Att sminka en gris? Eller hur trimma sin dämpade framgaffel?

Ja, alltså med bromsdyk så menar i alla fall jag hur mycket det dyker när man testbromsar på platten. I en backe så kommer ju ett jämviktstillstånd att uppnås baserat på kroppshållning och springrate i princip. Men, om du kniper bromsen i det tillståndet så tror jag ändå LSC kommer göra att det dyker mindre, eller avviker mindre från jämviktstillståndet.

konken sa:
toga sa:
Utgick från det som "i teorin ska vara det optimala" enligt instruktionen. Men det är klart, änlägena borde jag utgå ifrån.
Du tycker den dyker mycket? Det är ju en av de stora förändringarna det skrivs om, att brake dive skulle bli så mycket bättre.

Jag har ingen alls förutom MoCo som referens, och det var inte så svårt att slå.

Sorry, mitt "haha" var ägnat sdx kommentar. Jag är inte på något sätt en expert inom dämpardesign, men jag har för vana att testa grejer på ett metodiskt sätt. För just gafflar så krävs ju egentligen någon form av motordriven dyno om man inte själv mäter gaffelrörelser med kamera eller "trådsensor" på någon slags testbana.
Alltså MoCo har ju lock out, så du kan ju få den att stå helt stilla även vid inbromsning, den porten låser ju helt oljeflödet fram tills att MoCon deformeras av oljetrycket. För egen del så tror jag att antingen splug eller mid valve borde shimsas om, för oljan löser inte problemet i mitt lättviktsfall.
Var nog otydlig igen. Jämförelsen med MoCon syftade jag inte på bromsdyk då den, precis som du säger, bara är att låsa. Utan syftade på hsc och hur den tål repeterande smällar där MoCon blev väldigt studsig och stötig och där spluggen är mer följsam med däcket mot backen. Det summerar min snabba provrunda igår.

Ok, yes, vi är överens :)
En kommentar som passar i denna tråd för övrigt är omshimsning av "mid valve", är det någon som gjort det?

konken sa:
Ok, yes, vi är överens :)
En kommentar som passar i denna tråd för övrigt är omshimsning av "mid valve", är det någon som gjort det?
Om man om formulerar din fråga hur ser den shimsstacken ut det finns både lågfart mellanfart och högfart i shimsstacken.
Men eftersom du frågar efter midvalve så är det en strypning av oljan så den skall passa bättre vid mellan frekvensen på fjädringen.

Ja, alltså det är ju shimsningen som sitter på pistongen, som det egentligen flödar mest olja igenom (gäller även för Yari):
midvalve1.jpg

midvalve2.jpg

midvalve3.jpg

http://forums.mtbr.com/shocks-suspe...hUKEwjSx6jTx4PeAhVQglwKHcNVByAQ9QEwAHoECAYQAw

Det bore inte vara jättesvårt att testa lite olika varianter, man kan ju tom. ha olika dämppistonger med sig när man ska på semester :)

Lite mer tekniksnack,
http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/midvalves-what-they-how-they-work-benefits-cons-794326.html

Med visdomsord,
"The unfortunate part of mid valves is that many people do not understand the importance of the damper rod to cartridge bore ratio. This also holds true for the base valve also. Not every setup can benefit from converting a checkplate to a mid valve. Not every setup requires it either. Also, mid valve setups when done properly are known to eat shims. So be forewarned, that you can build a mid valve setup, it will work. But to make it work properly and well, typically means a very short shim life, ending in cupped shims."

(edit: jag la till lite mer info så att folk slipper klicka massa länkar)

Senast ändrad:
Yarin har inget midvalv shims det finns bara en check valve på kompressionssidan av retur pistongen...

Och ville du ha en lock out på din gaffel så var det fel att skaffa en Splug.

Jag frågade nyss Novyparts om viskositet på oljan. Med 5w menar han runt 15cSt vid 40°C (dvs det som dom flesta gafflar använder som dämparolja) och med 10w menar han det dubbla. Eftersom viskositet påverkar mest lågfarten, man kan lätt kompensera en lägre viskositet med flera clicks LSC.

