Bäst sida för internethandel?

RolleK

Ny medlem
Jag är relativt ny inom cyklingen, försöker cykla till jobbet så mycket jag kan(asfalt) och även på stigar, grusvägar och i skogen på lediga stunder. Behöver uppgradera cykeln med styrstam, pedaler, handtag m.m och undrar vilken internethandel sida ni tycker är bäst? Både pris, utbud, kvalité och leveranssäkerhet. Tacksam för svar!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Bäst och bäst. Här har du några alternativ som ofta dyker upp här på forumet iaf:

Personligen handlar jag mycket från Wiggle, är inte helt säker på varför dock, men det har fungerat bra! :P

Jacke89

Aktiv medlem
Sidor jag handlar från, som det tagits upp iofs. Vissa har bättre pris på en del grejer och vice versa.

Bikester
Wiggle
Cykelgear
Mantel
Bikeshop
Cykelkraft

BuTTuS

Aktiv medlem
Av alla sidor ovan, är det inte r2-bike som har "bästa sidan" när det kommer till sorteringar och filter? Det är iaf den första jag går till om jag inte har exakt koll på vad det är jag är ute efter...

moros

Aktiv medlem
Någon borde bygga en "prisjakt" med bra filter för ovanstående sidor. Ibland är utbudet detsamma men oftast har ena butiken någon specialare och en annan något annat och vissa butiker, t.ex. Bike24 är fullkomligt världelösa att filtrera fram vettiga saker.

Bike Discount brukar nästan alltid vara billigast, i alla fall på Shimano standardsortiment. Känns som att de prisbevakar de andra och lägger sig någon euro under. Bike Discount har ju dock en magiskt långsam hemsida där varje klick tar en evighet

r2 har väl lite mindre sortiment, kanske lite mer specialare och dyrt? De verkar exempelvis inte hålla något under SLX i lager

Skall man inte ha dyrt eller mycket så brukar det dock inte vara lönt att jaga pris och köpa från flera olika tycker jag, då det nästan alltid handlar om 10 euro frakt per order ändå, så lika bra att samla det på ett ställe

BIkester, Bike24 eller Bike-Discount brukar det bli för egen del beroende på vad man skall ha.

Manurhin2

Aktiv medlem
Handlar nästan uteslutande vanliga slitdelar på Bike24.
Oftast bäst sortiment och om någon annan skulle slå priserna så är det sällan och med marginellt mkt.
Effektmätare , finnav osv , dyra saker googlas oftast eftersom det brukar finnas på reor mm .

M

Miracle

Aktiv medlem
Motivering? Blev lite nyfiken. Har inte cyklat så mycket senaste åren p.g.a. anledningar, men börjat så smått och blir väl en del shopping framöver. Har Rose blivit sämre?
(blev mest Rose back in the days)

Jo, bidragande är nog de orangefärgade vattenflaskorna man får på köpet. Passar fint till min ram i samma färg. :cool:

frid!

cerro

Aktiv medlem
Av alla sidor ovan, är det inte r2-bike som har "bästa sidan" när det kommer till sorteringar och filter? Det är iaf den första jag går till om jag inte har exakt koll på vad det är jag är ute efter...

Jupp, även till sortiment av de man vill ha eller dreggla på :D Min favoritbutik utomlands. (har t o m varit där irl en gång)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I princip alltid Bike24, det jag vill ha brukar finnas i deras breda sortiment. Vet man inte exakt vad man vill ha är det dock oöverskådligt stort..

Pfaff

Aktiv medlem
Men vilken är den bästa fysiska butiken? Egen tråd? Ooms har ett par tips. 42hz var väl i Rose-butiken?

Rose i Bocholt är definitivt den största och mest välsorterade fysiska butiken jag har varit i. Finns ju numera mindre Rosebutiker på flera ställen i BRD.
Brukade också näthandla där men det känns som de har vänt ryggen mot skandinavien.
Vet man vad som skall inhandlas är det värt att surfa runt lite bland förslagen ovan.
Glöm inte att lägga till fraktkostnaden för att få fram rätt pris! Rose hade tidigare fri frakt över 1000 men tar alltid ut frakt numera. Wiggle har fri frakt över 500 exempelvis.

Freddie L

Aktiv medlem
Rose i Bocholt är definitivt den största och mest välsorterade fysiska butiken jag har varit i. Finns ju numera mindre Rosebutiker på flera ställen i BRD.
Brukade också näthandla där men det känns som de har vänt ryggen mot skandinavien.
Vet man vad som skall inhandlas är det värt att surfa runt lite bland förslagen ovan.
Glöm inte att lägga till fraktkostnaden för att få fram rätt pris! Rose hade tidigare fri frakt över 1000 men tar alltid ut frakt numera. Wiggle har fri frakt över 500 exempelvis.
Näthandel har jag en viss erfarenhet av. :-)

Men som sagt Rose stora butik kan vara värd ett besök, alltså.

ooms

Aktiv medlem
Bike24 har två butiker i Dresden. Den i centrum (Neustadt) tolkade jag som att den inte är jättestor, så jag gick aldrig dit. De ska ha en till lite längre ut, möjligt den är större (kanske i anslutning till deras lager?) men den var inget alternativ (tidsmässigt) när jag var där på konferens förra året.
Bike-compinents i Aachen verkar iaf så som det beskrivs på hemsidan vara en fullsorterad butik. Lite oklart dock om den är stor, eller om det är mer "beställ över disk" och de springer ut på lagret.
Jag har passerat Rose-butiken i München en gång, men det såg som Pfaff skriver mer ut som showroom eller liten butik.

moros

Aktiv medlem
När det gäller Rose så har de ju ungefär samma fraktkostnad som övriga tyskar. Men ibland (vet inte vilka produkter det gäller, har inte sett ett samband, så har de en betydligt lägre kostnad på bara ett par tior). Bikester fri frakt över 750, CRC över 599 tror jag. Övriga tyskar 10 euro typ. Skrymmande som hjul, kan vara värt att kolla då frakten kan skilja mer.

Är man osäker på storlek mm, så köper jag nästan bara från Bikester även om det är lite dyrare då de har klart smidigast returer. Gratis, fraktsedel och jag har aldrig stött på patrull på tillbakaskickade saker.

tobo

Aktiv medlem
Men vilken är den bästa fysiska butiken? Egen tråd? Ooms har ett par tips. 42hz var väl i Rose-butiken?
Stadler i Berlin (Prenzlauer Berg) är ett imponerande cykelvaruhus, om man råkar vara i närheten.

stadler.jpg

josik

Aktiv medlem
Jag håller med om att r2-bike är absolut bäst man vill sortera fram och sondera utbud. De har också alltid konkurrenskraftiga priser och grejerna kommer snabbt.
En annan sida som för mig seglat om som en ny favorit i (nästen) nivå med r2 är https://www.bike-components.de/

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
När det gäller Rose så har de ju ungefär samma fraktkostnad som övriga tyskar. Men ibland (vet inte vilka produkter det gäller, har inte sett ett samband, så har de en betydligt lägre kostnad på bara ett par tior). Bikester fri frakt över 750, CRC över 599 tror jag. Övriga tyskar 10 euro typ. Skrymmande som hjul, kan vara värt att kolla då frakten kan skilja mer.

Är man osäker på storlek mm, så köper jag nästan bara från Bikester även om det är lite dyrare då de har klart smidigast returer. Gratis, fraktsedel och jag har aldrig stött på patrull på tillbakaskickade saker.
Returhantering är inte oviktigt. Bike24 har åtminstone haft gratis retur för nåt halvår - år sedan, jag mejlade kundtjänst och fick fraktsedel på mejl att skriva ut och tejpa på. Jag handlar mest slitdelar och det är sällan någon haft lägre pris än Bike24. Det är nästan bara när det inte finns hos de som jag handlar nån annanstans. Undantaget kläder där det varierar stort i utbud (och reor) mellan Tyskland, Storbritannien och Sverige.

HåkanC

Aktiv medlem
Samma sak, dvs gratis retur och aldrig upplevt några problem med det, hos Rosebikes
Men då har jag iofs inte utnyttjat returmöjligheten i år...

Manurhin2

Aktiv medlem
Returhantering är inte oviktigt. Bike24 har åtminstone haft gratis retur för nåt halvår - år sedan, jag mejlade kundtjänst och fick fraktsedel på mejl att skriva ut och tejpa på. Jag handlar mest slitdelar och det är sällan någon haft lägre pris än Bike24. Det är nästan bara när det inte finns hos de som jag handlar nån annanstans. Undantaget kläder där det varierar stort i utbud (och reor) mellan Tyskland, Storbritannien och Sverige.
Sista gångerna jag beställt har det varit med en returfraktsedel i försändelsen

M

Pfaff

Aktiv medlem
Kan det här med planerade returer möjligen påverka de fraktpriser vi får betala?
Och sen var det nånting med miljöpåverkan också.

RolleK

Ny medlem
tack för alla svar! Jag provade att köpa några handtag från Bikester och det var inga problem, leverans 5 dagar. Tycker det är smidigt och deras sida är fin och lättjobbad.

ShimanoSaint

Aktiv medlem
Är det bara jag eller har Wiggle blivit allmänt sämre senaste tiden? Till och med CRC sköter sig bättre just nu :)

Jag kan nog co-sign på det, känns nästan som hela deras personalstyrka ligger inlagd på IVA.
De svarar knappt på mail, väntat i 2 månader angående ett garantiärende och väntar fortfarande(n) även man har spammat klagomål till de.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
För 2-3 veckor sedan beställde jag med expressfrakt från wiggle, fick sedan leveransbesked och datumet var samma tid som det hade tagit med gratisfrakten. Kontaktade kundservice på wiggle och hon som svarade mig gav mig bra kompensation för fraktsumman jag kände att jag hade betalat i onödan.

Innan det väntade jag på en beställning från bikester men efter en dryg vecka hade de fortfarande inte packat ordern så jag drog iväg ett mail, några timmar senare plingade det till i appen och de hade packat klart.

Det är de enda problemen jag haft på ett tiotal (kanske fler? :sneaky:) beställningar under våren, har handlat cykeldelar och tillbehör från bikester, Bike24, wiggle, rose, B-D, B-C, Hunt, xxl, decathlon och Mantel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer