Bästa AM-däcken?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
På iMats uppmaning förflyttas härmed denna fråga till egen tråd:-)

Vilka är de bästa AM-däcken?
...för oss dödliga som trots allt vågar oss nerför DH-banorna och som gärna kör över vår förmåga men som dessutom ska gå att trampa trail och tom uppförsbackar med. Typ som på en alpresa:-)

Jag funderar specifikt kring däcken inför Outbreak-resan i sommar. Jag har 24mm fälgar (WTB Speed disc) som funkar bra med 2,35 Fat Albert så jag räknar med att 2,5 kommer att lira även om det inte blir stort svängutrymme i ramen:-)

Min fråga är: I alperna räknar jag med att det blir AM-cykling med utförs-fokus samt en del DH. Mao ska vi trampa en del uppför också. Finns det några DH-däck med lite bättre trampegenskaper? (vikten går det väl inte att göra något åt:-( Byta däck mellan övningarna låter sådär okul...
Hjälper det att gå ner i t ex 2,3-bredd?

Jag har funderat på WTB Wierwolf (stålkant), är jag ute och cyklar nu...eller ett par Big Betty...eller...:-/

Tja, vilka är rätt och slätt bäst?
Oscar

Eric W

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Fat Albert kanske är i klenaste laget för Alperna, men härhemma funkar dom gott och väl.
Ska du köra i Alperna är Big Betty ett bättre val.

Att hitta DH-däck som rullar bra är svårt. De enda jag kan komma på är Al Mighty 2,3".

glupsk

Medlem
Bästa AM-däcken?
Kör du på ust kan du spara mycket vikt. Om du kör med slangar är dh-slangar det enda alternativet och dom väger ju en del (ca 300 gram styck tror jag).

Med för tunna ust-däck blir det snabbt småhål överallt som inte ens stans notubes-vätska kan fylla igen.

UST-däck jag kört på:

Hutchinson scorpion 2.0". Väger 700 gram. Tål inte mer än agressive xc. Stenig terräng i hög hastighet tar kål på dom direkt. Snorhala på blött underlag.

Continental Diesel 2.5". Väger 900 gram. Tål lätt freeride. Till seriös dh skulle dom slutligen få genomslag eller sönderskurna sidoväggar. Kräver väldigt högt tryck för att inte bli ostabila. OBS! Sjukt dåligt grepp överallt.

Maxxis Highroller DH 2.5". Väger 1300 gram. Tål ALLT. Dom i mjukt gummi (40 och 42) har extremt rullmotstånd. Så tjocka väggar att man kan köra med dom opumpade. Håller alltid ett tryck på minst 1 bar. Dock gör dom sig bäst när trycket är mellan 1.5-2.0 bar. Bra grepp överallt närsomhelst.

Maxxis Minion DHF/R 2.5". Väger 1300 gram. Snarlika highrollers. Dock lite sämre grepp bak. Sämre än highrollers på vått underlag.

Senast redigerad av en moderator:

oxr

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Weirwolf är en trevlig kompromiss i skogarna här hemma men nerför skulle jag vilja ha något med mer klös. Jag körde med dem en dag i Gesunda i somras. De funkar, men jag tror det finns bättre alternativ.

Eric W

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Jag kör Kenda Nevegal 2,5. Mina väger exakt 1000g.
Sjukt bra grepp och ett mindre bra rullmotstånd.
Har lyckats punktera dem två ggr. Båda på kraftiga genomslag.
Betty rullar bättre och är bättre lämpade för att cykla uppför med.
Nevegal är toksköna i blött som torrt, men är inget jag skulle vilja
trampa långa sträckor uppför med.

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Vad du än gör så kör inte på Diesel! Efter min punkafest och halka-omkring-i-det-våta party i Österrike förra sommaren så är de bannlysta för all framtid... för att gör om ett citat från mig själv: "Vänner låter inte vänner köra Diesel!"

Stora Bettan har onekligen imponerat på mig i ett år nu när jag misshandlat henne baktill ala SS och som erik h frustrerat brukar utbristaefter legat bakom mig på stökiga stigar: "Du kör ju bara över allting hela tiden!"

Stora Bettan har haft grymt grepp på alla underlag våt som torrt och rullar utmärkt på alla stigytor. Jag funderar själv på att köra dem i alperna på Outbreakresan...

Men ett annat däck som jag oxå funderar på till alpäventyr är Panaracer Fire FR 2.4. Nästan lika stor luftvolym men betydligt aggresivare nabbar. jonas har ju kört dem ett par år och är alltid mycket skrytig över hur bra de funkar i alla lägen.

Vi får se...

Bästa AM-däcken?
Jag är väldigt nöjd med mina Big Betty och de kommer att få följa med till Fralperna också. Men de är inte för DH och stenkistor:

060514%201723%20IMG_3065%20Big%20Betty-reva.JPG

(jag kör vidare med samma däck, hittills utan problem)

iMats

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> På iMats uppmaning förflyttas härmed denna
> fråga till egen tråd:-)

Det var som... jag har lite att säga till om i alla fall :)

Jag har funderat på det där och jag förmodar att det blir mest rulla utför och mindre trampa uppåt så grepp prioriteras före litet rullmotstånd.

Dom däck jag har i tankarna är:
Big Betty - har redan, bra med suger i seriös lera (ÅMM 2005)
Panaracer FR 2,4 - mycket intressanta, verkar grymma i alla förhållanden, relativt billiga
Kenda Nevegal - alla verkar nöjda...
WTB Timberwolf - verkar vara riktigt bra men tunga (?)

Jag lutar lite åt att köpa mig ett par Panaracer, BB är lite väl mainstream these days... ;)

Bästa AM-däcken?
iMats skrev:
> WTB Timberwolf - verkar vara riktigt bra men tunga (?)

De är inte speciellt tunga viktmässigt men de är inte roliga att driva framåt med benkraft... Riktigt bra grepp däremot.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Hmmm... kan inte sossarna gå in och slå fast vilka däck socialstyrelsen ska ge riktlinjer om för hårdare hela-berget-cykling? De ju just sådan här ångest de ska se till att fotfolket slipper.

lundatok

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Hur mycket däck behöver du och till vilken cykel?

Jag är osäker på om jag vill montera fetare däck än Bettan eftersom min hoj inte är gjord för hur mycket som helst... :)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
lundatok skrev:
> Hur mycket däck behöver du och till vilken
> cykel?
>
> Jag är osäker på om jag vill montera fetare
> däck än Bettan eftersom min hoj inte är gjord
> för hur mycket som helst... :)

Jag vet inte om frågan är riktad till mig, men jag tror det...

Jag behöver däck till min Mongoose Teocali, det är en trail/AM-cykel med Fox Vanilla R 130 fram och Fox Float R (5,5") bak. Jag kan tänka mig att jag behöver lite mer däck i alperna för att:
- hornen och fartlusten växer snabbt i rätt sällskap och miljö. Vet att jag kommer att både pressa och öveträffa mig själv
- Jag är rätt tung, säkert närmare 95 med full utrustning
- Jag är nybörjare i riktiga berg, kommer mao gör klantiga spårval såväl som landningar emellanåt

...men, det vore ju bra om det gick att trampa uppför oxå så man slapp ta med flera däck.

Tanken just nu är att åka ner med ett par traildäck (BB elle Panaracer FR) och köpa DH-däck på plats när/om traildäcken ger upp.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bästa AM-däcken?
Betty är inget för långa DH-runs, men håller säkert för en veckas outbreak-lek. Räkna med att de är rätt slutkörda sedan dock, iaf om du bromsar lite ibland :)

Panaracer Fire FR 2.4 och WTB Timberwolf 2.5 är rätt lika på alla sätt och vis, inklusive lite mera rullmotstånd än de andra. Inget som märks i skogen men på asfalt rullar det lite tyngre. Inte på långa vägar lika tungt som Highroller dock, dom står nästan stilla av sig själva..

Weirwolf rullar grymt bra och nästa däck jag testar kommer vara Weirwolf 2.55 LT. Stor luftkammare och lättrullat, lågt mönster kanske gör det till mitt framtida sommardäck.

Bästa AM-däcken?
jomper skrev:
> Betty är inget för långa DH-runs, men håller
> säkert för en veckas outbreak-lek. Räkna med
> att de är rätt slutkörda sedan dock, iaf om du
> bromsar lite ibland :)
>
> Panaracer Fire FR 2.4 och WTB Timberwolf 2.5 är
> rätt lika på alla sätt och vis, inklusive lite
> mera rullmotstånd än de andra. Inget som märks
> i skogen men på asfalt rullar det lite tyngre.
> Inte på långa vägar lika tungt som Highroller
> dock, dom står nästan stilla av sig själva..
>
> Weirwolf rullar grymt bra och nästa däck jag
> testar kommer vara Weirwolf 2.55 LT. Stor
> luftkammare och lättrullat, lågt mönster kanske
> gör det till mitt framtida sommardäck.

Jag kör High roller 2,5 och jag tycker de rullar lätt...
Har varit uppe i ca 55km/h med dem på asfalt (Utförsbacke).
Hade du vänt dem åt rätt håll???

Hur har du vänt dem??

Fässberg

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
mattel skrev:
> jag är väldigt nöjd med mina 2.7/2.5 maxxis
> minion DHF/R, de finns även i 2.35 och väger då
> 875gr enligt tillverkaren.
>
> dock bara 1-ply så hur genomslagssäkra och
> starka sidoväggar de har vet jag inte men klart
> intressanta i min mening.
>
> http://www.maxxis.com/products/bicycle/product_det
> ail.asp?id=235

Jag kör på maxxis minion dhf 2.35, sitter orginal på coliern detta året, helt ok däck dock något hala på blöta rötter.

Fässberg

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
jomper skrev:
> Betty är inget för långa DH-runs, men håller
> säkert för en veckas outbreak-lek. Räkna med
> att de är rätt slutkörda sedan dock, iaf om du
> bromsar lite ibland :)
>
> Panaracer Fire FR 2.4 och WTB Timberwolf 2.5 är
> rätt lika på alla sätt och vis, inklusive lite
> mera rullmotstånd än de andra. Inget som märks
> i skogen men på asfalt rullar det lite tyngre.
> Inte på långa vägar lika tungt som Highroller
> dock, dom står nästan stilla av sig själva..
>

Står inte de flesta däck still av sig själva?? ;-D

Mathias

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Highroller är helt underbara. Så mycket gummi att det är som en extra framdämpare. De finns dessutom i Supertackyversion med massor av grepp. (Kör inte det bak bara). Till skillnad från Jonas tycker jag inte det är så tungtrampat om man jämför med Timberwolf. Ska ni cykla uppför skulle jag nog tveka till att köra Timberwolf. Mina Fat Albert såg ut som strimlade gummirester efter ett par dagar i Österrike.

lundatok

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
jomper skrev:

Jag är inne på min andra sommar med Racing Ralph 2.4 och jag skulle vilja slå ett slag för dom eftersom dom funkar över förväntan. Surfade klippor, fotbollsstora stenar mest överallt och annat styggt i Sandsjöbacka under några timmar i måndags och dom räcker långt! Visst släpper det ibland, men det är kontrollerat och förutsägbart.

Westman

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Fjärdebrunn skrev:
> Hmmm... kan inte sossarna gå in och slå fast
> vilka däck socialstyrelsen ska ge riktlinjer om
> för hårdare hela-berget-cykling? De ju just
> sådan här ångest de ska se till att fotfolket
> slipper.

Socialstyrelsen rekommenderar att du monterar ett par Big Betty 2.4" för AM-bruk med ambitioner på lätt friåkning. Till dylik åkning avråder socialstyrelsen vidare BESTÄMT från köp av Continentaldäck såsom Diesel, vilka lämpar sig bäst att skära sönder och montera som kedjestagsskydd för att inte fresta köparen att montera dessa på fälg..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bästa AM-däcken?
> Jag är inne på min andra sommar med Racing Ralph
> 2.4 och jag skulle vilja slå ett slag för dom
> eftersom dom funkar över förväntan. Surfade
> klippor, fotbollsstora stenar mest överallt och
> annat styggt i Sandsjöbacka under några timmar i
> måndags och dom räcker långt! Visst släpper
> det ibland, men det är kontrollerat och
> förutsägbart.

Jo, det är mest det faktum att många jag känner flubbrar sönder sidoväggarna på lättare Schwalbedäck hela tiden som fått mig att vilja testa något annat. Jag har varit nyfiken på RR 2.4 också.

Jerry

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Väldigt ovetenskapligt men ett försök till sammanfattning i denna roliga
tråd:-)

Jag har utgått från kommentarerna ovan i tråden. Skicka era kommentarer
om rätt och fel så uppdaterar jag tabellen.
Lade också till en hänvisning till WTB's produktblad hos Daner.

Fabrikat/modell    | dimension |   AM    |   AM    |   DH    |
                   |           | ej lift | med lift|   */    |
-------------------+-----------+---------+---------+---------+
Maxxis High Roller |           |         |   X     |   X     | 
maxxis minion DHF/R| 2.7"      |         |   X     |   X     |
maxxis minion DHF/R| 2.5"      |         |   X     |   X     |
maxxis minion DHF/R| 2.35"     |    X    |   X     |   X     |
Al Mighty          | 2.3       |         |   X     |   X     | 
Big Betty          | 2.4       |    X    |   X     |         | 
Fat Albert         |           |    X    |         |         |
Noby Nick          |           |    X    |         |         |
Panaracer Fire FR  | 2.4       |    X    |   X     |   X     |
Racing Ralph       | 2.4       |    X    |         |         |
WTB Timberwolf     | 2.5       |         |   X     |   X     |
WTB Weirwolf       | 2.55 LT   |    X    |   X     |         |
**/                |           |         |         |         |

*/ Typ hålla för mer än ett åk då va:-)
**/ http://homepage.mac.com/drt/.Public/WTB pdf's/02 Tire Technology 1.pdf

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bästa AM-däcken?
Fire FR kan du bocka för de tre vänstra om du vill. För DH finns förstås bättre däck än dem, men de håller iallafall och tar inte slut efter några åk som vissa andra däck i tabellen gör. Sen tycker ju jag att de funkar för ospecat skogsbus också men alla är inte överrens med mig om det eftersom de har för klena ben :)

mattel

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
jag skulle inte ta fat albert till åre men troligen samtliga minions till alla kolumner (även om 2.7/2.5 kanske är lite väl att släpa på i skogen)..

Jerry

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Done!

jomper skrev:
<->
> Sen tycker ju jag att de funkar för ospecat
> skogsbus också men alla är inte överrens med
> mig om det eftersom de har för klena ben :)

:-)

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Nobby Nic är nytt och bra. Funkar säkert fint i Alperna och DH backen.

Schwalbe Albert funkar fint på stig men inte speciellt bra på sprängsten eller liknande. Punkar lite för ofta på vassa stenar, nästa däck blir Big Betty.

JLarsson

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Hmmm... nu blir jag lite konfys. Jag ska ju med ner till Outbreak och tänkte försöka köra stigar men inte bomba neråt. Gärna en del klättring och skrååkning. Kommer mina Fat Albert alternativt NN 2.4 bli strimlade på 1 timme?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Sedan kan vi föra in en dimension till:
Stålkantade/vikbara

Flera av Maxxis och WTBs finns ju som vikbara (~800gr) och stålkantade (1200-1600gr). Wierwolf är ett sådant exempel. Jag antar att man får betydligt fetare sidoväggar på köpet med högre vikt. Det är väl framförallt sidoväggarna som ger upp eller orsakar punkteringarna på traildäcken. Det var väl kanske detta min fråga egentligen handlade om - kompromissdäck på den stålkantade planhalvan. Här verkar Wierwolf med sitt rull trots allt regera hittills (1390gr i 2,5" DH-version). Jag räknar med torrt i alperna:-o

Daner

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
TW och WW har Race, Team FR och Team DH modeller WW kan köpas i storlek 2.3 och 2.5, lägg till 2.7 för TW.

WWLT 2.55 har Race och Team FR modeller.

Mer information om varianterna (förutom WWLT) finns att ladda ned på:

http://homepage.mac.com/drt/.Public/WTB pdf's/02 Tire Technology 1.pdf

WWLT Race är för lätt och tunn för Åre, men har rullmotstånd i klass med NanoRaptor fast bättre grepp.

Bästa tiden på Downieville DH (som inkluderar typ 250m klättring) har Mark Weir, på en Santa Cruz Nomad med Fox 36 gaffel med Weir Wolf 2.55LT Team FR fram och NanoRaptor 2.1 bak.

Bästa AM-däcken?
Jerry skrev:
> Skicka era kommentarer om rätt och fel så uppdaterar jag tabellen.

Jag tycker du kan ta bort Timberwolf från listan över AM-däck för icke-lift.

Sen är kategorierna lite konstiga.

AM - Liftabaserad cykling - Down Hill

Typ så kanske?

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Fjärdebrunn skrev: "Jag räknar med torrt i alperna"

Fniss... hehehehe... fniss...

I värsta fall, tänk dig Hellas ställt i 45 grader o riktigt snorhalt ala sen höst... Thats the alps son...

Mathias

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
>Kommer mina Fat Albert bli strimlade på 1 timme?

Ja. Det tog ungefär så lång tid för mig att tappa två dubb på ena däcket. Och sidoväggarna dog innan du kunde säga sladderbladder.

Daner

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
WTB mardrömsscenario: Stor, ej-vikbar WW fram och TW bak i Alperna, med solig, varm asfalterad klättring hela morgon, övergående till eftermiddag ösregn och klibbig lera över vassa stenar på vägen ned. Maximalt med vikt och rullmotstånd uppför och en jättetung, igenklibbad lerklump fram på vägen ned.

Mitt val för samma dag: TW Team FR fram och WW 2.55LT Team FR bak.

Om man inte har utrymme för TW 2.3 är MotoRaptor 2.24 Team FR närmaste och bästa WTB alternativ när det är blöt ute.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bästa AM-däcken?
Mattel: När de frestar med att de grymmaste stigarna inte går att nå med mer än en timmas uppförstrampning så brukar man bita i det sura äpplet.. thats life, man kan ju inte skita i det och få höra hur kul de andra tyckte det var.

Två av de bästa stigarna i Verbier var av det slaget, The Ultimate och Tobogan Run.

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Bästa AM-däcken?
Jomper, du glömde att nämna "Erection section" tillsammans med de andra raringarna. Värt varje tramptag uppåt, och de var många. Men åhhh vilken fest det var utför...

Topp