Bästa allrounddäck för primärt utförsåkning?

Det här är säkert lika riskabelt som att be om tips om löpskor i ett löpforum...men:

För "endurocykling", dvs. en del trampa uppför men med solklart fokus på att bränna på nedför i stök: vilka däck rekommenderar ni?
Jag tänker allround här vad beträffar före. Vill helst ha 2,5".
Kör XR5 2,5 fram och bak nu men tycker de är hopplösa så fort en rot är det minsta fuktig.
Prioriterar klart grepp för rull - men gillar båda...

Är det DHF/DHR som regerar?

Rattnalle

Aktiv medlem
DHF/DHR eller DHF/DHF är en bra referenskombo om inte annat, en standardrekommendation typ. Själv kör jag MaxxTerra fram och dual bak (eller det gamla framdäcket bak) och tycker det räcker gott, men det finns ju ännu klibbigare gummin om man prioriterar extra självförtroende.

Sen finns det annat som passar eller känns bättre för vissa, t ex Assegai som är lite mer förlåtande med hur man (inte) lägger ner cykeln för att få kantgrepp t ex. Magic Mary är ett annat populärt val som nästan blivit rimligt igen nu när det kommit en ny "trail"-version som inte är DH-tung. Båda dessa är med lämpliga fram, med t ex DHR eller något liknande bak.

Blöta rötter är dock alltid hala oavsett däck, även om olika däck kan göra väldigt stor skillnad på hur hala.

DHF/DHR eller DHF/DHF är en bra referenskombo om inte annat, en standardrekommendation typ. Själv kör jag MaxxTerra fram och dual bak (eller det gamla framdäcket bak) och tycker det räcker gott, men det finns ju ännu klibbigare gummin om man prioriterar extra självförtroende.

Sen finns det annat som passar eller känns bättre för vissa, t ex Assegai som är lite mer förlåtande med hur man (inte) lägger ner cykeln för att få kantgrepp t ex. Magic Mary är ett annat populärt val som nästan blivit rimligt igen nu när det kommit en ny "trail"-version som inte är DH-tung. Båda dessa är med lämpliga fram, med t ex DHR eller något liknande bak.

Blöta rötter är dock alltid hala oavsett däck, även om olika däck kan göra väldigt stor skillnad på hur hala.
Märker man stor skillnad på olika varianter av gummiblandningar?
Och - det verkar ju inte som att DHR finns i 2.5, eller är det jag som letar dåligt?

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Märker man stor skillnad på olika varianter av gummiblandningar?
Och - det verkar ju inte som att DHR finns i 2.5, eller är det jag som letar dåligt?
Vissa steg märks mycket tydligt. Dual till MaxTerra t ex. Nästa steg märks men är inte lika dramatiskt. Rätt balans mellan rull och grepp är rätt individuellt.

Och det stämmer nog att dhr2 inte finns i 2,5 men 2,4an är i stort sett samma storlek som DHF 2,5.

Eric W

Aktiv medlem
Som annars Maxxis-fanboy hade jag vart tämligen sugen att testa nya Specialized Butcher T9 Grid Trail ihop med Eliminator T7 bak. Dessa däck har fått fina recensioner av många olika testare. Skall vara betydligt mer väldämpat än tidigare Spec. däck..

Hade de bara kommit i 27.5x2.3" så...

Der Kaiser

Aktiv medlem
Som annars Maxxis-fanboy hade jag vart tämligen sugen att testa nya Specialized Butcher T9 Grid Trail ihop med Eliminator T7 bak. Dessa däck har fått fina recensioner av många olika testare. Skall vara betydligt mer väldämpat än tidigare Spec. däck..

Jag väntar (och väntar och väntar) på ett sådant i 27,5*2,6 till min +hardtail för att matcha samma i 2,8 bredd t7 bak i för vintercyklingen. Hoppas på bra grepp i kallt väder.