Va, Yari har väl samma pistongdesign som revelation? Ok men då är Yarin en nedgradering från Revelation, eller? Antar att nya Revelation i så fall har samma pistong som Yari.

Jag ville ha mer följsam gaffel, men med möjlighet att kunna rampa upp stödet när det behövs. Den första biten klarar Splug, inte den andra, och det beror väl på hur dämperiet ser ut i övrigt. Alltså min mening är inte att tala ont om fransoser och Splug :)
Jag är inte nöjd helt enkelt, det blir jag väl aldrig...

Jag har lagt en bild på förra sida där man ser hur returpistongen ser ut för en yari 2017. Jag tror inte att RS har ändrat nåt på den fronten däremot blev det en hel ny chassi med 35mm innerben till revelation så att det lär ha varit en del andra ändringar på den i samma veva.

Vad menar du med "med möjlighet att kunna rampa upp stödet när det behövs" ?

Ok jag spanade in din bild nu, ja den ser inte samma ut som mitt Revelation shaft. Yarin har bara gått några testrundor i väntan på min Mattoc service, eventuellt trycker jag in allt från 2019 Lyriken (alltså debaonair plus dämperi).

Jo rampa upp, alltså det är så jag använder min kära Mattoc. För platt åkning så kan jag gå ner i LSC ganska mycket, även HSC för den delen. Är det brant så drar jag upp dämpningen lite extra, jag tycker man lätt känner skillnad, att man kan bromsa betydligt hårdare utan samma rörelse i gaffeln. Det är alltså fråga om punktbromsning utan dyk jag är ute efter, typ. Det går såklart att gå upp i springrate, men det blir väldigt opraktiskt. Tanken här är väl att bromsningen i sig är betydligt långsammare än en riktig "stöt".

I en ideal gaffel hade man väl kunnat ställa in precis för vilka pistonghastigheter dämpningen funkar för, alltså att man faktiskt modifierade angreppspunkten för LSC och HSC. Tex. så kommer ju oljeviskositeten in som en funktion av pistonghastigheten.

Jag kan ha fel men det låter som att du åker plattstig på en underfjädrad och underdämpad gaffel...?
Visst kan det vara väldigt komfortabelt när man sitter och vevar men det blir inte direkt förtroende givande så fort man reser upp sig och börjar köra fort i saker: gaffeln förbrukar mycket av slaglängden, man känner att man håller på att välta över styret och man är mycket mer på bromserna vilket gör bara det hela värre!
Pumpa gärna mer luft i din gaffel och låt kompressionen vara mer åt det öppna sidan så får du nåt som borde funka bättre överallt så att du kommer kunna fokusera på cyklandet istället för hur gaffeln beter sig ?

Intressant att man alltid ska få pikar så fort man ifrågasätter på det här forumet. Jag kör med 20% sag, oavsett om det är platt eller brant, jag vill inte hålla på och byta springrate för det händer att man kör helt olika terräng samma dag.

Att jag kör 1 klick HSC istället för 2 på plattstig innebär ju inte att världen går under. Som du säger så vill man ha mer dämpning när man kör fort i saker, och just detta inträffar oftare när det är brant och inte på platten. Hur svårt kan det vara att designa en gaffel med justerbar dämpning, det är väl det man har rattarna till för, eller är det bara bling?

Vernersson sa:
Saxat från DVO's setup guide: (som JAG tycker förklarar det hela tämligen väl)

-Why do you need Low Speed Compression?
Low speed compression affects the suspensions performance when the shaft is moving up and down at slow speeds. Low Speed affects small bump performance and controls dive under breaking.

-What happens if you have too much Low Speed Compression?
Too much Low Speed Compression will result in harshness over small bumps and traction will be reduced. Turning performance may also suffer because the suspension will ride to high in its travel. Ride may become harsh.

-What happens if you don’t have enough Low Speed Compression?
Not enough Low Speed Compression will result in the front end diving to quickly under braking. The suspension will have a mushy feeling and may bottom out to easily.

Synd bara att det inte är sant. När du bromsar blir det jättemycket mer last på gaffeln som dessutom är där under ganska lång tid (relaterad i tidsskalan av rörelser i gaffeln). Ska den hålla sig uppe krävs det mer fjäderkraft. Hur mycket lågfartskompression det är på gaffeln påverkar, men i väldigt liten utsträckning.

jofahjalm sa:
Vernersson sa:
Saxat från DVO's setup guide: (som JAG tycker förklarar det hela tämligen väl)

-Why do you need Low Speed Compression?
Low speed compression affects the suspensions performance when the shaft is moving up and down at slow speeds. Low Speed affects small bump performance and controls dive under breaking.

-What happens if you have too much Low Speed Compression?
Too much Low Speed Compression will result in harshness over small bumps and traction will be reduced. Turning performance may also suffer because the suspension will ride to high in its travel. Ride may become harsh.

-What happens if you don’t have enough Low Speed Compression?
Not enough Low Speed Compression will result in the front end diving to quickly under braking. The suspension will have a mushy feeling and may bottom out to easily.

Synd bara att det inte är sant. När du bromsar blir det jättemycket mer last på gaffeln som dessutom är där under ganska lång tid (relaterad i tidsskalan av rörelser i gaffeln). Ska den hålla sig uppe krävs det mer fjäderkraft. Hur mycket lågfartskompression det är på gaffeln påverkar, men i väldigt liten utsträckning.
Kompressionens uppträdande påverkar dock rimligtvis hur mycket fjäder man kan ha utan att det blir konstigt på andra sätt.

Är det min tur nu, du bromsar ju för länge, kan du inte cykla? :)
Vad är det för terräng med så långa bromspunkter, är det cykelvasan?

Men seriöst, du har en kraft från fjäder, och faktiskt en kraft från dämperiet som både är hastighetsberoende och eventuellt lägesberoende också. Det handlar ju om att göra gaffeln trögare, tex. så kan jag köra superbrant med Mattoc och få ca 1 cm dyk, medans Revelation dyker 3 cm eller mer. Dom 2 centimetrarna gör ju väldigt mycket för känslan.

konken sa:

Men seriöst, du har en kraft från fjäder, och faktiskt en kraft från dämperiet som både är hastighetsberoende och eventuellt lägesberoende också. Det handlar ju om att göra gaffeln trögare, tex. så kan jag köra superbrant med Mattoc och få ca 1 cm dyk, medans Revelation dyker 3 cm eller mer. Dom 2 centimetrarna gör ju väldigt mycket för känslan.
Du behöver kalibrera din referens för superbrant tror jag. Går är iofs en sak men körbart blir det knappast.

Rattnalle sa:
konken sa:

Du behöver kalibrera din referens för superbrant tror jag. Går är iofs en sak men körbart blir det knappast.

Ja men jag snackar dykning per bromsenhet ju, det är ju ett relativt mått haha, antingen hastighet eller branthet. Med superbrant så menar jag att det är obekvämt med dyket, vad kan det vara, 30% lutning. Vad menar du att det är körbart, att den dyker för lite eller att man ska skita i att bromsa om det är brant?

konken sa:

Cyklar aldrig brant, tycker det är läskigt.

braaant.jpg

braant22jpg.jpg

Men när jag bromsar, bromsar jag ibland ashårt och jättehård inbromsning kan vara flera sekunder lång. Belastningen av gaffeln blir jättemycket större av att jag håller emot för att inte flyga över styret. Lågfartskompression påverkar bara när gaffeln rör sig, under så långt tid mosas gaffeln ner till jämviktläget.Jag kör min gafflar ganska hårda och dom dykter betydligt mer än någon cm när jag bromsar hårt.

Fina bilder! Men där vill man väl ha fart ut på platten, varför bromsa? :)
Exakt vad du skriver där är vad jag snackar om:
"Lågfartskompression påverkar bara när gaffeln rör sig, under så långt tid mosas gaffeln ner till jämviktläget."

Mitt skit dyker säkert 10 cm ibland, när det väl är i jämviktsläget (1 och 3 cm är för min kortaste bromsning, typ). Men det är sjukt mycket värt att fördröja tiden det tar att nå jämviktsläget. Vem vill köra med effektivt 70 graders headangle när det är brant, eller pendla mellan bockstyre eller cruiser geo?

konken sa:
Intressant att man alltid ska få pikar så fort man ifrågasätter på det här forumet. Jag kör med 20% sag, oavsett om det är platt eller brant, jag vill inte hålla på och byta springrate för det händer att man kör helt olika terräng samma dag.

Att jag kör 1 klick HSC istället för 2 på plattstig innebär ju inte att världen går under. Som du säger så vill man ha mer dämpning när man kör fort i saker, och just detta inträffar oftare när det är brant och inte på platten. Hur svårt kan det vara att designa en gaffel med justerbar dämpning, det är väl det man har rattarna till för, eller är det bara bling?
Jag är ledsen att du tolkade mitt svar som ett pik. Det var inte alls meningen, jag ville bara försöka hjälpa dig med att hitta nåt som funkar för ett bredare typ av cykling.

Det är lätt att man missförstår varandra på Internet.

Senast ändrad:
Jag är rätt säker på att jag inte hade mått så bra om jag hade bromsat där.

Jag har också en Mattoc och jag kör mest min helt öppen med betydligt mer tryck än rekommenderat av Manitou. Det är samma sak med mina andra gafflar. Jag märker inte på Mattocen att kompression skulle ge någon effekt på hur hög gaffeln är i slaget vid varken inbromsning eller när man hänger på gaffeln vid brant. Jag löser båda med lufttryck. Jag kan helt klart märka att jag kan få en högre dynamisk åkhöjd på Mattocen med att ha mer kompression, men det är sällan jag tycker det är en bra lösning eftersom jag tycker att jag blir mindre sönderslagen av högre tryck istället.

Skulle du kunna förklara fysiken bakom att gaffeln skulle kunna hålla sig signifkant högre i slaget genom en inbromsning med hjälp av lågfartskompression? Om den hindrar gaffeln från att tryckas ihop med så mycket ökad belasning borde den ju vara helt värdelös vid alla andra tillfällen.

jofahjalm sa:
konken sa:

Cyklar aldrig brant, tycker det är läskigt.
Grum bild! ?

jofahjalm sa:
Jag är rätt säker på att jag inte hade mått så bra om jag hade bromsat där.

Jag har också en Mattoc och jag kör mest min helt öppen med betydligt mer tryck än rekommenderat av Manitou. Det är samma sak med mina andra gafflar. Jag märker inte på Mattocen att kompression skulle ge någon effekt på hur hög gaffeln är i slaget vid varken inbromsning eller när man hänger på gaffeln vid brant. Jag löser båda med lufttryck. Jag kan helt klart märka att jag kan få en högre dynamisk åkhöjd på Mattocen med att ha mer kompression, men det är sällan jag tycker det är en bra lösning eftersom jag tycker att jag blir mindre sönderslagen av högre tryck istället.

Skulle du kunna förklara fysiken bakom att gaffeln skulle kunna hålla sig signifkant högre i slaget genom en inbromsning med hjälp av lågfartskompression? Om den hindrar gaffeln från att tryckas ihop med så mycket ökad belasning borde den ju vara helt värdelös vid alla andra tillfällen.

Alltså jag har inte uppfunnit nån ny fysik, jag är ju helt nöjd med hur min Mattoc fungerar, det är ju det som gett mig mod att ifrågasätta mina andra gafflar.
Sen får man ju leva med att det är stötigare med mer dämpning, jag har alltid vägt för lite för base tune dessutom så jag antar att jag har vant mig vid hur det känns.
Det är ju inte helt konstigt att race tune på DH gafflar skiljer sig markant från vad konsumenter köper heller. Sen kör väl vissa som tex Brosnan bara 10% sag dessutom.
Jag har aldrig snackat om jämviktsläget heller, bara om den dynamiska rörelsen. Det beror också på hur bitiga bromsarna är och andra faktorer men en bromsning i en brant i 30 km/h tex blir ju väldigt kort i sekunder, med tanke på att man har enstaka meter här och där att bromsa på, så skiten borde inte hinna dyka fullt ut.

Nästa gång du cyklar kan du ju testa att trampa upp cykeln i 25 km/h och nita full broms samtidigt som du tittar på gaffeln. Upprepa gärna med olika inställningar av LSC och se om du kan se någon skillnad.

Det är ju just det jag gör haha, förutom att jag inte nitar fullt. Får jag inte vara nöjd med att jag kan bromsa skiten ur min Mattoc samtidigt som den äter terräng?
Hur svårt är det att emulera en vanlig nigning med kroppen med en inbromsning, det är ju typiskt samma tidskala, en LSC event.
Ja, ingen mening att debattera, jag är bara nöjd och samtidigt onöjd med annat skit som jag har.

Du får absolut vara nöjd och köra din gaffel exakt hur du vill. Detta är däremot ett nördigt forum som många läser. Jag tror helt enkelt inte olika gafflars inställningar av lågfartskompression är speciellt avgörande för vart i slaget dom hamnar när man bromsar.

Om du släper lite frambroms till och från kommer däremot lågfartskompression hjälpa att hålla gaffeln uppe. Jag skulle inte säga att min Mattoc äter terräng samtidigt som jag bromsar. Däremot tycker jag det är en jättebra gaffel.

Bra, och den äter ju terrängen när jag inte bromsar såklart. Det är ju just övergången mellan bromsevent och ätningen som jag vill ha följsamt och är nöjd med.
Dock är det fan helt sjukt vad alla mtb åkare ska vara så envisa, nåt har vi ändå gemensamt förutom gaffeln haha :)

Alltså Konken, du har en Rev av vilken årsmodell? Dvs har du DebonAir och av vilken årgång.
Det du beskriver som problem med dykning men följamhet vs högt i slaget men ”ant-plush” ordnas enklast (precis som Jofa o Fransosen säger) mha fjäderkraften. Närmare bestämt lufttryck och volymen i negativa kammaren...
Någon mera påläst får gärna fylla i här, men jag har fått för mig att ha läst att även om RS bättrat på fjäderkurvan/funktionen, så är LuftKappe’n fortfarande strået vassare. Så mitt tips blir att fortsätta sminka på grisen... ;)

På revelation (2016 32mm) har jag bytt till coil, högre springrate är för stort hopp upp, jag körde ganska länge med hårdare fjäder. Dock funkar det att öka springrate successivt med U-Turn men då blir den lägre dessutom. Den funkar bra så länge som det inte är extrem terräng, med Splugen slår den Mattocen i xc terräng eller så länge det inte brantar på. Luftfjäder är ingen höjdare för oss lättviktare heller.

Det är liksom inget akut problem, jag tycker bara att det är konstigt att ingen pillar med mid valve när det pillas med allt annat.

Känns helt sjukt stt skriva mer här men en filosofisk fråga till herrskapet.
Om nu alla kör helt öppet och med hög springrate vilket jag alltid fått göra fram tills jag fann Mattocen, vad har man då rattarna till för?
Ska åkare mellan 50 och 90 kg förväntas köra samma gaffel med dämparen helt öppen? Är dämparna så dåliga att dom inte ens fungerar för någon åkare i hela viktspannet? Om alla hade fått en custom shimstack inkluderad vid köpet hade jag kunnat acceptera det. Dessutom åker man park så kanske man vill ha mer dämpning för att kunna poppa osv.

Sluta tjata om Mattoc, annars kommer jag behöva köpa en sån med! Synd att den är så ful bara.

konken sa:
Om nu alla kör helt öppet och med hög springrate vilket jag alltid fått göra fram tills jag fann Mattocen, vad har man då rattarna till för?
Ska åkare mellan 50 och 90 kg förväntas köra samma gaffel med dämparen helt öppen? Är dämparna så dåliga att dom inte ens fungerar för någon åkare i hela viktspannet? Om alla hade fått en custom shimstack inkluderad vid köpet hade jag kunnat acceptera det. Dessutom åker man park så kanske man vill ha mer dämpning för att kunna poppa osv.

Jag menar inte att alla ska köra alla gafflar öppna. Jag har ett avalanchekit shimsat efter mina önskemål och där är rattarna på mitten. En åkare som väger 50 kg och kör en Mattoc kommer antagligen ha en överdämpad gaffel även när den är helt öppet. En åkare som väger 90 kg får antagligen fler kompressionsinställningar som fungerar bra på Mattocen.

Mattocen fungerar så att HSC ger en plattform. Med HSC helt öppen har LSC nästan ingen effekt. Om det känns bättre för dig kan jag erbjuda mig att köra 3 klick LSC och HSC helt öppen. Då kanske det känns som att jag använder rattarna, det gör typ ingen skillnad för hur gaffeln funkar.

Ibland kör jag med 1 klick HSC. Det är fortfarande ingen jätteskillnad. Gaffeln blir lite stötigare, men det känns kanske som man får något mer kontroll till priset av att man blir lite tröttare. Men som sagt, väldigt lite skillnad.

När jag kommer upp i två klick HSC har gaffeln en mycket tydlig plattform. För min åkning märks det tydligt att högfartskompressionen öppnar sig för sent, cykeln hänger upp på grejer i låg fart och blir väldigt stötig.

Vid tillfälle ska jag övertala fransosen att shimsa om min gaffel till någon av Manitous linjära stackar. Det är däremot ingen brådska, gaffeln fungerar väldigt bra i det öppna läget.

Om jag vill poppa något med hjälp av gaffeln så tycker jag en gaffel med hård fjäder och mindre kompression är mycket bättre jämfört med en mer dämpad gaffel.

konken sa:
På revelation (2016 32mm) har jag bytt till coil, högre springrate är för stort hopp upp, jag körde ganska länge med hårdare fjäder. Dock funkar det att öka springrate successivt med U-Turn men då blir den lägre dessutom. Den funkar bra så länge som det inte är extrem terräng, med Splugen slår den Mattocen i xc terräng eller så länge det inte brantar på. Luftfjäder är ingen höjdare för oss lättviktare heller.

Det är liksom inget akut problem, jag tycker bara att det är konstigt att ingen pillar med mid valve när det pillas med allt annat.

Eftersom det här är ett internetform och internetforum går ut på att påtala andras fel vill jag ge mig in även här. Jag vet inte hur en U-turn fungerar och jag har ingen lust på att forska i ämnet, så jag tänker bara killgissa att du inte alls kan successivt öka fjäderkonstanten i din U-turn. Boom!

konken sa:
Du skulle bara veta vad som fungerar och inte fungerar i en mattoc.Dom flesta gafflar som säljs är rent skräp som har en massa mumbojumbo ord för något som inte fungerar eller fungerar dåligt.man ser det ganska tydligt på filmer hur gafflarna arbetar eller inte arbetar.
Men där många missar är returdämpningen som är ställd för hård så att gaffeln packar sig och då känns för hård när den inte hinner tillbaka till sitt ursprungs läge mellan rötter eller sten.
Det var som en gammal cross åkare sa en gång i tiden kunde man använda vatten i en gaffel så skulle det vara det ultimata.

Jofa: du gissade fel angående u-turn. En del av fjäderet används som en gängad profil där skaftet till ytterben skruvas upp eller ner för att kunna ändra slaglängden. Kortare slaglängd gör att det blir färre coil (på svenska?) vilket resulterar i en stuvare fjäder. Det är oklart för mig hur stor effkten är eftersom det handlar om få coil som har en annan stegning och diameter är resten av fjädret...

Konken: det är bara Jofa som har skrivit att han kör helt öppet... och hans förklaring uppåt om HSC var mycket bra!

Jag vet inte om jag skulle vilja beskriva det där som att man kan ställa in fjäderkonstanten, men spexigt oavsett.

Äsch, dom kan inte alla vara vinnare när man skjuter från höften. Sedan tänker jag också med en dåres envishet hävda att det där inte en rimlig väg att gå för att ställa in fjäderkonstanten för en gaffel. Kalla mig Baghdad-Bob.

jofahjalm sa:
Äsch, dom kan inte alla vara vinnare när man skjuter från höften. Sedan tänker jag också med en dåres envishet hävda att det där inte en rimlig väg att gå för att ställa in fjäderkonstanten för en gaffel. Kalla mig Baghdad-Bob.
Rimligt eller ej, ganska kreativt var det iaf. Jag har ända sedan 2002 levt i villfarelsen att U-turn bara vred ihop gaffeln och därmed ökade preloaden på fjädern.

Fö är det stor humor att den "perfekta gaffeln" alltså inte bara rasar i molekyler vid användning utan dessutom är kraftigt överdämpad för normalviktiga personer... Men ändå är det världens bästa?

H. sa:
Rimligt eller ej, ganska kreativt var det iaf. Jag har ända sedan 2002 levt i villfarelsen att U-turn bara vred ihop gaffeln och därmed ökade preloaden på fjädern.

Fö är det stor humor att den "perfekta gaffeln" alltså inte bara rasar i molekyler vid användning utan dessutom är kraftigt överdämpad för normalviktiga personer... Men ändå är det världens bästa?

Jag gissade på att det inte var preload eftersom gaffeln i princip skulle sluta fungera om man vred ner den så mycket genom förspänning. Däremot så var den en lustig överraskning att dom har varierat lindningen av fjädern där den vrids ner.

Jag är inte så ängslig över mina grejer att jag behöver skydda dom från kritik på internet. Men att säga att cyklister som väger 50 kg är normalviktiga är väl inte sant inom fetto-huck-xc och de lägre divisionerna av 49-sekunders-enduro?

I min erfarenhet har Mattocen i 140 mm hålligt minst lika bra som någon anna gaffel jag har haft. Efter ca 400 mil knakade CSUn och jag fick en ny. Den jag körde i 170 mm på Megan exploderade uppenbarligen direkt och jag är inte sugen på att upprepa försöket. Jag fick däremot en ny gaffel ganska smidigt.

Min uppfattning är inte att gaffeln är överdämpad för min vikt. Jag kör den öppen för att jag inte vill ha någon plattform på gaffeln. Manitou själva rekommenderar HSC öppen för utförsåkning. Vad som också är extremt imponerade är att Manitou faktiskt har en katalog med shimstacks och dynografer för att man kan ändra detta om man vill: https://www.shockcraft.co.nz/media/wysiwyg/Manitou ABS+Tuning Guide.pdf

Det har jag inte sett från något annat märke.

Ja vad ska man säga, det är högsäsong för gafflande :)
U-Turn är ju fiffigt värre. Om man leker med tanken att kunna modifiera sin cykel under en tur så kan man komma undan med betydligt slackare cykel under utförslöpan, utan att ge avkall på rapphet/styrning på platten (bb blir låg däremot). Bara som en kommentar, ingen debatt om detta tack haha...

Som referens för Mattoc setup så hittade jag denna bild, men den kanske inte stämmer längre?
mattoc_setup.png

Mina nuvarande empiriska inställngar med 2.5 wt olja hamnar under "Enduro Tuning", med HSC på 4 och LSC på 3 enligt deras nomenklatur. Alltså båda 1 klick från öppet läge, sen ökar jag kompressionen med ett klick när det är brant, alltså snittlutning över 20-25%.

Jag tror inte det har skett några förändringar av dämparen och det där fortfarande är materialet som Manitou skickar med gafflarna.

Om du är intresserad finns det väldigt bra material från Manitou med dynografer om dämparen. Det finns också en monstertråd på mtbr. Det verkar som vädigt få förtår hur HSC och LSC fungerar. HSC fungerar inte så att gaffeln blir mer dämpad vid högre kompressionshastigheter, med mer inställning, vilket många verkar tro.

Tillbaka
Topp