utanför EU vilket betyder moms+tull. Eller finns det någon i Sverige som köper hem dessa? Någon nämnde Trekstore i GBG, är det fortfarande relevant?
Japp, kolla med Trekstore

Maakus

Aktiv medlem
Nä.
MOCOn i min Yari måste åka.
Tyvärr är ju alla Charger 2.1 slut.

Då finnes ju två alternativ.
* Fast Yari UP, dyrare, och massa små rattar.
Någon som har testat?

* Novy Splug
Billigare, och lätt att fippla med verkar det ju som, samt att många verkar tycka den är bra (både här och i övrigt på internet).

Vad gör de där svarta grejerna som man kan köpa till?
Och vart ska dom sitta/vara?
1647714127560.png

Maakus

Aktiv medlem
Aaaaahhh, det är nått man har på luftskaftet.
Det behöver jag ju inte (gick inte heller att beställ till Suède)

Topp