Octagon

Aktiv medlem
Jag kör DHR, Exo+ 3C fram och DD 3C bak. Bra rull och bromskraft och bra kantgrepp om man lutar cykeln, däremellan är dom lite sketchy. Kleggar gärna igen om det är lerigt, men där jag bor är det inte så mycket lera.

För våra rötter är min känsla att klibbigt och dämpat gummi är grejen. Såna däck brukar vara tunga och trögrullade. Proffsen som kör Maxxis brukar byta framdäcken till Shorty med Maxgrip gummi när det regnar, tror det ligger något i det, men det är inga allround däck.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag kör DHR, Exo+ 3C fram och DD 3C bak. Bra rull och bromskraft och bra kantgrepp om man lutar cykeln, däremellan är dom lite sketchy. Kleggar gärna igen om det är lerigt, men där jag bor är det inte så mycket lera.

För våra rötter är min känsla att klibbigt och dämpat gummi är grejen. Såna däck brukar vara tunga och trögrullade. Proffsen som kör Maxxis brukar byta framdäcken till Shorty med Maxgrip gummi när det regnar, tror det ligger något i det, men det är inga allround däck.
Shorty är bara bra i lera egentligen. Rötter och sten är det rätt kasst på. Kört en hel del på Shorty och det är riktigt grymt där det är bra men också rätt mediokert där det inte är det…

3C bak får man vara stark för att tycka det är värt tycker jag personligen, där kan det ju släppa lite utan större konsekvenser som regel. Men är man stark, eller bara ser platt eller uppför som transportsträckor, kan det ju vara värt. Grepp är alltid gött sen utför.

Octagon

Aktiv medlem
Shorty är bara bra i lera egentligen. Rötter och sten är det rätt kasst på. Kört en hel del på Shorty och det är riktigt grymt där det är bra men också rätt mediokert där det inte är det…

3C bak får man vara stark för att tycka det är värt tycker jag personligen, där kan det ju släppa lite utan större konsekvenser som regel. Men är man stark, eller bara ser platt eller uppför som transportsträckor, kan det ju vara värt. Grepp är alltid gött sen utför.
Ja, shorty är för mjukt underlag, gillar inte heller hur det beter sig på sten och rötter. Men det rensar ju bra så att det inte är fullt med kladd om rötter ligger i lera. Annars är DHF bättre, men det beror också på vilket DHF lättviktare med hårdgummi är inget vidare. Det nya shorty ska vara bättre på resten än det gamla (enda jag testat). Bäst grepp på just rötter tycker jag att man får med mjukt gummi och dämpade däck med stor kontaktyta, men då är det bäst att rötterna ligger bland sten och grus så det inte är för mycket gegga i vägen.

Jag tunderar på att köpa Specialized nästa gång och har surfat lite tester. Tror Bucher Trail T9 skulle kunna vara hyfsat framdäck på rötter. Men tydligen inte

”Once the trails were wet, though, the Butcher was less sure-footed and didn’t inspire a great deal of confidence over greasy rocks and roots, or on wet ground. On gloopy trails the tyre got packed full of mud and struggled to shed it.”

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem

Butcher finns i 27.5x2.3 med Grid Gravity casing. Skulle den inte vara att föredrar om man har utförsåkning som focus? Jag har aldrig provat Grid Gravity, så jag har ingen aning om hur styv och dämpad den är. Gamla Grid Trail var för styv och inte tillräckligt dämpad, nya är bra.

Jag har själva aldrig provat DHF, men på hösten tror jag att jag skulle föredra DHR pga bättre självrensning. Jag har just köpt DHR fram och bak till sonen som ville har Maxxis, som pappa. Han är riktigt nöjd (även om 850 gram däck är tung till hans 38 kg).

implor

Aktiv medlem
Jag kör Assegai 2.6" och DHR2 2.4WT. Både i Maxterra och EXO+.

Är torrt är det möjligt att köra 23psi fram och 24-25psi bak med fantastisk grepp och rimmligt rull (väger ca 80kg).

Annan är DHR2/DHR2 både fram och bak. Polaren kör det och är väldigt nöjd. Detta är nog en av de lättaste setups man ha med "köttiga" däck innan det blir Trail/XC däck.

Valhalla_

Aktiv medlem
Bästa däcken för primärt utför är i mitt tycke Vee Snap WCE. Stabilt, väldämpat, greppigt och förutsägbart. Men nackdelarna är väl rullet, och att det slits fort i bak.

Annars är DHF, DHR2 eller Assegai säkra kort men se till att köra maxxgrip i fram, och gärna DD eller DH casing (exo/exo+ är i mitt tycke för klent och för studsigt för primärt utförs). Bak kan du köra maxxterra eller kanske t.o.m 2C för att minska slitaget.

Magic Mary SG addix ultrasoft är fint i fram, och Big Betty SG addix soft i bak.

Mårten

Aktiv medlem
Jag håller Magic Mary högre än DHF som allround-däck eftersom jag upplever det som tryggare i lera, men DHF är ett ruskigt bra däck så länge det inte blir för kladdigt.

DHR har jag aldrig gillat.

MM/HansDampf är inte en dålig kombo.

Stervelo

Aktiv medlem
Nya big bettyn bak lika bra som alla maxis endurosulor i kurvor, men en bromsförmåga som är helt omatchad.
Nya shortyn fram, nuff said.

Jag kör Assegai 2.6" och DHR2 2.4WT. Både i Maxterra och EXO+.

Är torrt är det möjligt att köra 23psi fram och 24-25psi bak med fantastisk grepp och rimmligt rull (väger ca 80kg).

Annan är DHR2/DHR2 både fram och bak. Polaren kör det och är väldigt nöjd. Detta är nog en av de lättaste setups man ha med "köttiga" däck innan det blir Trail/XC däck.
Din set-up låter ju intressant. Men 2.4" bak - upplevs den som bredare än vad det låter? I förhållande till ett 2.6" fram alltså?
Jag gillar generellt breda/feta däck.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag är också på Assegai 2.5 fram och DHR II 2.4 bak.

Får också för mig att det är en väldigt vanlig kombo på butiksnya endurocyklar.

Har just nu Exo+ bak, men skulle hellre köra DD, litar inte på några 25 psi bak :p

Skalman_

Medlem
Har dragit mig igenom delar av maxxis och scwhalbes sortiment och konstaterat att Assegai 2.5 MaxxGrip fram och DHRII 2.4 MaxxTerra bak funkar riktigt bra om man cyklar i varierade förhållanden och vill lämna samma däck på tills de är utslitna. Casing efter behov, men doubledown funkar bra för mig.
Jag tycker om att klättra också, men jag har inte bråttom när jag gör det. ;-)

implor

Aktiv medlem
Din set-up låter ju intressant. Men 2.4" bak - upplevs den som bredare än vad det låter? I förhållande till ett 2.6" fram alltså?
Jag gillar generellt breda/feta däck.
Ja 2.4”WT är gjorda för 30-35 fälgar så känns nog bredare än ett vanligt 2.4”. Skillnaden mot 2.3” DHR2 är signifikant.

2.5 assagi funkar också bra. Har en hoj med 2.5” assegai maxgrip och en med 2.6” Max terra. Väldigt nöjd med båda. Var lite dåligt utbud under pandemin så då blev det som det blev :)

Crossmax

Aktiv medlem
Vill man köra Schwalbe så tycker jag att Eddy Current Front är ett däck som nästan ingen nämner, men som är ett grymt däck mer åt DHF-hållet fast med transitiondobbar. Finns i 2.4 eller 2.6" och har faktiskt en jämförbar vikt med Magic Mary.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Vill man köra Schwalbe så tycker jag att Eddy Current Front är ett däck som nästan ingen nämner, men som är ett grymt däck mer åt DHF-hållet fast med transitiondobbar. Finns i 2.4 eller 2.6" och har faktiskt en jämförbar vikt med Magic Mary.
Aldrig hört talas om. Är inte säker på att google gjorde mig klokare..

1664915373669.png

moros

Aktiv medlem

Crossmax

Aktiv medlem

Jag kan varmt rekommendera den Specialized kombon, hade dessa i 2.6” på min 27,5” och jag gillade de däcken bättre än DHF/Dissector jag hade tidigare.

Eric W

Aktiv medlem
Butcher finns i 27.5x2.3 med Grid Gravity casing. Skulle den inte vara att föredrar om man har utförsåkning som focus? Jag har aldrig provat Grid Gravity, så jag har ingen aning om hur styv och dämpad den är. Gamla Grid Trail var för styv och inte tillräckligt dämpad, nya är bra.

Jo, om man kör så köttig terräng att DH-sulor är att föredra så absolut.
Jag tänkte mest för egen del som för det mesta cyklar i GBG. Här krävs ingen DH-casing direkt. :-)
Verkar generellt som Specialized inte kommer med mycket nya 2.3"-däck (som är mer åt 2.4") för 27.5.. :-/
Det är synd, för deras 2.3" är riktigt bra i storlek.

Berk

Aktiv medlem
Jo, om man kör så köttig terräng att DH-sulor är att föredra så absolut.
Jag tänkte mest för egen del som för det mesta cyklar i GBG. Här krävs ingen DH-casing direkt. :-)
Verkar generellt som Specialized inte kommer med mycket nya 2.3"-däck (som är mer åt 2.4") för 27.5.. :-/
Det är synd, för deras 2.3" är riktigt bra i storlek.

Har Specialized några 27,5" cyklar kvar? Dom hade många, men kan inte komma på en nu.

Kanske är Kenda en option, nästan all deras däck finns i 27,5x2,4 och dom verkar vara bra.

Eric W

Aktiv medlem

Rättar mig själv här. Mailade till Specialized och tydligen kommer Butcher Grid Trail T9 i 2.3"x27.5 så småningom. :-)

Eric W

Aktiv medlem
Har Specialized några 27,5" cyklar kvar? Dom hade många, men kan inte komma på en nu.

Kanske är Kenda en option, nästan all deras däck finns i 27,5x2,4 och dom verkar vara bra.

Man har ju mullet/mx-länkar till sina cyklar så då borde man väl även vara lite intresserad av 27.5 fortfarande. ;-) Sen kanske inte T9 är den typiska blandningen för ett bakdäck iofs. :P

Octagon

Aktiv medlem
Om man tycker att Maxxis Exo+ håller ok fram, men inte bak, vilken casing behöver man då från Schwalbe? Gravity bak och Trail fram? Verkar inte vara nån extrem skillnad i vikt på dom, men det kan ju rulla olika ändå.

Är magic mary UltraSoft lika trögt och trist som MaxxGrip eller kan man ha sånt fram även om man trampar uppför av egen maskin? Eller är det Soft som gäller fram om man inte har lift.

Valhalla_

Aktiv medlem
Om man tycker att Maxxis Exo+ håller ok fram, men inte bak, vilken casing behöver man då från Schwalbe? Gravity bak och Trail fram? Verkar inte vara nån extrem skillnad i vikt på dom, men det kan ju rulla olika ändå.

Är magic mary UltraSoft lika trögt och trist som MaxxGrip eller kan man ha sånt fram även om man trampar uppför av egen maskin? Eller är det Soft som gäller fram om man inte har lift.
Super trail är köttigare än namnet indikerar. Skulle placera det mellan DD och exo+. Kanske närmare DD.. Men ett super trail i fram och super gravity bak bör vara en bra kombo.

Framfall

Aktiv medlem

Jag har inte lyckats punka trailversionen varken på Ht eller fullgung.
Magic mary/Big Betty i soft har funkat bra för mig

Topp