[Avgjort, bild, gubbräser] Juni 2018: korrekt tubdäck för landsväg

rising

Aktiv medlem
Jag råkade krascha häromveckan och bromsningen jag tydligen gjorde var sista sucken för backdäcket - Vittoria Corsa CX - så nu tarvas nya tuber. Vika ska man ha, tänker 27 mm +/- 2?

Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Kan du tänka dig 23 mm så finns Michelin PRO 4 till bra pris. Lika enkla att hantera som vittoria. Köpte för några mån sedan ca 350kr

Men om de är bäst? Oklart...:-)

emmer

Ny medlem
Bäst på vad? Hög fart? eller kunna komma ner från hög fart snabbt? eller ha hög fart länge? eller ha hög fart året runt?

Stervelo

Aktiv medlem
corsa g+ har jag kört ett drygt år, riktigt nöjd, skött sig fint i regn, i berg, hemma i svedala. Bra fäste och bra rull, skön känsla.
Gå inte på speed varianten, den har noll punkaskydd, den här är helt ok på det.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Valfritt Specialized såklart. Matchar ju din Roubaix oxå... Så hakar du på mig ner till Belgien i vår och hojar RVV / P-R.

emilh

Aktiv medlem
Fick tyvärr ge upp på Vittoria Corsa G+ efter för många punkor, fler än vad jag haft på CX/CS tidigare. Kanske bara otur?

Just nu nöjd med Specialized S-Works Allround 2.

andrewmtb

Ny medlem
Har plockat ut glas och metallflis ur mina Vittoria Corsa 25mm, och aldrig haft en punkterig ännu.

De har rullat 146mil och mönster på bakdäcken är fortfarande kvar, så livslängden verkar bli runt 300mil iaf.

Bara för jag skrev såhär så kmmer punkan imorgon :/ har dock kört vittoria senaste 1500milen utan en enda punka.

zodah

Aktiv medlem
Är det lite robustare och därmed mer punkasäkra så kan man köra Continental men de är också lite mer stumma i sin konstruktion. De är skitsvåra, jag överdriver inte, skitsvåra att få på fälgen.

Stumpy

Aktiv medlem
emilh sa:
Just nu nöjd med Specialized S-Works Allround 2.
+1 (26 mm)
Fick ett par till tubhjul ihopskruvade under vintern och monterade sådana. Känns smidiga och snabba, men har bara testat på fin asfalt i torrt väder.

Har Schwalbe One 24 mm på de andra hjulen och upptäckte när jag tog fram dem efter vintern att bakdäcket var helt nerbromsat till corden på en fläck. Måste tvärnitat någon gång förra året, men inte noterat skadan. Trodde de skulle hålla för en inbromsning iallafall.

Marte

Medlem
zodah sa:
Är det lite robustare och därmed mer punkasäkra så kan man köra Continental men de är också lite mer stumma i sin konstruktion. De är skitsvåra, jag överdriver inte, skitsvåra att få på fälgen.

Jag har precis monterat mina första tuber, continental sprinter, och kan bara instämma i hur tuffa de vara att få på fälgen. Rekommenderas till ingen oavsett hur tåliga de är mot punka.

rising

Aktiv medlem
Har Conti Gp4000 på zipparna och längtar inte efter fler...

Får väl gå och klämma på Spec

Stervelo

Aktiv medlem
andrewmtb sa:
Har plockat ut glas och metallflis ur mina Vittoria Corsa 25mm, och aldrig haft en punkterig ännu.

De har rullat 146mil och mönster på bakdäcken är fortfarande kvar, så livslängden verkar bli runt 300mil iaf.

Bara för jag skrev såhär så kmmer punkan imorgon :/ har dock kört vittoria senaste 1500milen utan en enda punka.
Mina har rullat mycket, osäker på hur långt, och nu fick jag en punka, men jag hade hällt i lite stans gucka ett par månader innan, det vara bara att pumpa upp och köra. Men nu är mönstret helt borta i mitten och lite "fyrkantig" profil, men ser ingen cord. Dock, bara att byta.

rising

Aktiv medlem
5A412E64-DA0E-41CA-BAF0-CA70B75A4B25.jpeg

Följde (i detta, som i alla andra viktiga livsval) förstås Johans direktiv. Kan det bli mer gubbräser än såhär?

Topp