Bästa 24”

Conradzon

Ny medlem
Bästa 24”
Dottern har vuxit ur sin Specialized Riprock 20” och vi letar nytt. Jag upplever att Riprock är stabil men onödigt tung för henne. Hon cyklar mest grusväg till skola och kompisar men ibland kör vi stig och pumptrack. Söker en lätt och rolig cykel för skog mm, tittat på Cannondale Cujo, Specialized igen mm men tar tacksamt emot erfarenheter och tips!
PS. Sonen ärver efter dottern så letar nåt med kvalitet

onegear

Aktiv medlem
Bästa 24”
Ja det verkar finnas cyklar på XXL nu. Jag köpte xc260 och den känns lätt och fin. Tror man kan enkelt och billigt lätta nått hekto till. Jag satte på en gammal Fox 32 och vikten blev 11,6kg men med lättare slangar eller tubeless och en annan styrstam och lättare pedaler än dom stora plastflattysarna så borde man kunna få ner vikten mer. Xc240 sägs väga 10,1 med stel gaffel.

jonte987

Aktiv medlem
Bästa 24”
Ja det verkar finnas cyklar på XXL nu. Jag köpte xc260 och den känns lätt och fin. Tror man kan enkelt och billigt lätta nått hekto till. Jag satte på en gammal Fox 32 och vikten blev 11,6kg men med lättare slangar eller tubeless och en annan styrstam och lättare pedaler än dom stora plastflattysarna så borde man kunna få ner vikten mer. Xc240 sägs väga 10,1 med stel gaffel.
På förra årets 240 spara man drygt 300g på skivor, däck och QR.
Däcken byter man kanske i alla fall och rt10 väger bly.

På årets har de tyvärr bytt till sram twist shift.

onegear

Aktiv medlem
Bästa 24”
Ja tyvärr är det gripshift på nu...
20210729_201716.jpg

Conradzon

Ny medlem
Bästa 24”
Har läst på många ställen att man borde kunna köra stel gaffel till kidsen då de inte riktigt kan nyttja denna, och att barncyklarnas gafflar ändå håller så dålig kvalitet. Stel gaffel ger ju lägre vikt…?
Nöjda med kvaliteten på White? Någon jämförelse med dyrare som Cannondale Cujo Race eller Scott Roxter?
PS. Brist just nu men har inte bråttom då dottern i värsta fall får köra sin 20” säsongen ut

jonte987

Aktiv medlem
Bästa 24”
Det är fullgod kvalitet på White. Det är synliga svetsar men personligen föredrar jag det över spackel.
Det är inte så att ramen kommer att knäckas.....inte som vi utfodrar barnen i alla fall.

Vi passade på att kolla på xc 260 idag. Väldigt liten skillnad i storlek. Växer inte lillebror i kapp och vill ha 24'' är det för litet steg. Tror det stod 13''. 14'' hade nog varit ett bättre steg från xc 240.

Conradzon

Ny medlem
Bästa 24”
Det är fullgod kvalitet på White. Det är synliga svetsar men personligen föredrar jag det över spackel.
Det är inte så att ramen kommer att knäckas.....inte som vi utfodrar barnen i alla fall.

Vi passade på att kolla på xc 260 idag. Väldigt liten skillnad i storlek. Växer inte lillebror i kapp och vill ha 24'' är det för litet steg. Tror det stod 13''. 14'' hade nog varit ett bättre steg från xc 240.
Pappa kör själv en gammal 26” ht carbon med Small ram som hon provat och jag tycker den är åt skogen för stor? Många kör 27,5” till sina 9-åringar men jag tycker det ser klumpigt ut och inte så kul?

jonte987

Aktiv medlem
Bästa 24”
Pappa kör själv en gammal 26” ht carbon med Small ram som hon provat och jag tycker den är åt skogen för stor? Många kör 27,5” till sina 9-åringar men jag tycker det ser klumpigt ut och inte så kul?
Höjden är nog ett stort problem. Speciellt då mina barn är gnälliga med standover.
En modern small är säkert både länge och lägre.

Många kör väldigt stora cyklar men det är som sagt inget för mina barn.

Jag tror 26'' kan vara ok men White 260 för litet steg med 13'' ram. För oss.
Hon är redan över 140 och vill inte byta cykel så nästa år kommer inte xc 260 vara något alternativ. Hon kommer då att vara 10 och närma sig 150cm.

Det finns så klart andra 26'' som kanske är vettigare. Det finns tex en kinaram på 14''. Blir bara svårt att få en vettig avägning pris/geo/vikt

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Bästa 24”
Ni som har testat white 260. Vilken längd på kids är lagom för den? Min dotter är nu 131cm/ 8år. Hennes 24” kan jag höja sadelstolpen max 3cm till på. Funderar på ifall white 260 kan vara lagom nästa säsong för henne. Jag har en Rockshox luftgaffel 26” liggande så det blir en prisvärd hartail isf.

XXL hävdar att 26” är för de som är 150cm och uppåt men i denna tråd beskrivs ramen som liten. Kan den passa barn omkring 140cm?

jonte987

Aktiv medlem
Bästa 24”
Ni som har testat white 260. Vilken längd på kids är lagom för den? Min dotter är nu 131cm/ 8år. Hennes 24” kan jag höja sadelstolpen max 3cm till på. Funderar på ifall white 260 kan vara lagom nästa säsong för henne. Jag har en Rockshox luftgaffel 26” liggande så det blir en prisvärd hartail isf.

XXL hävdar att 26” är för de som är 150cm och uppåt men i denna tråd beskrivs ramen som liten. Kan den passa barn omkring 140cm?
Jag orkade inte skruva ner den från stället och flickan ville absolut inte testa men jag fick intrycket att den borde fungera från 140. Jag kan ha fel men det var så mycket folk så jag orkade inte tvinga henne att testa.

Edit. Sen får jag kanske mäta flickan också. Hon växte 1cm i månaden i 12 månader fram till i våras så 140cm är kanske old newd

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Bästa 24”
Av nån anleding vägde jag aldrig xc 240 2020 helt i original men med andra QR så vägde den 10280 gram med pedaler. 9965 utan.
När även däck och skivor är åtgärdade så vägde den 9920 med pedaler.

Jag ska ha sparat 90 gram på QR så original bör ha vägt 10055 gram utan pedaler
Inte kattpiss om man har turen att köpa den för 3999.

Conradzon

Ny medlem
Bästa 24”

Pappa kör själv en gammal 26” ht carbon med Small ram som hon provat och jag tycker den är åt skogen för stor? Många kör 27,5” till sina 9-åringar men jag tycker det ser klumpigt ut och inte så kul
Visa bilaga 503969
Dottern fick denna Roscoe 24” och hon gillar den massor! Bytt till 10delad xt bakväxel med tillhörande kassett, sen är det orginal mekaniska skivbromsar.
Var i butiken och tittade på denna idag, kändes rejäl och relativt lätt jfr med nuvarande dämpade "fatbike"... Ska ta med dottern och testa!

OlofSx

Aktiv medlem
Bästa 24”
Woom 5, 8.7kg, kostar ca 5000:- inkl frakt. Äldsta dottern är supernöjd med den för asfalt och grusväg samt aningen lättare stig. Fina hjul och däck. SRAM X.4 8-delat funkar fint. Gått ett år nu utan problem i ur och skur (med dubbdäck vintertid).

Fanns i lager för ett par veckor sedan, dock slut just nu…

jonte987

Aktiv medlem
Bästa 24”
Mx24 har väl inte så jättemycket som talar för den. Laufey är nog nästa nivå om man vill ha lite mer action för rimliga pengar.
Roscoe är nog mest en idé om man vill ha 2.8'' annars är den dyrare och tyngre

Berk

Aktiv medlem
Bästa 24”
Vilken slaglängd är det på gaffeln? Jag har köpt en likadan cykel (ej hämtat ut än). Tänkte byta olja i min gamla 26” dämpare, den kan jag med nuvarande utrustning få till 100mm slaglängd. Ifall den ska ned till 80mm måste jag köpa ett tillbehör. Funkar 100mm?

Nästan alla barn MTB har för brant gaffelvinkel och lite högre vevlager skadar inte för barn på svensk stig, så om du kan har styret tillräckligt låg blir det bara bättre med lite mer slaglängd.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Bästa 24”
Japp 100 verkar funka bra 👍
Nu är min White 260 (26”) hopmonterad efter din inspirationsbild😀. Vikt i orginal var 10,7kg. Din Foxgaffel måste vara lättare än mon 1,9 kg Rockshox Recon luftfämp. Vikt nu 11,7kg (m dämpad gaffel, reflexer, pedaler, ringklocka). Då har jag bytt ut Kenddäcken till vikbara RocketRon 2,25. Kendorna vägde ihop 1,3kg och RoRo 1,1. Vägt med skräpvåg. Skönt att gaffeln o däcken från min gamla kasserade 26” kommer till användning.

Jag kommer pimpa hojen med lättare Schwalbeslangar och triggerreglage (köpt reglage x4 på Decathlon för 129kr).

Bra hoj White260! Min 8-åriga 130 cm dotter kan sitta på den utan problem men den ser lite stor ut så 24” gäller åtminstone 2021 ut.

För att nämna 24” som tråden handlar om så kikade jag på White 240 och det är mkt cykel för pengarna! Perfekt för mtb-träning till rimlig peng.

Senast ändrad:

onegear

Aktiv medlem
Bästa 24”
Nu är min White 260 (26”) hopmonterad efter din inspirationsbild😀. Vikt i orginal var 10,7kg. Din Foxgaffel måste vara lättare än mon 1,9 kg Rockshox Recon luftfämp. Vikt nu 11,7kg (m dämpad gaffel, reflexer, pedaler, ringklocka). Då har jag bytt ut Kenddäcken till vikbara RocketRon 2,25. Kendorna vägde ihop 1,3kg och RoRo 1,1. Vägt med skräpvåg. Skönt att gaffeln o däcken från min gamla kasserade 26” kommer till användning.

Jag kommer pimpa hojen med lättare Schwalbeslangar och triggerreglage (köpt reglage x4 på Decathlon för 129kr).

Bra hoj White260! Min 8-åriga 130 cm dotter kan sitta på den utan problem men den ser lite stor ut så 24” gäller åtminstone 2021 ut.

För att nämna 24” som tråden handlar om så kikade jag på White 240 och det är mkt cykel för pengarna! Perfekt för mtb-träning till rimlig peng.
Ja den gamla Foxen är jättelätt. Däckbyte blir det snart på min också. Kenda däcken ser hala ut och uppenbart inte så lätta som man kan tro...

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Bästa 24”
Ja den gamla Foxen är jättelätt. Däckbyte blir det snart på min också. Kenda däcken ser hala ut och uppenbart inte så lätta som man kan tro...
Passa på att köpa ett par Schwalbe extralight innerslangar. Nr 14 (upp till 26x2,35 130g)

eller 14a (26x2,10 95g).
70kr/st på Bike24. Jag gisssr man kan använda den smalare även till något bredare däck då kidsen är så lätta. Jag har kört Schwalbes extralight 20” slang till dotterns 24” utan punka under hela vårsäsongen (mtb träning 1g/vecka).

Edit: 2,25 är nog det bredaste man ska köra bak på White260. Sen blir det tight mot ramen.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer