Bästa all Mountain MTB

Pontus87

Medlem
Bästa all Mountain MTB
Vilken skulle ni säga är den bästa FS all Mountain MTBn?
Tänkte införskaffa mig en ny och vill att den ska funka till stigar här hemmanen även en del turer till bikeparks. Hittar man något vettig i upp till 45k klassen?
Köpet kommer troligtvis bli i vår då det kommer in lite nytt.

Senast ändrad:

Rassemouse

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Ragley mmmbop eller nukeprof scout tycker jag verkar vara bra allmountain cyklar. Mindre service med ht också än fs.

Bästa all Mountain MTB
Propain Tyee känns väldigt prisvärd och även där får man specca som man vill. För 45k kommer man jäkligt långt. Den ligger dock mer åt långslag-hållet. Den vi har körs mycket både i park och på stig

occepocke

Medlem
Bästa all Mountain MTB
Ingen expert men så här tror jag :) yt jeffsy eller nukeproof reactor om man vill ha något som grännsar mot enduro hållet vill man ha något som är mer stig men hyffsat kapabel i bikeparks yt izzo eller trek fuel ex. Sen bird har ju endel trevliga cyklar men inte så bra koll på modeller där.

Edit. Eller är allmountin kanske mer åt enduro hållet?

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
"gamla AM" rör väl sig mellan 130-160 typ, vilket är lite brett och fler segment har skapats. Jag tycker 140mm är en bra allätare, redan nämnda Occam och Jeffsy är det väl få som slår hur långt man kommer.

glitch

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Trek Fuel Ex är väldigt kompetent. Polarn bytte från en Whyte 150 och tyckte Treken var lika bra även i rejält stök som Gesunda.

yonsson

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Definiera ”All Mountain”. ”Stigar hemma och även Bike Parks” skulle jag kanna Trail/Enduro. Alltså en hoj med 130-150mm slag bak. All Mountain tänker jag 150-170mm bak.

Jag har en NS Snabb 130, 130mm bak, 150mm fram. Tycker den funkar klockrent hemma och duger i Bike park.

jonte987

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Hade jag fått mynta begreppet på nytt hade jag sagt runt 130 bak och runt 150 fram. Segmentet över down country.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Det börjar bli många kategorier mellan XC och DH nu.
XC, DC, Trail, Enduro, AM, DH.

Freeride, finns det kvar?

Jag slår ett slag för fler mellankategorier, såsom midcountry, trailduro och allhill. 🤯
Glöm inte Cannondales over-mountain, som de betecknade trigger 2015 eller när den versionen kom.

Senast ändrad:

Tubbe86

Medlem
Bästa all Mountain MTB
Jag har samma angenäma bekymmer, dock är min budget mindre. Jag kommer med största sannolikhet köpa en jeffsy. Tänker att man kan köpa till coil och labba med lite olika uppsättningar däck.

etnica

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Giant Trance, mycket cykel för pengarna om man väljer rätt modell.

Giant gör väldigt bra cyklar men alla verkar ha glömt det på detta forum.

glitch

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Metan ser riktigt bra ut på pappret.
Om du syftar på TR modellen så verkar den väldigt utförsorienterad. I min värld är en bra AM hoj också kul uppför (med vissa begränsningar så klart). Commencal brukar vara rätt tunga och mer lagda åt utförshållet / transportcykla upp, bomba ner.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Om du syftar på TR modellen så verkar den väldigt utförsorienterad. I min värld är en bra AM hoj också kul uppför (med vissa begränsningar så klart). Commencal brukar vara rätt tunga och mer lagda åt utförshållet / transportcykla upp, bomba ner.
15,9 kg. Jag var väl lite otydlig och menade inte att det var en bra allt i allo utan bara att den såg bra ut, 160/170 är ju lite mycket för ts.

onegear

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Giant Trance, mycket cykel för pengarna om man väljer rätt modell.

Giant gör väldigt bra cyklar men alla verkar ha glömt det på detta forum.
Nya Trance X 29orna ser riktigt fina ut och dom få tester hittills har bara lovord. 135mm bak som alltid känns som mer fjädring pga maestrolänkaget och 150mm fram med riktigt modern geometri och både alu och kolfiberramar i flera olika prisklasser.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Bästa man kan få för ca 45k då!
Jag vet man inte får den bästa cykeln till det priset men jag är heller inte bäst själv så det löser sig nog
Är ju fortfarande väldigt många cyklar som passar in.
Vad är viktigast för dig, att den är bra hemma men inte skämmer ut sig i bikeparken eller att den är grym utför men ändå klara att trampa hemma?

jonte987

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
25mm på en 16kg "all mountain" kanske?

Sen är väl frågan om inte Occam är lite väl översåld, men det är ju kul med vi-känsla. Har jag hört talas om.

Purchaser

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB

Sen är väl frågan om inte Occam är lite väl översåld, men det är ju kul med vi-känsla. Har jag hört talas om.
Beror väl på vart man befinner sig kanske men jämför man med mängden Scott och Trek så känns Occam generellt sett inte så vanlig ändå :)

radarminnet

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Hur ska du lyckas spendera 45000 på en Occam med billigaste hjulen och som väger 16 kg? För 45000 får du en M30 med Fox 36 Factory, och har ändå pengar över.

Menar du ”översåld” som i hypad här på forumet, eller att den är en vanlig syn ute i skogen? Nu ser jag oftast inte så många andra cyklister på mina rundor, men jag har faktiskt aldrig sett en Occam. 95% Specialized, Scott och Trek känns det som...

manneblask

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Occam känns väl som ett väldigt bra val för TS rent spontant. I den prisklassen finns det mycket bra som redan nämns i tråden. Ta den som är snyggast 🙂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer