Avgasrör och karbonhjul

Rattnalle

Aktiv medlem
Avgasrör och karbonhjul
Däcken kan också bli ledsna så bäst att låta bli. Kan du inte hänga cykeln så den hänger ner på sidan utan avgasrör?

Avgasrör som inte pekar ner i backen verkar f ö krångligt.

DRQ96

Medlem
Avgasrör och karbonhjul
Karbon tål inte mycket värme alls. Det är ju papper.

Men jag tror du menar kolfiber och då jag undvika att ha ett hjul i själva utblåset. Men 20 cm över (ovanför) själv utströmningen torde temperaturen vara relativt acceptabel.

s

Aktiv medlem
Avgasrör och karbonhjul
Tejpa fast en stektermometer och mät! Jag tror temperaturen sjunker ganska snabbt ovanför röret.

Eller skaffa ett cykelställ med plattform.

erdu

Medlem
Avgasrör och karbonhjul
DRQ96 sa:
Karbon tål inte mycket värme alls. Det är ju papper.

Men jag tror du menar kolfiber och då jag undvika att ha ett hjul i själva utblåset. Men 20 cm över (ovanför) själv utströmningen torde temperaturen vara relativt acceptabel.

Det har du rätt i. Karbonhjul vore lite klent.

Rattnalle

Aktiv medlem
Avgasrör och karbonhjul
En sån här kanske:

MU-01.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
Avgasrör och karbonhjul
HeyZeus sa:
erdu sa:
Tyvärr dubbelpipigt. Ett avgasrör på varje sida.
Är det sot på båda sidor, en sida kan vara där av rent kosmetika själ...

Tjena!

Jag har inte sett en enda bil med dubbla utblås, som är original, där inte båda används. Visst, kollar du på en Corvette C7 så är två av fyra utblås inte speciellt sotiga då dom inte inte öppnar för än vid nästan fullt gaspådrag.
Sen finns det ju bilar där det sitter kosmetiska utblås där de riktiga utblåsen sitter under bakkjolen.

Freddanakrm

Ny medlem
Avgasrör och karbonhjul
s sa:
Tejpa fast en stektermometer och mät! Jag tror temperaturen sjunker ganska snabbt ovanför röret.

Eller skaffa ett cykelställ med plattform.

Det blir mycket varmare än vad man tror! Thules ställningar har ett metall-skydd framför avgasröret för att förhindra att stället/cyklarna ska ta skada. Tyvärr blir också detta värmeskydd såpass varmt av avgaserna att det smälter ändå.

Fältprästen

Ny medlem
Avgasrör och karbonhjul
Vet ej hur varmt det blir i utloppet, men det brukar inte kännas speciellt varmt någon dm ifrån på tomgång. Det brukar ju även rinna vatten ur rören ibland och avgaserna borde ha hunnit svalna en del på några meter.

Även om det finns prepreg som härdar vid temperaturer lägre än 100 grader, så är det nog här frågan om system med härdtemperaturer på runt 150 grader, då man vill ha ned tillverkningstiderna. Även metallformar brukar användas, vilket ger en ledtråd till att det inte bara är ljummet. Och tåligheten brukar vara högre än härdtempen.
Men jag är inte säker på att det är temperaturen som är bekymret, utan kanske avgaserna i sig?

Avgasrör och karbonhjul
Att förstöra en plastfälg som hamnat ca 20cm bakom avgasröret är inga problem, jag har provat ?, men då satt fälgen rakt i avgasflödet.
Jag har också kört utan problem i mer än ett år där fälgen var ungefär lika långt ifrån avgasröret, men kanske 10cm ovanför flödesriktningen.

Per84

Medlem
Avgasrör och karbonhjul
Har dubbla utblås på min Porche macan disel.
Min cykel med carbonhjul har hängt där 2,5 år.
Korta sträckor på 1-2 mil och långa på över 50 mil.
Aldrig hänt nåt, helt ofarligt.
Tror vinden kyler ner hjulet.

Hjulet hänger ca 20 cm ifrån utblåset.
Inga problem.
Var jätte försiktig i början.
Inte längre.

JEJ

Medlem
Avgasrör och karbonhjul
Jaha, då har man tydligen råkat ut för något som många andra gjort. Kan tycka de borde varnat en på butiken.
Har kört ett par veckor sedan jag antagligen pajade framhjulet när cykeln hängde bakom bilen. Farligt att köra vidare? Tänkte att jag kan ta tag i det hela när Zwift-säsongen börjar om nån månad...

Bilagor

• 2022-08-09 12.37.28.jpg
    2022-08-09 12.37.28.jpg
    427.5 KB · Besök: 81

AX3L

Aktiv medlem
Avgasrör och karbonhjul
Jaha, då har man tydligen råkat ut för något som många andra gjort. Kan tycka de borde varnat en på butiken.
Har kört ett par veckor sedan jag antagligen pajade framhjulet när cykeln hängde bakom bilen. Farligt att köra vidare? Tänkte att jag kan ta tag i det hela när Zwift-säsongen börjar om nån månad...
Om du trycker, känns det mjukare? Låter det annorlunda när du knackar på området? Ser det konstigt ut under däcket?

Jag skulle tro att ett sånt hjul har en väldig marginal så det är helt safe. Men vad vet jag :)

kroem

Aktiv medlem
Avgasrör och karbonhjul
Kan tycka att det borde varnas ja, men samtidigt så är det en "känd" fara.

Jag skulle inte köra på den där fälgen - annat än i Zwift kanske :) (ledsen)

JEJ

Medlem
Avgasrör och karbonhjul
Om du trycker, känns det mjukare? Låter det annorlunda när du knackar på området? Ser det konstigt ut under däcket?

Jag skulle tro att ett sånt hjul har en väldig marginal så det är helt safe. Men vad vet jag :)
Tack för svar!
Nej det är stenhårt och låter likadant som när man knackar på andra ställen. Har inte kollat under däcket, men tänker att bubblan sitter så långt ner så det borde inte synas något. Låter som min plan borde fungera då, har ju kört snart 30 mil med det utan att känna någon skillnad med den där bubblan. Cykelbutiken ville ta in hjulet och kontakta tillverkaren och höra om det kunde gå på garantin, men det är väl antagligen skada från avgasrör och ett försäkringsärende.

JEJ

Medlem
Avgasrör och karbonhjul
Kan tycka att det borde varnas ja, men samtidigt så är det en "känd" fara.

Jag skulle inte köra på den där fälgen - annat än i Zwift kanske :) (ledsen)
Tack även du för svar! Får man någon varning innan hjulet brakar eller har man plötsligt en enhjuling när man kör över ett gupp i 50km/h?

Topp