Bästa all Mountain MTB

Bästa all Mountain MTB
En Ibis Ripmo AF är väl perfekt? Du hittar en begagnad för 30-32 innan sommaren kommer och så kan du ta de tolv tusen som blir över och åka på en fin cykelsemester.

jonte987

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Hur ska du lyckas spendera 45000 på en Occam med billigaste hjulen och som väger 16 kg? För 45000 får du en M30 med Fox 36 Factory, och har ändå pengar över.

Menar du ”översåld” som i hypad här på forumet, eller att den är en vanlig syn ute i skogen? Nu ser jag oftast inte så många andra cyklister på mina rundor, men jag har faktiskt aldrig sett en Occam. 95% Specialized, Scott och Trek känns det som...
Jo, men om jag läser vad som skrevs ovan så tolkar jag det som du frågar varför folk gnäller på hjulen på låg-specade OCCAM? Då tänker jag att vi helt plötsligt pratar om 23k inte 45k....

Det är säkert en skitfin cykel men om man vill skoja lite så går det nog att göra en case av att den är lite hypad på forumet.....ja. Har man just 23k så är det möjligen det bästa man kan få, men ska man sen börja byta hjul och skit som ett antal köpare verkar ha gjort så vet i fan.

radarminnet

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Jo, men om jag läser vad som skrevs ovan så tolkar jag det som du frågar varför folk gnäller på hjulen på låg-specade OCCAM? Då tänker jag att vi helt plötsligt pratar om 23k inte 45k....

Det är säkert en skitfin cykel men om man vill skoja lite så går det nog att göra en case av att den är lite hypad på forumet.....ja. Har man just 23k så är det möjligen det bästa man kan få, men ska man sen börja byta hjul och skit som ett antal köpare verkar ha gjort så vet i fan.
Jag kände att det var lite svårt att veta vad du menade med låg-specad Occam. Med tanke på att baslinjen i tråden är 45000, så utgick jag från det. Ingen annan här har väl pratat om cyklar för 23000?

Vissa gnäller ju på DT-hjulen som sitter på mellan-specade Occam också, så jag tänkte att det var dem du syftade på.

jonte987

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Jag kände att det var lite svårt att veta vad du menade med låg-specad Occam. Med tanke på att baslinjen i tråden är 45000, så utgick jag från det. Ingen annan här har väl pratat om cyklar för 23000?
ok, jag har fel.

Vad säger folk om hjulen på "lågspecade" 45k Occam? :) Jag har ingen aning.

Barometer

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB

Jag tänkte så här:
Köp en H30 för 23', då har du drygt 20 papp att köpa lullull för. Du får en hoj som har helt ok geometri och bra utrymme för att byta ut kassa komponenter.
Men visst, en M30 med fabriksuppdateringar blir garanterat fint det med.

radarminnet

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Jag tänkte så här:
Köp en H30 för 23', då har du drygt 20 papp att köpa lullull för. Du får en hoj som har helt ok geometri och bra utrymme för att byta ut kassa komponenter.
Men visst, en M30 med fabriksuppdateringar blir garanterat fint det med.
Det kan väl aldrig var ekonomiskt försvarbart att börja på en H30 och uppgradera för 20000, jämfört med att börja direkt på H10 eller M30? Det är väl i så fall om det är några specifika komponenter man vill uppgradera till, och inte gillar de som sitter på de dyrare modellerna?

Barometer

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Det kan väl aldrig var ekonomiskt försvarbart att börja på en H30 och uppgradera för 20000, jämfört med att börja direkt på H10 eller M30? Det är väl i så fall om det är några specifika komponenter man vill uppgradera till, och inte gillar de som sitter på de dyrare modellerna?
Nä. inte ekonomiskt försvarbart. Men kul. :)
+ att man har frihet att välja själv och inte bara det som Tillverkaren har fått en bra deal på. TS kanske råkar råhata Fox?

Bästa all Mountain MTB
Vad du än väljer så är det viktigaste att du väljer rätt etikett/klassning på hojjen.
Strunta i vad du tycker är "kul", det viktiga är att du kan försvara att du valt rätt etikett och "rätt" slaglängd.

I övrigt har ju Ripmo fått lysande betyg.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Vad du än väljer så är det viktigaste att du väljer rätt etikett/klassning på hojjen.
Strunta i vad du tycker är "kul", det viktiga är att du kan försvara att du valt rätt etikett och "rätt" slaglängd.

I övrigt har ju Ripmo fått lysande betyg.
De olika segmenten eller genres är ju bara ett verktyg för att man ska hitta rätt, så man inte står där på en XC bana med en Ripmo, eller tvärtom. Folk så skitnödiga över att det finns olika namn, det är inte konstigare än rock, pop, techno, dödsmetall.

StickyJH

Ny medlem
Bästa all Mountain MTB
Jag står också inför val till våren och min shortlist är:
Trek Fuel EX 8 om jag ska köpa av lokal cykelhandlare
Orbea Occam
Norco Optic 3

radarminnet

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Jag står också inför val till våren och min shortlist är:
Trek Fuel EX 8 om jag ska köpa av lokal cykelhandlare
Orbea Occam
Norco Optic 3
Fina cyklar alla tre. Trek är lite trist + att min Fuel EX knakade mycket i vevlagret, vilket känns trist. Återstår Occam och Optic, och då vinner väl den snyggaste?

Edit: såg nu att Optic har pressfit vevlager, så det är väl ett minus där, för den som ogillar knak.

Senast ändrad:

occepocke

Medlem
Bästa all Mountain MTB
Jag hade lagt till reactor till den listan.

Edit. Och sen filtrerat på gängat bb

Hur jobbigt är det med typ bb92? Fattar ju så klart att de är skönare med gängat! Men tittar man typ på Jeffsy så får man ju sjukt mycket cykel för pengarna. Är de inte då värt att lämna in den dagen man ska byta vevlager, är väl ändå inte så ofta?

radarminnet

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Hur jobbigt är det med typ bb92? Fattar ju så klart att de är skönare med gängat! Men tittar man typ på Jeffsy så får man ju sjukt mycket cykel för pengarna. Är de inte då värt att lämna in den dagen man ska byta vevlager, är väl ändå inte så ofta?
Det är inte bara byte som är jobbigt, pressfit har en tendens att knaka, och det kan man ju bli galen av om man är lagd åt det hållet.

jonte987

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Å ena sidan lever väl miljoner människor med pf utan bekymmer men å andra sidan är det nog nice m gängat om man har chansen att välja...

Edit och på en metallkcykel finns väl ingen ursäkt för pf

radarminnet

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Å ena sidan lever väl miljoner människor med pf utan bekymmer men å andra sidan är det nog nice m gängat om man har chansen att välja...

Edit och på en metallkcykel finns väl ingen ursäkt för pf
Jag säger inte att det inte funkar. Men hur många skulle välja PF framför gängat om allt annat var lika?

JBogevik

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Fina cyklar alla tre. Trek är lite trist + att min Fuel EX knakade mycket i vevlagret, vilket känns trist. Återstår Occam och Optic, och då vinner väl den snyggaste?

Edit: såg nu att Optic har pressfit vevlager, så det är väl ett minus där, för den som ogillar knak.
Jag har bytt tre vevlager på cyklar, på min Spark bytte jag efter 2 år och det var knappt nödvändigt, på en polares EX 7 bytte jag lager två ggr under samma säsong. Vill dock tillägga att det var den förra generationen. I övrigt så var det en rätt rolig cykel men inget som jag skulle kalla AM.

Freddie L

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Jag säger inte att det inte funkar. Men hur många skulle välja PF framför gängat om allt annat var lika?
Om allt annat var lika, gängat alla gånger. På min sista cykel valde jag PF med berått mod eftersom inte allt var lika. Och förr om åren, (men inte jättelänge sedan) fanns knappt annat än PF på de cyklar jag ville ha. För mig har det alltid fungerat, så för mig finns det många andra viktigare saker att väga in.

jonte987

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Aggro trail,kommer det direkt efter dc? Xc, dc, at,am.
Den kanske är rätt lik am men hjulen är 150g lättare?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Aggro trail,kommer det direkt efter dc? Xc, dc, at,am.
Den kanske är rätt lik am men hjulen är 150g lättare?
Det är väl inget det råder koncensus över direkt, bara ett sätt att försöka förklara vad man är ute efter. Jag hade tolkat det som en trail-cykel man har för avsikt att peka nerför med.

larsaw

Aktiv medlem
Bästa all Mountain MTB
Propain Tyee hade jag lagt mina pengar på med den budgeten. Beskrivs ju som allround åt det lekfullare håller (precis som Ibis Ripmo, men den blir för dyr med vettig spec...)

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer