[autosol] blir det bättre med fler ggr?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Sitter hemma och polerar upp miyatan eftersom den ser ganska skabbig ut.

Är det någon anledning att putsa flera ggr med autosol eller?? Jag har gjort den ena vevarmen två ggr och det blev ju lika svart på trasan andra gången men jag kan inte säga att man ser någon skillnad.

Eller är det polermaskin som gäller om man ska få till det där sista??

Polermaskin äter autosol till frukost men ja det blir bättre ju fler gånger man putsar, det ska inte komma något svart alls tillslut.

Det går utmärkt att putsa även med svarta trasor, du torkar inte för att tvätta ytan :)
Sen gäller det ju att mna har en viss yta redan från början. Jag polerade min sadelstolpe från 400p våtslippapper.

Och 2 gånger är ju knappt nånting! :)
Koncentrera dig på ett ställe, exempelvis ett lättåtkomligt rör och polera det några gånger, så märker du ju om det blri bättre eller inte.

Ett utmärkt solskensmek för övrigt.

249kr enligt CO:s hemsida men jag köpte min för 149kr på CO för ett par månader sedan.
308758A_X_2004-07-01_112602.jpg

Man smörjer alltså på med ett tunt lager autosol på det man vill putsa först och sedan putsar man med bomullstrissan.
Men först måste man jobba upp en bra yta med våtslippapper.
Först 400 sedan 800 sedan 1200 papper och sedan autosol.

Autosol är ju ett slipmedel så ju mer du slipar desto mer material tar du bort. Sedan så slutar man när man är nöjd med resultatet (jämför sandpapper på slöjden)...
Kolla in rikards blogg om du vill se någon som blivit biten av autosoldjävulen.

Senast redigerad av en moderator:
Mytomspunnen: Hur funkar dremelkopian? håller motorn att användas?
Och var finns rickards omtalade blogg? ;)

Edit: Och sen ang att trasan blir svart, så gissar jag att du putsar aluminium, och då det oxiderar rätt snabbt, och speciellt när det är i SÅ små bitar som det bortslipade är, så är det ju förståeligt att det blir svart.
Om du har en väl använd del av trasan så kommer den inte suga in lika mycket polermedel heller och det tar längre tid innan det "försvinner", således kan du slipa mer per omgång, och få mer resultat.

Men sen, jag höll på med min sadelstolpe i över en halvtimme med autosol iaf, eller närmare 45 minuter, så det är klart det tar lite tid.

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Mytomspunnen: Hur funkar dremelkopian? håller
> motorn att användas?

Min har inte brunnit än och har fått jobba endel sedan jag köpte den som iofs bara var ett par månader sedan.

> Och var finns rickards omtalade blogg? ;)

Här kan du läsa om vevarmarna http://putmebackonmybike.blogspot.com/2006/03/vevarmsgldje.html.
_MG_1667.jpg

Fyll inte på med mer Autosol på trasan när du börjar bli nöjd. När det grövsta kornet i Autosolen har tryckts igenom tyget så blir det mer finkornigt och polerar finare.

Man kan ju iofs köra med t ex silverputs efter att man är nöjd med "Autosolandet" också.

Det går att få precis lika blankt med handkraft som med maskin. Det tar bara lite längre tid.

:)

Senast redigerad av en moderator:
Ja, dom där vevarna var ju blankare än den tiden jag tycker att det e skoj.. Den ser iaf bättre ut nu, måste göra detta i ett mekställ om jag ska få det riktigt blingigt... Nu ser den iaf ganska ny ut.

Tillbaka
Topp