Bästa bibsen under 1000kr?

NickPick

Aktiv medlem
Mycketvillhamer sa:
glitch sa:
Mycketvillhamer sa:
glitch sa:
Finns det nån ny favorit i klassen? Mina Morvelo Overland är så där sköna....bylsig pad, och inte så följsam lycra, känns som man sitter på gel sadelöverdrag typ.

Såhär 900 pendlingsmil och två till tre tvättar i veckan senare är jag fortfarande supernöjd med mina DHB Aeron, ser ut och känns som nya.

Känns som de gör om dhb kläderna stup i kvarten? Har du länk till dem du har?

https://www.wiggle.se/dhb-aeron-bib-shorts-herr-2/

Hatar mina. Går väl i nödfall men dom är inte bra för mig.
Pearl izumi elite är prisvärda.

Bengt-re

Aktiv medlem
Le Col Hors Categorie Heritage Bib går att få under 1000 lappen med rabattkoder (vilka de slänger ur sig både Här och där)

Bra och prisvärda tycker jag.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
NickPick sa:
Mycketvillhamer sa:
glitch sa:
Mycketvillhamer sa:
glitch sa:
Finns det nån ny favorit i klassen? Mina Morvelo Overland är så där sköna....bylsig pad, och inte så följsam lycra, känns som man sitter på gel sadelöverdrag typ.

Såhär 900 pendlingsmil och två till tre tvättar i veckan senare är jag fortfarande supernöjd med mina DHB Aeron, ser ut och känns som nya.

Känns som de gör om dhb kläderna stup i kvarten? Har du länk till dem du har?

https://www.wiggle.se/dhb-aeron-bib-shorts-herr-2/

Hatar mina. Går väl i nödfall men dom är inte bra för mig.
Pearl izumi elite är prisvärda.

Hur gamla är dina? Kom väl någon ny modell för ca 1,5-2 år sedan.

zodah

Aktiv medlem
Har både dhb, rapha, Castelli, santini mfl.

Dyrare är bättre. Mina favoriter är Castelli. Finns ofta ngn modell runt 1000-lappen.

glitch

Aktiv medlem
Köpte två par dhb aeron för ett par månader sedan.
Ett par Aeron Ultra och ett par Aeron Speed.
Är inte vidare nöjd faktiskt. Ser bra ut först men är lite så där.
På Speed modellen viker sig hängslena hela tiden och sömmen till padsen skaver ibland och på Ultra modellen kan det bli "blöjig" känsla som att paden sitter löst och resten av byxan saggar. Lycran känns heller inte så följsam som i finare byxor.
Jakten fortsätter efter en ny favoritbyxa.

Mange.

Aktiv medlem
köpte nyligen ett par bontrager bibs, tänkte för svettopendling främst. Blev riktigt överraskad hur bra passformen och kompression är. Small på 173/72. tyvärr över tusenlappen, men kanske går att reafynda någonstans. kolla att du får den nyare modellen med arcusblöjan då

glitch

Aktiv medlem
Tycker vi snackar för lite prisvärda Bibs, trots allt en av de viktigaste sakarna i en cyklists ägo :)
Därmed kommer jag börja redovisa min Bibsamling med runt 1000 kr som pristak i syfte att kanske kunna hjälpa en och annan i sitt val.
Som vanligt är passning högst individuellt så ta det för vad det är.
Cyklisten ifråga är 181 lång, relativt normalt förhållande torso/ben, kanske något långa ben i relation till överkropp.
Vikt 71-72 kg. Byxmått 30".

Först ut, DHB Aeron Speed, 900 pengar på Wiggle.
Storlek "M".

Dessa braxor är rätt sköna tycker jag. Relativt "firm" pad som behåller formen bra. Yttertyget på låren är i något slags våffelmönster med förevändningen att det skulle ge aerofördelar (yeah right). Detta går igen i hela byxan som har lite kompressionsplaggskänsla och sitter åt rejält framförallt runt låren på gott och ont.
I det stora hela en bra bralla som jag kört upp till 5 timmar med utan några större bekymmer.
Ett par negativa punkter finns dock:
- Den övre vita delen blir lätt missfärgad av annan tvätt om man blandtvättar med mörka kläder.
- De platta hängslena korvar sig lätt och är inte supersköna, har inte haft skavproblem förvisso men är som skönast med en tunn underställströja under
- Byxornas vita del är rätt lågt skuren = bra för kissandet, men det blir en rätt skarp kant av sömmen som skulle kunna skapa tryck
- Beroende på grovlek på låren så blir silikonavsluten rätt tighta, som sagt det är verkligen kompressionskänsla så man får i början på turen "dra dem tillrätta" en del innan de sitter som de ska.
- Har inte kört dem supermycket, men texten börjar redan flaga och de ser lite dassiga ut som sagt då det vita tyget blir solkigt.
Men överlag en rätt bra byxa för pengen tycker jag.
dhb1.jpg

dhb2.jpg
dhb2.jpg

Senast ändrad:

Jajjas

Aktiv medlem
Tycker vi snackar för lite prisvärda Bibs, trots allt en av de viktigaste sakarna i en cyklists ägo :)
Därmed kommer jag börja redovisa min Bibsamling med runt 1000 kr som pristak i syfte att kanske kunna hjälpa en och annan i sitt val.
Som vanligt är passning högst individuellt så ta det för vad det är.
Cyklisten ifråga är 181 lång, relativt normalt förhållande torso/ben, kanske något långa ben i relation till överkropp.
Vikt 71-72 kg. Byxmått 30".

Först ut, DHB Aeron Speed, 900 pengar på Wiggle.
Dessa braxor är rätt sköna tycker jag. Relativt "firm" pad som behåller formen bra. Yttertyget på låren är i något slags våffelmönster med förevändningen att det skulle ge aerofördelar (yeah right). Detta går igen i hela byxan som har lite kompressionsplaggskänsla och sitter åt rejält framförallt runt låren på gott och ont.
I det stora hela en bra bralla som jag kört upp till 5 timmar med utan några större bekymmer.
Ett par negativa punkter finns dock:
- Den övre vita delen blir lätt missfärgad av annan tvätt om man blandtvättar med mörka kläder.
- De platta hängslena korvar sig lätt och är inte supersköna, har inte haft skavproblem förvisso men är som skönast med en tunn underställströja under
- Byxornas vita del är rätt lågt skuren = bra för kissandet, men det blir en rätt skarp kant av sömmen som skulle kunna skapa tryck
- Beroende på grovlek på låren så blir silikonavsluten rätt tighta, som sagt det är verkligen kompressionskänsla så man får i början på turen "dra dem tillrätta" en del innan de sitter som de ska.
- Har inte kört dem supermycket, men texten börjar redan flaga och de ser lite dassiga ut som sagt då det vita tyget blir solkigt.
Men överlag en rätt bra byxa för pengen tycker jag.
Visa bilaga 463063
Visa bilaga 463064 Visa bilaga 463064

Glöm inte skriva vilken storlek du har i byxorna.

glitch

Aktiv medlem
Näst på tur, senaste tillskottet, ett par La Passione PSN shorts.
Storlek M.
Pris en dryg tusing på rean inkl. frakt.

Har varit sugen på testa La Passione ett tag och nu när det var 25% rea blev det ett köp.
Direkt ur påsen känns de välgjorda.
Cytech pad som är väldigt fast i formen. Smidig tunn lycra och andas kvalitet överlag.
Även här platta hängslen men dessa är bredare än DHB braxornas och korvar sig inte vilket ger en väldigt bekväm passform direkt.
Silikon på framsidan av benavsluten bara men inga tendenser till att benen glider.
Reflexer på baksidan och diskret snygg styling överlag.

Har bara kört en trainerture på 2h med dem än så länge men kändes överlag bra - ett par iaktagelser:
- Jag hade föredragit något kortare ben.
- tycker det blev lite väl mycket "veck" när man trampade runt lår/höft när låren kommer i övre läget. De är ingalunda för stora för mig men som sagt hade jag föredragit något kortare ben som då troligtvis hade inneburit lite mindre tyg generellt sett = mindre veck. Nu var det inget problem på 2h på trainern, utan sånt skapar ju snarare problem efter ett par timmar men jag ska inte uttala mig förrän jag kört mer med dem.

Tror de kan "sätta" sig lite också efter ett tag.
Har helt klart potential att bli en ny favorit.
20210106_045555.jpg
20210106_045709.jpg
20210106_045622.jpg

glitch

Aktiv medlem
Fyller på med lite fler Bibs.

Näst ut, Nukeproof Blackline Bib.
Storlek Large. Dessa köptes när jag vägde något mer än idag, idag hade jag köpt medium. Resultatet är att de är lite slappa runt låren osv.
Köptes för runt 700 vill jag minnas.

Dessa är så kallade "liners", dvs. tanken är att man har dem under ett par trailshorts till exempel.
De är även ac "cargomodell" med nätfickor på låren respektive två fickor på ryggen som hänger löst (kommer till det).
I och med att de är liners är de tunnare i materialet för att inte bli så varma. Jag använder dem för stigcykling med annat över men även på trainer är de rätt goa då de är lite svalare / tunnare.

I det stora hela en ganska okomplicerad byxa. Följsam mjuk lycra, stora benavslut med silikonprickar (väldigt sköna avslut men som sagt lite slappa nu då de är något stora) och sen uppskattar jag fickorna på låren framförallt. De är relativt stora och perfekta när man t.ex. ska köra trainer och man vill få med sig allt möjligt ner till garaget. Brukar stoppa min Garmin, mobilen, kanske någon frukt osv. i fickorna. Vid stigcykling har jag inte sällan leg och kort i benfickan.

Ryggfickorna är två och de är sydda "ovanpå" som en kängurupung nästan. Tanken är att de ska hänga över byxlinningen på de byxor / shorts man tar över och därför är de inte sydda i nederkant. Tyvärr är jag inte helt såld på upplägget då det dels förutsätter att shortsen man drar över sitter på rätt höjd och sen innebär designen också att tyngre saker lätt "floppar runt". Funkar som bäst om man har en relativt tight tröja över som liksom "håller in" fickorna.

Att dessa är något enklare är tydligt på paden. Den är rätt tunn och "knögglar" sig. Inga problem för mig vid stigcykling där man ofta byter position mellan sittande och stående respektive kortare trainerpass men inget jag skulle vilja nöta landsväg i timme efter timme.

Precis som med DHB shortsen tidigare så blir den gula delen snabbt missfärgad av annan tvätt om man tvättar byxorna med mörk tvätt så bryr man sig om sånt gäller det att tvätta dem separat.

Ingen byxa jag skulle utfärda "köprekommendation" på men helt okej som liner / för att nöta på på trainern och kortare pass.
npfron.jpg np_pock.jpg npleg.jpg np pad.jpg

glitch

Aktiv medlem
Vi fortsätter på "Liner-spåret" och "Cargo".
Näst ut Specialized SWAT liner.
Storlek M

Jag är ju svag för "fickmodellen" då jag alltid har för mycket prylar med mig.
Dessa har en mer rejäl pad än Nukeproof som håller formen mycket bättre. Inget märkvärdigt men ett klart lyft från NP.
Benfickor som dock inte är lika stora som på NP / respektive har en snett skuren överkant vilket t.ex. är lite störigt om man ska trycka ned en stor smart phone då den sticker upp rätt mycket så man litar inte på att telefonen ligger bra där.

Ryggfickorna är tre med en mittficka med liknande "överhäng" koncept som NP. Dessa är klart stabilare och t.ex. vill man få med sig en extra vattenflaska eller en pump på mtb turen ligger större föremål klart mycket stabilare i mittfickan än på t.ex. NP byxorna.
Dock är det lite dumt med mittfickan att man får saker rakt över ryggraden - så det får man själv ta ställning till.

Benavsluten saknar grippers helt vilket inte är helt optimalt.
Det finns två tryckknappar som är tänkt för att "klicka fast" byxorna i Spesh trailshorts som är anpassade för linern.

Dessa byxor används också som NP byxorna som "slitbyxor". Dvs. kortare trainerpass, eller stigcykling och kanske kommer de fram oftare vid kladdigt före då man vet att det blir blött därbak och man inte vill slita på finshortsen.

Överlag en bättre byxa än NP byxorna men fortfarande en relativt enkel byxa.
swatf.jpg swatback.jpg

cykelstöd

Aktiv medlem
Bumpar denna tråd för även jag funderar på att skaffa blöjbrallor med hängslen till våren. Undrar om någon har erfarenhet av decathlons bibs? Framför allt Rc 500. Ser ut att vara mycket blöja för pengarna, men storleksanvisningarna är mer eller mindre obefintliga

HåkanC

Aktiv medlem
Bumpar denna tråd för även jag funderar på att skaffa blöjbrallor med hängslen till våren. Undrar om någon har erfarenhet av decathlons bibs? Framför allt Rc 500.
Jag har ett par cykelbyxor med hängslen från Decathlon som är riktigt brta, men det var en utgående modell så de finns nog inte kvar, dessutom kommer jag inte ihåg vad modellen heter.
Decathlon har många olika modeller och efter vad jag har förstått kallar de sina bästa racercykelprodukter; Van Rysel
VAN RYSEL - DECATHLONS TÄVLINGSCYKLINGMÄRKE

storleksanvisningarna är mer eller mindre obefintliga
Trist att de inte funkar för dig, för mig har de funkat bra.
Men det är ju förstås ingen som helst hjälp för dig.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Bumpar denna tråd för även jag funderar på att skaffa blöjbrallor med hängslen till våren. Undrar om någon har erfarenhet av decathlons bibs? Framför allt Rc 500. Ser ut att vara mycket blöja för pengarna, men storleksanvisningarna är mer eller mindre obefintliga

Jag har deas flossade modell med samma pad, helt ok men över en timme så domnar det fint i nedre regionerna.

Edit: har samma hängslen på mina också, ingen höjdare.

https://agu.com/eu/prime-bibshort-essential-men?color_variant=Black denna har jag kört mycket med i sommar, kan varmt rekommendera.

Senast ändrad:

KjellF

Aktiv medlem

Precis som de andra, Decathlon har riktigt bra kläder för priset men satsa på Van Rysel eller Triban RC900. Decathlon har under länken "storleksguide" en funktion där de beräknar rätt storlek från din höftomkrets eller andra mått för andra kläder. Deras beräkningar har fungerat bra på de kläder jag har köpt.

cykelstöd

Aktiv medlem
Er kan man allt lita på! Storleksguiden har kraschat de gånger jag försökt använda den, men kan ju lika gärna vara min telefon från yngre bronsåldern som ställer till det. Det där med nedre regioner lät ju dock inte så kul, kanske bäst att se sig om

Luzen

Aktiv medlem
Helt rätt.
De bästa jag har. Men det är vad jag tycker.

(men notera, Neopros kläder är för varmt klimat! Inte svalare än svensk högsommar)
Det där med klimatet håller jag inte med om när det gäller bibsen. Jag tycker de är rätt kraftiga i tyget. Varmare än castellis free aero race.
Men tröjorna, ja de är tunna.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tycker Verges Force-bibs levererar för knappa busingen i klubbshopparna. Kunde tex sitta av en het 30-milare utan några problem i somras. Tål många tvättar.

me.I.am

Aktiv medlem
Har några Bontrager som jag tycker är sköna. Har bara 4 st. olika så inte så mycket att jämföra med, och 15 mil är längsta jag cyklat med dom. Är nog rätt okänslig där nere, men jag tycker dom är sköna iaf. Och de går lite längre ner på benet än andra jag har, bl.a. från Sugoi, som också är sköna, men verkar svåra att hitta för under 1000?

glitch

Aktiv medlem
Har inte testat några decathlon bibs än, men har två tröjor och en jacks och dem är bland de bättre kläderna jag haft så brallorna är säkert bra - är väl som alltid att vissa av deras grejer är suveräna och vissa kollektioner mindre bra.

Murdock

Aktiv medlem

Har du en Decathlonaffär i närheten, så är det ju ett stort plus att kunna prova i butik första gången man köper bibs. Pris/prestanda är fantastisk, men som andra säger - håll dig till deras topputbud istället! 900-serien, Van Rysel och så. Sortera Decathlons utbud i fallande pris så löser det sig. :giggle:

MrSthlm

Aktiv medlem
Någon som har koll på de bibs/shorts som ventilerar bäst? Ska försöka hitta något bättre till inomhusträningen tänkte jag.

Möjligen att Decathlons ultralight variant är värd ett försök, vill inte punga ut med för mycket. Le Col har väl någon "lyxvariant" för inomhusbruk som är lite över smärtgränsen dyra kan jag tycka men finns säkert flera. Rimligen bör de här ultralight varianterna fungera precis lika bra ute varma sommardagar som inne.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Någon som har koll på de bibs/shorts som ventilerar bäst? Ska försöka hitta något bättre till inomhusträningen tänkte jag.

Möjligen att Decathlons ultralight variant är värd ett försök, vill inte punga ut med för mycket. Le Col har väl någon "lyxvariant" för inomhusbruk som är lite över smärtgränsen dyra kan jag tycka men finns säkert flera. Rimligen bör de här ultralight varianterna fungera precis lika bra ute varma sommardagar som inne.

Jag kan varmt(svalt) rekommendera lecols pro indoor shorts! Glatt överraskad över hur bra de funkar för inomhuscykling. Betydligt mindre blöta än alla mina andra bibshorts jag kört med inomhus, paden samlar också mindre fukt (eller ventilerar bort den väldigt effektivt)! Jag snålade och köpte modellen utan hängslen med en strava-kod, saknar ibland hängslena men de funkar. Har inte kört något pass längre än 2h30m men de funkar suveränt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer