Att ta bort "spärren" på en enkel controller

Vanos

Ny medlem
ooms sa:
Johan A sa:
Men är inte ett av de större problemen med att trimma elhojar att bromsarna ev inte fixar det? Eller är det bara en teoretisk risk? Jag har alltså ingen aning men om det är så utsätter man ju andra för fara. Och om det inte är så kan man helt bortse från detta inlägg.
Jo. Men tror du de som vill trimma och hålla på tänker så långt? De tänker primärt på sig själv och sina behov. Att ta hänsyn till lagar, regler, och andra verkar inte stå högt på agendan.

Jag har 203mm skivor. dvs mkt mkt mkt mer än nödvändigt

JTF

Aktiv medlem
565679794131.gif

Hasse#7

Aktiv medlem
Vanos sa:
Jösses! det behövs fan inget jävla mc kort för att cykla. Jag kan cykla i 45 kmh med den hjälp cykeln har. Så det spelar ingen roll om den hjälper till lite till. Ville bara se om nån viste om det gick utan att köpa nya grejer. Men folk verkar bara vara allmänt efterblivna.

Du har i alla fall fått två efterblivna råd på mjukvarustyrning så det är antagligen rätt eller helt idiotfel.

Bengt-re

Aktiv medlem
ooms sa:
Johan A sa:
Men är inte ett av de större problemen med att trimma elhojar att bromsarna ev inte fixar det? Eller är det bara en teoretisk risk? Jag har alltså ingen aning men om det är så utsätter man ju andra för fara. Och om det inte är så kan man helt bortse från detta inlägg.
Jo. Men tror du de som vill trimma och hålla på tänker så långt? De tänker primärt på sig själv och sina behov. Att ta hänsyn till lagar, regler, och andra verkar inte stå högt på agendan.

Det brukar vara ett genomgående drag hos trimgalna el-"cyklister". Det är kanske en prospekt utmaningen för HA?

ooms

Aktiv medlem
Vanos sa:
Jösses! det behövs fan inget jävla mc kort för att cykla. Jag kan cykla i 45 kmh med den hjälp cykeln har. Så det spelar ingen roll om den hjälper till lite till. Ville bara se om nån viste om det gick utan att köpa nya grejer. Men folk verkar bara vara allmänt efterblivna.
Som sagt, är det en sån här balanserad person på en trimmad elcykel (dvs olaglig elmoppe) man vill att ens barn ska möta på cykelvägen?

Senast ändrad:

görveln

Ny medlem
Johan A sa:

Det är ju inga problem att cykla med en vanlig cykel i 45 km/h i nedförsbackar (och proffs på platten) så jag förstår inte varför bromsarna skulle vara något problem på just en trimmad el-cykel.

görveln

Ny medlem
20 kg mer var en tyng el-cykel eller väldigt lätt vanlig cykel.

Men om det är ett argument så borde man kanske förbjuda alla över kanske 75 kg att cykla? Det är många vanliga cyklister som totalt sett skulle väga mer än mig på en el-cykel.

JTF

Aktiv medlem
Vikten är ett s.k. nollargument. Däremot kan ju kanske "gasen" hänga sig om man är inne och river i elektroniken, så då kan det väl sitta fint med 203-skivor för att försöka döda motorn...

Hasse#7

Aktiv medlem
JTF sa:
Vikten är ett s.k. nollargument. Däremot kan ju kanske "gasen" hänga sig om man är inne och river i elektroniken, så då kan det väl sitta fint med 203-skivor för att försöka döda motorn...

Man måste ju kunna stanna på nån meter för att inte hamna i en olycka när man är olaglig. Med supersinnen, hög IQ och bra bromsar är man relativt safe som olaglig.

me.I.am

Aktiv medlem
Vanos sa:

Jag hjälpte dig med detta inlägg tidigare, men det dög inte?

me.I.am sa:
Så TS slipper skriva det obligatoriska slutinlägget:

Vad har hänt med Happy (trots att jag är nyregistrerad vet jag hur det var förr), bara en massa inavlade nördtöntar.

Stumpy

Aktiv medlem
Makten sa:
1888 sa:
Varför bara lvg:are?
Tror inte så många mtb:are har plinga dom heller ;)

Jag tog det exemplet för att de som gnölar mest om trimmade elcyklar på detta forum verkar vara LVG-cyklister, vars "stil" hindrar dem från att följa lagen själva. Det är som vanligt; det är helt okej att begå brott om man kan motivera det för sig själv. Att man sen har en brutal dubbelmoral mot andra är inte så viktigt.

Jag har faktiskt ringklocka på mina skogscyklar:-) Inte för att det är lag på det, utan för att det är praktiskt. Lite som att det skulle kunna vara praktiskt att ha lite högre topphastighet än 25 km/t på en elcykel.

Jag har inte ringklocka på landsvägscykeln eftersom jag ändå aldrig behöver använda den. Om TS ändå inte tänker använda sin trimning, så tycker jag att den är helt OK. (På pendlarcrossen har jag ringklocka, även om den bara kommer till användning varannan månad.)

Jeppe_E

Aktiv medlem
Vanos sa:
Men folk verkar bara vara allmänt efterblivna.

Japp, så är det. It takes one to know one, som de säger over there.

Själv ska jag ut nu i kväll och såga ner fartkamerorna så att jag kan köra fort som fan till jobbet på måndag utan att bli bötfälld.

Vanos

Ny medlem
Nu ska vi ta det lilla lugna. Det blir inte en MC för cykeln går i 30 Km/h. Med argumentet att det skulle vara en MC bara för att den går fort håller inte. Antigen ÄR det en MC jämt... För att den har en motor, aka "motor-cykel". Och för att döda diskutionen helt så kan vi säga att vanliga cyklar och är motorcyklar för det går att cykla bra fort om man har en bra cykel och bra fysik.
Gnäll på bilister istället! 99% av alla som kör bil kör för fort. Där kan vi snacka att det är farligt. en cykel som kör 30 på en grusväg i skogen mellan 2 orter (JAG)? not so much.Jag tror alla bara vill trolla lite så jag förlåter er. Men det är bra irriterande att det skulle vara så svårt att få ett seriöst svar. Blir en ny kontroller snart och en bafang BBSHD 1KW+ motor med 72V 30A batteri. Då är det olagligt på riktigt! Men. Jag har en hjärna och kör inte fortare än att jag VET att jag hinner stanna om jag måste. ;)

Vanos

Ny medlem
En ska till. Det va inte frågan om att trimma. Det va att ta bort spärren så den går i sin default hastighet! :*

jansson99

Moderator
Forumvärd
Jag påminner om LEX-vardagsrum i den här tråden också. Till alla som inte vet så kan jag berätta att det handlar om en av våra få regler som vi förhåller oss till.

Jensen

Aktiv medlem
Vanos sa:

inte för att vara den, om du redan kan cykla 45, vad behöver du extra hjälpen till då? :D

ooms

Aktiv medlem
Man tvekade lite i början, men nu är det ju uppenbart att vi har att göra med...
IMG_0048.JPG

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Vanos sa:
Nu ska vi ta det lilla lugna. Det blir inte en MC för cykeln går i 30 Km/h. Med argumentet att det skulle vara en MC bara för att den går fort håller inte. Antigen ÄR det en MC jämt... För att den har en motor, aka "motor-cykel". Och för att döda diskutionen helt så kan vi säga att vanliga cyklar och är motorcyklar för det går att cykla bra fort om man har en bra cykel och bra fysik.
Argumenterar du för att alla cyklar som har en hjälpmotor är en motorcykel?

Personligen tycker jag att ett ganska rimligt språkbruk vore:

Cykel: drivs fram enbart medelst muskelkraft
Cykel med elassistans (eller kanske hybridcykel): drivs fram med en blandning av muskelkraft och batteri.
Motorcykel: drivs fram enbart med motor

För cyklar med elassistans är det rimligt med samma regler som för mopeder, d.v.s. att de finns som klass 1 eller 2 med samma krav och skyldigheter.

glitch

Aktiv medlem
Pure comedy den här tråden - vad har hänt med happy??
Moralpaniken när elcyklar kommer på tal.....

Går det bra att dundra ner för åreskutan ska det nog funka att ha en elcykel med skivbromsar som går i 45.
Vill ts trimma sin elcykel låt hen göra det.
Men här är så klart bara lagens väktare där ingen cyklat mot rött eller olämptligy snabbt på en cykelbana, alltid med reflexer och belysning samt ringklocka. Halleluja! Bara ingen bryter mot LAGEN!!!

Det brukade vara högt i tak på happy...

Jensen

Aktiv medlem
glitch sa:

Går det bra att dundra ner för åreskutan ska det nog funka att ha en elcykel med skivbromsar som går i 45.
Men här är så klart bara lagens väktare där ingen cyklat mot rött eller olämptligy snabbt på en cykelbana, alltid med reflexer och belysning samt ringklocka. Halleluja! Bara ingen bryter mot LAGEN!!!

kan det bero på att han bryter lagen på ett ställe där han riskerar att skada andra och inte bara sig själv? rätt stor skillnad mot om han vill dundra fram på nått ställe, där han bara riskerar sig själv o inget annat om något händer.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Jensen sa:
glitch sa:

kan det bero på att han bryter lagen på ett ställe där han riskerar att skada andra och inte bara sig själv? rätt stor skillnad mot om han vill dundra fram på nått ställe, där han bara riskerar sig själv o inget annat om något händer.

I skogen?
*duckar*

Jensen

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Jensen sa:
glitch sa:

I skogen?
*duckar*

med en navmotor så skulle jag gissa att cykeln i fråga troligen kommer användas i trafiken bland andra.

glitch

Aktiv medlem
Jensen sa:
glitch sa:

Till skillnad från folk som cyklat utan laglig belysning / med mörka kläder / mot rött osv. ? Både lagbrott och potentiellt farligt för andra.

Kan man inte bara skita i att svara i tråden om man tycker det är så fel att hen försöker trimma sin elcykel?

ooms

Aktiv medlem
glitch sa:
Kan man inte bara skita i att svara i tråden om man tycker det är så fel att hen försöker trimma sin elcykel?
Kan man inte bara skita i att svara i tråden om man tycker det är så fel att folk argumenterar emot olaglig trimning av elcykel?

ooms sa:
glitch sa:
Kan man inte bara skita i att svara i tråden om man tycker det är så fel att folk argumenterar emot olaglig trimning av elcykel?

Så ingen kommer att bli sur om det påpekas, med våldsam frenesi och diverse otrevliga påhopp, att någons finracer (lvg-cyklar tenderar att framföras i trafik oftare än mtbs) saknar adekvat belysning, ringklocka och reflexer?

ooms

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
ooms sa:
glitch sa:

Så ingen kommer att bli sur om det påpekas, med våldsam frenesi och diverse otrevliga påhopp, att någons finracer (lvg-cyklar tenderar att framföras i trafik oftare än mtbs) saknar adekvat belysning, ringklocka och reflexer?
Jag har inte sett så många trådar där folk ber om råd hur man bäst undviker belysning och reflexer på sin cykel (vilket man för övrigt inte behöver ha vid dagsljus). Det brukar snarare vara trådar åt andra hållet. Men om det dyker upp nån tråd om det så blir det nog mothugg där också. Kanske inte från samma personer, men var och en väljer ju själv vad man engagerar sig i (än så länge, vissa här ovanför verkar ju vilja bestämma det...)

Nej, men det har kanske sin naturliga förklaring. Kan man inte plocka bort hjulreflexer kan man nog inte hantera en dator/smartphone bra nog för att skriva ett inlägg om det...

Plush

Moderator
Forumvärd
Miss Lycka sa:
Det finns inget lagkrav på hjulreflexer. Inte ens vid mörker.

Nja.. Kanske inte hjulreflexer i sig.. Men sidoreflex är det lagkrav på.

Krav på cykel
Enligt lag måste en cykel alltid ha

ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
broms
Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker. Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.

En cykel ska ha:

en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
röd reflex baktill,
vit reflex framtill och,
vit eller orangegul åt sidan.
En tillkopplad cykelkärra ska ha en röd reflex bakåt eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas.

Mer detaljerad information om utrustningskraven för belysning och reflexer på cykel hittar du i Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144) om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.

Edit : Stavning

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer